Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Ronald Halma
Vandaag om 00:27:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:15:53
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
23 July 2025, 23:23:58
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
  

Auteur Topic: BaselSBB in Calgary  (gelezen 22461 keer)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #30 Gepost op: 23 October 2009, 18:27:26 »
Ja, had een aparte opdracht....moesten naar YYC. Toen huurautootje, tripje, lodgeje, je kent het wel......dat restaurant in 'de toren' is wel OK. Wie weet kom ik er binnenkort nog. Dan hoor je het absoluut!

Ben benieuwd naar de foto van je 'spoorkruis' (wisselkruis?). Het klinkt ingewikkeld, en dat is dus gaaf! Plan je ook bovenleiding op je baan?

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #31 Gepost op: 23 October 2009, 19:11:28 »
Ja zo'n spoorkruis is niet de meest eenvoudige verbinding om nog maar te zwijgen over het aantal (ondergrondse) wisselaandrijvingen.
Mjaaahh, ik maak het mijzelf niet makkelijk, qua bouwen dan.
Eerst een spoorspiraal, vervolgens een schuifbak en nu dan zo'n spoorkruis.
Nogal tijdrovend.

Maar deze herfst/winter komt het eigenlijke station voor een (groot?) deel af en kan er eindelijk eens echt worden gereden.

Overigens wordt het zichtbare gedeelte van Sommerfeldt voorzien zij het niet functionerend aangezien ik digitaal rij.

Groet uit een zonnig Calgary,
Edwin
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #32 Gepost op: 15 November 2009, 04:08:08 »
Tijd voor een kleine update.

Ik ben begonnen aan de bovenbouw (tevens meest interessante gedeelte) van mijn baan.
Als eerste de aanleg van de wisselstraat (incl. kruiswissel) welke de verbinding gaat vormen tussen de perron-en opstelsporen, het loc wachtspoor en het postspoor.
Perron- en opstelsporen krijgen een lengte van 2.75 meter waardoor een trein met 6 bakken (1:87) er makkelijk een plek kan vinden zonder dat het spoor direct geheel gevuld is.

De onderbouw bestaat uit plywood met een laagje kurk van 2.5 mm welke onder de sporen komt.
De kurklaag wordt per rol geleverd en is voorzien van een zelfklevende onderlaag.
Ideaal spul.

De eigenlijke aanleg van de kruiswissel ging eigenlijk best makkelijk en bestaat uit Roco-Line wissels van 10 graden.
Momenteel is het wachten op de (Tortoise) wisselaandrijvingen, zodra deze er zijn kan het geheel worden afgebouwd en kan ik beginnen met de aanleg van de perronsporren.






Een Silberling (30,3 cm) als lengte referentie.

Edwin
 
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #33 Gepost op: 26 December 2009, 20:56:13 »
Inmiddels zijn de Tortoises gearriveerd en heb ik de eerste gisteren gemonteerd.
Er zit een duidelijke handleiding bij en het monteren kostte niet eens zo gek veel moeite.

Tegen het aansluiten zie ik een beetje op; het printplaatje is klein en de aansluitingen zitten dicht naast elkaar.
Wellicht dat ik volsta met het simpel er doorheen steken van de draadjes en het dan goed vastklemmen.
Time will tell...


Aanleg eerste wisselstraat naar/van perronsporen en opstelsporen.


Naald moet nog op maat worden gemaakt maar,....de eerste is gedaan.


Onder de tafel welke overigens...


...op zijn kant staat zodat er makkelijk aan beide kanten kan worden gewerkt.

In totaal moeten er 10 Tortoises worden gemonteerd voordat ik verder kan met de perron/opstelsporen.
Hopelijk bereikt dit vroege voorjaar de eerste trein vanuit het schaduwstation mijn "BaselSBB".

Daarna kan ik verder met de goederen en post sporen.

Edwin

Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #34 Gepost op: 26 December 2009, 22:02:48 »
Bij die tortoises: draadje er vanaf de achterkant doorheen steken, voorkant vastsolderen en het restant afknippen. Vanaf de voorkant er doorheen steken kan natuurlijk ook, dan uiteraard het restant aan de achterkant afknippen  ;D

Alleen vastklemmen zou ik niet doen, op den duur gaat het loszitten en erger je je rot aan de contactstoringen. Gewoon solderen dus.

SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #35 Gepost op: 27 December 2009, 17:35:37 »
Howdy Remco,

Ja ik weet het, solderen is veel bedrijfszekerder dan simpelweg vastklemmen.
'k ben alleen geen, laat ik het maar voorzichtig uitdrukken, liefhebber van solderen.
Ieder zijn vak.  ;)

Anyway, bedankt voor je tip.

Edwin
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #36 Gepost op: 27 December 2009, 17:39:31 »
Maar waarom niet? Ik ben ook geen soldeerwonder, ik waag me niet aan printjes bijvoorbeeld. Maar de printbanen op de tortoises zijn erg makkelijk te solderen, soldeer vloeit mooi uit. Het enige probleem dat ik had is dat ik er af en toe niet goed bij kon  ;D Maar serieus, de aansluitingen op de Tortoises zijn gewoon NIET geschikt om alleen te klemmen. Solderen is een must.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #37 Gepost op: 27 December 2009, 19:15:46 »
Allrighty, ik ga ze toch maar solderen.

Thanx.  :)

Edwin
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #38 Gepost op: 06 January 2010, 20:04:35 »
Een laatste update voordat ik naar NL vertrek voor de jaarlijkse zakenreis.

Tortoises zijn gemonteerd en het loc wachtspoor maar direct aangelegd.
De (overigens mooi SBB-rood en reclamevrije) Re460 staat te wachten op inzet ergens in 2010...
 
Na mijn bezoek aan NL wordt e.e.a. aangesloten en kan het proefrijden beginnen.

Edwin
















Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #39 Gepost op: 15 February 2010, 01:00:08 »
Terwijl de bouw aan de wisselstraat etc. gestaag vordert vond ik een oude transformator welke ik back in the seventies in Engeland had aangeschaft.
Ik wil hem gaan gebruiken om analoog de baan uit te testen voordat ik mijn Multi Mausen ga inzetten.

So far so good echter op de transformator staat vermeld dat 'ie voor 50 Hz is geschikt.
Aangezien Canadese spanning 60 Hz is vraag ik mij af of er problemen dreigen wanneer ik de trafo hier wil gebruiken.

Heeft iemand een idee?

Thanx,

Edwin






 
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #40 Gepost op: 15 February 2010, 10:13:19 »
Hoi Edwin,

Kijk even hier in dit draadje... daar is al een kleine discussie geweest over dit onderwerp: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25282.msg386507.html#msg386507

Daar is vast het antwoord al te vinden...

Groeten Ronald K.

PS Het ziet er wel strak uit! dat gaat een mooie baan worden... L)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17831
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #41 Gepost op: 15 February 2010, 10:59:47 »
Bij die tortoises: draadje er vanaf de achterkant doorheen steken, voorkant vastsolderen en het restant afknippen. Vanaf de voorkant er doorheen steken kan natuurlijk ook, dan uiteraard het restant aan de achterkant afknippen  ;D

Alleen vastklemmen zou ik niet doen, op den duur gaat het loszitten en erger je je rot aan de contactstoringen. Gewoon solderen dus.



Gewoon voorsolderen, en draadje er tegenaan leggen en vastsolderen. Zo krijg je ze makkelijker los indien er iets fout is gegaan. Maar beide methodes zijn fool-proof, hoor ;D ;)

Mooi project, Edwin! (y)

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #42 Gepost op: 15 February 2010, 17:27:41 »
@ RonaldK:
Bedankt voor de verwijzing naar het 50/60Hz draadje.
Ik ga het maar gewoon proberen met die oude trafo.

@ Ronald Halma:
Bedankt voor je tip, wordt vervolgd.

Edwin
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

Shay-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #43 Gepost op: 15 February 2010, 18:08:20 »
Hallo Edwin, leuk draadje om te volgen. Het valt me op dat je net als ik met de multimaus van Roco werkt en vanwege het spanningsverschil met Europa een omvormer van 110 naar 230 volt gebruikt. Is zo'n omvormer goedkoper dan een trafo van 110 naar 16 volt? Gebruik je ook, of overweeg je dat misschien, Rocomotion in combinatie met een PC? Ben ik ik tevreden over!


Groeten, Gerard

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
« Reactie #44 Gepost op: 15 February 2010, 19:47:48 »
Hi Gerard,

Ik had reeds voor mijn emigratie 2 complete digitale Roco besturingssets in mijn bezit.
Aangezien ze voor zowel 50 als 60 HZ geschikt zijn heb ik tevens een omvormer aangeschaft zodat ik de  complete sets hier in Canada kan gebruiken.
Het aanschaffen van een lokale 110V transformator was daardoor niet noodzakelijk.

Ik heb mij (nog) niet in Rocomotion verdiept maar ben uberhaupt niet zo gecharmeerd van aansturing via een PC. (of Mac in mijn geval)

Ben jij ook aan de kant van de oceaan woonachtig?

Vriendelijke groet,
Edwin 
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.