De warmteontwikkeling is afhankelijk van de stroom, tijdsduur en de lengte van de kabel. De lengte (in combinatie met de dwarsdoorsnede en de stroom) is dan een maat voor de spanningsval over dat stuk draad.Bij een bepaalde kabeldikte, lengte en stroom onstaat dus een bepaalde spanningval. De spanning is dus een resultaat van andere factoren, het is niet iets dat je "in kan stellen".Vkabel = I x lkabel * Rhokoper / Akabel)lkabel = lengte vd kabelRhokoper = soortelijke weerstand van koperAkabel = Dwarsdoorsnede van de kabel (in m2)Het vermogen = I2 x R ( = I2 x l x Rho / A )Mvg, Tjeerd
De bekabeling ligt doorgaans niet met bundels belaste bedrading aan elkaar gebonden dus evt warmte kan goed weg.
Gerard, nou focus je toch weer teveel op het vermogensverlies.
Meer gedetailleerde onderbouwing is voor belangstellenden Okay, je gaat je rails niet voeden met 0,14mm2...
Nu kunnen we inderdaad zien dat de spanningsval over 10 meter bij 3 Ampère en 2,5 mm2 verwaarloosbaar is, namelijk 0,2 Volt.
Ik ben blij dat ik geen verstand heb van electriciteit . Scheelt me een hoop zorgen.
Maar je mist ook een hoop plezier, nl. het plezier van begrijpen waar je mee bezig bent.
Hou er dan wel rekening mee dat je ook nog een retourdraad hebt, waar ook spanningsverlies in optreedt.