Het gaat om de stroom die er loopt. Door de weerstand van de draad (die minder wordt als de draad dikker wordt) wordt er warmte gegenereerd, wat op den duur gevaarlijk wordt, vandaar de grens.
Als we dit nu weer even terug rekenen naar 16V=, komen we dan niet op ruim meer dan 100A?Dit is extreem, ik weet het, dus maar weer even de helft (50A), dan moeten we met een 2,52 ringleiding toch zeker 100 locs à 0,5A kunnen laten rijden?Suggesties?Nou, misschien heb ik nu zelf wel voor een paar kromme tenen gezorgd...
Hier een helder plaatje http://members.chello.nl/a.galen4/index_bestanden/Page6612.htmMvgHenk
Gerard, het gaat inderdaad om het vermogen, maar dan alleen om het vermogen wat in de draad zelf wordt gegenereerd in de vorm van warmte. En dat vermogen is de stroom maal het spanningsverlies over de draad. Aangezien we het bijna altijd over koperdraad hebben kun je dat direct relateren aan de stroom, aangezien deze ook voor het spanningsverlies zorgt. Maar dan kom ik direct met de volgende stelling: vergeet dat hele verhaal van de stroombelastbaarheid. In de modelspoortoepassing zul je draden zelden tot de maximale waarde belasten. Voor koperdraad tot een doorsnede van zo'n 4mm2 geldt dat je het mag belasten tot 10A per mm2. Dus draad van 2,5mm2, daar mag je 25A door sturen. Maar je voelt op je klompen aan dat je dat op een modelspoorbaan nooit zult halen.De enige reden waarom voor stam- en ringleidingen zulk dik draad wordt gebruikt is het beperken van het spanningsverlies. Niet meer en niet minder. En of het nodig is, dat kun je per geval berekenen. Daarvoor moet je weten hoe lang de draden zijn, en hoeveel stroom er doorheen loopt. Je ziet dat ik het op dit punt niet helemaal met Wim eens ben. Je kunt er wel degelijk wat theorie op los laten om vast te stellen of het allemaal wel nodig is.
En of het nodig is, dat kun je per geval berekenen. Daarvoor moet je weten hoe lang de draden zijn, en hoeveel stroom er doorheen loopt. Je ziet dat ik het op dit punt niet helemaal met Wim eens ben. Je kunt er wel degelijk wat theorie op los laten om vast te stellen of het allemaal wel nodig is.
Dan nog even iets anders installatie draad is bestemd voor 230V en 16A.Zet jij 230V op je sporen? Denk het niet, dus wat je nu aan het doen bent is appels met peren vergelijken.
dat tabelletje van henk is wel leuk klopt wel aardig.Alleen wat de hij vergeet is dat als je kortsluiting heb je veel hogere stroom dan in normaal gebruik dus kijk daar wel mee uit.heb even in mijn formule boeken gekijken van mijn opleiding en alleen wisselstroom formules.M.v.g erik