Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 15:27:35
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 15:26:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:25:59
Halling aandrijvingen door Sven
Vandaag om 15:22:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:01:04
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
  

Auteur Topic: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen  (gelezen 8913 keer)

HarryS

  • Gast
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #15 Gepost op: 31 December 2008, 20:39:37 »
Hallo,

Het doorvoeren van de draden is eigenlijk heel makkelijk en dat heb ik zo gedaan:



In het onderstel en in het interieur heb ik een gleuf gemaakt en daar de draden doorheen gevoerd. Zo kan de koppeling makkelijk en ongehinderd uitzwenken.

Groetjes

Harry Stipkes

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #16 Gepost op: 31 December 2008, 20:54:18 »
Voor zover ik weet en aan de plaatjes te zien zijn dit geen kortkoppelingen.
De enige koppeling die een echte kortkoppeling is (gaat worden) met een aantal contacten en daarbij ook nog eens digitaal aanstuurbaar,  is vorig jaar op Neurenberg getoond door een nieuwe firma. Hopelijk is er op Neurenberg 2009 meer nieuws over deze ontwikkeling.

Maarten.

Heljan/Tams koppelen keurig kort, evenals Roco trouwens.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #17 Gepost op: 31 December 2008, 21:01:05 »
Rob,

Heb zo´n Heljan setje voor me neus. In elkaar gestoken bedraagt de lengte 15,3 mm. Het hangt af van je type rijtuigen of dit optisch mooi is. Bij b.v. mijn blokkendozen stel is dit precies goed.

De 4 polige Tams van Conrad zijn exact hetzelfde als die van Heljan waar wij het over hebben.

Gr, Ben.

Je hebt gelijk.  :-[ Sinds kort staan ze ook op de site van Tams. Ik vraag me wel af of Tams die zelf heeft ontwikkeld. Bij mijn weten zijn ze door Heljan ontwikkeld voor een Belgisch treinstel (Olaerts Break), waarna ze ook los in de verkoop kwamen.
Tot nu toe kende ik van Tams alleen de profi-versie. Die wordt ook door Viessmann op de markt gebracht.

Hoe het ook zij. Stroomvoerende koppelingen zijn altijd een compromis tussen koppelgemak en contactzekerheid. De Heljan/Tams/Conrad koppelingen bieden mijns inziens het beste compromis. Absoluut contactzeker en toch vrij eenvoudig te ontkoppelen. Ze zijn alleen aan de forse kant. Onder de Lima DDM rijtuigen bleken ze niet te passen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #18 Gepost op: 01 January 2009, 10:21:59 »
Als ze eenmaal onder de rijtuigen/wagons zitten let je er toch niet zo op denk ik. Als de koppeleigenschappen maar goed zijn en daar heb ik voldoende antwoorden op gekregen. In ieder geval beter dan die van Viessmann, dat is "prut".
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #19 Gepost op: 01 January 2009, 11:24:13 »
Mooi zijn (stroomvoerende) koppelingen zelden. Maar onder de DDM rijtuigen passen ze gewoon niet, omdat de koppelschacht bij de dubbeldekkers erg dicht op de bodemplaat zit. De platter uitgevoerde koppelingen van Roco passen net wel.

Maar als ik kan kiezen tussen Heljan en Roco, dan altijd de Heljan koppelingen.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2009, 11:30:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Northlander1983

  • Gast
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #20 Gepost op: 01 January 2009, 11:36:50 »
Persoonlijk zeer goede ervaringen met de Roco koppelingen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #21 Gepost op: 01 January 2009, 11:43:25 »
Bij enkele stellen heb ik ook de 4 pollige stroomdoorvoerende koppeling van Roco gebruik, maar deze is heel gevoelig indien de hoogte niet exact klopt.
Koppelen gaat nog iets moeilijker dan bij de Viessmann, maar als ze vast zitten zitten ze ook geweldig goed. Wel erg fragiel, omdat hier 4 contacten op zitten.
Indien de hoogte niet exact klopt verbuigen de contacten snel.
Eigenlijk alleen geschikt voor vaste treinstellen.

Ik deel deze ervaring.
De Roco koppelingen maken uitstekend contact, maar je moet zorgvuldig en eigenlijk niet te vaak koppelen en ontkoppelen.
Dat gaat bij de Heljan koppeling veel gemakkelijker en zonder risico. Zit knap in elkaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3532
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #22 Gepost op: 01 January 2009, 15:01:28 »
Ik heb vandaag koppelingen van Tams gekocht via Conrad, kijken of deze beter
bevallen dan de Viessmanns.
De pennetjes van de Viesmann buigen snel uit model en maken dan slecht of geen contact.
Helemaal in bochten en wisselstraten.
Ik heb een paar vaste stammen met rijtuigen die ik maar ga voorzien van Tams koppelingen.
dan kan ik ook nog eens wat experimenteren met de 2 overgebleven polen  :P
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #23 Gepost op: 01 January 2009, 16:10:08 »
Heljan/Tams koppelen keurig kort, evenals Roco trouwens.

Maar daarmee zijn het nog geen kortkoppelingen.

Zie ook het verschil tussen de nu door Roco niet meer geleverde universele koppeling en de echte Roco kortkoppeling.

Welke Roco dan trouwens?

Maarten.


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #25 Gepost op: 01 January 2009, 21:48:49 »
Maar daarmee zijn het nog geen kortkoppelingen.

Zie ook het verschil tussen de nu door Roco niet meer geleverde universele koppeling en de echte Roco kortkoppeling.

Welke Roco dan trouwens?

Maarten.

De Heljan koppelingen koppelen dus keurig kort, vergelijkbaar met profi en de Roco kortkoppeling.

Overigens ben ik niet erg onder de indruk van het verschil tussen de Roco kortkoppeling en de Roco Universal. Al was het maar omdat de verschillen tussen de plaatsing van kortkoppelmechanieken en nem-schachten een aanzienlijk grotere variatie vertoont. Op de meeste Mehano wagens kun je plaatsen wat je wil, maar kortkoppelen doet het nooit, om maar een voorbeeld te noemen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #26 Gepost op: 02 January 2009, 15:00:09 »
De Heljan koppelingen koppelen dus keurig kort, vergelijkbaar met profi en de Roco kortkoppeling.

Wat is keurig kort?
Stel ik pak 2 Roco kortkoppelingen en koppel 2 wagons. Stel de afstand tussen de buffers is dan 1 mm.
Hoeveel is dan de afstand tussen de buffers bij de Heljan koppeling?

Als ze werkelijk kortkoppelen ga ik ze misschien ook gebruiken.

Maarten.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6761
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #27 Gepost op: 02 January 2009, 16:01:23 »
Heb zo´n Heljan setje voor me neus. In elkaar gestoken bedraagt de lengte 15,3 mm.
Maarten,

De maat t.o.v. Roco kortkoppelingen scheelt niets, paar tienden van mm.

Stel ik pak 2 Roco kortkoppelingen en koppel 2 wagons. Stel de afstand tussen de buffers is dan 1 mm.
Hoeveel is dan de afstand tussen de buffers bij de Heljan koppeling?

Gr, Ben.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #28 Gepost op: 02 January 2009, 16:47:54 »
Kan ik bevestigen.

Vr. groet,
Wiebe

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #29 Gepost op: 02 January 2009, 20:59:51 »
Ik ook, maar ik ga het niet voor de derde keer tegen Maarten zeggen.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.