Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:06:59
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20

Auteur Topic: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen  (gelezen 8693 keer)

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Gepost op: 30 December 2008, 18:45:45 »
Ik was bezig een aantal rijtuigen te voorzien van verlichtingsleds. Op zich werkt dit goed en om stroombesparende maarteregelen te nemen heb ik een van de rijtuigen voorzien van een functiedecoder zodat ik bij treinstilstand de verlichting kan uitschakelen. Nu had ik de rijtuigen voorzien van de Viessmann koppelingen gebaseerd op de Profi-koppeling van Fleischmann (5048) maar dit bevalt niet echt. De koppelingen vers uit het zakje koppelen geweldig maar eenmaal onder de rijtuigen, moet ik de rijtuigen toch met een aardige kracht tegen elkaar duwen om de zaak gekoppeld te krijgen en 9 van de 10 keer maken de contacten in de koppelingen geen contact en schieten over elkaar heen. Iets verbuigen kan nagenoeg niet daar het nogal fragiel in elkaar zit. Ook lijkt het of de bedrading in de weg zit bij het inschuiven van de koppeling in de NEM 362 schacht. De weerhaakjes komen net niet vrij achter de schacht en klikken dus niet echt vast. Iets uitvijlen kan natuurlijk maar dat lijkt me niet echt de bedoeling. Nu heb ik ook als vervanger tweepolige spanningsstekkertjes van Tams maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat tussen rijtuigen moet bevestigen, immers op een of ander manier hangt dat toch los tussen de rijtuigen. Heeft iemand misschien een oplossing voor mij want om nu elk rijtuig te voorzien van een functiedecoder lijkt mij iets te ver gaan.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

wisselstromer

• Offline Offline
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2008, 18:56:44 »
Hallo rob.
Kijk eens naar de koppelingen van Heljan.
Ze zijn 4 polig en kosten ongeveer net zo veel als de viessmann, die maar 2 polig is .
En deze werken altijd :)
had de zelfde problemen als wat je verteld.

Gr.Patrick

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2008, 19:09:41 »
Zijn dit ook kortkoppelingen? De enige afbeelding die ik kon vinden was zwaar overbelicht, verder alle sites die ik kan vinden over Heljan zijn in het Deens of de koppelingen zijn niet te vinden op die site. Heb je misschien een nummer voor mij?

Ben

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2008, 19:13:14 »
Heljan 850211.

Gr, Ben.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2008, 19:18:31 »
En als aanvulling: Conrad heeft ze van Tams en volgens mij zijn deze exact hetzelfde als die van Heljan.

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=247008

Gr, Ben.

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2008, 19:33:57 »
Kan dit ook voot N-spoor? Dat zou een enorme winst kunnen betekenen voor mijn wel/niet boostergedrag ten aanzien van mijn schaduwstation. Immers, dan kan ik via een FD de verlichting van rijtuigen in het schaduwstation uitzetten zonder voor alle wagons een functiedecoder te moeten aanschaffen of door veel eerder een booster in te zetten.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

wisselstromer

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2008, 19:52:56 »
Kan dit ook voot N-spoor? Dat zou een enorme winst kunnen betekenen voor mijn wel/niet boostergedrag ten aanzien van mijn schaduwstation. Immers, dan kan ik via een FD de verlichting van rijtuigen in het schaduwstation uitzetten zonder voor alle wagons een functiedecoder te moeten aanschaffen of door veel eerder een booster in te zetten.

Mvg,
Martin

Kijk eens bij www.krois-modell.at/produkt/stkupp
daar staan N spoor stroomvoerende koppelingen

Gr.Patrick
« Laatst bewerkt op: 30 December 2008, 19:54:50 door wisselstromer »

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2008, 21:24:11 »
En als aanvulling: Conrad heeft ze van Tams en volgens mij zijn deze exact hetzelfde als die van Heljan.

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=247008

Gr, Ben.

De Tams koppelingen zijn juist exact hetzelfde als die van Viessmann. Viessmann betrekt de koppelingen ook van Tams. Geven geen 100 procent betrouwbare electrische verbinding, maar koppelen wel het gemakkelijks van alle stroomvoerende koppelingen die ik ken.

Van de koppelingen die wel een 100 procent betrouwbare electrische verbinding bieden, koppelt Heljan naar mijn mening het gemakkelijkst.

« Laatst bewerkt op: 30 December 2008, 21:26:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2008, 21:28:19 »
Heljan en Roco inderdaad het beste (de boel klikt in elkaar)

HarryS

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 30 December 2008, 21:33:24 »
Hallo,

Net als Chris, heb ik de Roco 4-polige stroomvoerende koppelingen tussen rytuigen zitten.
Deze zijn volgens mij, veel betrouwbaarder dan bv. de Viessmann. Koppelingen gaan goed in- en uitelkaar.  Kortom, nul problemo hier.

Groetjes

Harry Stipkes

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
« Reactie #10 Gepost op: 30 December 2008, 22:44:42 »
Hallo Rob,

Ik heb ook ervaring met de profikoppeling met stroomdoorvoer van Viessmann, en ik kan jou probleem gedeeltelijk onderschrijven.
Ze koppelen inderdaad wat moeilijk, je hebt wat meer druk nodig om ze te koppelen, maar heb geen probleem met de contact overdracht, deze is gewoon goed.
Het probleem met de draden heb ik ook ondervonden en heb hiervoor 2 klein gaatjes onderin de bodem plaat van de wagon geboord om hem zo veel mogelijk ruimte te kunnen geven, en dit werkt naar tevredenheid.
Bij enkele stellen heb ik ook de 4 pollige stroomdoorvoerende koppeling van Roco gebruik, maar deze is heel gevoelig indien de hoogte niet exact klopt.
Koppelen gaat nog iets moeilijker dan bij de Viessmann, maar als ze vast zitten zitten ze ook geweldig goed. Wel erg fragiel, omdat hier 4 contacten op zitten.
Indien de hoogte niet exact klopt verbuigen de contacten snel.
Eigenlijk alleen geschikt voor vaste treinstellen.
Ander probleem bij deze koppeling vind ik de 4 draden die doorgevoer moeten worden, dit beperkt nog meer de beweegbaarheid van de koppeling.
De krois koppeling ken ik wel en ziet degelijk uit, maar heb hier geen praktische ervaring mee, dus kan er niet over oordelen wat betreft gebruik en betrouwbaarheid.
Ook heb ik de stekkerverbinkjes van GM&S geprobeerd, werkt op zich wel maar je blijft altijd tussen de wagons de draden zien.

Willem

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #11 Gepost op: 31 December 2008, 14:08:30 »
Ik heb inmiddels het nummer van Heljan gekregen en zo te zien zien ze er goed uit. Ik vroeg me alleen af of dit zogenaamde kortkoppelingen zijn. Mocht het 4-polige gedeelte in de weg zitten want 4 draden raak je zo makkelijk onder het rijtuig niet kwijt knip je de 2 overige (indien niet nodig) gewoon af. Maar dan alleen als je 2 polen gebruikt natuurlijk.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 31 December 2008, 15:27:20 »
Voor zover ik weet en aan de plaatjes te zien zijn dit geen kortkoppelingen.
De enige koppeling die een echte kortkoppeling is (gaat worden) met een aantal contacten en daarbij ook nog eens digitaal aanstuurbaar,  is vorig jaar op Neurenberg getoond door een nieuwe firma. Hopelijk is er op Neurenberg 2009 meer nieuws over deze ontwikkeling.

Maarten.

René Huibers

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 31 December 2008, 15:42:56 »
De Tams koppelingen zijn juist exact hetzelfde als die van Viessmann. Viessmann betrekt de koppelingen ook van Tams. Geven geen 100 procent betrouwbare electrische verbinding, maar koppelen wel het gemakkelijks van alle stroomvoerende koppelingen die ik ken.

Van de koppelingen die wel een 100 procent betrouwbare electrische verbinding bieden, koppelt Heljan naar mijn mening het gemakkelijkst.

De koppelingen van de conrad link (tams), zijn toch echt niet de twee polige viessmann koppelingen. Ze lijken mij verdacht veel op 4 polige de heljan koppelingen.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 31 December 2008, 15:47:48 »
Rob,

Heb zo´n Heljan setje voor me neus. In elkaar gestoken bedraagt de lengte 15,3 mm. Het hangt af van je type rijtuigen of dit optisch mooi is. Bij b.v. mijn blokkendozen stel is dit precies goed.

De 4 polige Tams van Conrad zijn exact hetzelfde als die van Heljan waar wij het over hebben.

Gr, Ben.