Voor zover ik weet en aan de plaatjes te zien zijn dit geen kortkoppelingen. De enige koppeling die een echte kortkoppeling is (gaat worden) met een aantal contacten en daarbij ook nog eens digitaal aanstuurbaar, is vorig jaar op Neurenberg getoond door een nieuwe firma. Hopelijk is er op Neurenberg 2009 meer nieuws over deze ontwikkeling.Maarten.
Rob,Heb zo´n Heljan setje voor me neus. In elkaar gestoken bedraagt de lengte 15,3 mm. Het hangt af van je type rijtuigen of dit optisch mooi is. Bij b.v. mijn blokkendozen stel is dit precies goed.De 4 polige Tams van Conrad zijn exact hetzelfde als die van Heljan waar wij het over hebben.Gr, Ben.
Bij enkele stellen heb ik ook de 4 pollige stroomdoorvoerende koppeling van Roco gebruik, maar deze is heel gevoelig indien de hoogte niet exact klopt.Koppelen gaat nog iets moeilijker dan bij de Viessmann, maar als ze vast zitten zitten ze ook geweldig goed. Wel erg fragiel, omdat hier 4 contacten op zitten.Indien de hoogte niet exact klopt verbuigen de contacten snel.Eigenlijk alleen geschikt voor vaste treinstellen.
Heljan/Tams koppelen keurig kort, evenals Roco trouwens.
de nu door Roco niet meer geleverde universele koppeling
Welke Roco dan trouwens?
Maar daarmee zijn het nog geen kortkoppelingen.Zie ook het verschil tussen de nu door Roco niet meer geleverde universele koppeling en de echte Roco kortkoppeling.Welke Roco dan trouwens?Maarten.
De Heljan koppelingen koppelen dus keurig kort, vergelijkbaar met profi en de Roco kortkoppeling.
Heb zo´n Heljan setje voor me neus. In elkaar gestoken bedraagt de lengte 15,3 mm.
Stel ik pak 2 Roco kortkoppelingen en koppel 2 wagons. Stel de afstand tussen de buffers is dan 1 mm.Hoeveel is dan de afstand tussen de buffers bij de Heljan koppeling?