Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 18:32:51
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:16:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
  

Auteur Topic: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen  (gelezen 8696 keer)

HarryS

  • Gast
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #15 Gepost op: 31 December 2008, 20:39:37 »
Hallo,

Het doorvoeren van de draden is eigenlijk heel makkelijk en dat heb ik zo gedaan:



In het onderstel en in het interieur heb ik een gleuf gemaakt en daar de draden doorheen gevoerd. Zo kan de koppeling makkelijk en ongehinderd uitzwenken.

Groetjes

Harry Stipkes

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #16 Gepost op: 31 December 2008, 20:54:18 »
Voor zover ik weet en aan de plaatjes te zien zijn dit geen kortkoppelingen.
De enige koppeling die een echte kortkoppeling is (gaat worden) met een aantal contacten en daarbij ook nog eens digitaal aanstuurbaar,  is vorig jaar op Neurenberg getoond door een nieuwe firma. Hopelijk is er op Neurenberg 2009 meer nieuws over deze ontwikkeling.

Maarten.

Heljan/Tams koppelen keurig kort, evenals Roco trouwens.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #17 Gepost op: 31 December 2008, 21:01:05 »
Rob,

Heb zo´n Heljan setje voor me neus. In elkaar gestoken bedraagt de lengte 15,3 mm. Het hangt af van je type rijtuigen of dit optisch mooi is. Bij b.v. mijn blokkendozen stel is dit precies goed.

De 4 polige Tams van Conrad zijn exact hetzelfde als die van Heljan waar wij het over hebben.

Gr, Ben.

Je hebt gelijk.  :-[ Sinds kort staan ze ook op de site van Tams. Ik vraag me wel af of Tams die zelf heeft ontwikkeld. Bij mijn weten zijn ze door Heljan ontwikkeld voor een Belgisch treinstel (Olaerts Break), waarna ze ook los in de verkoop kwamen.
Tot nu toe kende ik van Tams alleen de profi-versie. Die wordt ook door Viessmann op de markt gebracht.

Hoe het ook zij. Stroomvoerende koppelingen zijn altijd een compromis tussen koppelgemak en contactzekerheid. De Heljan/Tams/Conrad koppelingen bieden mijns inziens het beste compromis. Absoluut contactzeker en toch vrij eenvoudig te ontkoppelen. Ze zijn alleen aan de forse kant. Onder de Lima DDM rijtuigen bleken ze niet te passen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #18 Gepost op: 01 January 2009, 10:21:59 »
Als ze eenmaal onder de rijtuigen/wagons zitten let je er toch niet zo op denk ik. Als de koppeleigenschappen maar goed zijn en daar heb ik voldoende antwoorden op gekregen. In ieder geval beter dan die van Viessmann, dat is "prut".
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #19 Gepost op: 01 January 2009, 11:24:13 »
Mooi zijn (stroomvoerende) koppelingen zelden. Maar onder de DDM rijtuigen passen ze gewoon niet, omdat de koppelschacht bij de dubbeldekkers erg dicht op de bodemplaat zit. De platter uitgevoerde koppelingen van Roco passen net wel.

Maar als ik kan kiezen tussen Heljan en Roco, dan altijd de Heljan koppelingen.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2009, 11:30:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Northlander1983

  • Gast
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #20 Gepost op: 01 January 2009, 11:36:50 »
Persoonlijk zeer goede ervaringen met de Roco koppelingen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #21 Gepost op: 01 January 2009, 11:43:25 »
Bij enkele stellen heb ik ook de 4 pollige stroomdoorvoerende koppeling van Roco gebruik, maar deze is heel gevoelig indien de hoogte niet exact klopt.
Koppelen gaat nog iets moeilijker dan bij de Viessmann, maar als ze vast zitten zitten ze ook geweldig goed. Wel erg fragiel, omdat hier 4 contacten op zitten.
Indien de hoogte niet exact klopt verbuigen de contacten snel.
Eigenlijk alleen geschikt voor vaste treinstellen.

Ik deel deze ervaring.
De Roco koppelingen maken uitstekend contact, maar je moet zorgvuldig en eigenlijk niet te vaak koppelen en ontkoppelen.
Dat gaat bij de Heljan koppeling veel gemakkelijker en zonder risico. Zit knap in elkaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3527
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #22 Gepost op: 01 January 2009, 15:01:28 »
Ik heb vandaag koppelingen van Tams gekocht via Conrad, kijken of deze beter
bevallen dan de Viessmanns.
De pennetjes van de Viesmann buigen snel uit model en maken dan slecht of geen contact.
Helemaal in bochten en wisselstraten.
Ik heb een paar vaste stammen met rijtuigen die ik maar ga voorzien van Tams koppelingen.
dan kan ik ook nog eens wat experimenteren met de 2 overgebleven polen  :P
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #23 Gepost op: 01 January 2009, 16:10:08 »
Heljan/Tams koppelen keurig kort, evenals Roco trouwens.

Maar daarmee zijn het nog geen kortkoppelingen.

Zie ook het verschil tussen de nu door Roco niet meer geleverde universele koppeling en de echte Roco kortkoppeling.

Welke Roco dan trouwens?

Maarten.


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #25 Gepost op: 01 January 2009, 21:48:49 »
Maar daarmee zijn het nog geen kortkoppelingen.

Zie ook het verschil tussen de nu door Roco niet meer geleverde universele koppeling en de echte Roco kortkoppeling.

Welke Roco dan trouwens?

Maarten.

De Heljan koppelingen koppelen dus keurig kort, vergelijkbaar met profi en de Roco kortkoppeling.

Overigens ben ik niet erg onder de indruk van het verschil tussen de Roco kortkoppeling en de Roco Universal. Al was het maar omdat de verschillen tussen de plaatsing van kortkoppelmechanieken en nem-schachten een aanzienlijk grotere variatie vertoont. Op de meeste Mehano wagens kun je plaatsen wat je wil, maar kortkoppelen doet het nooit, om maar een voorbeeld te noemen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #26 Gepost op: 02 January 2009, 15:00:09 »
De Heljan koppelingen koppelen dus keurig kort, vergelijkbaar met profi en de Roco kortkoppeling.

Wat is keurig kort?
Stel ik pak 2 Roco kortkoppelingen en koppel 2 wagons. Stel de afstand tussen de buffers is dan 1 mm.
Hoeveel is dan de afstand tussen de buffers bij de Heljan koppeling?

Als ze werkelijk kortkoppelen ga ik ze misschien ook gebruiken.

Maarten.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #27 Gepost op: 02 January 2009, 16:01:23 »
Heb zo´n Heljan setje voor me neus. In elkaar gestoken bedraagt de lengte 15,3 mm.
Maarten,

De maat t.o.v. Roco kortkoppelingen scheelt niets, paar tienden van mm.

Stel ik pak 2 Roco kortkoppelingen en koppel 2 wagons. Stel de afstand tussen de buffers is dan 1 mm.
Hoeveel is dan de afstand tussen de buffers bij de Heljan koppeling?

Gr, Ben.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #28 Gepost op: 02 January 2009, 16:47:54 »
Kan ik bevestigen.

Vr. groet,
Wiebe

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
« Reactie #29 Gepost op: 02 January 2009, 20:59:51 »
Ik ook, maar ik ga het niet voor de derde keer tegen Maarten zeggen.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.