Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 01:19:12
Heroplage Artitec Plan W? door dennie
Vandaag om 00:28:31
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
13 July 2025, 23:28:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
13 July 2025, 23:03:47
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
Een NS 5500 knutselen door Huup
13 July 2025, 22:29:30
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
13 July 2025, 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
13 July 2025, 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
13 July 2025, 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
13 July 2025, 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
13 July 2025, 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
13 July 2025, 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
13 July 2025, 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
13 July 2025, 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
13 July 2025, 14:54:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
13 July 2025, 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
13 July 2025, 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
13 July 2025, 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
13 July 2025, 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
13 July 2025, 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
13 July 2025, 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
13 July 2025, 11:44:52
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986  (gelezen 40349 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12440
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
« Reactie #30 Gepost op: 03 January 2009, 16:46:20 »
Mag ik ook een duit in het zakje doen?
Hier wat plaatjes van het 1 op 1 geval. Ruimte BS brabdstoftank is niet veel. Zeker niet als er net gebunkerd is.











SK
« Laatst bewerkt op: 22 November 2014, 20:45:40 door guest7823 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
« Reactie #31 Gepost op: 03 January 2009, 16:57:48 »


Waren dit de, op de 2501 na, laatste bruine 2400'en (dus 2417, 2488, 2490, 2505, 2514)?

Hier nog een foto waarop je goed kan zien hoe dicht de tank op de spoorstaven zit:


Bron: Utrechts archief
« Laatst bewerkt op: 22 November 2014, 20:46:04 door guest7823 »
Grtz!
Tedo

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12440
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
« Reactie #32 Gepost op: 03 January 2009, 17:03:20 »
Nee de 2488 deed hier nog steeds dienst op Bergen op Zoom,(zie www.sleutelspoor.nl draadje Roosendaal en dan deel 2) maar haar dagen waren wel geteld.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
« Reactie #33 Gepost op: 03 January 2009, 17:18:48 »
Ah, dan was die vijfde loc toch een andere, misschien de 2501 wel, het kan zijn dat die toch ook even aan de kant gestaan heeft.
Grtz!
Tedo

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
« Reactie #34 Gepost op: 03 January 2009, 17:19:20 »
Bedankt voor de vele foto's, maar eigenlijk heb ik ze liever in de andere draad over het grootbedrijf voor het gescheiden houden van 1:1 en modelomzetting, mag dat? Niet dat ik niet blij ben met jullie bijdragen, integendeel.  ;)
Anders wordt het straks nog onoverzichtelijk en lopen twee draadjes door elkaar heen.

Ik heb de oplossing al gevonden en verholpen, en hierbij het resultaat van wat ik heb gedaan;
Op de onderstaande foto kun je zien dat links het model hoger op de pootjes is komen te staan, rechts in beeld nog de ''oude'' situatie en dus hangt het model nu iets scheef wat logisch is.



Ik heb een stukje messing plaat van 0,32 mm geknipt en er een gat van 1,2 mm in gezaagd voor de bout welke door de voetplaat heen gaat welke het truckstel op zijn plek houdt en zorgt voor het draaipunt ervan.
Dat slaat twee vliegen in één klap nl. de ruimte tussen tankbanden en bovenkant railstaaf is nu 0,97 mm en dus echt zeer veilig bij het rijden op Pur rails, en tevens staat het model nu hoger op de pootjes wat optisch iets fraaier staat en dus daarmee de ruimte tussen de voetplaat en het draaistelframe.
Onderstaande foto toont het verschil met beide truckstellen opgehoogd



De oplossing was dus erg simpel en doeltreffend. Ik heb zelf geen enkele foto van het model in het grootbedrijf waar ik dit soort zaken uit kan afleiden, dus jullie hulp is voor dit soort Nederlandse modellen zeer welkom gebleken!!
Bedankt mensen!

grt
Edwin ;)
« Laatst bewerkt op: 22 November 2014, 20:46:33 door guest7823 »
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
« Reactie #35 Gepost op: 03 January 2009, 17:45:14 »
Al met al een bijzonder mooi bouwwerk.

Misschien heb je wat aan deze materieeltekening uit het Utrechts Archief.
" Catalogusnummer:   154308
Datering:   01/05/1965 - 31/05/1965 (1 - 31 mei 1965, 20e eeuw)
Beschrijving:   Afbeelding van een materieeltekening (lengtedoorsnede) van Een diesel-electrische locomotief uit de serie 2400/2500 van de N.S".

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
« Reactie #36 Gepost op: 03 January 2009, 17:46:23 »
Zo oogt ie goed Edwin.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ChrisTM

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
  • GelderHOven
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
« Reactie #37 Gepost op: 03 January 2009, 18:24:30 »
Ziet er strak uit Edwin.
Voor de verlichting kan je voor de front- en sluitlichten het beste gelijk SMD-ledjes plaatsen. Een tijdje geleden heb ik mijn Philotrain 2400 van een ESU 3.0 voorzien en eerst de microlampjes hierop aangesloten. In de praktijk bleken de microlampjes niet allemaal dezelfde helderheid te hebben. Met sorteren kwam ik nog wel een eind doch vroeg of laat gingen er toch meermalen enkele kapot. Vervangen is een crime, derhalve heb ik voor de front- en sluitlichten duurzame SMD-leds geplaats. Ook met SMD's is een L-sein niet te realiseren, er is gewoon te weinig ruimte in de lamphouder om 2 ledjes te plaatsen.
Voor de zwaailampen op het dak heb ik wel de microlampjes gebruikt en elk aangesloten op de F1 en F2 (knipper)functie.  Overigens is er voor de decoder niet veel plaats, priegelen dus.  Succes met de afbouw.

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
« Reactie #38 Gepost op: 03 January 2009, 20:58:59 »
Hallo,

Ik ben een beetje aan het stoeien gegaan met de Digirails printjes, er wat vanaf geslepen en ook de binnenzijde van de Philo lampen flink ingekort.
De printjes leggen nu vlak tegen de binnezijde van de fronten van de huif dus meer ruimtewinst is er echt niet.
De truckstellen lopen nu net niet meer aan tegen de achterzijde van de print dus dat gaat goed. Voordat ik deze printjes heb aangeschaft heb ik een goed bevriende mede-modelspoorder nog even gevraagd naar de exacte afstanden tussen de onderlinge lampen van de Roco versie, en die kwamen nagenoeg overeen met de Philo, dus dat is beiden op schaal zeg maar ;D

Bij het opzetten van de huif van Philotrain kan dat niet rechtstandig omdat in het m.c. huis twee messing L-profielen met schroefdraad zitten gesoldeerd om aan de huif aan de voetplaat vast te schroeven.
Daarvan heb ik al wat materiaal weggehaald omdat de aansluiting van de motor hier onderdoorgeschoven moeten worden, en de as op de beide truckstellen heb ik ook wat afgeslepen. Ben er nog niet helemaal maar het gaat toch wel lukken denk ik... :D het scheelt  nog geen halve mm bij het opzetten, dus die speling moet ik nog ergens anders vandaan toveren  :o
Al met al een leuke uitdaging vind ik dit om te doen.
Wordt voortgezet.

grt
Edwin ;)
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
« Reactie #39 Gepost op: 04 January 2009, 00:09:49 »
Beste Edwin,

Met jouw huidige ervaring in het achterhoofd ben ik nog eens naar mijn 2400 gaan kijken. Het feit dat oorspronkelijk jouw chassis te laag lijkt te staan kan ik niet verklaren uit het gebruiken van andere wielen. Volgens mij zijn die vast dezelfde diameter, alleen de flenzen zijn anders. Dus nog eens goed gekeken en onderstaande foto's gemaakt:





Na nog eens kijken is het misschien zo dat je de nylon ringen voor de ophanging van de draaistellen in het chassis anders hebt gemonteerd dan ik. De buffers van mijn Philotrain model zijn keurig op de juiste (lage) hoogte van al mijn andere modellen, tenzij Philotrain een te hoge bufferhoogte hanteert.

Ook nog even gekeken naar de verlichting. Ik heb de eenvoudige weg gekozen. Ik heb de rijstkorrellampjes gemonteerd met de handige diodeschakeling, waardoor de lampjes beginnen te branden bij het rijden. De sluitseinverlichting heb ik met een rode LED gedaan en dus eigenlijk fout. Alleen de linker pit brandt. Anderzijds heb ik niet zoveel met sluitverlichting. Is eigenlijk alleen zinvol met een losse lok.

Nog even een vraag over het solderen. Je gebruikt gewoon een soldeerstation. Dat doe ik ook altijd, maar mijn model ziet er dan al snel niet meer zo uit in maagdelijk glimmend messing. Wat is daarvan nu het geheim?

mvg,
Ivo

« Laatst bewerkt op: 22 November 2014, 20:46:55 door guest7823 »
mvg,
Ivo

*

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
« Reactie #40 Gepost op: 04 January 2009, 12:02:32 »
Hallo mensen,

@ Gerrit, bedankt voor de tekening en de link!

@Ivo, ik heb de nylon bussen zo gemonteerd zoals dat staat aangegeven, boven de voetplaat de hogere ring, onder de voetplaat de lagere met verloop. De Fremo-87 wielen zijn iets kleiner in diameter, maar dat scheelt tienden..
Ik gebruik detailleringsoldeer van Carr's en soldeerverf voor de kleinere delen. Vaak gebruikt men te veel soldeer en te weinig vloeimiddel. Het kan ook zijn dat je vermogen tekort komt met je station en daardoor de punt te snel warmte verliest op het werkstuk. Reinig altijd eerst ALLE onderdelen van het messing werkstuk. Voordat ik kan beginnen met solderen ben ik eerst ruim een uur kwijt (afhankelijk van de hoeveelheid) aan schoonmaken van messing. Heel belangrijk voor de goede hechting bij het solderen.
Ik heb een 80 watt soldeerstation met een klein arsenaal aan tips en stiften, en voor de kleinere messing onderdelen gebruik ik ook wel regelmatig een 30 watt boutje met fijne tip, zeker op plaatsen waar je lastig bij komt.
Ik maak na het te solderen onderdeel deze ook meteen goed schoon met de glasvezelpotlood waardoor je een minimum aan overtollig soldeer maar hoeft weg te nemen, en daarom zien mijn werkstukken er denk ik zo schoon uit. Ik hou niet van gekledder op werkstukken  ;D en werk altijd schoon zoals men dat noemt.
Maar het begint bij het begin: niet teveel soldeertin en veel flux, en de juiste temperatuur maar dat is geen geheim voor iemand die gaat  solderen?

Gisteravond stopte ineens de Mashima motor ermee, voelde niet warm aan en dus even opengemaakt. Bleek er een koolborsteltje van één van de geleiders af te zijn gebroken. Dat wilde ik weer solderen maar dat valt niet te solderen....helaas. Het is een koolborstelblokje van ongeveer 0,6 bij 1 mm wat op een geleidertje met veertje zit van nog geen 0,15 mm dun.
Conclusie: motor overleden  ;D en bij Piet Peetoom maar een nieuwe besteld. Motor ligt natuurlijk ook al een jaar of dertig stil en had ook wat corrosie op de buitenkant zitten...

Ik zag op jou eerste foto van het voorste truckstel, en dan de linkerkant, duidelijk de stroomafnemer en roze (?) draad zitten samen met de schroef met rode isolatiering...stoort je dat niet? Zonde van het model eigenlijk vind ik. Zelf maak ik dat zwart zodat je er weinig meer van ziet.

grt
Edwin ;)
« Laatst bewerkt op: 04 January 2009, 12:05:45 door Lokwerkstatt_DRG »
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
« Reactie #41 Gepost op: 04 January 2009, 14:39:46 »
Beste Edwin,

Jouw soldeermethode is vrijwel gelijk aan de mijne, behalve dat ik geen Carr's soldeer gebruik, maar meestal harskernsoldeer. Misschien is dat de boosdoener. Ik maak ook snel schoon na solderen met het glasvezelpotlood, maar daarmee zie je wel verschil tussen oppervlak waar het glasvezelpotlood is geweest en waar niet.



Als illustratie deze kop van een plan E RD waar ik de waterbakken en dakgoten op heb gesoldeerd. Links van de waterbak zie je duidelijk het effect van het glasvezelpotlood en op het dak de verkleuring, die haast altijd optreedt bij aan messing gesoldeerde modellen bij mij. Kan ook liggen aan niet altijd schone vingers bij solderen.

Dit ziet er ook wel redelijk uit, maar toch lang niet zo glimmend als jouw 2400



mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 22 November 2014, 20:47:22 door guest7823 »
mvg,
Ivo

*

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
« Reactie #42 Gepost op: 04 January 2009, 15:30:09 »
Klopt Ivo, als je vingers wat vuil en/of vet zijn brandt dat ook in het messing en daardoor kun je vlekken krijgen wat je er haast niet meer af krijgt. Soms hanteer ik ook de vlam en dan zie je dat ook terug komen. Maar dat is niet zo`n ramp, als het oppervlak maar goed egaal gesoldeerd is want oneffenheden zie je straks ook na het aflakken terug!  Leuk model om te maken die 1300 van MK en ziet er mooi uit Ivo. Grt Edwin ;)
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8481
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
« Reactie #43 Gepost op: 05 January 2009, 02:39:23 »
Ha Edwin,

Als ik de tekening van het utrechts Archief vergelijk met de foto's van je model, hangt de dieseltank nog steeds te laag. Ik vermoed dat men in het echt ook wel wat meer dan 11cm tussen bs en tank heeft zitten, eerlijk gezegd, en de tekening bevestigt dat.
De onderzijde van de tank zit op de hoogte van de bovenste punt van de onderzijde van wat kennelijk de houder van de zandbuis is. Bij je model zit de tank dus nu nog een anderhalve a twee mm te laag. Bij Ivo kloptie wel, wanneer je niet op tienden kijkt.

Overigens moet ik bekennen dat mn handen jeuken om ook zoiets te maken. Had ik niet nog ergens een groentewagen?

;)
« Laatst bewerkt op: 05 January 2009, 02:42:28 door DE_II »

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
« Reactie #44 Gepost op: 05 January 2009, 08:18:07 »
Overigens moet ik bekennen dat mn handen jeuken om ook zoiets te maken. Had ik niet nog ergens een groentewagen?
;)

Heb je die nou nog niet af dan? ;D Dat stamt nog uit de tijd dat we Mitropa lid waren man  :)

grt
Edwin ;)
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw