Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bram S
Vandaag om 14:26:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:26:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 14:24:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 14:12:30
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 13:25:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:13:13
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 12:44:38
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 12:40:33
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:34:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:25:58
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:47:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 10:45:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 09:58:31
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:22:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986  (gelezen 40294 keer)

ronald56

• Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
« Reactie #15 Gepost op: 02 January 2009, 15:34:14 »
@ Daniel
offtoppic on :
Dat zijn geen lampjes of leds , maar opplak lensjes van Tron (worden veel gebruikt bij auto modellen)
Maar ze zijn er al weer uit , en er komen nu SMD ledjes in.
offtopic off.

@Edwin , Het begint toch steeds harder te kriebelen , Ik heb alles al weer bij elkaar gezocht , maar eerst nog wat andere projecten afronden

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 02 January 2009, 20:41:46 »
Beste Edwin,

Complimenten voor je snelle en nette bouw. Je hebt vast een weerstandsoldeerapparaat. Ik heb er aanmerkelijk langer over gedaan.

Om nog even terug te komen op de breedte van de bies. Je zou inderdaad wel eens gelijk kunnen hebben dat ik die op mijn Philotrain te breed gespoten heb, anderzijds zie ik op grootbedrijf foto's altijd dat de hele chassis rand zandgeel is. Hoe het ook zij de dikte van het chassis is bij de Philotrain groter dan bij d Roco versie. Wat correct is weet ik zo gauw niet. Een brede zandgele band oogt wel goed, maar ik zal een en ander nog eens nameten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Lokwerkstatt_DRG

• Offline Offline
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
« Reactie #17 Gepost op: 02 January 2009, 21:34:29 »
Hallo mensen,

Iedereen allereerst een gelukkig nieuwjaar van mijn kant! Dat we maar veel mogen modelbouwen en veel plezier in de hobby kunnen beleven.

@Ivo, dank je voor de complimenten. Ik heb geen weerstandsoldeerapparaat maar een soldeerstation digitaal van 80 Watt.
Ik heb een paar keer geprobeerd met een WSA maar daar heb ik geen gevoel bij, een soldeerbout met diverse verwisselbare stiften ligt me gewoon veel beter. De één wil niet anders dan een WSA, de ander met de hete stok. ;D WSA's zou ik alleen handig vinden voor grote oppervlakken denk ik. ,aar dat gaat ook prima met de soldeerbout. Hier pas ik wat andere technieken toe op zo'n moment.

Vandaag nog wat laatste details kunnen aanbrengen zoals de remslangen, en de houders voor de zwaailichten. Dat laaste was nog wel een heel gedoe omdat het niet voor deze kit was gemaakt. Er zitten twee lipjes aan deze kleine zwaailichthouders en die vallen normaal in het frontje aan de voor en achterzijde, maar ik heb een kit zonder sleufjes in de kopse kanten. Dus deze lipjes heb ik eraf gevijld en in model moeten vijlen (halfrond met sterke kromming bovenin) met de contouren van de kopse kanten en er dan ''koud'' aanzetten zonder enig houvast. Zowel horizontaal als verticaal moet dat er meteen goed opzitten....niet dus ;D Paar keer overnieuw en net zolang tot ze goed zitten.

Ik ben met name bezig geweest vanmiddag met de aandrijving geheel af te stellen. Er zaten een paar schroeven bij welke in de truckstellen met tandwiel gaan die nogal verroest waren en dat liep dus erg zwaar tijdens een rit op de rails. Het model bonkte daardoor ietwat en hierdoor hadden de truckstellen de neiging lichtjes te willen gaan ''stuiteren'' bij de binnenste assen. Bij NEM of RP25 wielen met hogere flens is dat niet zo'n probleem (afgezien van dat het niet mooi oogt) omdat deze flenzen ze wel in de rails houden, bij FREMO-87 wielen luistert dat zeer nauw.
De dieseltank met laag geplaatst gewicht had ik toen nog niet gemaakt en dat eerst maar eens gedaan omdat de voetplaat anders nogal licht was voor de proefrit. Eerst de schroeven helemaal ontdaan van roest en licht gepolijst en nu lopen de truckstellen heel licht en soepel. Hierdoor is ook het minimale bonken afgelopen wat bij deze wielen met flenshoogte 0,33 mm dus echt funest is zo was hier vanmiddag gebleken. Ontsporing ook op een simpel rechte stuk rails is dan het gevolg anders. De spanning stijgt op het moment dat ik het model op een zelfgebouwd wissel zet met code 60 rail. Zou alles passen, rijdt het model goed? Loopt er niets aan? etc
Nee dus  8) en dat had ik al een beetje voorzien....de dieseltank heeft van die messing banden eromheen, en dat gaf een klein probleempje daar ze nét de bovenzijde van de railstaaf raakte ... Op de foto's kun je al wel zien dat het echt zeer kritisch is.

Daartoe heb ik aan de onderzijde van de tank de banden moeten wegslijpen en nu gaat alles goed. Dat is het nadeel van het rijden met  deze exact op schaal zijnde wielen, alles luistert erg nauw.
Het model heb ik motorisch helemaal klaar, gesmeerd en afgesteld en lopt als een zonnetje en kruipt zelf bij een eenvoudige trafo erg goed, dit mede dankzij de grote Mashima met groot vliegwiel.
Technisch is het model nu helemaal klaar in analoge toestand. Morgen ga ik me kwaad maken op de aangepast hekwerkjes en dan gaan we naar de spuitcabine toe....(eerst nog stralen met alu-oxide)

Hier nog even een paar foto's van het model....

Let op de dieseltank die nu net vrij van de bovenkant railstaaf ligt.

Andere keer weer verder....

grt
Edwin ;)

« Laatst bewerkt op: 22 November 2014, 20:44:46 door guest7823 »
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

1795

• Offline Offline
    • Raamsdonk spoor 0
« Reactie #18 Gepost op: 02 January 2009, 21:37:38 »
Het blijft mooi he, blank messing.
Bijna zonde om te spuiten.. ;D

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #19 Gepost op: 02 January 2009, 21:40:14 »
Inderdaad echt schitterend. Zou je hem niet gewoon zo houden :P
Voor grootspoorfoto's zie site

Lokwerkstatt_DRG

• Offline Offline
    • Lokwerkstatt_DRG
« Reactie #20 Gepost op: 02 January 2009, 21:47:42 »
Ja, blank messing is ook erg mooi om te zien, vind ik zelf ook. Ik maak daar meestal veel foto's van  :D
Maar helaas, ze gaat echt naar de spuiterij  ;D Eigenlijk wel maf ook...doe je zo je best op het aflakken van het model om het vervolgens weer viezer te maken met weatheren  :o ;D
Maar zo gaat het model wel meer ''leven'''...maar dat komt straks pas.

grt
Edwin ;)

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #21 Gepost op: 02 January 2009, 21:52:31 »
Het zal uiteindelijk wel prachtig worden. Daar ben ik nu al van overtuigd.
Voor grootspoorfoto's zie site

Dennis H0

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 03 January 2009, 10:12:15 »
daar mankeerd mijn inziens helemaal niks aan, ziet er bijzonder fraai uit.
Daarnaast vind ik het een kunst als je dit kan.

Succes verder

Lokwerkstatt_DRG

• Offline Offline
    • Lokwerkstatt_DRG
« Reactie #23 Gepost op: 03 January 2009, 13:30:29 »
Vandaag even geen tijd voor de hobby, maar wat ik al wel kan vertellen is dat de Digirail setjes never nooit gaan passen zoals bij de Roco geconstrueerd is omdat de truckstellen dusdanig dicht achter de fronten zitten en draaien, dat past echt niet.
Optie is om de printjes in vieren te gaan zagen en dan de onderlinge printbanen weer met draadjes te gaan herstellen, maar daar ga ik eerst lekker over bomen...
Optie twee is de conventionele manier van verlichten, namelijk de ultra microlampjes waarbij dan het omgekeerd L-sein zal komen te vervallen of ik moet daar ook iets op verzinnen. De Philo lantaarns steken ongeveer 3mm in het model naar binnen waar je de micro lampjes in hoort te schuiven, en daar passen voor het L-seinbeeld geen twee lampjes van in het messing buisje. Ruimte voor een lichtgeleider is er ook niet echt denk ik, anders kon ik daar met twee micro lampjes het omgekeerd L-seinbeeld mee aansturen maar dat moet ik volgende week maar even bekijken.
De printjes van Digirails komen wel weer eens van pas als ik een Roco ga kopen en pimpen  ;D want de prijs van Euro 98,= valt best wel mee voor dat mooie model. Zo zie je maar, soms zit iets mee, en soms moet je ineens van alles gaan aanpassen om het naar 't zin te krijgen. Dat maakt deze hobby ook zo leuk op die manier, het zoeken naar oplossingen en verbeteringen...

Wordt voortgezet.

grt
Edwin ;)

DB143

• Offline Offline
  • DIKKE ZEEMEEUW
« Reactie #24 Gepost op: 03 January 2009, 14:35:57 »
@ Edwin,

Ik heb mijn bedenking bij de lage plaatsing van de brandstoftank.
Heb hier ook een 2400 van Philotrain, als deze op de rails staat zit er toch
ongeveer 1,5 bijna 2  mm ruimte tussen de tank en bovenkant railstaaf.

Als ik foto´s bekijk van de echte lok zit er toch echt meer ruimte tussen de tank en de rails, zeker 20 cm.
Zoek maar eens op.

Dat net vrij zijn van de railstaaf, zeg een halve mm. lijkt mij niet correct, ook voor het rijden op de baan, bij de minste onevenheid komt de tank tegen de rails aan.
Ookal is de baan superstrak aangelegd.

Graag je reactie.
Succes met het leuke project!

Rob

Dolf44

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 03 January 2009, 15:13:01 »
Toevalligerwijs ben ik mijn dia's aan het digitaliseren en kwam daarbij deze tegen. Alhoewel slecht te zien, lijkt de onderkant van de dieseltank iets lager te komen dan de onderkant van de aspotten en nog ruim boven de rail.

M.v.g. Dolf.

Dolf44

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 03 January 2009, 15:16:49 »
Deze dus.

« Laatst bewerkt op: 22 November 2014, 20:45:09 door guest7823 »

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #27 Gepost op: 03 January 2009, 16:09:23 »
Leuke foto Dolf; ga je ons met meer van dergelijke platen verblijden?  ;D
Grtz!
Tedo

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #28 Gepost op: 03 January 2009, 16:17:11 »
op de foto van t model zie je bijna geen ruimte tussen voetplaat en bovenkant van t draaistelframe, in t echt zit daar wel ruimte, dus de loc mag gewoon wat hoger op zn pootjes komen te staan, lijkt me wel te doen toch?

Lokwerkstatt_DRG

• Offline Offline
    • Lokwerkstatt_DRG
« Reactie #29 Gepost op: 03 January 2009, 16:40:36 »
Bedankt voor de reacties en suggesties mensen, en Dolf bedankt voor de mooie dia.
Ik denk dat in het echt er een cm of 10 a 15 ruimte zal zitten tussen de onderzijde dieseltank en dat is in model iets meer dan een mm, ik heb nu 0,65 mm door het wegnemen van de banden. Voor het weghalen van de banden onder de tank raakte deze net de bovenkant railstaaf. Ik zal eens kijken of ik nog iets meer ruimte kan winnen door de tank anders op te hangen, maar 0,65 mm is al ruim voor mijn begrip  ;D Toc wil ik kijken of ik het kan ophogen naar een iets veiliger marge van 1 mm en ook voor het optische deel van de loc.

@Floris: Philotrain levert van die nylon bussen in twee delen welke dienen als afstandbus en draaipunt op de voetplaat, elk een andere dikte. De boel omdraaien en dus omgekeerd monteren geeft het probleem dat het model weer te hoog op de pootjes komt te staan, en tevens dat het model wat wiebelig wordt. Ben ook niet helemaal blij met deze manier van draaipunt constructie, maar het voldoet in technisch opzicht prima nu en het heeft nu een stabiele en rustige loop. Blijft een ontwerp van dertig jaar terug natuurlijk..Toch zal ik kijken of ik dit iets kan ophogen met een vulringetje van 0,5 mm of zoiets, maar dat is dan puur voor de optische reden ervan. Alhoewel....nee, natuurlijk niet! Ook de tank zal dan hoger komen te liggen daar deze aan de voetplaat hangt en dan ook wordt opgehoogd door het verschil groter te maken tussen de truckstellen en de voetplaat  ;D

Eureka dus hier....ga er nu me aan de slag...straks nog een foto ervan mensen ;D
Bedankt voor jullie input tot zover!
Ga ondertussen een plannetje beramen voor de Digirails printen waarop ik zelf het antwoord heb gevonden v.w.b de voedingsspanning ervan.
(is 12 Volt, en functioneerd dan prima, zie mijn eerste posting met de vraag daar.)

grt
Edwin ;)
« Laatst bewerkt op: 03 January 2009, 16:43:45 door Lokwerkstatt_DRG »