Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 19:51:56
Raadplaatje door henk
Vandaag om 19:41:37
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
Vandaag om 19:33:50
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 19:26:27
Sfeer op je modelbaan door Luit
Vandaag om 18:57:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Rick
Vandaag om 18:42:15
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 18:24:58
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Ronald doet de Fork Challenge! door MOVisser
Vandaag om 17:05:01
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05
  

Auteur Topic: NS 2444 uit ca.1986... (1:1 naar 1:87)  (gelezen 9450 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: NS 2444 uit ca.1986... (1:1 naar 1:87)
« Reactie #15 Gepost op: 29 December 2008, 21:00:45 »
 er zijn wel video's waar brullende 2400'en op te zien én horen zijn (Railjournaal) de Railmagazine-video over de afscheidsritten, video's van de Spoorplaat.

Is dat geluid niet op de een of andere manier te vangen en in een decoder te zetten?
Dan heb je het origineel...

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: NS 2444 uit ca.1986... (1:1 naar 1:87)
« Reactie #16 Gepost op: 29 December 2008, 21:03:37 »
De 2444 heeft ooit dus de huifdeuren van een andere loc gekregen, aangezien de (meeste van de) reeks 2401 - 2450 lange grepen hebben vanaf hun bouw. Juist de 2444 is daarin afwijkend; veel andere loc's hebben her en der een deur gewisseld, maar vaak betrof het dan niet de gehele loc.
« Laatst bewerkt op: 29 December 2008, 21:11:37 door Tedo »
Grtz!
Tedo

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: NS 2444 uit ca.1986... (1:1 naar 1:87)
« Reactie #17 Gepost op: 29 December 2008, 21:03:43 »
.. In meer algemene zin heb ik toen de indruk gekregen dat de 'lagere' nummers van de 2400 serie lange handgrepen had en de 'hogere' nummers korte. Het is me niet opgevallen dat er bij revisie deuren zouden zijn vervangen van lang naar kort of omgekeerd. Vanuit die optiek verwacht ik dat de 2444 lange handgrepen had. De foto bewijst het tegendeel.
Hallo Ivo,

Dat bedoel ik dus maar....ik ging er ook vanuit dat de 2444 lange grepen zou hebben maar op de foto van Harry zijn de korte zichtbaar. Ik denk dat men deze kwestie deuren en grepen wel nooit 100% zeker kan aangeven, maar ik bouw ze ook maar als koste versie denk ik.
De hoogte van de bies op de voetplaat van de Philo is 1,58 mm. Wat meet de Roco dan?

Grt,
Edwin ;)

« Laatst bewerkt op: 29 December 2008, 21:05:17 door Lokwerkstatt_DRG »
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: NS 2444 uit ca.1986... (1:1 naar 1:87)
« Reactie #18 Gepost op: 29 December 2008, 21:07:19 »


Foto: Tim Goorman.

De geel grijze. Bedoeld om de handgrepen aan de andere zijde te tonen. Ook korte dus.
Grtz!
Tedo

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: NS 2444 uit ca.1986... (1:1 naar 1:87)
« Reactie #19 Gepost op: 29 December 2008, 21:07:43 »
Hallo Tedo,

Bedankt voor je input, deze plaatjes had ik echter al in de eerste posting als link aangegeven.

grt
Edwin ;)
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re: NS 2444 uit ca.1986... (1:1 naar 1:87)
« Reactie #20 Gepost op: 29 December 2008, 21:09:40 »
De wielen gaan in Fremo-87 formaat eronder, uiterst fraai dus.
Edwin, elke keer een nieuwe verrassing.
Proto-87 en H0-pur kende ik al. Maar Fremo-87, is dat weer een andere variant in het proto gebeuren?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 2444 uit ca.1986... (1:1 naar 1:87)
« Reactie #21 Gepost op: 29 December 2008, 21:14:05 »
Edwin,

Nog een puntje dat ik net vergat. De Philotrain hekwerken zijn niet om aan te zien en absoluut niet conform de werkelijkheid. In prototype zat de railing tussen de staanders gelast, waarbij ze 90 graden waren omgebogen en vormden zo een stukje lasoppervlak. Dat is in model met solderen goed na te maken. Philotrain leverde staanders met een oog, waardoorheen je een messing draad kunt steken. Goed voor stoomlokomotieven als leidingen langs de ketels, maar niet goed voor 2400 railing.

Trouwens als er iemand nog een Philotrain 2400 kit heeft liggen hou ik me aanbevolen. Ik zou er graag nog eens een maken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: NS 2444 uit ca.1986... (1:1 naar 1:87)
« Reactie #22 Gepost op: 29 December 2008, 21:17:22 »
Hallo Klaas,

Ja en nee.
Ho-Pur© is een geregistreed handelsmerk van Willy Kosak en is dus zoals ze het hebben gedeponeerd onder Ho-Pur©.
Fremo-87 wielen laat ik draaien welke dezelfde maatvoering hebben en technisch hetzelfde zijn, maar niet Ho-Pur© genoemd mogen worden en zo ook niet op de markt mogen worden gebracht.
Ho-Pur© wielen hebben een eigen proef-zegel erbij dat het beslist gaat om Ho-Pur©, en ik krijg van de bankdraaier er een meet en test rapport bij dat het om dezelfde maatvoering gaat met hetzelfde profiel, maar dan heet het Fremo-87 omdat deze beiden exact op elkaar zijn afgestemd qua norm. Het is dus een commercieel verhaal eigenlijk van een beschermd handelsmerk.

grt
Edwin ;)
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: NS 2444 uit ca.1986... (1:1 naar 1:87)
« Reactie #23 Gepost op: 29 December 2008, 21:18:35 »
Excuus Edwin,

Zelf heb ik de 2500 gemaakt (van een Roco), deze zou volgens "de regel" korte grepen moeten hebben, maar heeft juist overwegend lange:


Dat is ook de reden dat ik dit nummer koos (aangezien de Roco's lange grepen hebben).
Grtz!
Tedo

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 2444 uit ca.1986... (1:1 naar 1:87)
« Reactie #24 Gepost op: 29 December 2008, 21:23:01 »
De hoogte van de bies op de voetplaat van de Philo is 1,58 mm. Wat meet de Roco dan?

Grt,
Edwin ;)

Zal straks een paar foto's maken en de maat opgeven.

Ivo
mvg,
Ivo

*

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: NS 2444 uit ca.1986... (1:1 naar 1:87)
« Reactie #25 Gepost op: 29 December 2008, 21:26:06 »
Mensen, bedankt voor de snelle reacties welke allemaal zinvol zijn!
Als het maar Nederlands is hé?  ;D ;D ;D
@ Tedo, geen punt  ;)
@ Ivo, dat van de hekwerken is ook een aandachtspuntje, kun je aangeven hoever de railingen omgebogen waren naar benden in 90 graden? (ongeveer in cm) Dan maak ik dat ook in model. Zijn daar duidelijke foto's van?
De hijsogen en de dikte van de grepen, die wil ik zelf iets dunner maken, dat oogt veel fraaier.
grt
Edwin ;)
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 2444 uit ca.1986... (1:1 naar 1:87)
« Reactie #26 Gepost op: 29 December 2008, 22:32:08 »
Beste Edwin,

Zoals beloofd een paar foto's. Ik meet niet zo nauwkeurig, maar ik meet 2mm voor Roco en 2,9mm voor Philotrain.




Je ziet ook bij dit soort opnames een groot verschil in detaillering en dat ik mijn Philotrain eens goed schoon moet maken.

De draaistellen




De kop



Het rooster waar je doorheen kunt kijken. Alleen de cardan verstoort de doorkijk



En een aardige verzameling kleurvarianten



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: NS 2444 uit ca.1986... (1:1 naar 1:87)
« Reactie #27 Gepost op: 29 December 2008, 22:54:26 »
Edwin,

Op de foto van de bruine 2444 heeft de 2e deur wel een lange handgreep. Misschien een aardig detail om na te bouwen.
Succes met de bouw.

Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2082
Re: NS 2444 uit ca.1986... (1:1 naar 1:87)
« Reactie #28 Gepost op: 29 December 2008, 23:21:05 »
De 2444 heeft ooit dus de huifdeuren van een andere loc gekregen
Of misschien wel de hele huif?

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8984
  • Hengelooo 1:160
Re: NS 2444 uit ca.1986... (1:1 naar 1:87)
« Reactie #29 Gepost op: 29 December 2008, 23:27:42 »

2444 te Hengelo, 5 februari 1986
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.