Een 94 komt kolenkarretjes brengen voor in de mijnschacht. Ze worden gelost met behulp van de bokkraan:
Hoi Dion,Ik verf de rails en tegenwoordig ook de bielzen met iets verdunde waterverf van het merk Modelcolor. Direct na het verven veeg ik de nog natte bovenkant van de staven af met een doekje. Als de staven droog zijn, ga ik er nog even met een railgum over.Daarna ballast ik de rails met een bruin kleurmengsel van Woodland Scenics of Noch (driekwart donkerbruin, een kwart middenbruin), met een mengsel van medium en fine (driekwart om eenkwart). Ik heb bij de kolenmijn ook plaatselijk, vooral bij de laadpunten, nog wat zwarte kolengruis in de ballast gestrooid (van Noch, type fine).De ballast wordt vervolgens met een plantenspuitje goed natgemaakt. Daarna de boel indruppelen met een pipetje met verdunde houtlijm. Dat is een behoorlijk intensief en vervelend karweitje.Als dit allemaal goed gedroogd is (en dat duurt flink lang), kun je de ballast nog een beetje naverven. Dat laatste heb ik bijvoorbeeld bij de kolenmijn gedaan met verdunde zwarte waterverf.Sommige mensen strooien nog een keer wat ballast erbij. Die weer natmaken en indruppelen. Niet droog laten, want dan ga je kleurverschil zien. Natgemaakte ballast is namelijk duidelijk donkerder dan droge.De wielen van locs en wagons worden niet extra vuil door het weatheren van de rails, want de bovenkant is schoon na dit werkje.Jij gebruikt profirails in plaats van modelrails, zoals ik. Dan hoef je veel minder te ballasten. Alleen de zijkanten van het spoor, tussen de railstaven hoeft het dan niet.Ik hoop dat dit een helder verhaal is. Anders vraag je maar rustig om verduidelijking.Groet,Ruud