Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door Ronald69
Vandaag om 14:07:19
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
wisselaandrijving MTB door rhberk
Vandaag om 14:00:44
Swalbenburg, N modulebaan door tijgernootje
Vandaag om 13:52:37
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 13:31:45
Br 38 Piko Superen. door Lobomotion69
Vandaag om 13:05:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 13:02:27
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 12:57:05
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Frans Peeters
Vandaag om 12:19:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 12:17:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:13:31
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:55:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:51:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
20 jaar BNLS door Simplex
Vandaag om 09:56:09
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3797193 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14295 Gepost op: 03 October 2019, 15:17:58 »
De Uerdingen ketelwagens waren inderdaad alom vertegenwoordigd. De uitgave van Exact Train van de Esso-wagen voor tp III met het oudere logo is wel een mooie aanvulling op mijn materieel, want je ziet dit model bijna altijd in tp IV-uitvoering met het moderne logo:

 

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14296 Gepost op: 03 October 2019, 15:33:03 »
Ik kan helaas geen foto van zo'n gasketelwagon in de werkelijkheid vinden rond 1963, het jaar waar het model zich op richt. Nieuwere wagens hebben sowieso een heel dun dak en dat zit vrij dicht op de ketel.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5915
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14297 Gepost op: 03 October 2019, 16:48:35 »
Met de huidige prijzen zou het gewaardeerd worden als ze die ketel wagensals bouw pakket zouden leveren
En dan decals voor de wagen nummers en revisie data op een deco afwrijf vel erbij
Dan zou een setje voor € 40 á €50  redelijk zijn

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14298 Gepost op: 03 October 2019, 20:00:04 »
Helemaal mee eens, Jerry.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3859
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14299 Gepost op: 03 October 2019, 21:18:05 »


ze zijn wel heel fraai getroffen, mijn eerste indrukken in het draadje met nieuwe modelspooraanwinsten.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14300 Gepost op: 03 October 2019, 22:02:46 »
De modellen zien er inderdaad geweldig uit. De schildjes op de ketels zorgen voor een fraaie uitstraling. Sinds het boek van Carstens over ketelwagens, waarin duidelijk werd gemaakt dat veel wagons van die schildjes hadden, zijn er helaas nog maar weinig modellen in die uitvoering verschenen. Dat viel me tegen. Het siert deze fabrikant dat ze dit hebben gerealiseerd. De Esso wagens op je foto heb ik inmiddels besteld en ze liggen al klaar bij m'n winkelier. Ik denk nog na over andere uitvoeringen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14301 Gepost op: 05 October 2019, 00:56:00 »
In de jaren vijftig en zestig begon de DB grootschalig met het aanleggen van bovenleiding in Midden- en Noord-Duitsland. Het spoor in het zuiden was al grotendeels geëlektrificeerd. Voor de aanleg hiervan zie je op foto's uit die tijd tamelijk primitieve hulpmiddelen, zoals lange ladders:


Foto uit: DB in den 60ern, Eisenbahn Journal, extra uitgave 2009-2, p. 34. Opname gemaakt op 1 oktober 1961 bij station Fulda.

Artitec heeft onlangs zo'n ladder uitgebracht, die goed past bij mijn baan:



Merkwaardig genoeg noemt Artitec dit een railinspectieladder, terwijl die dat niet is. De Duitse beschrijving van Artitec op hun eigen site klopt wel: Leiter für Oberleitungswartung.

Overigens werden er in die tijd ook al speciale voertuigen gebruikt voor bovenleidingaanleg en -onderhoud, met een hefplateau.
Zo'n voertuig voor tp III is al tijden geleden aangekondigd door Liliput, maar nog steeds niet verschenen (wel voor tp IV):



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 05 October 2019, 01:13:12 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3859
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14302 Gepost op: 05 October 2019, 10:43:59 »
Op deze foto's op de site van Modeltreinexpress ziet dat beschermdak er zelfs vrij plomp en dik uit:





Groet,
Ruud

Hier zie je de  constructie van het beschermende zonnedak op drukgasketelwagens welke door Waggonfabrik Uerdingen gebouwd zijn in 1955/'56:
Een vergelijkbaar wagentype, eveneens op de toen nieuwe Minden-Dorstfeld draaistellen.




Ik geloof niet dat ESU daar zoveel van gaat afwijken.

grtz,
Wim




« Laatst bewerkt op: 05 October 2019, 10:55:43 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14303 Gepost op: 05 October 2019, 11:12:34 »
@Wim: mooie foto's  (y)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14304 Gepost op: 05 October 2019, 14:06:47 »
Heel mooie en vooral informatieve foto's, Wim. De beschermdaken van deze wagonfabrikant blijken dus behoorlijk dik te zijn geweest en er zitten heel stevige steunen onder. Zo te zien is het model van Esu een prima nabootsing van de werkelijkheid.

De oudere  Matrix gasketelwagens slaan trouwens geen echt slecht figuur. De duidelijke steunen ontbreken, maar het dak is op het oog net zo dik als de werkelijke beschermdaken. Ik ga ze voorlopig nog niet wegdoen:





Het gaat hier om een wagen uit de zesdelige set 24352 van Trix in bedrijfstoestand 1959. Het getoonde model heeft bedrijfsnummer 538 860. In de set zit ook een wagen met bedrijfsnummer 538 857, het nummer van de bovenste foto van Wim.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 05 October 2019, 14:12:56 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14305 Gepost op: 05 October 2019, 14:16:05 »
Nog twee voorbeelden uit de oudheid.




Beide genomen op Vlaardingen Centrum
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14306 Gepost op: 05 October 2019, 14:19:17 »
Dank je voor deze fraaie foto's. Hier zie je goed dat tijdperk IV-wagens zoals deze, veel dunnere beschermdaken hadden die ook dichter op de ketel zitten gemonteerd.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14307 Gepost op: 05 October 2019, 14:41:35 »
Overigens zijn in de jaren vijftig ook wagens op de rails geweest met dunnere beschermdaken. Kennelijk van andere fabrikanten. Ik heb de onderstaande foto, genomen in 1958 of 1959 in Mainz-Bischofsheim, gevonden in Cartens, Mineralölkesselwagen, p. 87. Deze wagen is langer en het dak is dunner (en beschadigd, verfrommeld):



In het midden van de jaren zestig verschenen ook al zulke langere wagens met dunne beschermdaken, een uitvoering die later, in tijdperk IV, V en VI, gemeengoed werd. Onderstaande foto is in augustus 1967 gemaakt (net nog tijdperk III dus, maar de opschriften zijn al tijdperk IV) op het goederenstation Untertürkheim. Foto ook in Carstens, Mineralölkesselwagen, p. 104.



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 05 October 2019, 14:58:52 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14308 Gepost op: 05 October 2019, 14:47:34 »
Vergeet er bij te vertellen dat dit Ammoniakwagens voor de E.N.C.K.zijn. Ammoniak is nodig voor de fabricatie van kunstmeststoffen
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14309 Gepost op: 05 October 2019, 15:44:50 »
Ik zag deze week dat Exact Train de postwagen DBP Post 2ss-t/13 heeft uitgebracht. Dit type wagen ontbrak nog in mijn verzameling postwagens. Ik geloof niet dat een andere fabrikant hem heeft uitgebracht voor tp III. Voor tp IV kun je bij Marklin terecht. Mooi gedetailleerd model van Exact Train:





Exact Train heeft de wagen met twee verschillende bedrijfsnummers uitgebracht. De wagon in werkelijkheid dateert van 1965 en is in gebruik geweest tot 1997. De wagen is gebaseerd op de goederenwagen Glmms 61. Er zijn er 100 van gebouwd.



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 05 October 2019, 16:51:27 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus