Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3627502 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13440 Gepost op: 11 februari 2018, 11:38:58 »
Mooie beelden (y)
Maar we zien weing meer op je BW gebeuren,maar zo te zien is daar genoeg wat nog aandacht nodig heeft   ;)
Net als neuffen ,terwijl daar juist een leuke handel is gezet
En dieter ,is tie met pensioen  :angel:

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13441 Gepost op: 11 februari 2018, 11:52:23 »
Weet je, Jerry, dat is nu juist het aardige van m'n baan: hij is niet groot, maar er is altijd nog wel wat aan te doen, te verbeteren of te veranderen. Dieter met pensioen? Ik wel, maar hij niet ;D. Hij duikt vast nog wel weer op.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13442 Gepost op: 11 februari 2018, 12:00:25 »
Zal ie wel ins BW opduikelen  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13443 Gepost op: 11 februari 2018, 12:17:24 »
Citaat van: Ruud
[...] nooit je keuzes en plezier in modelspoor laten beïnvloeden of vergallen door puristen ;D.

En bedankt!  ;D

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13444 Gepost op: 11 februari 2018, 13:21:43 »
Ruud, ben je al wijzer of die MaTr 'Hauben' echt bestaan? Je zou ook een mailtje naar Hüttenwerke Krupp Mannesmann GmbH kunnen sturen. Op basis van het adres (Ehinger Straße 200, 47259 Duisburg) heb ik nog even op GMaps gekeken, maar ze niet kunnen vinden.
Groet, Frank

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13445 Gepost op: 11 februari 2018, 13:55:32 »
Nee, daar ben ik nog steeds niet achter. Uit wat ik bij Carstens deel 8 las, wordt het er overigens ook niet veel helderder op. Ik weet dat er lage, halfronde hauben zijn geweest. Daarvan zijn wel foto's beschikbaar. Maar die lage hauben zijn in gebruik geweest tussen 2004 en 2013. Het opvallende is nu dat Carstens bij een foto uit 1958 (!!) van gloeiende staalblokken schrijft: 'Geschützt wurden die Brammen mit einer rund 23 t schweren, halbrunde Haube' (Beschermd werden die gloeiende staalblokken door een 23 ton zware, halfronde beschermkap). Maar van die kap is nergens een foto te vinden. Of het zou moeten gaan om de kappen die tussen 2004 en 2013 werden ingezet. Maar Carstens beschrijft een situatie uit 1958. Kortom, ... het mysterie van de verschillende soorten kappen is alleen maar groter geworden (Mulisch zei al vele jaren geleden: 'het beste is, het raadsel te vergroten'  ;D).

Die foto uit 1958 is trouwens heel interessant:



Je ziet hier dat roodgloeiende blokken staal met behulp van een kraan worden gelegd op een zwarelastwagen - arme man die daar met nauwelijks beschermende kleding de haak van kraan in de hal moet lostrekken van de staalblokken; die man moet daar haast staan weg te branden. Op de bodem van die wagen liggen eerst houten balken en daarop twee lagen witte Schamotstenen (dat is steen dat een heel hoge temperatuur kan hebben, zo'n 1250 graden celcius; worden gebruikt bij het metselen van ovens en haarden - nog steeds). En over die gloeiend hete blokken staal komt dan die lage, halfronde kap. De bedoeling is namelijk dat het staal niet afkoelt, want het moet nog bewerkt worden en dat kan alleen als het zo warm mogelijk is; het is dan nog een beetje 'kneedbaar' met walsen en dergelijke.
Over deze lagen hete blokken zijn vast geen hoge kappen (zoals van Matrix of Roco) gezet, want dat zou inefficiënt zijn met het oog op het zo lang en goed mogelijk warm houden van het staal.

Dit zijn die lage thermohauben die tussen 2004 en 2013 werden gebruikt, maar hoe die er omstreeks 1958 uit zagen, kan ik, zoals gezegd, niet achter komen. Maar ik vermoed dat ze hier wel op geleken hebben blijkens de omschrijving van Carstens:



Van deze halfronde kappen is mij overigens geen model bekend. Zou wel de moeite waard zijn om ze eens te maken.



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2018, 21:51:35 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13446 Gepost op: 11 februari 2018, 14:08:42 »
Mooie foto Ruud, geeft een duidelijk tijdsbeeld weer zo!

Was deze Märklin variant al voorbij gekomen?

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13447 Gepost op: 11 februari 2018, 14:15:00 »
Nee, ik heb alleen over die gietpannen van Artitec geschreven en daarbij een foto uit de werkelijkheid geplaatst. De Marklin gietpannen die jij laat zien, lijken veel op de door mij getoonde foto uit de realiteit, meer dan die van Artitec. Maar het zijn ook weer niet exact dezelfde.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2018, 15:16:09 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13448 Gepost op: 11 februari 2018, 19:33:07 »
Hoi Ruud,

Thermohaubenwagens worden in het Ruhrgebied nog dagelijks ingezet. Toevallig vandaag zo'n trein gespot. Hij rijdt nog dagelijks tussen Hüttenwerke Krupp Mannesmann (HKM) in Duisburg en Thyssen Stahl Bochum, waar de gloeiende blokken gewalst worden.een model zou ik ook toejuichen. Of het precies dat type is dat tot 2013 werd ingezet weet ik niet zeker. Ze zien er vrij oud en verweerd uit. In april 2016 heb ik zo'n trein op de foto gezet:

https://www.flickr.com/photos/petergootzen/30743839456/in/album-72157629489035470/

Mvg, Peter
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2018, 19:37:32 door Peter Crossrail »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13449 Gepost op: 12 februari 2018, 10:50:47 »
Dank voor de info en de foto, Peter.

In het Kaminski-archief zit deze foto van een twee-assige ketelwagen van Dynamit Nobel:

 

Ik heb die ketelwagen in model in drie verschillende versies. Eentje van Fleischmann met een klein keteltje (links op de foto), eentje van Brawa met een wat grotere ketel en een vierassige van Brawa. Geen van die modellen komt overeen met het origineel. De middelste wagen (Brawa) op de foto komt nog het meest overeen, maar daar missen de jaartallen en andere info. Bovendien is de ketel een andere dan de originele en komen de bordjes op het frame niet overeen met het origineel. Fleischmann heeft ook een totaal andere ketel gekozen en andere bordjes op het wagenframe, maar dat heeft de fabrikant er niet van weerhouden het bedrijfsnummer te kiezen van de foto van de originele wagon uit het Kaminski-archief.
Ik heb altijd gedacht dat die druk bedrukte ketel van de modellen links en rechts fantasie waren, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Wel hebben de modelspoorfabrikanten helaas veel fantasie gebruikt bij het omzetten van origineel naar model.



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2018, 10:57:11 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13450 Gepost op: 12 februari 2018, 16:31:00 »
Al jarenlang heb ik van Fleischmann een bierwagen in m'n verzameling met de opdruk Dortmunder Hansa Brauerei, artnr. 85 5865, uitgekomen in 2005.



Ik had al vaak naar het origineel gezocht, maar nooit gevonden. Tot ik het Kaminski-archief doorspitte:



Deze foto is van de wagen uit de 1945-1949-tijd, nl. de brit-us-zone. Helaas is mijn wagen voor tp 2, de drg-tijd. Ik hoop dat-ie nog eens voor tp 3-vroeg gaat uitkomen, al lijkt me die kans gering. Hernummeren is dan waarschijnlijk het enige wat erop zit.

De vertaling van werkelijkheid naar model heeft Fleischmann in dit geval optisch best aardig gedaan, al is de gesloten wagen bij Flm van een duidelijk ander type dan de werkelijke wagen.
 
Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13451 Gepost op: 13 februari 2018, 15:05:39 »
Ik kwam deze foto tegen. Een Culemeyer strassenroller vastgemaakt op een zwarelastwagen:



Leuk en eenvoudig na te bootsen:



De strassenroller is een oudje van Wiking, dateert uit het begin van de jaren zestig. Dus zo'n 55 jaar oud!

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2018, 15:29:38 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13452 Gepost op: 13 februari 2018, 17:08:52 »
 :o
zo oud
moet eens zien ,maar dacht dat ik er 3 heb

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13453 Gepost op: 13 februari 2018, 17:35:37 »
Ik heb lang gedacht dat dit Wiking-modelletje fantasie was. Tot ik deze foto zag en verder ging zoeken. Hier een fraaie plaat van hetzelfde type Strassenroller in werkelijkheid, het erop of eraf rijden van een ketelwagen:



Is natuurlijk ook eenvoudig na te bootsen in model :).

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2018, 17:37:54 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13454 Gepost op: 13 februari 2018, 17:51:28 »
Dat is een heel mooi thema Ruud  :)
Als ik de foto bekijk en interpreteer wordt hier op de snelle/makkelijke methode gewerkt met een sleepkabel, gezien de lier in de achterzijde van de trekker, neem ik aan dat het ook daarmee kan.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.