Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
Vandaag om 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
Vandaag om 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
Vandaag om 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:48:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3801315 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13425 Gepost op: 09 February 2018, 22:50:33 »
2026 verschillende in H0!  :o  En van trapauto tot 1:500. Dat is nog eens met recht een echte database!

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13426 Gepost op: 10 February 2018, 10:27:05 »
Ronald, dank voor je lijstje en voor de link naar de geweldige database!

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 10 February 2018, 10:32:05 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13427 Gepost op: 10 February 2018, 10:44:34 »
Ik heb zelf al wel een aantal Unimogs, maar dat er zoveel verschillende modellen bestaan, had ik nooit kunnen denken! Dit was mijn eerste Unimog, van Wiking, al vele jaren in mijn verzameling en inmiddels een stokoud modelletje:



Zoals te zien is heb ik hem een beetje gesuperd met verf en poeders. Ook voorzien van een kentekenplaat.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13428 Gepost op: 10 February 2018, 10:50:39 »
Ik meen eerlijk gezegd dat Marklin wel de juiste ketel heeft, als ik zo op de foto's af ga. Die van Vleesman lijkt mij te groot. Voor het overige ben ik het met je eens ;D.

Bas

Je zou daar best eens gelijk in kunnen hebben, Bas. Uit de foto van de wagen in werkelijkheid is niet al te makkelijk het formaat van de ketel vast te stellen. Ik ga eens zoeken in Carstens deel 7, over twee-assige ketelwagens. Minstens dat ik daar iets wijzer word. Een afbeelding van de Bolte-ketelwagen staat er niet in; het is nu een kwestie van zoeken bij de vele types ketelwagens. Op de zwart-wit-foto kan ik net de inhoud van de ketel niet lezen.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 10 February 2018, 11:04:56 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13429 Gepost op: 10 February 2018, 11:59:20 »
Het gros van mijn verzameling betreft tijdperk 3, maar ik heb ook een kleine verzameling uit de DRG-tijd, tijdperk 2 dus. In veel gevallen zijn dat ketelwagentjes. In het Kaminski-archief zitten de nodige DRG-wagens. Tot mijn verrassing kwam ik foto's tegen van de volgende twee ketelwagens. Die had ik nog nooit in werkelijkheid gezien:





Er ging meteen een belletje rinkelen. Die wagens heb ik in model van Fleischmann. Ze zijn als setje verschenen onder nummer 5437 06 in 2010:







De omzetting van werkelijkheid naar model ziet er in dit geval behoorlijk werkelijkheidsgetrouw uit. De ketel van de Kraftfutterwagen klopt echter niet helemaal: ander hekwerk, andere dom. Maar verder toch best overtuigend.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7569
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13430 Gepost op: 10 February 2018, 12:21:28 »
De hele ketel op de 1:1 foto is zelfs anders volgens mij Ruud, gedeeltelijk gelast zo te zien en de horizontale naden zijn ook niet aanwezig.

Maar het model heeft wel de uitstraling van het origineel :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13431 Gepost op: 10 February 2018, 13:26:43 »
Kwam toevallig leuk plaatje tegen:

Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13432 Gepost op: 10 February 2018, 14:03:51 »
Veel dank, Peter, heel passend hier met de berichten over de Unimog.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13433 Gepost op: 10 February 2018, 14:36:22 »
Bij het bekijken van de foto's in het Kaminski-archief viel me op dat er relatief veel foto's bijzitten van wagens uit de tijd net na WO II. Dat vind ik op mijn baan een lastige tijd. Eigenlijk begint tijdperk 3 pas in 1949, want op 7 sept van dat jaar werd de Duitse Bundesbahn opgericht. De wagens tussen 1945 en 1949 horen dus eigenlijk tot tijdperk 2, de Duitse Reichsbahn-tijd, maar die associeer ik toch vooral met de vooroorlogse jaren. De wagens uit 1945-1949 hebben als opdruk de letters DR en verder een zone-aanduiding, vaak de Brit-US-zone, maar er zijn ook wagens met de aanduiding Russische of Franse zone. Voor deze periode worden door modelspoorfabrikanten best wel wat wagens op de markt gebracht.
Hier een voorbeeld van zo'n opschrift:



Uit foto's van de werkelijkheid blijkt vervolgens dat veel van de wagons uit die tijd nog in de eerste helft van de vijfitger jaren met die oude DR- en zone-opschriften zijn blijven rondrijden. Daarom heb ik ze op mijn baan maar bij tijdperk 3(a) ingelijfd.

Fleischmann heeft in 1995 een vierdelige goederenwagenset uitgebracht onder nr. 95 5804 waarin naast 2 wagens uit de Brit-US-zone ook een wagen uit de Russische en een uit de Franse zone zit:





Fleischmann heeft tegenwoordig een verbeterde (?) indeling voor haar modellen ingevoerd. Op de site wordt tijdperk II wordt aangegeven met DRG, modellen uit de DRG-tijd 1937-1949 met DRB. Zie hier, even scrollen naar onderaan de bladzijde, de wagenset.

Die aanduiding is tegenwoordig gebruikelijk volgens Wikipedia:

"Tegenwoordig worden de afkortingen gebruikt om aan te duiden welke periode van de Deutsche Reichsbahn het betreft: DRG voor de periode 1920-1937, DRB voor de periode 1937-1949 en DR voor de periode 1949-1994. Dit bijvoorbeeld voor de aanduiding van de Baureihen van (stoom)locomotieven, afhankelijk van het (eerste) bouwjaar."
Met DR worden hier de voormalige Oost-Duitse spoorwegen bedoeld.

De aanduiding DR op wagens uit de periode 1945-1949 is dus net weer even iets anders.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 10 February 2018, 15:20:59 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13434 Gepost op: 10 February 2018, 15:55:36 »
Het bedrijfsnummer van het model klopt met de werkelijke wagen. Het 'Petri'-logo is alleen te klein en de schuingedrukte tekst had linksonder wat lager moeten beginnen.
Er is nog iets,het metalen "3hoekje" links onderin wat aan die hoeklijst vast zit is in t echt zwart en in model is die wit  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13435 Gepost op: 10 February 2018, 16:43:44 »
Citaat van: Ruud"
Dat vind ik op mijn baan een lastige tijd. Eigenlijk begint tijdperk 3 pas in 1949, want op 7 sept van dat jaar werd de Duitse Bundesbahn opgericht.

De tijdperkindeling is verzonnen voor en door modelspoorders.
De Duitse Länderbahnen werden na de Eerste Wereldoorlog per 1920 verenigd in de Deutsche Reichsbahnen, niet veel later omgedoopt tot Deutsche Reichsbahn.
In het kader van de herstelbetalingen waartoe Duitsland werd verplicht (om schade en kosten van de oorlog te vergoeden), werd de Reichsbahn geprivatiseerd, en ging (ik meen vanaf 1924) als Deutsche Reichsbahn Gesellschaft verder. Toen ome A. het voor elkaar kreeg dat de herstelbetalingen gestopt werden, werd die DRG weer eigendom van het Duitse rijk, en heette derhalve (wederom) Deutsche Reichsbahn. Dat bleef zo tot na de oorlog, na 8 mei 1945 had Duitsland geen eigen regering en deelden de Besatzungsmächte de lakens uit, maar om de boel aan de praat te houden bleef de naam Deutsche Reichsbahn (afgekort DR, een afkorting die toen ook al in zwang was als eigendomsteken op materieel) gehandhaafd. De zoneaanduidingen werden toegevoegd om duidelijk te maken waar de betreffende wagen thuishoorde, om misverstanden te voorkomen.
De Britse en US-zone verenigden zich op een gegeven moment in de Bi-Zone, zoals ook op goederenwagens aangeduid. Ik weet eerlijk gezegd niet of vóór die tijd de Britse en US-zone-opschriften ook "los van elkaar" werden aangebracht.
Dat deze zone-aanduidingen het tot ergens in de vijftiger jaren hebben uitgehouden is wel zeker.
Tot het moment van ontstaan van de DB (sept. '49) was de DR dus, hoewel onderverdeeld in drie (F, SU en B/US, eigenlijk vier dus) zones, één geheel.

Die indeling in periodes, ofwel tijdperken, zijn zelfs (door de MOROP) vastgelegd in een normensysteem (NEM, Normen Europäischer Modellbahnen), namelijk NEM 806D

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13436 Gepost op: 10 February 2018, 17:37:33 »
Dank voor je reactie en toelichting, Jan. Ik heb ook naar het MOROP-normblad gekeken. Ik vind het wel een beetje vreemd dat er zo'n grote overlap is tussen periode 3 en 4. Een 'harde' grens is misschien moeilijk te stellen (bijvoorbeeld 1968 met de invoering van de computernummers), maar nu is de overgang toch wel erg ruim genomen. Als je periode III bekijkt, zie je dat die loopt tot 1970. Maar als je op de volgende bladzijde periode IV opzoekt, begint die daar bij 1965. Dat wringt toch wel een beetje, vind ik.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13437 Gepost op: 10 February 2018, 18:03:24 »
Daar heb je ook wel gelijk in, Ruud. Maar welke "grens" je ook stelt, en of die nu "hard" of "zacht" is, discutabel zal het altijd zijn.
Ook die "harde" grens die jij noemt, de invoering van EDV-nummering per 1.1.1968 is niet zo hard als het lijkt. Vóór die datum zul je geen loks tegengekomen zijn met een computernummer. Maar ook nà die datum zul je de eerste tijd nog met een lampje hebben moeten zoeken. De Bundesbahn voorzag allereerst de prestigedragende loks met zo'n nummer, de loks die in het hoogwaardige (reizigers) snelverkeer werden ingezet dus. En ook zal alles niet op één dag zijn beslag gehad hebben. Stoomloks kwamen pas relatief laat aan de beurt, omdat allang besloten was dat ze vervangen zouden worden door elektrische- en dieseltractie. Van de laatste lok BR 45. 45 010, is bekend dat een EDV-nummer weliswaar van binnen, dus in het machinistenhuis. was aangebracht, maar de platen op de buitenwanden van dat machinisten huis alsmede die op de rookkastdeur en tenderachterkant zijn nooit vervangen, en dat terwijl die lok tot eind 1968 heeft dienstgedaan. En zo waren er wel meer...

Er is een tijd geweest, dat ik roomser was dan de paus, en dat ik de "data" voor de zomer 1968 kloppend wilde hebben, maar dat pad heb ik nu wel verlaten. Liefst zonder EDV-nummer, maar ik zit er ook niet zo mee als er wel een 0 of een 2 (of zo) voor het eigenlijke nummer staat. Net zoals REV-data, als het klopt is het leuk, maar als het een datum ver in de zeventiger jaren betreft... nou, het zij zo.

(Noot: EDV staat voor elektronische Datenverarbeitung)

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13438 Gepost op: 10 February 2018, 21:39:25 »
ppfff, ff zweten van dit stukje. Maar gelukkig kan ik een paar karretjes meer op de baan zetten zonder dat ik afgeschoten wordt door puristen. Heren bedankt hiervoor.

mvg aad

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13439 Gepost op: 11 February 2018, 11:09:35 »
Aad, nooit je keuzes en plezier in modelspoor laten beïnvloeden of vergallen door puristen ;D.

Hier heb ik de nieuwe Fuchskraan op een vrachtwagen van Wiking laten zien, nieuw in de verpakking. Inmiddels lichtjes geweatherd en op de baan in gebruik:





Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 11 February 2018, 11:22:24 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus