Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

bovenleiding Mader door saskia
Vandaag om 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 22:18:00
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 22:13:09
Tuinspoor en zo door RK
Vandaag om 22:01:05
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:00:15
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 21:58:11
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
Vandaag om 21:43:49
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:34:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
Vandaag om 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
Vandaag om 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
Vandaag om 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3633105 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13425 Gepost op: 09 februari 2018, 22:50:33 »
2026 verschillende in H0!  :o  En van trapauto tot 1:500. Dat is nog eens met recht een echte database!

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13426 Gepost op: 10 februari 2018, 10:27:05 »
Ronald, dank voor je lijstje en voor de link naar de geweldige database!

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2018, 10:32:05 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13427 Gepost op: 10 februari 2018, 10:44:34 »
Ik heb zelf al wel een aantal Unimogs, maar dat er zoveel verschillende modellen bestaan, had ik nooit kunnen denken! Dit was mijn eerste Unimog, van Wiking, al vele jaren in mijn verzameling en inmiddels een stokoud modelletje:



Zoals te zien is heb ik hem een beetje gesuperd met verf en poeders. Ook voorzien van een kentekenplaat.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13428 Gepost op: 10 februari 2018, 10:50:39 »
Ik meen eerlijk gezegd dat Marklin wel de juiste ketel heeft, als ik zo op de foto's af ga. Die van Vleesman lijkt mij te groot. Voor het overige ben ik het met je eens ;D.

Bas

Je zou daar best eens gelijk in kunnen hebben, Bas. Uit de foto van de wagen in werkelijkheid is niet al te makkelijk het formaat van de ketel vast te stellen. Ik ga eens zoeken in Carstens deel 7, over twee-assige ketelwagens. Minstens dat ik daar iets wijzer word. Een afbeelding van de Bolte-ketelwagen staat er niet in; het is nu een kwestie van zoeken bij de vele types ketelwagens. Op de zwart-wit-foto kan ik net de inhoud van de ketel niet lezen.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2018, 11:04:56 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13429 Gepost op: 10 februari 2018, 11:59:20 »
Het gros van mijn verzameling betreft tijdperk 3, maar ik heb ook een kleine verzameling uit de DRG-tijd, tijdperk 2 dus. In veel gevallen zijn dat ketelwagentjes. In het Kaminski-archief zitten de nodige DRG-wagens. Tot mijn verrassing kwam ik foto's tegen van de volgende twee ketelwagens. Die had ik nog nooit in werkelijkheid gezien:





Er ging meteen een belletje rinkelen. Die wagens heb ik in model van Fleischmann. Ze zijn als setje verschenen onder nummer 5437 06 in 2010:







De omzetting van werkelijkheid naar model ziet er in dit geval behoorlijk werkelijkheidsgetrouw uit. De ketel van de Kraftfutterwagen klopt echter niet helemaal: ander hekwerk, andere dom. Maar verder toch best overtuigend.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13430 Gepost op: 10 februari 2018, 12:21:28 »
De hele ketel op de 1:1 foto is zelfs anders volgens mij Ruud, gedeeltelijk gelast zo te zien en de horizontale naden zijn ook niet aanwezig.

Maar het model heeft wel de uitstraling van het origineel :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13431 Gepost op: 10 februari 2018, 13:26:43 »
Kwam toevallig leuk plaatje tegen:

Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13432 Gepost op: 10 februari 2018, 14:03:51 »
Veel dank, Peter, heel passend hier met de berichten over de Unimog.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13433 Gepost op: 10 februari 2018, 14:36:22 »
Bij het bekijken van de foto's in het Kaminski-archief viel me op dat er relatief veel foto's bijzitten van wagens uit de tijd net na WO II. Dat vind ik op mijn baan een lastige tijd. Eigenlijk begint tijdperk 3 pas in 1949, want op 7 sept van dat jaar werd de Duitse Bundesbahn opgericht. De wagens tussen 1945 en 1949 horen dus eigenlijk tot tijdperk 2, de Duitse Reichsbahn-tijd, maar die associeer ik toch vooral met de vooroorlogse jaren. De wagens uit 1945-1949 hebben als opdruk de letters DR en verder een zone-aanduiding, vaak de Brit-US-zone, maar er zijn ook wagens met de aanduiding Russische of Franse zone. Voor deze periode worden door modelspoorfabrikanten best wel wat wagens op de markt gebracht.
Hier een voorbeeld van zo'n opschrift:



Uit foto's van de werkelijkheid blijkt vervolgens dat veel van de wagons uit die tijd nog in de eerste helft van de vijfitger jaren met die oude DR- en zone-opschriften zijn blijven rondrijden. Daarom heb ik ze op mijn baan maar bij tijdperk 3(a) ingelijfd.

Fleischmann heeft in 1995 een vierdelige goederenwagenset uitgebracht onder nr. 95 5804 waarin naast 2 wagens uit de Brit-US-zone ook een wagen uit de Russische en een uit de Franse zone zit:





Fleischmann heeft tegenwoordig een verbeterde (?) indeling voor haar modellen ingevoerd. Op de site wordt tijdperk II wordt aangegeven met DRG, modellen uit de DRG-tijd 1937-1949 met DRB. Zie hier, even scrollen naar onderaan de bladzijde, de wagenset.

Die aanduiding is tegenwoordig gebruikelijk volgens Wikipedia:

"Tegenwoordig worden de afkortingen gebruikt om aan te duiden welke periode van de Deutsche Reichsbahn het betreft: DRG voor de periode 1920-1937, DRB voor de periode 1937-1949 en DR voor de periode 1949-1994. Dit bijvoorbeeld voor de aanduiding van de Baureihen van (stoom)locomotieven, afhankelijk van het (eerste) bouwjaar."
Met DR worden hier de voormalige Oost-Duitse spoorwegen bedoeld.

De aanduiding DR op wagens uit de periode 1945-1949 is dus net weer even iets anders.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2018, 15:20:59 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13434 Gepost op: 10 februari 2018, 15:55:36 »
Het bedrijfsnummer van het model klopt met de werkelijke wagen. Het 'Petri'-logo is alleen te klein en de schuingedrukte tekst had linksonder wat lager moeten beginnen.
Er is nog iets,het metalen "3hoekje" links onderin wat aan die hoeklijst vast zit is in t echt zwart en in model is die wit  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13435 Gepost op: 10 februari 2018, 16:43:44 »
Citaat van: Ruud"
Dat vind ik op mijn baan een lastige tijd. Eigenlijk begint tijdperk 3 pas in 1949, want op 7 sept van dat jaar werd de Duitse Bundesbahn opgericht.

De tijdperkindeling is verzonnen voor en door modelspoorders.
De Duitse Länderbahnen werden na de Eerste Wereldoorlog per 1920 verenigd in de Deutsche Reichsbahnen, niet veel later omgedoopt tot Deutsche Reichsbahn.
In het kader van de herstelbetalingen waartoe Duitsland werd verplicht (om schade en kosten van de oorlog te vergoeden), werd de Reichsbahn geprivatiseerd, en ging (ik meen vanaf 1924) als Deutsche Reichsbahn Gesellschaft verder. Toen ome A. het voor elkaar kreeg dat de herstelbetalingen gestopt werden, werd die DRG weer eigendom van het Duitse rijk, en heette derhalve (wederom) Deutsche Reichsbahn. Dat bleef zo tot na de oorlog, na 8 mei 1945 had Duitsland geen eigen regering en deelden de Besatzungsmächte de lakens uit, maar om de boel aan de praat te houden bleef de naam Deutsche Reichsbahn (afgekort DR, een afkorting die toen ook al in zwang was als eigendomsteken op materieel) gehandhaafd. De zoneaanduidingen werden toegevoegd om duidelijk te maken waar de betreffende wagen thuishoorde, om misverstanden te voorkomen.
De Britse en US-zone verenigden zich op een gegeven moment in de Bi-Zone, zoals ook op goederenwagens aangeduid. Ik weet eerlijk gezegd niet of vóór die tijd de Britse en US-zone-opschriften ook "los van elkaar" werden aangebracht.
Dat deze zone-aanduidingen het tot ergens in de vijftiger jaren hebben uitgehouden is wel zeker.
Tot het moment van ontstaan van de DB (sept. '49) was de DR dus, hoewel onderverdeeld in drie (F, SU en B/US, eigenlijk vier dus) zones, één geheel.

Die indeling in periodes, ofwel tijdperken, zijn zelfs (door de MOROP) vastgelegd in een normensysteem (NEM, Normen Europäischer Modellbahnen), namelijk NEM 806D

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13436 Gepost op: 10 februari 2018, 17:37:33 »
Dank voor je reactie en toelichting, Jan. Ik heb ook naar het MOROP-normblad gekeken. Ik vind het wel een beetje vreemd dat er zo'n grote overlap is tussen periode 3 en 4. Een 'harde' grens is misschien moeilijk te stellen (bijvoorbeeld 1968 met de invoering van de computernummers), maar nu is de overgang toch wel erg ruim genomen. Als je periode III bekijkt, zie je dat die loopt tot 1970. Maar als je op de volgende bladzijde periode IV opzoekt, begint die daar bij 1965. Dat wringt toch wel een beetje, vind ik.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13437 Gepost op: 10 februari 2018, 18:03:24 »
Daar heb je ook wel gelijk in, Ruud. Maar welke "grens" je ook stelt, en of die nu "hard" of "zacht" is, discutabel zal het altijd zijn.
Ook die "harde" grens die jij noemt, de invoering van EDV-nummering per 1.1.1968 is niet zo hard als het lijkt. Vóór die datum zul je geen loks tegengekomen zijn met een computernummer. Maar ook nà die datum zul je de eerste tijd nog met een lampje hebben moeten zoeken. De Bundesbahn voorzag allereerst de prestigedragende loks met zo'n nummer, de loks die in het hoogwaardige (reizigers) snelverkeer werden ingezet dus. En ook zal alles niet op één dag zijn beslag gehad hebben. Stoomloks kwamen pas relatief laat aan de beurt, omdat allang besloten was dat ze vervangen zouden worden door elektrische- en dieseltractie. Van de laatste lok BR 45. 45 010, is bekend dat een EDV-nummer weliswaar van binnen, dus in het machinistenhuis. was aangebracht, maar de platen op de buitenwanden van dat machinisten huis alsmede die op de rookkastdeur en tenderachterkant zijn nooit vervangen, en dat terwijl die lok tot eind 1968 heeft dienstgedaan. En zo waren er wel meer...

Er is een tijd geweest, dat ik roomser was dan de paus, en dat ik de "data" voor de zomer 1968 kloppend wilde hebben, maar dat pad heb ik nu wel verlaten. Liefst zonder EDV-nummer, maar ik zit er ook niet zo mee als er wel een 0 of een 2 (of zo) voor het eigenlijke nummer staat. Net zoals REV-data, als het klopt is het leuk, maar als het een datum ver in de zeventiger jaren betreft... nou, het zij zo.

(Noot: EDV staat voor elektronische Datenverarbeitung)

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13438 Gepost op: 10 februari 2018, 21:39:25 »
ppfff, ff zweten van dit stukje. Maar gelukkig kan ik een paar karretjes meer op de baan zetten zonder dat ik afgeschoten wordt door puristen. Heren bedankt hiervoor.

mvg aad

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #13439 Gepost op: 11 februari 2018, 11:09:35 »
Aad, nooit je keuzes en plezier in modelspoor laten beïnvloeden of vergallen door puristen ;D.

Hier heb ik de nieuwe Fuchskraan op een vrachtwagen van Wiking laten zien, nieuw in de verpakking. Inmiddels lichtjes geweatherd en op de baan in gebruik:





Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2018, 11:22:24 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus