Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:31:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3814858 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12090 Gepost op: 05 April 2016, 19:32:22 »
Vandaag viel de nieuwe Miba spezial 108 op de deurmat. Een boeiende aflevering over allerlei combinaties tussen spoor en straat. Zeer aan te bevelen.



Info over de inhoud: https://shop.vgbahn.info/miba/shop/spezial+108-_3553.html

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 05 April 2016, 21:51:22 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12091 Gepost op: 06 April 2016, 11:09:49 »
Een tijdje terug ging het hier over een vrachtwagencombinatie van dit type, waar Brekina een aantal versies van heeft uitgebracht of binnenkort gaat uitbrengen:



Ik schreef toen dat het onderstaande model, met opdruk Deutsche Bundesbahn, waarschijnlijk niet realistisch was:



Nu zie ik in Miba spezial 108 een foto staan van dit type vrachtwagen met de opdruk: 'Im Auftrag der Bundesbahn'. Wel iets anders dan op het model van Brekina, maar dit soort opdrukken hebben dus wel degelijk echt bestaan.



Deze foto dateert uit 1957. Het is de eerste keer dat ik een foto uit de werkelijkheid zie van dit type oplegger uit tijdperk 3. De oplegger is wel iets anders dan die in model. De wagen heeft één as, in model twee.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 06 April 2016, 11:38:27 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12092 Gepost op: 06 April 2016, 12:52:58 »
En volgens mij 2 steunen minder aan de buitenkant.

De extra lente die dat oplevert zal wellicht de reden zijn voor een tweede as.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12093 Gepost op: 06 April 2016, 13:46:33 »
Heeft met de tonnage te maken.
Borgward maakte lichte bestelwagons en lichte vrachtwagens
en Buessing het voornamelijk zware spul
ik denk dat die combinatie van de Borgward wellicht 3 of 4 ton is
en de Buessing heeft 15 of 20 ton,vandaar 2 assen
die MIBA ziet er goed uit.
die Kaelble met tandem assen is de Kaelble die de duikboten naar Zwarte Zee gebracht heeft

groetjes
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12094 Gepost op: 06 April 2016, 20:55:25 »
Citaat
Het is de eerste keer dat ik een foto uit de werkelijkheid zie van dit type oplegger uit tijdperk 3. De oplegger is wel iets anders dan die in model. De wagen heeft één as, in model twee.

Hier heb je een twee-asser, volgens mij Ep.III van het zuiverste water:



Nog eentje, maar ik weet niet of het een twee- of een enkelasser betreft:

« Laatst bewerkt op: 06 April 2016, 21:04:33 door 44 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12095 Gepost op: 06 April 2016, 22:11:39 »
Prachtige foto's, Jan. Dank hiervoor (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12096 Gepost op: 07 April 2016, 11:32:36 »

een vraag bij die prachtige foto's?
konden die trailers met kolen via zijkant lossen?
lijkt me dat ze niet via een grijper gelost konden worden ivm beschadigingen?
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12097 Gepost op: 07 April 2016, 14:59:35 »
Ik denk niet dat deze trailers met een grijper gelost worden. Of de hele bak kon kiepen, weet ik niet. Het zou kunnen; op de achterkant zit een constructie die daar op wijst. Op het model zie ik verder aan één zijde een soort trekstangen, die in verbinding staan met openingen in de bodem van de trechtervormige bak. Onder die hele bak door loopt een transportband en achteraan zitten hendels voor de bediening ervan. De achterzijde van de wagen kan bij een kuil of iets dergelijks geplaatst worden en dan worden de kolen door de openingen in de bodem via de transportband daarin gekieperd.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

anha70

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12098 Gepost op: 07 April 2016, 17:48:51 »
Er zijn zelfs bakwagens geweest met deze opbouw in de jaren 60   Kohlen-Kuli werden die wel genoemd

groet anha

lex stoom

  • Niet gehinderd door enige vorm van kennis
  • Offline Offline
  • Berichten: 62
  • stoom en diesel
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12099 Gepost op: 07 April 2016, 19:53:17 »
Als ik het goed heb is de officiele benaming bandlosser, gewoonlijk worden ze onderlossers genoemd.
kippen kunne ze niet, alles word aan de achterkant gelost met de transportband.

gr alex.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7601
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12100 Gepost op: 07 April 2016, 20:09:42 »
Kohlen-Kuli :)

Niet mijn land, wel mijn tijdperk. Vandaar dat ik dit toch met aandacht volg :)
« Laatst bewerkt op: 07 April 2016, 20:11:41 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12101 Gepost op: 07 April 2016, 21:35:04 »
Citaat
De achterzijde van de wagen kan bij een kuil of iets dergelijks geplaatst worden en dan worden de kolen door de openingen in de bodem via de transportband daarin gekieperd.

Op die manier kon tamelijk nauwkeurig gedoseerd worden. Waarbij onder het begrip "kuil" ook de opening (luik) van de kolenkelder verstaan kan worden. In m'n eigen draadje heb ik dat al eens genoemd, en ook een paar links gegeven. Deze manier van distribueren kwam op als alternatief voor de kolen in zakken of bakken, die dan die eerder genoemde kolenkelder ingetild moesten worden.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12102 Gepost op: 07 April 2016, 22:32:11 »
In het kader van de brandstof vrachtauto's heb ik hier ook nog een foto. Enige weken geleden kwamen er bij ons in het dorprp 2 opel Blitzen tevoorschijn.  De oudste was van het eerste type bouwjaar 1953. Het schijnt dat deze tot in de jaren 90 nog in gebruik was.

Het is wel Nederlands maar toch.



ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12103 Gepost op: 07 April 2016, 23:04:30 »
Wat een lekker ding!
En wat een leuke lading ook!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12104 Gepost op: 07 April 2016, 23:35:08 »
 (y)
heb je meer foto's
Denk dat dit een 4 cilinder 1700 motor had
de latere vierkantere meest een 6 cilinder
zal jan wel een copie  van hebben  :D