Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door NS264
Vandaag om 20:35:32
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 20:29:22
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
booster vraag door bellejt
Vandaag om 20:22:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
Wat te doen met oude catalogi door phdirk
Vandaag om 20:09:19
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3816412 keer)

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11940 Gepost op: 11 February 2016, 12:29:34 »
Hoi Ruud.
Ik heb ook zo'n setje op de baan staan, van Henkel (Märklin 47896).



De as-indeling is inderdaad zeer merkwaardig. Ik kan ook niet zien waarom de middelste as zo ver naar achteren (of naar voren?) staat.

Met spoorse groet
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11941 Gepost op: 11 February 2016, 12:46:23 »

die korte OOtz wagons zijn ooit speciaal gemaakt voor de Oostenrijkse Staalfabrieken
de bunkers waarin gestort moest worden waren niet lang genoeg
men heeft dus wagentype hierop aangepast
deze wagons zijn heel lang in dienst gebleven
toen de onderstellen nog goed waren en de opbouw tot de draad versleten was heeft men
nieuwe bovenbouw laten bouwen

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11942 Gepost op: 11 February 2016, 17:21:28 »
Leuk setje, Mart. Ik heb vanmiddag op internet zitten zoeken naar fotobewijs voor het bestaan van die wagens met asymmetrische onderbouw, maar niet gevonden. Wel een discussietje op Drehscheibe hierover, maar die opende geen nieuwe gezichtspunten en ... wat belangrijker is, geen foto.

Een symmetrisch onderstel bij een drieassige staubgutwagen is wel gedocumenteerd. Deze is wel aardig; het gaat om de stofgoedwagen die in augustus 1928 is gebouwd door de firma Westwaggon voor braunkohlenbergwerk Neurath:


Uit: Carstens 6, pag. 174.

Roco heeft deze wagen in model gemaakt en is duidelijk door deze (of een andere) foto geïnspireerd:



Roco heeft hier een prachtig en uiterst filigraan modelletje van gemaakt, veel verfijnder dan Matrix.

De mal van de bruinkolenstofwagen heeft Roco ook gebruikt om een mooie Persilwagen te vervaardigen:



Groet,
Ruud



« Laatst bewerkt op: 11 February 2016, 17:25:07 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11943 Gepost op: 11 February 2016, 18:37:07 »
Heel mooi Ruud  (y) (y) (y)

Met spoorse groet
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11944 Gepost op: 11 February 2016, 20:02:08 »
Waar zit bij de symmetrische wagon de uitstroom opening? Onder of boven het chassis?

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11945 Gepost op: 11 February 2016, 21:48:17 »
Eronder.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11946 Gepost op: 11 February 2016, 21:52:53 »
Ruud,

Schrijf je nu zelf het antwoord van de wat rare asindeling  ???, zo te zien zit de uitstroomopening van de middelste precies boven de as.
Links en rechts zit dat er naast

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11947 Gepost op: 11 February 2016, 22:22:48 »
Er lopen allerlei leidingen aan de zijkant en onder de wagen. Het komt erop neer dat de uitstroompunten aan de onderzijde links en rechts van de middelste as zitten. De meters waarop je kunt zien hoever een silo leeg is, zitten op de zijkant van het chassis boven de middelste as. Op de Matrixwagen zitten geen afleesmeters en nauwelijks leidingwerk, niet aan de zijkant, niet aan de onderzijde.
Omdat ik nergens iets in detail over deze wagens kan vinden (al was het maar een tekening), kan ik ook niet beoordelen hoe alles precies in elkaar zit met het leidingenwerk. Over de tweeassige en vierassige draaistelsilowagens bestaat die informatie wel in Carstens 2 (p. 80-90). Het wordt tijd dat Carstens over die drieassers - al dan niet met een symmetrisch onderstel - eens een boek(je) opendoet ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11948 Gepost op: 11 February 2016, 22:53:06 »
Hmm... in de eerste twee GW-banden ligt de nadruk (nogal nadrukkelijk  ;)) op de naoorlogse jaren. De (ontwikkelings)geschiedenis van vóór die tijd wordt tamelijk beknopt behandeld. Vanaf Band 3 verandert dat behoorlijk, daar wordt het redelijk uitgebreid uit de doeken gedaan, incl. afbeeldingen. In Bnd 2 kunnen we iets uitgebreider lezen over de ontwikkeling van de Klappdeckelwagen, ook met tekeningen, maar van de silowagens worden de voorlopers nogal summier behandeld.

Citaat
Het wordt tijd dat Carstens over die drieassers - al dan niet met een symmetrisch onderstel - eens een boek(je) opendoet

Hopen dan maar dat er een hernieuwde uitgave van Band 2 komt, al zou dat voor Carstens cs erop neerkomen dat hij het grondig moet herschrijven, iets wat, naar ik begrijp, bij de heruitgave van Bnd 1 ook niet echt gebeurd is.

Toch meen ik ooit ergens eens iets over die asymmetrische 3-asser gelezen te hebben. Ga ik opzoeken.

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11949 Gepost op: 12 February 2016, 08:19:45 »
heren

wat een mooie baan is het toch,kan het alleen maar herhalen,verveelt nooit
de drie assige kohlenstaubwagen is oorsprong DRG-DRB
na de oorlog heeft de DR in Halle enkele S10 stoomlokomotieven omgebouwt
op kohlenstaub stook en deze kregen dit soort drie assige silo wagen aangekoppelt
om langere trajecten te kunnen rijden,zag er niet uit die kombinatie
op verschillende forums is discussie geweest over oa de henkel wagons met asymetrische
asindeling,zoals hier beproken.het schijnt een fantasiemodel op basis van een naoorlogse
DR constructie te zijn.Ik heb echter nooit foto's kunnen vinden van dit type bij de DR.
Henkel had echter definitief de twee assige en drieassige Kohlenstaub Silo wagens in dienst,
en wel voor fosfaat vervoer voor wasmiddelen,oa Persil.
De drie assers waren ook bij DB in gebruik voor Braunkohlestaub vervoer
volgens mij hebben de asymetrische drieassers nooit bij de DB gereden
maar mooie wagens zijn het zeker weten

mfrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11950 Gepost op: 12 February 2016, 10:23:02 »
Ja, Willem, die constatering heb ik vaker gelezen en het lijkt waar te zijn. Een aardige, inmiddels tien jaar oude discussie over dit onderwerp op Drehscheibe. Het levert geen nieuwe inzichten op, maar er worden hier en daar wel interessante opmerkingen gemaakt.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11951 Gepost op: 12 February 2016, 13:17:24 »
klopt Ruud,deze discussie had ik ook ooit gelezen maar wist niet meer waar.
vermoedelijk zijn de laatste 2 assen geen draaistel maar meer Lenkachsen
ik vraag me wel af,als het inderdaad klopt met bouwjaar 2e helft jaren 50,
waarom geen draaistel of waarom geen relatief korte wagon met 2 draaistellen
de achterste 2 assen zal een tandemstel zijn of lehnkachsen,anders had deze
wagon aanzienlijke beperkingen gehad op rangeersporen of raccordementen.
maar 2 draaistellen had deze wagon goed gestaan,quasi onderstel van een
langenschwalbacher met 3 silo's erop.het leuke van deze hobby is dat je steeds
weer iets kan vinden wat je nog niet wist,ofschoon dat je al 40 jaar tijdschriften
en boeken erover leest.

de paarden transporter van Fleischmann bv
er waren er maar 5,ook korte wagon met 2 draaistellen
mocht 120 rijden
begin jaren 30 gebouwt voor de olympische spelen in berlijn
dan denk je wat moet ik hiermee
nooit gezien,in geen enkel blad
en nu lees ik dat boek met foto's Mainz en omgeving
staat deze wagon met db erop in frankfurt/main gueterbahnhof
ongelofelijk

er stonden ook omgebouwde kondenz tenders in het boek voor
droog massagoed,had ik ook nog nooit gezien,heimat bhf wiesbaden zelfs

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11952 Gepost op: 12 February 2016, 16:57:03 »
Die wagens voor racepaarden stammen uit de drg-tijd en zijn echte exoten. Fleischmann heeft de draaistelwagen gemaakt, erg fraai gedetailleerd, voor zowel drg als db. Ik heb uiteraard de db-versie  ;D:



Liliput heeft de drieassige paardenwagon gemaakt, ook mooi. Hier mijn exemplaar, dat ik geweatherd heb. De oorspronkelijke wagen had een enorm sterke glans en daar wilde ik gauw vanaf:



Deze wagen heeft nog een sterk drg-uiterlijk, o.a. te zien aan de doorlopende treeplank. In werkelijkheid zag die wagen er in db-tijd nog zo uit. Foto uit 1956, waar je trouwens ook goed aan kunt zien dat de Liliput-wagen zeer geslaagd is.



Uit: Carstens 1, p. 19

Groet,
Ruud

DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11953 Gepost op: 12 February 2016, 23:27:56 »
Hoi Ruud,

Ik heb in dit draadje verschillende info gelezen over von Haus zu Haus.

Bij het re-organiseren van mijn boekenplank kwam ik de EJ vorbild und Model 2/2015 weer tegen

Ben jij ooit deze wel eens in H0 tegen gekomen?



(bron Eisenbahn Journal Vorbild und Model 2/2015)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1303
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11954 Gepost op: 13 February 2016, 10:21:21 »
Dit draadje (zeg maar kabel) verandert langzaam in een encyclopedie  (y)

met mooie plaatjes  8) 8)

Encyclopedia Germania Bundesbahni tempus 3
Groet van Ben