Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 15:39:07
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:13:36
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3816225 keer)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11970 Gepost op: 15 February 2016, 21:56:31 »
Hoi Ruud,

Wat voor een wagen is dat met de tractor erop ?

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11971 Gepost op: 15 February 2016, 22:06:55 »
Arthur, dat is een Xf 19.

Ik heb trouwens nog eens verder naar het nieuwe veewagentje gekeken en dat vergeleken met foto's en beschrijving bij Carstens: de wagen uit de oude set mag dan niet correct zijn, aan de nieuwe mankeert ook van alles. Zo ontbreken de relingen aan de buitenzijde naar het remmershuisje en ontbreken de diagonale versterkingen in de hoeken van het wagentje. Jammer, maar dit wagentje is dus eigenlijk ook een gemiste kans als je een zo realistisch mogelijke wagen wilt hebben.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11972 Gepost op: 16 February 2016, 08:26:31 »
Hallo ruud

leuke foto's weer,zoals te doen gebruikelijk op jouw baan.
mij valt op dat de opschriften op nieuwste model beter kunnen
dat is nog steeds de stand jaren 60 zeg maar,dat kan beter
de verschillende remmershuisjes(daken) is wellicht verklaarbaar met
KPEV remmershuis of Bayrische Staatsbahn,de wagons werden welliswaar volgens
bepaalde tekeningen gebouwt,maar er waren toch verschillen.
op oude DB foto's van rangeerterreinen heb ik beide soorten remmershuis ontdekt
kan me vergissen maar volgens mij had KPEV puntdak en Bayern ronde daken
dus dat is in geen geval verkeerd
en de ontbrekende ijzeren balken/verstevigingen.............
is ook verklaarbaar
toen de wagons ouder werden werd al door DRG/DRB versteviging aangebracht
een mooi voorbeeld is de standaard Goedererentrein Pwg,de groene,die wij allemaal hebben
oorspronkelijk hout,later voorzien van ijzeren verstevigingen in hoeken en naast de deuren
dit zijn dus gewoon wagons met DB teken die niet verbouwt zijn
ik denk echter dat men gewoon een KPEV wagon genomen heeft uit tijdperk II met nieuwe opschriften
en dat is uiteraard dan niet een wagon tijdperk III of IV
de wagons werden iedere 10 jaar in een RAW doorgecheckt
de meeste veewagons waren ten tijde van de DRB dus al 30 jaar oud of ouder
we kunnen ervan uit gaan dat de meeste in 1946 al omgebouwt waren
maar blijft leuk deze hobby,je hebt drie levens nodig om alles te weten,zeker bij wagons

groetjes
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11973 Gepost op: 16 February 2016, 09:02:09 »
Willem, het lijkt erop dat Fleischmann het veewagentje voor tp II dat ze al langer in het assortiment hebben, van andere opschriften hebben voorzien , de box aan de onderzijde verwijderd en de spaakwielen vervangen. Wel een goedkope manier om een 'nieuw' wagentje te maken. Dit is dat tp II-wagentje:



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11974 Gepost op: 16 February 2016, 09:37:29 »
ja dat vermoeden had ik ook al
en laat ons eerlijk zijn,tot voor kort had niemand daar erg in
maar door de diverse boeken en tijdschriften zijn we inmiddels wijzer geworden
een tijdperk II wagon is niet zomaar door andere opschriften een tijdperk III wagon
typisch dat er tussen de assen nog een box hing
dat ging waarschijnlijk nog toen men 55 km per uur reed,en niet moest heuvelen
en omdat in tijdperk II alle wagons of bijna alle wagons een remmershuis hadden,
was de versterking nog geen noodzaak.
toen alle wagons beremming hadden werd de opbouw te zwak,zeker als er geheuveld moest worden
dat heeft men toen weten op te heffen door de wagons te voorzien van hoekijzers en spanten
zeg maar faller profielen van ijzer
ik ga uitzoeken hoe dat zit met die remmershuisjes
ben er nieuwsgierig naar geworden

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11975 Gepost op: 16 February 2016, 09:44:33 »
de wagon met de traktor is volgens mij een voormalige draai schemel wagon
kan echter ook een Gattung X (Erfurt) zijn zonder zijwanden
de lage zijwand wagons Linz zijn speciaal ontworpen voor troepentransporten,
de zijwanden konden of worden afgenomen of naar beneden geklapt

De Gattung Oppeln/Bremen was een snelloper,speciaal ontworpen voor de
snellere goederentreinen.Later in de DDR verder gebouwt als Nordhausen,
met slechts 2 vakken naast de deuren ipv 3,in eeste instantie kwamen deze
wagons ook naar de DB stations(foto gezien in Mainz-Zollhafen)
Later werden deze wagons omgebouwt met inklapbare bedden en een kachel
voor troepentransporten van de NVA(oostduitse leger) of de russen.
toen mochten ze de westgrens niet meer over
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11976 Gepost op: 16 February 2016, 10:53:10 »
een kleine studie heeft geleerd
de KPEV wagons hadden rond dak op remmershuis
de Bayern wagens en ook Baden hadden een punktdak
er waren ook remmershuisjes met schuin dak,vermoedelijk een DRG ontwerp
foto's gevonden uit 1903 in dortmund
daar was geen enkele G wagon voorzien van ijzeren spanten
dat is alles door DRG/DRB ingezet en later door DB/DR voortgezet
de DR ging nog stapje verder en voorzag de G10(G02-G03) van rond dak
dus werd het bijna kopie van de G20,de wagon die de G10 ooit moest vervangen
de G20 is echter in geringe aantallen gebouwt,enkele duizenden
de G10 en zijn zujes ver over de honderd duizend exemplaren
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1303
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11977 Gepost op: 16 February 2016, 18:38:43 »
fictieve wereld...
echt mooi!
Groet van Ben

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11978 Gepost op: 17 February 2016, 22:00:51 »
Dank je!

Een paar jaar geleden is Brawa begonnen met een mooie serie tweeassige ketelwagentjes. Het zijn heel aantrekkelijke filigrane wagentjes geworden. Al een tijdje werd het volgende ketelwagenproject aangekondigd: vierassige wagens van het type Uerdingen. De eerste voor tijdperk 3, zeer vroeg - net na wo II -, is er nu. Wel mooi gedetailleerd vormgegeven en economisch gezien is zo'n grote ketel op wielen natuurlijk hoogst efficiënt, maar op de een of andere manier spreken deze wat log ogende wagens me niet zo sterk aan:



Meer interessante informatie over zgn Leichtbau-kesselwagens in werkelijkheid en model: http://www.drahtkupplung.de/gtbhb245C.html

Groet,
Ruud

« Laatst bewerkt op: 17 February 2016, 22:20:25 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11979 Gepost op: 19 February 2016, 22:51:06 »
Vandaag kwam het maartnummer van Miba binnen en daarin een artikel van de hand van Stefan Carstens over de vierassige ketelwagens van Brawa uit m'n berichtje hierboven. Carstens is zeer lovend over de detaillering en de totaalindruk, ook afgezet tegen de redelijke prijs. Puntje van terechte kritiek: de wagens zijn heel licht (60 gram) en bij lange treinen kunnen zwaardere wagens in de staart van de trein de lichte wagens uit de rails trekken.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1303
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11980 Gepost op: 20 February 2016, 09:15:05 »
Leichtbau wat al te letterlijk toegepast  ::)
Groet van Ben

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11981 Gepost op: 20 February 2016, 14:27:25 »
Inderdaad  ;).

Ik zag dat bij Märklin net een E 60 in rood is verschenen (voor spoor 1); dit herinnerde me aan de aankondiging van dit model in die kleur bij Fleischmann. De echte (foto van de site van Flm):



Helaas voor tijdperk IV en pas in 2017. Toen het model er net in het groen was, heeft men volgens mij ook een rode versie voor tp III beloofd. Maar daar zullen we, zoals het er nu naar uit ziet, nog echt enkele jaren op moeten wachten. Dat is wel jammer.

Blijft bij deze loc toch vrij raar dat de korte neus de voorzijde is (daar staat immers nr 1); gevoelsmatig zou dat de lange neus moeten zijn.

Groet,
Ruud

« Laatst bewerkt op: 20 February 2016, 14:30:09 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11982 Gepost op: 20 February 2016, 15:12:28 »
De korte kant voor heeft zijn voordelen, ook in Nederland werd de 2400 serie bij voorkeur door de machinisten met de korte kant voor gereden want dan heb je meer zicht op de baan.





Tijdens een open dag vertelde een oud NS machinist mij dat het hem deugt deed dat ook op mijn modelbaan de 2400 met de korte neus voor reed.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11983 Gepost op: 21 February 2016, 11:59:28 »
Vooral als de neus hoog is, kan dat tot zichtproblemen leiden. Om die reden heeft men in Duitsland op de V 36 na verloop van tijd een verhoging gebouwd:



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11984 Gepost op: 21 February 2016, 19:43:29 »
De 2400 kwam vroeger bij mij door de straat gereden (Marum in Groningen). Aangezien in Drachten geen draaischijf was (waar wel nog) reed men in ieder geval één keer op het traject Groningen-Drachten (Philips-lijntje) met de lange neus vooruit. Wat waarschijnlijk knap lastig was omdat de rails veelal direct naast de weg lag. En in die tijd liepen wij als schooljongetjes ook graag over het spoor of hingen in de boom naast het spoor (lekker zwieren aan de takken als de loc die raakte). Zullen de machinisten waarschijnlijk niet echt op prijs hebben gesteld. Maar ja, daar dacht je nog niet aan.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander