Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3791603 keer)

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10665 Gepost op: 09 February 2015, 13:08:03 »
[Nu heb ik wel eens gelezen dat bij de DB na de tweede wereldoorlog een iets andere kleur groen is ingevoerd op rijtuigen en misschien ook op locs, maar dit verschil is wel erg fors.

klopt helemaal wat sneek en basilicum hierover geschreven hebben.
de trix variant is niet alleen stukken mooier,de kleur bij de vooroorlogse drg
is ook stukken mooier-zeker bij de oude wagons staat dit mooier en strakker
dat de lichtere kleur groen.Ik prefereer dus DrG Groen
te motiveren is dit dat men kan beweren dat de kleur pas in de Ausbesserungswerke
aangepast ging worden(was ook zo) of dat de rijtuigen so wie so niet meer lang
in dienst zouden blijven(deels ook waar)

@ruud
heb je wellicht ook ex KpeV schnellzugwagen?
waren ook juweeltjes en hebben deels 40 tot 60 jaar dienst gedaan

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10666 Gepost op: 09 February 2015, 13:56:22 »
Willem, ik heb niet zoveel van dat oude spul. Alleen een kleine hoeveelheid om een paar museumtreinen te kunnen samenstellen en in die deelverzameling zit toevallig wel het KPEV-sneltreinrijtuig dat jij waarschijnlijk bedoelt, hoewel de kleur vrij lichtgroen is. Volgens het koersbord reed deze van Berlijn via Warschau naar Alexandrowo (ligt in Polen). Revisiedatum van het rijtuig: 1913. Het is een schitterend model:



Groet,
Ruud


 
« Laatst bewerkt op: 09 February 2015, 14:07:15 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10667 Gepost op: 09 February 2015, 14:10:14 »
Willem, ik heb niet zoveel van dat oude spul. Alleen een kleine hoeveelheid om een paar museumtreinen te kunnen samenstellen en in die deelverzameling zit toevallig wel het KPEV-sneltreinrijtuig dat jij waarschijnlijk bedoelt. Volgens het koersbord reed deze van Berlijn via Warschau naar Alexandrowo (ligt in Polen). Revisiedatum van het rijtuig: 1913. Het is een schitterend model:

het is zelfs een zesasser -die moeten geweldige rij eigenschappen gehad hebben.
ook de toenmalige koninklijke rijtuigen waren in het begin zesassers.
enige wat mij aan dit model stoort....de Oberlichter waren ten tijde van de KpeV met glas
na de oorlog werd dit,voor zover de wagons nog in dienst waren,gesloten
voor de rest geweldig rijtuig,inderdaad

p s
tussen de laatste pruisische 4 assige D trein wagons,de stalen uitvoering en de
eerste hecht rijtuigen DrG zat vaak maar 9 jaar verschil
de D zug Bagagewagons KpeV vind ik ook leuk,met middenkanzel.
in de DDR reden deze wagons nog tot eind jaren 70,begin 80
ik wil niet weten hoe oud ze toen waren,minimaal 60 dienstjaren

spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
  • de hondsrug baan
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10668 Gepost op: 10 February 2015, 11:50:17 »
Hallo Ruud,

Als ik jou draadjes een beetje volg heb jij denk het zelfde probleem als wij, nl meer materieel dan plaats op de baan.
Bas en ik hebben 3 vitrines op zolder 2 onder de baan en 1 aan de muur die helaas schaars zijn op zolder  ;D.

Daar probeer ik met de locomotieven regelmatig conditie ritten te maken, moest er niet aan denken dat alle treinen van ons op de baan stonden.
Want hoe houdt je je baan schoon en storings vrij.




mvgr Evert en Bas

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10669 Gepost op: 10 February 2015, 12:00:21 »
Citaat
Want hoe houdt je je baan schoon en storings vrij

Snip en Snap hadden vroeger zoiets van "ik ben de vergeeler" misschien dat dat helpt  ;D ;D ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10670 Gepost op: 10 February 2015, 17:02:35 »
 ;D

Nog even over postwagens. Ik zag dat Tillig een aparte postwagen gaat uitbrengen, namelijk eentje met een stuurstand voor mijn tijdperk:



Misschien schaf ik deze wel aan voor m'n verzameling.
Ik kan me vaag herinneren dat Sachsenmodelle die ook wel eens heeft geproduceerd - wie weet dezelfde mal.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10671 Gepost op: 10 February 2015, 17:16:39 »
Het lijkt wel of hij 2 stuurstanden heeft.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10672 Gepost op: 10 February 2015, 17:43:37 »
Ja, dat rijtuig heb ik ook ontdekt. Interessant model. Artikelnummer 74862 voor de cijferverzamelaars. De lengteschaal is 1:87 (303mm), dus even kijken of dat past in Schwarzburg.

Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10673 Gepost op: 10 February 2015, 18:59:35 »
Ja Bas, die lengte had ik ook al gezien; is inderdaad een aandachtspunt bij bogen en vooral bij tunnels in de boog.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10674 Gepost op: 10 February 2015, 19:25:49 »
In het boek Bahnpost im Einsatz (Eisenbahn Kurier, 2013) is op pagina 41 het volgende te lezen over dit Postrijtuig:

Citaat
Auf der Verkehrsausstellung München 1953 (vom 20. Juni bis zum 11. Oktober) wurde die erste betriebsfähige V200 (V200 001) der Öffentlichleit vorgestellt, deren Bau vom Bundespostministerium – auch finanziell – wesentlich gefördert worden war. So finanzierte die Bundespost drei der fünf Vorserienloks durch einen Kredit. Der Hintergrund: Die Post wollte mit diesen 2.000 PS starken Lokomotiven beschleunigte, nächtliche Postzüge im Wendezugbetrieb fahren. Deshalb waren auf dem Stand der Deutschen Bundespost zwei der neuen 26-meter-Postwagen mit Führerständen (6020 Köln von Credé und 6000 München von Uerdingen) sowie die zweite V200 ( V200 002), diese noch ohne Machinenanlage, ausgestellt.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 11 February 2015, 09:29:21 door Basilicum »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10675 Gepost op: 10 February 2015, 20:16:15 »
Dat is een interessant weetje, de Bundespost als medefinancier van de nieuwe V200-locs om met nieuwe stuurstandrijtuigen 's nachts in keertreinverkeer te kunnen rijden! Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat dit plan/voornemen niet echt van de grond is gekomen? Maar op de modelspoorbaan kan dat natuurlijk wel verwezenlijkt worden ;)

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10676 Gepost op: 10 February 2015, 21:07:43 »
Klopt, een succes is het niet geworden. Ergens rond 2000 heb ik zo'n rijtuig 1:1 in het DB-Museum in Nürnberg kunnen bekijken. Of die nog bestaat en waar die nu zou zijn, is me niet bekend.

Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10677 Gepost op: 10 February 2015, 22:36:19 »
De bouwer van Rheinmodellbahn liet dit model al een tijdje geleden zien: http://www.rheinmodellbahn.de/pages/zugbildung-epoche-iii-bis-v/zugbildung-epoche-iii/d-zuege-epoche-iii.php

Verder vind ik op de site van die bouwer dat zijn model inderdaad van Sachsenmodell is, artnr. 74696. Internet levert dan o.a. deze foto van dat model op:


Het kan bijna niet anders of Tillig heeft de mal van Sachsenmodell gebruikt.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 10 February 2015, 22:47:11 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10678 Gepost op: 10 February 2015, 23:34:43 »
Hij is sinds vandaag ook hier binnen Ruud, wat een plaatje  (y)

https://images.beneluxspoor.net/bnls/006___kopie_4_2_15.jpg
Nog eentje gevonden in Duitsland en voor een prikkie kunnen kopen. Deze wagen van de BD Frankfurt is geheel in stijl per Deutsche Post en het sorteercentrum buitenland in Frankfurt (!) naar NL gekomen.
Grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 10 February 2015, 23:50:03 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10679 Gepost op: 11 February 2015, 09:24:51 »

Mooie wagon weer.
ik had deze wagon ooit in een MiBa gezien,waren inderdaad prototypes.
maar het had ook in grotere serie kunnen werken.
ze hadden bv postwagons kunnen bouwen ipv hasenkasten als stuurstandwagons.
bij de DR had men de 4 delige doppelstock garnituren.
deze reden met V180 naar Bad Schandau.
lok in het midden.
aan iedere kant een vierdelige doppelstock garnituur
aan ene kant had men stuurstand in de dubbeldekker.
aan andere kant een omgebouwde post/bagagewagen met stuurstand.
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko