Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
Vandaag om 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
Vandaag om 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
Vandaag om 21:41:42
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 21:32:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:25:25
Op zoek naar een club door R1954
Vandaag om 21:25:16
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
Vandaag om 21:11:18
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3804741 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9960 Gepost op: 11 November 2014, 19:15:55 »
Ja Jerry, dat denk ik ook. Die Simca 1000 (we hadden er thuis één rond 1969 en ik heb er nog wel eens in gereden toen ik in dat jaar m'n rijbewijs haalde) is wel een wat vreemde eend in de bijt tussen al die Opels. 

Vond op eBay nog aangeboden een heruitgave van die hele oude transporter met MB 5000 en twee modelauto's, allen met getint glas:



Iets voor de verzamelaar!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9961 Gepost op: 11 November 2014, 19:22:20 »
uit post 9954 die een na laatste heb ik 2 X
wil eens trachten omdie om te bouwen ,en dan fsc te maken   :D
leuke uitdaging
1 rijdt er al
De fsc zijn te modern voor mijn idee van de tijd dat ik (wil)rijden/nabootsen
dus veel neuzen
PS
Ik werkte bij de opel toen de A modellen  manta-ascona uitkwamen
een revolutie,want de kadett rijders gingen naar de ascona;sen de manta rijders waren coupe rijders met sportief schoeisel
« Laatst bewerkt op: 11 November 2014, 19:24:22 door jerrytrein »

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9962 Gepost op: 11 November 2014, 19:22:33 »
Ja,

Simca was ook mijn eerste auto, een 1100 maar dan met een motor van een 1308 er in.
Iets wat meer vermogen  (y)
Dat was nog wat anders dan een FS5 met een 105 cc kop erop, excuses ik dwaal af

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9963 Gepost op: 11 November 2014, 20:08:46 »
Voor het vervoer van raceauto's of oldtimers naar evenementen werden in de jaren vijftig speciale vrachtwagens ontwikkeld die een stuk of drie auto's en onderdelen konden vervoeren:





Een dergelijke wagen is er ook in model, ook nog functioneel met werkende op- en afrijkleppen:



In dit geval worden oldtimers naar een evenement vervoerd.

De mooiste in deze categorie is het model van Redline, maar die is onvoorstelbaar duur:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 11 November 2014, 20:50:07 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9964 Gepost op: 11 November 2014, 23:07:47 »
Komt door het logo op de hoeken  ;D
Wel mooi de rode ......

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9965 Gepost op: 11 November 2014, 23:15:44 »
Oef! Die is wel mooi....Dr was toch ook een van Team Lotus als ik het goed heb? :)
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9966 Gepost op: 12 November 2014, 09:16:52 »
Ja, die is er ook.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9967 Gepost op: 12 November 2014, 14:33:34 »
Vandaag aan het werk geweest met de V 100 die Roco net heeft uitgebracht (artnr. 52520) voor de feestprijs van 79 euro.

De decoderstekker zit helaas duidelijk zichtbaar midden in de cabine van de machinist, in een uitgespaarde ruimte:



De draden met de kleuren van de regenboog zijn en blijven goed zichtbaar als je het machinistenhuis erop zet.



De decoder zit onder de loc in een 'doosje'. De bedrading loopt vanaf de stekker aan de zijkant van de loc daarnaartoe. Vervelend is dat er in het cabineinterieur te weinig ruimte is om de bedrading vlekkeloos naar beneden te leiden. Je ziet dat op de bovenste foto. Het zou wel kunnen als je de stekker omdraait en de bedrading naar links laat weggaan. Daar is wel ruimte. Maar als je dat doet, is de rijrichting van de loc niet meer correct. Dat is overigens wel te verhelpen door de rijrichting via de decoderinstellingen om te draaien. Ik heb die aanpak overwogen, maar voorlopig verworpen. Kan altijd nog. Om de draden goed naar beneden te krijgen, onder het interieur door, heb ik dat aan de kant waar de draden eronderdoor lopen, doorgeknipt. Dan staat het interieur daar ietsje op, maar dat zie je nauwelijks en het is ook geen punt als je de boel in elkaar klikt.

Het wegwerken van de zichtbare gekleurde draden op en vanaf de stekker lopend kan op twee manieren. Je plakt er dun papier of doek overheen en verft dat. Je kunt ook de bedrading en de soldeerplekken met een stift zwart maken. Voor die laatste optie heb ik voorlopig gekozen:



Na het aanbrengen van de decoder uiteraard de boel getest. Ik heb gekozen voor een Lenz silver+, omdat ik die V4 van Esu even goed zat ben. De loc doet het prima op de Lenz. Daarna was het tijd om de losse onderdelen te gaan bevestigen. Dat zijn er aardig wat. Niet allemaal even lekker om te doen en het is erg priegelig, maar uiteindelijk zit de boel er op:



Nu moet de loc nog geweatherd worden, bijvoorbeeld zoals z'n Flm-broertje dat ervoor staat:



Als deze twee locs naast elkaar staan, zoals hier, kun je ook aardig de verschillen zien tussen de Roco- en de Flm-versie.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 12 November 2014, 14:36:13 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9968 Gepost op: 12 November 2014, 15:23:42 »
Waarom heb je eigenlijk geen trek meer in de lokpilot 4 van Esu? Bevielen de rijeigenschappen niet of was er iets anders?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9969 Gepost op: 12 November 2014, 15:30:08 »
Ja, ik vind de aansturing van locs door de lokpilot 4 veel minder plezierig dan bij de versie 3. Dat was voor mij de perfecte decoder.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9970 Gepost op: 12 November 2014, 15:44:45 »
Hoop dat de LENZ wel bevalt
Mij in ieder geval wel
en er zit genoeg voor individuele aan pas mogelijkheden op

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9971 Gepost op: 12 November 2014, 15:48:56 »
De Roco heeft nu wat make-up op:



Op het spoor erachter de Flm:



Toen ik de Roco en de Flm niet achter elkaar, maar naast elkaar op het spoor had staan, viel me op dat de Flm aanzienlijk groter is dan de Roco. De achterzijden van de locs heb ik hier gelijk gezet en dan blijkt de Flm flink langer (145 om 139 mm volgens de fabrikant; het lijkt wat meer doordat de loc-opbouw wel een centimeter langer is):





De Flm is al heel oud. Misschien is die niet helemaal op schaal. Vroeger maakte Flm modellen in de schaal 1:85. Mogelijk stamt dit model uit die tijd.
Opvallend is ook het verschil in dak van deze locs.

Het zou wel aardig zijn om ook de V 100 aan te schaffen waar Brawa binnenkort mee komt en de drie locs met elkaar te vergelijken. De Brawa is in ieder geval volgens de fabrikant 139,1 mm lang, dus even groot als de Roco.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 12 November 2014, 15:59:28 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9972 Gepost op: 12 November 2014, 17:09:11 »
Een V100.2 is ook in werkelijkheid langer dan een V100.1.  ;)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9973 Gepost op: 12 November 2014, 17:32:47 »
Maar dat verschil is wel klein, Wim. 12.100 om 12.300 mm oftewel 20 cm in werkelijkheid.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9974 Gepost op: 12 November 2014, 20:12:27 »
Voor de volledigheid: Er wordt steeds gesproken over V100.1 en V100.2. Deze series hebben bij de Bundesbahn nooit bestaan. Wel V100.10 en V100.20. Die laatste nul is in de artikelbeschrijving bij diverse winkels over het hoofd gezien.

Groet,
Bas