Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door NS 1100
Vandaag om 13:38:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3814243 keer)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9690 Gepost op: 10 October 2014, 11:07:12 »
dus Artitec zit dan ten opzichte van de tekening uit de Miba 1.4mm te hoog
groeten,
Auke

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9691 Gepost op: 10 October 2014, 11:11:44 »
Na de opmerking van Sobat Kras naar de veren gekeken en de Roco veren staan helemaal recht.. die van de Artitec staan zo'n 1.4mm gebogen.. het model is dus denk ik als onbeladen bedoeld en komt daar dat hoogteverschil weg..
groeten,
Auke

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9692 Gepost op: 10 October 2014, 11:44:20 »
Mij lijkt dat 12,2 mm de hoogte is in onbeladen staat, zoals Jan aangeeft, dus Artitec is wat te hoog gaan zitten. Jammer; zo'n uitglijertje is toch echt niet nodig. Ik denk dat de bufferhoogte van de Artitecwagen aardig overeenkomt met de Matrixwagen. Ik kan dat niet controleren omdat de Artitec hier niet aanwezig is, maar als ik zo naar de foto's kijk en m'n eigen wagens van Roco en Matrix naast elkaar zet, lijkt het zo te zijn. Een rol speelt ook de maatvastheid van wagons. Ik heb een paar Roco, Marklin en Trix wagens naast elkaar gezet en er blijken hoogteverschillen te zijn tussen de ene Marklin wagen en de andere. Dat geldt ook voor Trix.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 10 October 2014, 12:21:28 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9693 Gepost op: 10 October 2014, 14:49:50 »
Ook als je een M op andere wielen zet ivm 2 railzit er meteen een verschil in

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9694 Gepost op: 10 October 2014, 16:00:24 »
Jerry, eigenlijk zou dat niet mogen uitmaken. De wielmaat moet hetzelfde zijn. Het is alleen een kwestie van al of niet geïsoleerd. Ik ben er wel achter dat het wagentype Ssy45 of 46 bij Matrix vrij hoog op de wielen staat, hoger dan andere wagens van dit merk, waardoor het bij de buffers erg zichtbaar wordt.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 10 October 2014, 16:02:45 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9695 Gepost op: 10 October 2014, 16:40:24 »
Even wat fotomateriaal om de boel duidelijk te maken:



Links een Trix, rechts een Marklin (SSym 46). Je zou verwachten dat de buffers exact even hoog zitten. Maar de buffers van de SSym 46 zitten echt wat hoger, al is het niet echt storend.



Links een Marklin, rechts een Trix. De buffers zitten, zoals het hoort, vrijwel even hoog.



Links een Roco SSy45, rechts een Marklin. Er zit maar weinig verschil in bufferhoogte. Marklin zoals verwacht ietsje hoger, maar niet storend.



Hier zie je boel fout lopen. Links een Marklin SSym46, rechts een Roco SSy45. De Marklinbuffers zitten echt veel hoger. Dit type wagen van Marklin staat dus ongewoon hoog op de wielen.
Ik heb nog even gekeken hoe het met een SSy45 van Marklin uitpakte; precies hetzelfde grote verschil.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 10 October 2014, 16:44:37 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9696 Gepost op: 10 October 2014, 16:48:24 »
op de laatste foto kan ik de veren van de Roco niet zien
maar de M lijkt on,of licht beladen
heb wel de hoogte verschillen bij mij gezien ,echter verder nog nooit echt naar gekeken
Ik heb dus M,roco ,FL Liliputt lima en alles wat rijden
zal komende week eens gaan schouwen
En zien wat er eventueel aan gedaan kan worden
misschien de draaikrans iets af schuren zodat de wagen iets lager op de draaistellen komt
Of natuurlijk opvullen met een ring of latoen koeper

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9697 Gepost op: 10 October 2014, 17:22:38 »
De hoofdrede dat de wagons van Märklin en Trix te hoog zijn heeft niks met de belading van de wagon te maken. De rede zit hem in de grote wielflenzen die het wisselstroomsysteem gebruikt. Zelfs met de nieuwere lagere wielflenzen zitten de draaistelwagons nog steeds veel te hoog op hun poten.
Dit zie je bij o.a de M* Haus-zu-Haus container wagens, de Trix Langenschwalbacher, de zwaarlastwagens en bij veel van de stoomloks zoals de br 50, 03 en 01.

Bij de langenschwalbacher kan het hoogteverschil worden opgelost door een ring die zich bevindt bij de draaistelophanging weg te snijden. Dit stond eens in de Miba.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9698 Gepost op: 10 October 2014, 17:32:41 »


Niet geheel duidelijk te zien, maar de veren staan aardig doorgebogen. maw het laadvlak, met buffers, is ook aardig naar beneden gegaan.




Hier is het wat beter te zien.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9699 Gepost op: 10 October 2014, 18:54:24 »
dus toch of de wagen gemaakt is naar een beladen of onbeladen versie
dus op de veren letten van het model ,en dan bij gebogen veren laten zakken

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9700 Gepost op: 10 October 2014, 19:29:51 »
Beladen of onbeladen: vergeleken met de werkelijkheid vind ik het verschil in bufferhoogten tussen Artitec en Roco te groot.

Groet,
Bas

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9701 Gepost op: 10 October 2014, 19:57:10 »
Ruud, op je laatste foto zit er ook een hoop verschil in koppeling hoogte.. Dan lijkt mij dat er te grote wielen onder de marklin wagon zitten..
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9702 Gepost op: 10 October 2014, 20:05:18 »




De wagen lijkt bij Liliput (onderste foto) wat lager op het draaistel te liggen (vergelijk het middelste verenpakket).

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9703 Gepost op: 10 October 2014, 21:23:51 »
Morgen gaan we de Artitec wagens in een nieuw draadje even in detail bekijken en beladen.

Grtz,

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9704 Gepost op: 11 October 2014, 13:47:51 »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie