Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 22:13:07
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door MichielB
Vandaag om 22:06:54
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3824252 keer)

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8460 Gepost op: 30 May 2013, 14:58:51 »
Dat noem ik echt prachtig werk!
Mooi gedaan! (y)

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8461 Gepost op: 30 May 2013, 20:17:47 »
Je hebt blijkbaar wel de smaak te pakken, Ruud  (y)

Grt. Ric

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8462 Gepost op: 30 May 2013, 20:36:05 »
Heb je deze nou ook 'gefixeerd'? Of zitten de poeders er nog 'los' op?

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8463 Gepost op: 30 May 2013, 21:08:06 »
Ronald: nee, nog niet gefixeerd. Misschien werk ik hem eerst nog een beetje af met verf.

Ric: inderdaad; ik heb nog een heel wagenpark te doen ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8464 Gepost op: 30 May 2013, 21:18:43 »
Ik heb namelijk ook een keer zo'n soort wagon gedaan, maar die (na een lichte poederlaag) eigenlijk compleet overgespoten met matte vernis. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46784.msg835021.html#msg835021
Dat haalt een deel van de glans weg, en zorgt gelijk voor een iets lichtere gloed (dus, minder zwart).

Misschien een keer proberen? ;)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8465 Gepost op: 02 June 2013, 10:20:17 »
Het vervoer van personen- en vrachtauto's per trein is een stokoud verschijnsel, maar ik heb altijd gedacht dat een reguliere dienst van het vervoer van vrachtwagens per spoor - het zogenoemde huckepack-vervoer - pas in de late jaren zestig is ontstaan.
Ik was dan ook verrast toen ik in deel 5 van de serie Güterwagen van Stefan Carstens op pag. 60 zag en las dat het eerste regelmatige huckepackverkeer al in 1954 tot stand is gekomen. Hiervoor werden 200 platte wagens van het type Rmmso 33 omgebouwd en op de zijborden voorzien van de tekst 'Huckepack-Verkehr'. Zou leuk zijn als een fabrikant die versie eens zou maken; dat hoeft weinig te kosten, want dat goederenwagentype hebben de meeste fabrikanten al lang en breed in hun programma.
In werkelijkheid (foto uit 1954, gemaakt in Hamburg, uit het genoemde boek van Carstens):



Groet,
Ruud



DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8466 Gepost op: 02 June 2013, 11:52:20 »
als ik de foto zie
Werden de aanhangers er allemaal achteruit op gereden
Knap stukje werk en stuurkunst dan van de beladers

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8467 Gepost op: 02 June 2013, 12:27:05 »
Hallo Ruud,

Er heeft eens een artikel gestaan in RM. Ik meen zelfs met een afbeelding van wat jij nu laat zien. In ieder geval het type platte wagen. Het voorbeeld van vrachtwagen was niet conform de werkelijkheid. Stond volgens mij een Opel Blits van Brekina op, uitvoering van de GTW. Ik ga het eens even opzoeken

Groet,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8468 Gepost op: 02 June 2013, 12:37:31 »
Uiteraard gevonden in RM 270.
Er staat een afbeelding van een PIKO rongenwagen in met de Blits van Brekina.
DB Rmmso-33 431 867. Afbeelding op pagina 82 in artikel over de rollende Landstrasse.

Groet,

Robert Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8469 Gepost op: 02 June 2013, 13:42:06 »
Dank je wel, Robert Jan. Ik ga eens op zoek naar dat artikel.

Jerry: ik denk dat je gelijk hebt; deze manier van beladen vergt inderdaad de nodige stuurmanskunst. Je zou eigenlijk verwachten dat die aanhanger aan de neus van de trekker wordt bevestigd en dat hij er dan opgeduwd wordt. Vooruit rijden met de trekker en de aanhanger lijkt me iets eenvoudiger. Maar misschien maakt dat voor een ervaren chauffeur niet zoveel uit.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8470 Gepost op: 02 June 2013, 15:02:53 »
voor een ervaren chauffeur maakt dat niet veel uit
en makkelijker is dat niet direct
Ik vraag me af of ze hier aan het laden zijn
mogelijk worden ze gelost
Er staat er 1 per wagen
En dan denk je dat ze er steeds een bij zetten met laden om tijd te sparen
Misschien is dat in het artikel terug te vinden

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3986
  • de hondsrug baan
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8471 Gepost op: 03 June 2013, 10:47:22 »
Dat moet zeker geen pretje zijn geweest om achteruit  de trein op te rijden in die tijd, en geen stuurbekrachtiging klasse.

heb een paar keer bij Bas in de cabine  gezeten, en met zo'n bakbeest door nauwe nieuwbouwstraatje te maneuvreren petje af hoor, en dat te bedenken dat de chauffeurs van toen dat zonder stuurbekrachtiging moesten doen    (y).

Maar Ruud wel mooie combinatie die wagons met trucks.




mvgr Evert.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8472 Gepost op: 03 June 2013, 10:55:29 »
Zo'n belading is ook makkelijk in model in scène te zetten, even afgezien van de opdruk op de wagon.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8473 Gepost op: 03 June 2013, 14:06:47 »
Karst schrijft dat de nieuwe V 200 van Piko betere rijeigenschappen heeft dan die van Roco en ook een stuk stiller is: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49149.msg852713.html#msg852713.

Naar aanleiding daarvan nog eens een V 200 van Roco op de baan gehad, de goed ingereden V 200 052, artnr. 63943. Ik vind die heel goede rijeigenschappen hebben en ook goed stil. Het maakt me wel nieuwsgierig naar de Piko.



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8474 Gepost op: 03 June 2013, 14:25:52 »
Zo'n belading is ook makkelijk in model in scène te zetten, even afgezien van de opdruk op de wagon.

Groet,
Ruud

Beste Ruud,

PIKO heeft de Huckepackwagen met de juiste opschriften uitgebracht in een limited edition voor Deutsche Post. Er zat een grijs Brekina –vrachtwagentje bij van de Fernmeldedienst Deutsche Bundespost.
Ik heb de vrachtwagen vervangen door een Mercedes-wagen van de Bundesbahn.
Kenmerkend voor deze Rmmso33 in Huckepackuitvoering waren de 3 witte lijnen op de wagenbodem.  Die heeft Piko er niet in. 
Omdat ik de bodems toch vervang door gelaserde bodems van Moebo (Joswood) heb ik, voor inbouw in de wagen, die bodem voorzien van de 3 strepen. Twee lopen parallel aan de zijwanden en de andere in de lengte richting in het midden van de wagen. Ze hielpen de chauffeurs bij het manoevreren. Met tape even afgeplakt op de bodem en vervolgens de witte lijnen tamponeren met iets ingedikte Tippex. Dat materiaal heeft als voordeel dat het niet uitloopt via de planknaden en bovendien wordt het wat onregelmatig qua dikte. Daarmee ontstaat perfect  de illusie van gesleten markeringen (door de autobanden).
De vrachtwagen nog even borgen met houten keggen voor de wielen en de wagen kan op transport!


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie