Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:56:33
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3804683 keer)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5325 Gepost op: 26 January 2012, 15:11:52 »
Ruud,

Ik ben het met RJR eens omdraaaien lijkt mij een goede optie, maar dan de kolenoverslag naar voren. Zo ter hoogte van het kraantje. Je houdt dan het zicht op de tanks e.d. en tevens dek je het rondlopende spoor een beetje af. Het sporenplan zal wel enigszins aangepast moeten worden denk ik.
Succes. ;D

Grt. Ric

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5326 Gepost op: 26 January 2012, 15:38:24 »
Kolenoverslag naar voren, olieopslagplaats naar achteren. Daar heb ik ook al over zitten denken. Ik geloof ook dat die massief ogende overkapping op die plek niet mooi is; misschien kan die wel achterin, maar helemaal weg is ook een optie. We gaan maar weer eens schuiven ;D. Het is allemaal lastiger dan ik oorspronkelijk dacht.

Groet,
Ruud

DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5327 Gepost op: 26 January 2012, 17:36:32 »
Volgende ronde: olieopslag naar achteren, kolenoverslag naar voren. Oogt wel aardig:



Groet,
Ruud

DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

nero

  • Gast
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5328 Gepost op: 26 January 2012, 19:10:41 »
probeer eens de opslag tanks tussen de tankauto en kolen bak

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5329 Gepost op: 26 January 2012, 20:15:12 »
Ruud,
Als die kolen bakjes leeg zijn stuur ze dan maar gelijk door deze kant op  (y)
Zorg ik dat ze weer netjes gevuld worden.
Groeten,Marco

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5330 Gepost op: 26 January 2012, 21:32:03 »
Ruud,

En als je het anders om doet, kolen laten waar het was, olie inderdaad voor aan, maar de gebouwen voor de olie er wel tussen in laten zodat de sporen aan de voorkant komen, de vrachtwagen daar kan blijven.

Dan krijg je de kolen en olie vrachtwagens ver de zelfde aan rij route en vanuit dezelfde centrale plaats.

Maar de toch ook wat grotere kolenkraan wel achter op de baan.

Roelco

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5331 Gepost op: 26 January 2012, 22:07:54 »
Dank voor het meedenken en de voorstellen. Ik ben weer teruggekeerd naar m'n oorspronkelijke idee, heb daar nog wat wijzigingen in aangebracht en ga het zo uitvoeren:



Het slopen van de rails en de bedding kan beginnen ;D.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 26 January 2012, 22:09:54 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

nero

  • Gast
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5332 Gepost op: 27 January 2012, 05:38:46 »
en waar komt je goederen overslag nu

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5333 Gepost op: 27 January 2012, 06:58:07 »
Die is toch onlangs verhuisd naar Kalteneck, Nero?

Groet,
Bas

nero

  • Gast
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5334 Gepost op: 27 January 2012, 09:36:07 »
Hoi Michel,

  maar het goederenstation van Schwarzburg renoveren. Het heeft me altijd al een beetje gestoord dat het een combinatie was van locverzorging met goederenoverslag. En de ruimte tussen de goederenloods en het doorgaande spoor was veel te gering.  . Verder offer ik een spoor op om de ruimte voor de goederenloods te vergroten. De kolenoverslag blijft wel bestaan, maar misschien verdwijnt het achterste spoor nog wel.
Dit is het idee:





Groet,
Ruud




dat is niet wat er staat
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 16:50:13 door guest7823 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5335 Gepost op: 27 January 2012, 11:28:00 »
Eerst was ik inderdaad van plan het bestaande goederenstation van Schwarzburg op de heuvel te renoveren, maar daar ben ik van teruggekomen. Het zou dubbelop zijn nu er een goederenoverslagplek in de vorm van Schwarzburg-Kalteneck is gebouwd. De oude plek is nu dus vrijgekomen voor iets anders en daarvoor heb ik de olieop/overslagplaats gekozen.

Van de vier vooraan liggende sporen hou ik er in de nieuwe opstelling slechts anderhalf over, maar dat vind ik geen probleem. Het lag hier eigenlijk een beetje te vol met rails. Het wordt nu zeer waarschijnlijk zo:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 16:50:26 door guest7823 »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8852
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5336 Gepost op: 27 January 2012, 12:14:37 »
Hoi Ruud,

wat is de functie van het gebouwtje aan het einde van het eerste kopspoor? Want als je Stavorense toestanden krijgt, kan het wel eens heel erg uit de hand lopen, zeker met de oliedrums aan de andere kant van datzelfde gebouwtje (wel weer een reden om een brandweerkazerne in Schwarzburg te plaatsen ;)). 

De hekken vooraan sluiten zeker het terrein af? Is er dan een stuk openbare weg vooraan, langs het spoor? En waar loopt die dan heen? En kijgt de kolen overslag/-handel ook nog een betere aansluiting via de weg?
ik ben benieuwd naar de uitwerking van de olieoverslag. Daar heb ik niet zoveel mee. Maar ben benieuwd naar jouw uitwerking. Daarnaast, stond er vlak bij het station ook niet zoiets? Of was dat een (stads- of kolen-)gasopslag? Ik meen me te herinneren dat je daarvoor ook nog stookoliewagons voor had aangeschaft.
Succes met de uitwerking.

Groet,
Michel

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5337 Gepost op: 27 January 2012, 13:59:41 »
Hoi Michel,

Het gebouwtje aan het eind van het kopspoor is kantoor en opslagplaats. Stavorense toestanden zijn inderdaad niet uitgesloten ;D.
De hekken vooraan sluiten het terrein inderdaad af. Of het dit hekwerk wordt of meer industrieel ogende hekken, weet ik nog niet. Daarvoor komt de openbare weg, die met een spoorwegovergang naar rechts gaat, het heuvelachtige terrein in. Daar moet ook het nodige worden gesloopt.
De toegang tot de kolenoverslag blijft waarschijnlijk wel zo ongeveer zoals hij nu is.
Helemaal rechts van de oliebebouwing komen nog twee lage opslagtanks, daar waar nu een wit vel papier ligt.
Ik ben zelf ook wel een beetje benieuwd naar de uitwerking. Het zal, zoals meestal bij mij, een kwestie zijn van al doende iets creëren. De globale indeling ligt nu wel vast, maar over de details ben ik nog allerminst zeker. Die ontstaan wel tijdens het knutselen.

Gisteravond is trouwens ook nog een leuke vrachtwagen Schwarzburg-Kalteneck binnengereden. Een Büssing BS 16 L, die bij een van de winkels in de buurt die ik regelmatig bezoek, in de aanbiedingenbak lag:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 27 January 2012, 15:28:57 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5338 Gepost op: 27 January 2012, 19:02:23 »
Omdat ik vandaag nog geen zin had in slopen, maar eens een verlaadscène op Kalteneck gebouwd:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 27 January 2012, 19:07:48 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5339 Gepost op: 27 January 2012, 19:03:17 »
Heb je anders wel zin aan slopen dan?  :o
Ziet er nog steeds erg mooi uit ! (y)

gr. Viktor