Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:02:53
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:00:20
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:51:15
digitaal veranderd in 15 jaar door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:41:12
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
Vandaag om 12:29:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 12:23:40
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan Bennink
Vandaag om 11:56:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3800849 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14730 Gepost op: 02 January 2020, 18:03:47 »
De foto van de plan D in Duitsland is door Wim 'sneek' hier een keer geplaatst toen het ging over de Roco 1200. Hij wist bij de foto te vermelden dat het de Loreley Express was op de linker Rijnoever. Uit de foto is denk ik nog wel het een en ander af te leiden...

Vanaf 1954, na het instromen van plan E, werd plan D ook in de internationale dienst ingezet. 1958 werd het laatste plan D rijtuig blauw. De foto moet dus ergens tussen 1954 en 1958 genomen zijn.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14731 Gepost op: 02 January 2020, 19:43:18 »
Dank je wel voor deze nuttige informatie.

Wat verder zoeken leverde me dit op (via de site http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/f-zug-loreley-express.html#) :

In de vroege jaren van de Loreley Express werd deze trein van Hoek van Holland naar Basel op Nederlands grondgebied tot 1957 getrokken door een 3900 (lokwissel bij Kaldenkirchen):



Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_3900#/media/Bestand:NS_3909_(1931).jpg

Vanaf eind 1956 werd ingezet een 1100, 1200 of 1300.

Op Duits grondgebied kwamen o.a. voor deze trein in actie: een 01, 03.10, 41, 23, V 200.0 en/of E 10. In Duitsland werd meestal twee keer van lok gewisseld, namelijk in Keulen en Mannheim.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2020, 19:57:35 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7566
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14732 Gepost op: 02 January 2020, 20:01:05 »
Bedankt Alewijn en Ruud, weer wat geleerd :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14733 Gepost op: 02 January 2020, 21:19:25 »
Dat is wel een goede tip, Koos. Het heeft me altijd verbaasd dat Roco het stroomafnameprobleem bij deze lok niet heeft kunnen oplossen, terwijl ze toch tot twee keer toe een iets veranderde versie hebben uitgebracht.
Ook ik ben nooit geheel tevreden geweest met het Roco-model.

Van mijn eerste exemplaar brandde de motor al na een half uur rijden door. Ik kon hem gelukkig direct weer inwisselen bij de handelaar.
Achteraf heb de oorzaak kunnen ontdekken. De moertjes van de koppelassen draaien zichzelf aan zodat de loc vanwege een veel te zware belasting tenslotte volledig vastloopt.
Dit is nog steeds een risico. Vooral als je een decoder met lastregeling gebruikt. Dan hoor je het niet aankomen.
Het is daarom niet verkeerd die moertjes met secondelijm te fixeren.

Mijn tweede exemplaar helde storend naar achteren. Lelijk. Bovendien brak daardoor bij de start van een helling een van de baanruimers af. Die baanruimers zijn trouwens sowieso veel te kwetsbaar bij dit model.
Ik heb nog geprobeerd er wielen van Weinert in te zetten (die veel mooier zijn). Maar het model ging er niet beter van lopen.
Uiteindelijk liep ook het model met de eigen Roco-wielen niet geheel schokvrij. En natuurlijk bij mij ook de bekende contactproblemen. Die worden versterkt door het achterover hellen, want dan komt de stroomafname van de voorste loopas vrij.

Zo kocht ik tenslotte een derde exemplaar, dat overigens wel mooi schokvrij loopt. Ook bij deze loc de contactproblemen. En ook dit exemplaar helt enigszins naar achteren.
Als decoder heb ik een tamelijk bedaagde Lenz Silver Direct die je zo in de NEM 652-stekker kunt pluggen. Alleen wat freeswerk aan het ballastgewicht nodig. Voordeel is dat je je vrije doorkijk in het machinistenhuis behoudt. Nadeel van de Silver Direct is dat je er geen Power pack aan kunt koppelen (voor zover ik weet).
Ook bij dit exemplaar heb ik de Weinert wielen geprobeerd, maar helaas zonder succes. De loc ging er schokkerig van lopen. Goede rijeigenschappen vind ik dan uiteindelijk toch belangrijker dan het uiterlijk.
Het is een van de mindere creaties van Roco. Het model is ook niet eenvoudig te openen waardoor er gemakkelijk iets afbreekt.

Omdat ik de BR93 toch een boeiend voorbeeld vind, ben ik begonnen met de montage van het model van Weinert (zie bouwdraadje).
Dat zou een alternatief kunnen zijn.
Maar gezien de krappe boogstralen op jouw baan gaat dat 'm niet worden.
Datzelfde geldt overigens ook voor mijn baan. Vanuit het verleden zijn ook bij mij de boogstralen te krap. Daarnaast blijkt het model onverlicht. Wist ik niet van tevoren.
Als ik het eerder geweten had, had ik wellicht alsnog werkende verlichting kunnen inbouwen. Maar het zou de bouw alleen maar complexer gemaakt hebben. Dus ik vind het wel best zo.
De inzet blijft straks beperkt tot het opstelterrein (met slanke wissels, ruime boogstralen, Peco code 75).

Groet, Bas

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14734 Gepost op: 02 January 2020, 21:31:53 »
Mijn BR 93.5, een wisselstroomversie, heeft het jaren goed gedaan maar ook hier treden nu contactproblemen op. Ik heb ooit een artikel gelezen van iemand die zijn model compleet verbouwd had om deze problemen te verhelpen. na enig zoeken weer gevonden: http://www.eddytrain.com/nlbr935.html


groet, Hans
« Laatst bewerkt op: 02 January 2020, 21:37:20 door bigboynl »
Met vriendelijke groet
Hans

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14735 Gepost op: 02 January 2020, 22:04:24 »
Toch wel.



Het is een foto van Carl Bellingrodt. De inzet van de Plan D in deze F163/164 zal niet structureel zijn geweest, maar het kwam dus wel voor zoals de foto bewijst. Vanaf 1954 verschoven ze deels naar de buitenlandse dienst, in 1958 werden de laatste rijtuigen blauw.
Normaliter werden blauwe DB Schürzenwagen Gruppe 39 ingezet. Dit zou dus ook de Austria Express kunnen zijn op de foto.

De BR93 van Roco vind ik een onding. Gelukkig heeft Hornby/Rivarossi de ontwikkeling van een nieuw model weer opgepakt. Die wordt en rijdt vast beter zou zomaar komende Neurenberg worden aangekondigd. We zullen het met een paar weken weten...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14736 Gepost op: 02 January 2020, 22:10:57 »
M'n berichtjes over de Br 93 van Roco maken wel iets los :). Goed dat deze ervaringen hier gedeeld worden. Daar heeft iedereen iets aan. Over de kwaliteiten van Rivarossi/Hornby-materiaal ben ik vooraf niet zo enthousiast, gezien ervaringen uit het verleden. Maar we zullen zien.

Vandaag de 93 (die inderdaad vaak iets achterover helt) eens aan het werk gezet:



Achteruit rijdend zijn er vaak wat minder contactproblemen.

Twee werkpaarden, de 93 en 94, in dubbeltractie. Deze 94 is van Fleischmann en af fabriek geweatherd. Komt uit set kolentrein 485101, een vrij zeldzame uitgave.



Je ziet hier dat de 93 echt een grote tenderlocomotief is.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14737 Gepost op: 02 January 2020, 23:25:00 »
Wat betreft de inzet van de turqoise plan D. Ik heb vandaag via allerlei bronnen de internationale treinsamenstellingen vanuit Nederland in de jaren vijftig bekeken, maar daar is inderdaad geen sprake van structurele inzet van die rijtuigen in de F 163/164. Incidenteel zou kunnen, zoals uit de foto van Bellingrodt blijkt. Wel zie ik structurele inzet van NS-rijtuigen in de Austria Express, dus de foto zal wel van die trein zijn.

Een van de best gedocumenteerde en informatierijke sites op het gebied van treinsamenstellingen vind ik al jaren deze:
https://www.tapatalk.com/groups/germanrailfr/train-compositions-f20/
« Laatst bewerkt op: 03 January 2020, 00:05:46 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14738 Gepost op: 03 January 2020, 11:57:07 »
^^ Bedankt voor de link Ruud. Hier heb ik zelf ook wat aan (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14739 Gepost op: 03 January 2020, 13:53:12 »
Graag gedaan. We zitten hier op het forum om elkaar te helpen.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14740 Gepost op: 03 January 2020, 14:42:24 »
Een Br 94 van Fleischmann vertrekt van een opstelspoor. De lok is al door de fabrikant geweatherd:



DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14741 Gepost op: 03 January 2020, 14:55:30 »
Hoi Ruud

Je hebt het vast wel eens eerder verteld, maar van welke fabrikant is het hekwerk wat er staat?

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14742 Gepost op: 03 January 2020, 16:04:37 »
Arthur, het is van Kibri. Oorspronkelijk grijs industrieel hekwerk dat ik zwart heb geverfd en van een beetje roestkleur voorzien. Ik heb het lang geleden gekocht, maar ik zie op de site van mijn winkelier dat het nog leverbaar is, artikelnr. 38605:



Het is ook in groen te koop (38603).
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14743 Gepost op: 03 January 2020, 17:49:44 »
De V 36 moet uiteraard voorzien worden van een machinist, vooral met zo'n opvallende koepel bovenop. Je kunt de dakopbouw er voorzichtig afklikken. Dan kun je er een Preiser in lijmen, koepel terug erop klikken en klaar is Kees:







Als je de dakopbouw niet mooi vindt, kun je hem er dus gewoon afklikken en er stukje plastic of karton inlijmen en verven in de passende kleur.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1655
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14744 Gepost op: 03 January 2020, 18:07:46 »
Alleen moet er dan wel een gat in het dak zitten...…. :P.
(zie ik niet in het model, zo kan de mcn nog niet staan)

Mvg, Erich

Aha, het koepeltje is afklikbaar met een mooie opening eronder.
Heb ik het toch fout ingeschat/gezien

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums