Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 2100 spoor 0 door Tulpendaal
Vandaag om 06:22:53
Een nieuw begin in 0 door arnout
Vandaag om 06:08:49
Minimale lengte terugmeldsectie door RBlok
Vandaag om 01:02:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tomasso
22 oktober 2020, 23:36:52
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door MathieuN
22 oktober 2020, 23:35:23
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Edwin2121992
22 oktober 2020, 23:34:37
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door FritsT
22 oktober 2020, 23:29:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
22 oktober 2020, 23:20:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 oktober 2020, 23:18:58
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Hendrik Jan
22 oktober 2020, 22:53:42
Orient Express set: welke fabrikant kiezen? Ervaringen gevraagd. door willyTEE
22 oktober 2020, 22:45:09
Frans loodsje et cetera door Noordernet
22 oktober 2020, 22:39:14
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door W. Thomas
22 oktober 2020, 22:32:23
Ledlampjes in serieschakeling door NS264
22 oktober 2020, 22:30:46
Fleischmann 5301 hoe te openen? door Arjen52
22 oktober 2020, 22:30:19
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Pauldg
22 oktober 2020, 22:26:50
Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779 door VvKan
22 oktober 2020, 22:22:25
NS 6100 van GM&S door St00mboy
22 oktober 2020, 22:20:52
Decoder artitec Pec door De eerste Ivo
22 oktober 2020, 22:12:38
Projekt 083-338 door 44
22 oktober 2020, 21:49:32
Raadplaatje door BrightonBelle
22 oktober 2020, 21:32:43
Videostatief treinen filmen door Luc2000
22 oktober 2020, 21:31:17
Koppelen Artitec PEC aan Artitec DE-I door De eerste Ivo
22 oktober 2020, 21:31:16
Faller 2020, nieuws van de fabrikant. door NL-modelspoor
22 oktober 2020, 21:17:38
Treinverkeer in/rond Vierheim door basjuh1981
22 oktober 2020, 20:58:00
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Voske
22 oktober 2020, 20:42:59
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
22 oktober 2020, 20:32:15
Modules van Kees Gorter door Frank 123
22 oktober 2020, 20:29:10
Albulabahn in H0m door Bert van Gelder
22 oktober 2020, 20:24:10
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door Ben
22 oktober 2020, 19:30:49
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 2866818 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12170
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14295 Gepost op: 03 oktober 2019, 15:17:58 »
De Uerdingen ketelwagens waren inderdaad alom vertegenwoordigd. De uitgave van Exact Train van de Esso-wagen voor tp III met het oudere logo is wel een mooie aanvulling op mijn materieel, want je ziet dit model bijna altijd in tp IV-uitvoering met het moderne logo:

 

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12170
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14296 Gepost op: 03 oktober 2019, 15:33:03 »
Ik kan helaas geen foto van zo'n gasketelwagon in de werkelijkheid vinden rond 1963, het jaar waar het model zich op richt. Nieuwere wagens hebben sowieso een heel dun dak en dat zit vrij dicht op de ketel.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4904
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14297 Gepost op: 03 oktober 2019, 16:48:35 »
Met de huidige prijzen zou het gewaardeerd worden als ze die ketel wagensals bouw pakket zouden leveren
En dan decals voor de wagen nummers en revisie data op een deco afwrijf vel erbij
Dan zou een setje voor € 40 á €50  redelijk zijn

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12170
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14298 Gepost op: 03 oktober 2019, 20:00:04 »
Helemaal mee eens, Jerry.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14299 Gepost op: 03 oktober 2019, 21:18:05 »


ze zijn wel heel fraai getroffen, mijn eerste indrukken in het draadje met nieuwe modelspooraanwinsten.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12170
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14300 Gepost op: 03 oktober 2019, 22:02:46 »
De modellen zien er inderdaad geweldig uit. De schildjes op de ketels zorgen voor een fraaie uitstraling. Sinds het boek van Carstens over ketelwagens, waarin duidelijk werd gemaakt dat veel wagons van die schildjes hadden, zijn er helaas nog maar weinig modellen in die uitvoering verschenen. Dat viel me tegen. Het siert deze fabrikant dat ze dit hebben gerealiseerd. De Esso wagens op je foto heb ik inmiddels besteld en ze liggen al klaar bij m'n winkelier. Ik denk nog na over andere uitvoeringen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12170
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14301 Gepost op: 05 oktober 2019, 00:56:00 »
In de jaren vijftig en zestig begon de DB grootschalig met het aanleggen van bovenleiding in Midden- en Noord-Duitsland. Het spoor in het zuiden was al grotendeels geëlektrificeerd. Voor de aanleg hiervan zie je op foto's uit die tijd tamelijk primitieve hulpmiddelen, zoals lange ladders:


Foto uit: DB in den 60ern, Eisenbahn Journal, extra uitgave 2009-2, p. 34. Opname gemaakt op 1 oktober 1961 bij station Fulda.

Artitec heeft onlangs zo'n ladder uitgebracht, die goed past bij mijn baan:



Merkwaardig genoeg noemt Artitec dit een railinspectieladder, terwijl die dat niet is. De Duitse beschrijving van Artitec op hun eigen site klopt wel: Leiter für Oberleitungswartung.

Overigens werden er in die tijd ook al speciale voertuigen gebruikt voor bovenleidingaanleg en -onderhoud, met een hefplateau.
Zo'n voertuig voor tp III is al tijden geleden aangekondigd door Liliput, maar nog steeds niet verschenen (wel voor tp IV):



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2019, 01:13:12 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14302 Gepost op: 05 oktober 2019, 10:43:59 »
Op deze foto's op de site van Modeltreinexpress ziet dat beschermdak er zelfs vrij plomp en dik uit:





Groet,
Ruud

Hier zie je de  constructie van het beschermende zonnedak op drukgasketelwagens welke door Waggonfabrik Uerdingen gebouwd zijn in 1955/'56:
Een vergelijkbaar wagentype, eveneens op de toen nieuwe Minden-Dorstfeld draaistellen.




Ik geloof niet dat ESU daar zoveel van gaat afwijken.

grtz,
Wim




« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2019, 10:55:43 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6659
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14303 Gepost op: 05 oktober 2019, 11:12:34 »
@Wim: mooie foto's  (y)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12170
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14304 Gepost op: 05 oktober 2019, 14:06:47 »
Heel mooie en vooral informatieve foto's, Wim. De beschermdaken van deze wagonfabrikant blijken dus behoorlijk dik te zijn geweest en er zitten heel stevige steunen onder. Zo te zien is het model van Esu een prima nabootsing van de werkelijkheid.

De oudere  Matrix gasketelwagens slaan trouwens geen echt slecht figuur. De duidelijke steunen ontbreken, maar het dak is op het oog net zo dik als de werkelijke beschermdaken. Ik ga ze voorlopig nog niet wegdoen:





Het gaat hier om een wagen uit de zesdelige set 24352 van Trix in bedrijfstoestand 1959. Het getoonde model heeft bedrijfsnummer 538 860. In de set zit ook een wagen met bedrijfsnummer 538 857, het nummer van de bovenste foto van Wim.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2019, 14:12:56 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10852
    • sleutelspoor
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14305 Gepost op: 05 oktober 2019, 14:16:05 »
Nog twee voorbeelden uit de oudheid.




Beide genomen op Vlaardingen Centrum
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12170
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14306 Gepost op: 05 oktober 2019, 14:19:17 »
Dank je voor deze fraaie foto's. Hier zie je goed dat tijdperk IV-wagens zoals deze, veel dunnere beschermdaken hadden die ook dichter op de ketel zitten gemonteerd.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12170
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14307 Gepost op: 05 oktober 2019, 14:41:35 »
Overigens zijn in de jaren vijftig ook wagens op de rails geweest met dunnere beschermdaken. Kennelijk van andere fabrikanten. Ik heb de onderstaande foto, genomen in 1958 of 1959 in Mainz-Bischofsheim, gevonden in Cartens, Mineralölkesselwagen, p. 87. Deze wagen is langer en het dak is dunner (en beschadigd, verfrommeld):



In het midden van de jaren zestig verschenen ook al zulke langere wagens met dunne beschermdaken, een uitvoering die later, in tijdperk IV, V en VI, gemeengoed werd. Onderstaande foto is in augustus 1967 gemaakt (net nog tijdperk III dus, maar de opschriften zijn al tijdperk IV) op het goederenstation Untertürkheim. Foto ook in Carstens, Mineralölkesselwagen, p. 104.



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2019, 14:58:52 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10852
    • sleutelspoor
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14308 Gepost op: 05 oktober 2019, 14:47:34 »
Vergeet er bij te vertellen dat dit Ammoniakwagens voor de E.N.C.K.zijn. Ammoniak is nodig voor de fabricatie van kunstmeststoffen
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12170
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14309 Gepost op: 05 oktober 2019, 15:44:50 »
Ik zag deze week dat Exact Train de postwagen DBP Post 2ss-t/13 heeft uitgebracht. Dit type wagen ontbrak nog in mijn verzameling postwagens. Ik geloof niet dat een andere fabrikant hem heeft uitgebracht voor tp III. Voor tp IV kun je bij Marklin terecht. Mooi gedetailleerd model van Exact Train:





Exact Train heeft de wagen met twee verschillende bedrijfsnummers uitgebracht. De wagon in werkelijkheid dateert van 1965 en is in gebruik geweest tot 1997. De wagen is gebaseerd op de goederenwagen Glmms 61. Er zijn er 100 van gebouwd.



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2019, 16:51:27 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus