Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11

Auteur Topic: Peelo - Nederlandse baan  (gelezen 12542 keer)

Mo

• Offline Offline
  • H0 Nederland in aanbouw...
Peelo - Nederlandse baan
« Gepost op: 24 December 2008, 10:05:16 »
Na het roemloos ten onder gaan van mijn vorige baan (Nederlandse baan in opbouw) ben ik, samen met mijn vader, begonnen aan het bouwen van een nieuwe baan. Deze nieuwe baan heeft veel elementen die ook al in de vorige baan zaten. Alleen is er, naar mijn mening, deze keer wat beter nagedacht over (vooral) hoe de baan gebouwd gaat worden. Het baanplan dat het uitgangspunt is voor deze baan is zoals hieronder te zien is.

Dit baanplan is al kort besproken in het draadje Peelo - (baanplan H0) en wordt ongewijzigd overgenomen voor de nieuwe baan. Wellicht dat we tijdens het bouwen nog wat wijzigen wanneer dit moet.

Net als de vorige baan wordt ook dit een baan die volledig Nederlands wordt. Er komt dus alleen maar Nederlands materieel te rijden, voornamelijk uit de tijdperken IV en V. Ook het landschap zal (modern) Nederlands worden. De precieze uitwerking van het landschap moet nog wel bedacht worden. Eerst maar eens de tafel en de sporen.

De eerste dag klussen resulteerde in het onderste raamwerk van de nieuwe treintafel. Het oogt allemaal al een stuk steviger dan de vorige baan en dan staat die nog niet eens op z'n poten! Als het lukt komen morgen de poten aan de tafel.

Mo

PS
Rechts achterin zie je nog de restanten van de oude baan... Nog even opruimen.
« Laatst bewerkt op: 24 December 2008, 10:07:11 door Mo »

Machinist Johan

• Offline Offline
  • gevorderd beginner
Re: Peelo - Nederlandse baan
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2008, 20:37:53 »
succes mo

Dennis H0

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2008, 20:43:21 »
inderdaad ja, succes met bouwen  ;D

Mo

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 31 December 2008, 16:49:29 »
De afgelopen dagen waren nogal druk... Altijd weer de nodige verplichtingen zo rond de kerstdagen. Maar gelukkig was er toch nog wat tijd om wat te klussen!

En die tijd is gebruikt om het gemaakte raamwerk van poten te voorzien. Het raamwerk heeft niveau -1 op de uiteindelijke baan. De plaat die links vooraan op het raamwerk vastgemaakt is, is bestemd voor het scahduwstation. De andere plaat ligt los en krijgt later ergens anders een plekje.

De eerstvolgende klus wordt het vastmaken van de rails van het schaduwstation. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit het beste kan doen...

• Of ik leg alles gewoon op de gok zo recht mogelijk... Niet de beste optie lijkt mij.
  • Of ik ga eerst alles uit tekenen.
  • Of ik prin mijn baanplan op ware grootte uit en lijm deze vast en leg daar de rails op.
  • Of ik leg de rails op het uitgeprinte baanplan en verwijder later het papier weer
Wie heeft er tips en/of ervaringen en kan mij (goed) verder op weg helpen?

Maurice

Xander

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 31 December 2008, 18:04:45 »
Maurice,

Ik denk dat je het baanplan het beste op ware grootte uit kan printen. Niet op de tafel vastplakken maar wel vastzetten.
Dan de rails leggen en deze vastzetten met schroeven. Het papier kan je er dan later gewoon onder weg trekken.

mvg, Xander

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 31 December 2008, 18:07:38 »
Bij mijn testbaan heb ik een combinatie van methoden gebruikt. Zo te zien teken je met Anyrail - dat doe ik ook. Anyrail heb ik ingesteld op schaal 'millimeters'. Vervolgens heb ik van strategische punten de coordinaten van het aansluitpunt genomen; dat kun je makkelijk opvragen in tiende-millimeters. Die heb ik met kruisjes uitgetekend op de tafel. Een grote tekenhaak is handig daarbij.

Wisselstraten en complexe delen heb ik 1:1 geprint, op de tafel gelegd en met potlood ook weer de aansluitpunten op de tafel getekend.

Eindresultaat is dat op de tafel kruisjes staan op de belangrijke aansluitpunten. Rechte stukken rails leg ik vervolgens langs een lange strook MDF, die ik als lineaal gebruik.

Sander

Julien

• Offline Offline
    • Schwarzfelsen
« Reactie #6 Gepost op: 01 January 2009, 09:57:06 »
Ook ik heb een methode gebruikt die lijkt op die van Sander:

Van een aantal punten heb ik de afstand bepaalt van de rails tot aan de rand van de constructie. Tijdens het leggen goed controleren of deze afstand niet afwijkt. Tot nu toe ben ik heel tevreden over het bereikte resultaat.

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

Mo

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 January 2009, 22:52:36 »
Mijn dank voor de tips!

Ik heb besloten om in het geval van het schaduwstation toch het baanplan uit te printen. Dat bleek uiteindelijk een hele stapel papier voor zo'n stukje baan... Ongeveer veertig A4'tjes. Maar goed, na wat knippen en plakken was ik al weer een heel eind verder.

Ik moet opmerken dat het me direct erg goed bevallen heeft om op deze manier te werk te gaan. Je hebt direct een goed beeld van de baan en alles is superrecht!

En dat was zeker ook nog het geval nadat de rails neergelegd was. Zo recht heeft het op mijn vorige baan nooit gelegen! Helaas ontdekte ik wel dat ik enkele stukjes rails nog niet had... Vandaag ben ik dus direct maar even naar de winkel geweest om deze alsnog te kopen. Waarschijnlijk ga ik deze morgen nog even op de lege plekken leggen. Daarna haal ik het papier weg en dan is het schaduwstation wat de rails betreft klaar.

De volgende klus wordt dan het maken van de bochten richting niveau 0. Al het elektrische werk laat ik eerst, denk ik, nog even achterwege (aansluiten wissels en dergelijke). Wel sluit ik de rails aan op de transformator, zodat ik wel alvast wat kan gaan testrijden.

Maurice

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #8 Gepost op: 03 January 2009, 22:58:07 »
Maurice, kun je dat niet beter helemaal afwerken voordat je verder gaat? Nu kun je overal goed bij, en dan misschien niet meer....

Mo

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 03 January 2009, 23:09:48 »
Misschien wel... Maar ik heb er al wel rekeing meegehouden!

Alle wissels, ontkoppelrails en de aansluitingen voor de stroomtoevoer zijn al zodanig gemaakt dat alle bedrading aan de onderkant van de plaat (waarop de rails gemonteerd is) hangt. Bij alle railasjes, ontkoppelrails en de plaatsen waar stroomtoevoer zit, heb ik gaten geboord en de bedrading hier doorheen getrokken.

Ik kan er over (bijvoorbeeld) een maand nog netzo goed bij als vandaag. Het enige waar ik even op moet letten is dat ik niet allemaal rotzooi onder de tafel ga opslaan... Maar zolang ik nog aan het klussen en bouwen ben zal dat wel meevallen.

Maurice

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #10 Gepost op: 03 January 2009, 23:30:20 »
Oke ;)

Robbert

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 17 January 2009, 19:40:44 »
Succes met de verdere bouw !  ;)

Agnes Wolter

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 17 January 2009, 19:44:50 »
Citaat
De eerste dag klussen resulteerde in het onderste raamwerk van de nieuwe treintafel. Het oogt allemaal al een stuk steviger dan de vorige baan en dan staat die nog niet eens op z'n poten! Als het lukt komen morgen de poten aan de tafel.

wat voor hout heb je gebruikt voor de raamwerk?

Mo

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 18 January 2009, 14:37:38 »
Voor het raamwerk heb ik vurenhout gebruikt. De omspanning van het raamwerk (de buitenste latten) zijn breder dan de latten van het raamwerk zelf. Voor de verbindingen van de latten in het raamwerk heb ik staande halfhoutverbingen gebruikt. De precieze hoogte en breedte van de latten weet ik niet uit m'n hoofd (zal ik 's even naar kijken...). De langste lat in mijn tafel is 330cm, toevallig netzo lang als mijn tafel ook is.

Maurice

Mo

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 26 January 2009, 16:58:51 »
Even terugkomend op mijn vorige bericht. De balken voor de omlijsting zijn 2cm breed en 7 cm hoog en de balken voor het raamwerk zijn 2cm breed en 5cm hoog. De langte hangt af van de plaats waar de balk gebruikt is (de maximale lengte is 330cm).

Ondertussen is er ook weer wat vooruitgang geboekt. Nadat het (grootste deel van het) schaduwstation afgemaakt was, is er een begin gemaakt met de eerste oplopende sporen naar niveau 0. De volgende klus wordt het op de juiste hoogte brengen van de sporen (rekening houdende met maximaal 3% stijging natuurlijk). Wanneer ook dat gedaan is, wordt er een begin gemaakt met de oplopende sporen vanuit de andere zijde van het schaduwstation.

In het schaduwstation zijn ook alle papierresten verwijderd van het uitgeprinte baanplan. Dat ziet er nu dus ook weer wat netter uit.

Nu ligt alles dus nog vlak op het raamwerk en lijkt het - misschien - zo dat de sporen weer aan de andere zijde van het schaduwstation uitkomen. Dat wordt dus nog veranderd door de sporen langzaam te laten stijgen.

Binnenkort hopelijk weer wat nieuwe foto's!

Maurice