Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11

Auteur Topic: Peelo - Nederlandse baan  (gelezen 12545 keer)

Dennis H0

• Offline Offline
Re: Peelo - Nederlandse baan
« Reactie #15 Gepost op: 26 January 2009, 17:44:39 »
Daar zit toch wel een lekker tempo ik... plaatjes zien er in ieder geval goed uit.

Succes verder

MVG

Dennis

Mo

• Offline Offline
  • H0 Nederland in aanbouw...
« Reactie #16 Gepost op: 30 January 2009, 16:28:20 »
De afgelopen dagen is er weer heel wat veranderd aan de baan. Het eerste oplopende spoor naar niveau 0 is nu vrijwel af. Om dit stuk spoor compleet te maken moest er eerst een stukje spoor op maat gemaakt worden (de standaard 6101 was te lang en de 6110 was net wat te kort).

Als uitgangspunt heb ik een 6101 gepakt en deze heb ik met behulp van een ijzerzaagje op maat gezaagd...

... en vervolgens heb ik met een hobbymes de uitsparingen voor de railasjes er ingesneden.

Het resultaat is voor mij goed genoeg. Het ingekorte stuk rails past goed aan een origineel stuk rails. Er is wel een klein beetje ruimte op sommige plekken, maar dat zal niet van invloed zijn op het rijgedrag van de treinen.

Verder is er ook weer gewerkt aan de baan zelf. In eerste instantie wilde ik het oplopende spoor op de juiste hoogte brengen, maar in plaats daarvan ben ik begonnen met het maken van het raamwerk voor niveau 0. Dit raamwerk is op eenzelfde wijze gemaakt als het andere raamwerk.

Het enige verschil in het raamwerk is dat bij het schaduwstation de brede lat van de omlijsting bij niveau 0 ontbreekt. In plaats daarvan is een dunnen lat geplaats. Dit heb ik gedaan omdat ik anders niet meer bij het schaduwstation zou kunnen komen.

Het oplopende spoor naar niveau 0 ligt op dit moment nog niet goed. Ik hoor iedereen al roepen: "Dat spoor stijgt met veel meer dan 3%!" Dat wordt dus nog veranderd. Op de juiste plekken wordt ruimte gemaakt in het bovenste raamwerk en dan wordt het oplopende spoor op de juiste hoogte gebracht.

Omdat het de bedoeling is dat de baan uiteindelijk ook van bovenleiding voorzien wordt, heb ik even gecontroleerd of de treinen ook met de pantografen omhoog door het schaduwstation kunnen rijden. Ik had rekening gehouden met de juiste hoogte bij de bouw van de baan, maar even controleren kan natuurlijk nooit kwaad.

Binnenkort nieuwe vorderingen. Dan hoogstwaarschijnlijk wel het oplopende spoor op de juiste hoogte!

Maurice

Richard@GHH

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
    • Gepetto's Hobby en Hout
« Reactie #17 Gepost op: 01 February 2009, 21:12:50 »
De afgelopen dagen is er weer heel wat veranderd aan de baan. Het eerste oplopende spoor naar niveau 0 is nu vrijwel af. Om dit stuk spoor compleet te maken moest er eerst een stukje spoor op maat gemaakt worden (de standaard 6101 was te lang en de 6110 was net wat te kort).

Netjes gedaan, maar is de 6110 niet de instelbare variant, die je van 80-120mm kunt verschuiven? En was dat niet handiger geweest om die te gebruiken?

Groeten,
Richard

PS  Ziet er indrukwekkend uit. Wordt met belangstelling gevolgd...

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #18 Gepost op: 01 February 2009, 21:16:14 »
He Richard,
Zon verstelbare variant is de rail van boven open, (bij Minitrix wel)
Dat zijn dus flinke stofruimtes op een gegeven moment.

Groeten,
Patrick
 ;)

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 01 February 2009, 21:18:36 »
Zo'n compensatierail is ook nog eens 4x zo duur als een gewoon railstuk. Zagen is een prima oplossing.
Reinier

Richard@GHH

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
    • Gepetto's Hobby en Hout
« Reactie #20 Gepost op: 01 February 2009, 21:22:42 »

Dit is de Fleischmann-variant; met afdeksel... maar inderdaad 4x zo duur. Als je het zo netjes zelf kunt maken zou ik het geld ook niet uit willen geven...

Groet,
Richard

Mo

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 01 February 2009, 22:57:50 »
Zo'n verstelbaar stukje rails (de 6110) heeft - denk ik - zo wel z'n nadelen. Het lijkt minder mooi door dat 'hout' wat ernaast ligt en, zoals Patrick, ook al aangeeft, is die gevoeliger voor vuil en stof.

Maar de belangrijkste reden om dit stukje rails niet te gebruiken, was dat deze te kort was en te duur was. Ik moest een stukje rails hebben van 13cm en om dan een 6101 als basis te gebruiken was verreweg het simpelst en het goedkoopst.

Overigens raad ik iedereen aan om gewoon lekker zelf te gaan zagen, want zo'n 6110 is het geld niet waard. Met een ijzerzaagje, een scherpe hobbymes en een fijn vijltje kan iedereen zo een stukje rails op maat maken. In een paar minuten ben je klaar en het is echt supersimpel om te doen!

Maurice

Mo

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 04 February 2009, 15:50:08 »
De afgelopen avonden is er dan eindelijk een begin gemaakt met het laten stijgen van het spoor.

Bij het eerste stuk van de boog kon volstaan worden met het weghalen van een stukje balk, zodat het spoor onder het raamwerk door kon (de hoogte is overal minimaal 9cm).

Maar op de plaatsen waar het spoor al een stuk meer gestegen is, moesten er delen van het raamwerk verwijderd worden. Dat was vantevoren al bekend. Een deel van het raamwerk is aangepast; het stuk rechts van het spoor (achteraan op de foto) is zo'n 5cm opgeschoven. Op andere plaatsen is het raamwerk weggehaald en verstevigd met verticale latten.

Vrijwel het hele spoor ligt nu op de juiste plaats. Alleen het allerlaatste stukje moet nog op de juiste hoogte gebracht worden. Dit wordt nog een vervelende klus, want dit is precies op een kruispunt van het raamwerk...

Ook is er verlichting aangebracht in het schaduwstation. Op meerdere plaatsen zijn strips met LED-verlichting opgehangen. Bij het testen leken deze aardig wat licht te geven, maar eenmaal op hun plek viel dit toch wel zwaar tegen. Waarschijnlijk haal ik deze toch weer weg en vervang ik ze door een ander soort verlichting.

Als iemand tips en/of ervaringen heeft met verlichting in een schaduwstation dan hoor ik deze graag!

Maurice

Remco_Nzo

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 04 February 2009, 19:11:38 »
Als iemand tips en/of ervaringen heeft met verlichting in een schaduwstation dan hoor ik deze graag!

Ik gebruik in de onderbouw een (kerst)lichtslang. Voor een paar euro's heb je een meter of 10 meter verlichting.

Ik heb bij de bouwmarkt een aantal van die U-vormige klemmen gekocht en klem daar de slang in vast.

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Mo

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 18 March 2009, 16:16:25 »
Over de verlichting ben ik nog steeds niet helemaal uitgedacht... In ieder geval bedankt voor de tips!

Ondertussen gaat het met de vorderingen allemaal wat langzamer de laatste weken. Houd al met al toch weinig tijd over om te klussen. Maar dat er nu helemaal nix gebeurd...

... is ook weer niet het geval. De laatste paar centimeters van de eerste tunnelboog naar het schaduwstation zijn op hoogte gebracht. Ook is de rails weer deels verwijderd om alvast wat kleur aan te brengen.

Tot aan de plek waar de baan in de tunnel verdwijnt, is de ruimte tussen en naast de rails geverfd in de kleur van de profirails ballast. Later wordt er tussen en naast de rails ook nog ballast aangebracht. Voor de zekerheid is er geverfd om in een later stadium geen hout meer te kunnen te zien. Verder worden er bij het terugplaatsen van de rails ook direct meer stroomtoevoerpunten aangebracht op de baan.

Behalve zichtbare vorderingen op de baan zijn er ook wat nieuwe aanwinsten bij het materieel. Ik ga ze niet allemaal noemen, maar één foto wil ik toch tonen.

Naast de NS 6409 (Trix 22762) en de RailPro 6504 (Trix 22768) is ook de Railion 6494 (Trix 22739) gearriveerd op de baan Peelo! Het was even zoeken, maar eindelijk kan er dan hier een mooie line-up van 6400'en gemaakt worden.

Maurice

Dennis H0

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 18 March 2009, 22:36:38 »
nou nou das wel erugh mooi spul he  (y)

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Peelo - Nederlandse baan
« Reactie #26 Gepost op: 11 April 2009, 21:15:19 »
Omdat het de bedoeling is dat de baan uiteindelijk ook van bovenleiding voorzien wordt, heb ik even gecontroleerd of de treinen ook met de pantografen omhoog door het schaduwstation kunnen rijden. Ik had rekening gehouden met de juiste hoogte bij de bouw van de baan, maar even controleren kan natuurlijk nooit kwaad.

hoi maurice

Welke hoogte heb jij dan aangehouden? 10cm?? ???
Ziet er trouwens al goed uit ben benieuwd naar de vorderingen.

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Mo

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 11 April 2009, 22:44:05 »
Ik heb overal minimaal 10 cm aangehouden inderdaad. Op zich is 9 cm ook al wel voldoende, maar ik houd persoonlijk wel van een beetje marge.

Helaas zijn er verder niet zo heel veel vorderingen te melden. Het meeste nieuws is op het gebied van het rijdend materieel (is al aan de orde geweest in verschillende andere draadjes). Op de baan zelf is wordt nu hoog tijd om weer eens de rails van de eerste tunnelboog terug te plaatsen. Deze rails moet nog wel even op enkele punten van stroomtoevoer voorzien worden. Ik wil namelijk dat elk baandeel op meerdere plaatsen van stroom voorzien wordt. Simpel gezien wil ik elke rondje op de baan op minstens vier plaatsen van stroomtoevoer voorzien. Wanneer het een beetje lukt qua tijd, wil ik daar deze week echt mee aan de slag gaan. Het schiet nu namelijk al een tijdje echt niet op...

Maurice

Mo

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 05 May 2009, 14:59:41 »
(...) wil ik daar deze week echt mee aan de slag gaan. Het schiet nu namelijk al een tijdje echt niet op (...)

Soms duurt een week héél erg lang... Maar gelukkig ben ik ondertussen weer een stukje verder! De eerste tunnelboog is nu weer een stukje verder af. De ondergrond is geverfd, de rails is teruggeplaatst en op meerdere punten is de rails voorzien van stroomtoevoer. De volgende stap is het afbouwen van de zijwanden van de tunnel en het aanbrengen van ballast tussen en naast de rails. Maar dat komt pas in een latere fase. Eerst moet namelijk de tweede tunnelboog gemaakt worden. Ook daar is ondertussen een kleine (valse) start mee gemaakt. Enkele stukken rails zijn gelegd om te kijken hoe het verloop wordt. Binnenkort ga ik bezig met de opbouw van deze tunnelboog.

Deze foto geeft een overzicht van de huidige stand van zaken. De eerste tunnelboog is geverfd tot waar het spoor verdwijnt onder de tafel. Ook is goed het schaduwstation zichtbaar.

Hier is het laatste deel van de eerste tunnelboog te zien. Daar waar het spoor nu nog eindigt, wordt in de toekomst een aansluiting gemaakt met de overige sporen en het station. Ook is er een beginnetje te zien van de tweede tunnelboog. Deze loopt eerst deels onder de eerste tunnelboog door en stijgt dan vervolgens langzaam om ook een aansluiting te krijgen op de overige sporen.

Verder heeft de laatste tijd weer aardig wat materieel zijn intrede gedaan in Peelo. De belangrijkste wil ik toch even laten zien, alhoewel ze voor de meeste BNLS'ers al wel bekend zullen zijn.

De NS 6409 trekt hier een gevarieerde containertrein, welke is samengesteld uit verschillende soorten containers.

Ook in Peelo heeft de Benelux 1188 zijn intrede gedaan. Zonder moeite trekt hij de zes Beneluxrijtuigen omhoog. Nu is het nog (hopelijk niet al te lang...) wachten op de stuurstand...

Maurice

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #29 Gepost op: 05 May 2009, 15:17:01 »
Citaat
Soms duurt een week héél erg lang...

Kan je lekker veel doen. ;)

Ziet er gelikt uit Maurice, Strak timmerwerk en dito baan!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl