Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 17:02:36
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:29:31
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:39:27
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 14:25:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27

Auteur Topic: Defecte MFX decoders in Marklin locs, oorzaak? en herstel?  (gelezen 6148 keer)

Catrinus

• Offline Offline
Defecte MFX decoders in Marklin locs, oorzaak? en herstel?
« Gepost op: 08 October 2006, 18:11:05 »
Probleem
Wil ik een BR041 Marklin loc (at. nr 37921)verrijden, doet ie niets meer. Bij meting blijkt er wel ingangsspanning op de mfx decoder te staan. Van een andere loc, een BR 50, ook met marklin mfx, blijken enkele geluidsfuncties te zijn verdwenen. Het enige wat de locs hebben gedaan, is op een stuk rails staan waar spanning op stond. Gevoed met een IB en een power 6 booster van Uhlenbrock.

Oorzaak?
Wat kan de oorzaak zijn? Kan deze liggen aan het feit dat kort voor het defect, er een lichte kortsluiting optrad, waarbij de power 6 booster niet direct afsloeg? Ik bedoel, 1 keer 2 mfx decoders kapot is nog te overleven, het moet niet ieder kwartaal gebeuren (ik rijd al 2 jaar zonder problemen trouwens, waarvan 1 jaar met een power 6 booster)

Oplossing?
Op geen van beide locs heb ik garantie. Ik kan ze naar de firma Keuterman opsturen en die zulen wel zeggen: we zetter er wel nieuwe Marklin decoders voor u in. Mag je blij zijn als je voor €150,- per loc klaar bent.
Ik kan er zelf ook nieuwe decoders in zetten. Kun je een ESU decoder op een Marklin motor zetten?
Weet iemand goedkopere oplossingen om toch weer dat mooie stoomgeluid op je locs te krijgen?

groet
Catrinus

Davy

• Gast
Re: Defecte MFX decoders in Marklin locs, oorzaak? en herstel?
« Reactie #1 Gepost op: 08 October 2006, 18:48:47 »
Laat de loks rijden op een testbaantje met je IB en kijk wat er dan aan de hand is.
Dit kan je ook los doen met een mobiel station als je dit hebt.
Doen ze het wel op je testbaantje maar niet op de hoofdbaan dan heb je een probleem. Doen ze het beide niet. Dan heb je een nog groter probleem.

Bij deze loks kan je de decoder gewoon vervangen door elke andere decoder die geschikt is voor een gelijkstroommotor.

« Laatst bewerkt op: 08 October 2006, 18:52:34 door Davy »

Catrinus

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 October 2006, 23:29:06 »
Dag,
Dank voor de reactie. Het lijkt me raar dat alle andere locs wel rijden, maar dat 1 loc het helemaal niet doet en dat er bij de andere enkele functies zijn uitgevallen. maar die rijdt dus nog wel gewoon. Mij lijkt het dus nogal sterk dat een ib en booster het voor bepaalde adressen niet of nog maar half doen.

Maar voor de zekerheid zou ik het kunnen testen.

Catrinus

Laurens66

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 November 2006, 15:09:21 »
Nou ik heb sinds vandaag exact hetzelfde probleem.

Hij is nog geen 2 jaar oud en in de winkel gekocht, ik denk en hoop garantiewerk.

edit: wel met een MS
« Laatst bewerkt op: 08 November 2006, 16:48:50 door Laurens66 »

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 November 2006, 16:15:07 »
Uhlenbrock zegt dat de Power 6 (6A Booster) niet geschikt "Geeignet" is voor H0.

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Davy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 11 November 2006, 21:42:51 »
Je schijnt met een IB en power 3 van Uhlenbrock niet eens fatsoenlijk een mfx loc te kunnen programeren. Je schijnt dan nauwelijks in de programeermodus te kunnen komen.

Ik citeer:
'k heb hier een IB staan met daaraan gekoppeld een IB-control, een Fred en twee Power-3 boosters.
Op een gegeven moment kreeg ik de ingeving de IB-Contol met de Fred maar eens te ontkoppelen van de IB.
Dat blijkt de oplossing te zijn. Nu kan ik alle fx en mfx decoders zonder problemen op ieder gewenst moment volgens de beschreven procedure op FAQ van Uhlenbrock programeren. Geen enkele keer een weigering meer.

Kennelijk verstoort meerdere regelaars op de IB aangesloten het signaal om de fx en mfx in de programeerstand te krijgen.
Ik meende dat Freak aantipte dat er met de nieuwere IB met infrarood een probleem zou geven met programeren mfx decoders. Dat zou dus best kunnen gezien mijn huidige ervaring.

Dus de tip voor IB bezitters, fx en mfx decoders met kale IB programeren!"

Alle andere centrales geven geen problemen.

Bron: www.marklinforum.nl

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 11 November 2006, 22:17:42 »
Uhlenbrock zegt dat de Power 6 (6A Booster) niet geschikt "Geeignet" is voor H0.
Dat zeggen ze, ja. Maar dat heeft alleen maar te maken met de kortsluitstroom van 6A. Als je een kortsluiting krijgt doordat een trein ontspoort, dan kunnen door die grote stroom gaten in de flenzen branden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Davy

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 11 November 2006, 22:35:25 »
Ja dan zou ik doorbranden. Gelukkig heb ik metaalrails, maar ja decoders zullen hier ook wel niet tegen kunnen. Beter 2 3ampere boosters dan 1 van 6.

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 November 2006, 22:38:35 »
Hallo Klaas,

Dat het om die 6A te doen is begrijp ik.

Maar zijn de decoders wel veilig bij deze 6A Booster?
Ook bij een kortsluiting (zie vraagsteller)?

Ik heb het maar even gemeld, zodat er mogelijk een lampje ging branden bij iemand die het beter kan onderbouwen.

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 11 November 2006, 23:56:28 »
Timax, ik zou niet weten waarom een kortsluiting schade kan veroorzaken aan een decoder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee_Mitholz

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 12 November 2006, 09:34:04 »
Je schijnt met een IB en power 3 van Uhlenbrock niet eens fatsoenlijk een mfx loc te kunnen programeren. Je schijnt dan nauwelijks in de programeermodus te kunnen komen.

Ik citeer:
'k heb hier een IB staan met daaraan gekoppeld een IB-control, een Fred en twee Power-3 boosters.
Op een gegeven moment kreeg ik de ingeving de IB-Contol met de Fred maar eens te ontkoppelen van de IB.
Dat blijkt de oplossing te zijn. Nu kan ik alle fx en mfx decoders zonder problemen op ieder gewenst moment volgens de beschreven procedure op FAQ van Uhlenbrock programeren. Geen enkele keer een weigering meer.

Kennelijk verstoort meerdere regelaars op de IB aangesloten het signaal om de fx en mfx in de programeerstand te krijgen.
Ik meende dat Freak aantipte dat er met de nieuwere IB met infrarood een probleem zou geven met programeren mfx decoders. Dat zou dus best kunnen gezien mijn huidige ervaring.

Dus de tip voor IB bezitters, fx en mfx decoders met kale IB programeren!"

Alle andere centrales geven geen problemen.

Bron: www.marklinforum.nl

Beste Davy,

Dat citaat is van mijn hand maar zou je dat met "jou" conclusie met "schijnt" alsjeblieft NIET uit zijn verbant rukken.

Voor mij het bewijs dat JIJ 99% van alles wat jij schrijft anderen nablaat zonder te weten en te begrijpen waar het percies over gaat.

mfx en fx decoders zijn prima met IB te programeren als je maar weet hoe het moet.
Ja ik had een probleem en dat probleem is nu opgelost. Bij dat probleem was en is GEEN booster power-3 bij betrokken.

Davy, lezen is één, begrijpen wat je leest is twee!
« Laatst bewerkt op: 12 November 2006, 09:52:50 door Blausee-Mitholz »