Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 17:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:50:28
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Poll

Is het acceptabel dat modelspoor producten sterk dalen in prijs na pas een korte tijd op de markt ?

Ik vind het niet erg, de prijs maakt me niet uit, als ik het mooi vind koop ik het
Ik vind het wel erg en voel me bekocht als mensen ineens 30 a 40% minder betalen voor hetzelfde product

Auteur Topic: (Extreme) Prijsdalingen bij producten  (gelezen 125124 keer)

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
Re:(Extreme) Prijsdalingen bij producten
« Reactie #690 Gepost op: 13 October 2010, 18:22:37 »
En wat gebruiksduur/levensduur betreft; ik heb Roco Plan D's van circa 15 jaar in elkaar zien storten tot amper meer dan een hoopje stof

Jij bent ook zo vreselijk onhandig... ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #691 Gepost op: 13 October 2010, 18:23:33 »
Ik snap je wel hoor ;D En tuurlijk is er meer dan een pc, ook dat begrijp ik. Maar dan nog gaan de ontwikkelingen bij modelspoor over het algemeen iets langzamer dan die branche (hoewel er hier ook uitzonderingen zijn).

Tsja, de formules van die bedrijven, ik weet het nog zo net niet. Wat voor een kleinserie fabrikant geldt hoeft niet persé voor een grootserie fabrikant te gelden (andersom werken die strategieën misschien ook niet). Ik wijt het dan ook meer aan de afdeling die het marktonderzoek moet doen en de prijs/kwaliteit verhouding bepaald. Een goed marktonderzoeker kan dat behoorlijk goed inschatten, alsmede het aantal te produceren units. Mijns inziens laten een hoop modelspoorfabrikanten hier wat liggen.

En wat te denken van het idee van internet als medium? Ik zie dat hun sites nu nog steeds gebruikt worden als mededelingenblad terwijl wij hier de polls doen wat we graag zouden willen zien. Het lijkt mij meer de taak van een fabrikant om dat te doen, dan dat we het 'zelf' maar moeten organiseren en dan maar hopen dat er iets uit de wenselijst wordt opgepikt. Voor de fabrikanten lijkt me dit juist hét medium om te onderzoeken wat de klanten willen, hoeveel vraag er naar is. En geloof me, als dat éénmaal gemeengoed is voor zowel de fabrikant als de gebruiker, dan pas is er goede synergie, wat zal leiden tot betere producties, betere inschattingen van hoeveelheden en uiteindelijk zal resulteren in betere prijzen. Nou ja, toekomstmuziek misschien, maar iemand moet het voortouw nemen...

Overigens hoop ik wel dat je 1100 het langer uithoud hoor :P ;D
« Laatst bewerkt op: 13 October 2010, 18:26:12 door Tomasso »
Spoor 0 adept

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #692 Gepost op: 13 October 2010, 18:54:45 »
Jij bent ook zo vreselijk onhandig... ;D

Wie was er ook al weer aan het demonteren?  :-X

;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #693 Gepost op: 13 October 2010, 19:01:47 »
En wat te denken van het idee van internet als medium? Ik zie dat hun sites nu nog steeds gebruikt worden als mededelingenblad terwijl wij hier de polls doen wat we graag zouden willen zien. Het lijkt mij meer de taak van een fabrikant om dat te doen, dan dat we het 'zelf' maar moeten organiseren en dan maar hopen dat er iets uit de wenselijst wordt opgepikt. Voor de fabrikanten lijkt me dit juist hét medium om te onderzoeken wat de klanten willen, hoeveel vraag er naar is. En geloof me, als dat éénmaal gemeengoed is voor zowel de fabrikant als de gebruiker, dan pas is er goede synergie, wat zal leiden tot betere producties, betere inschattingen van hoeveelheden en uiteindelijk zal resulteren in betere prijzen.

De discussie gaat nu (deels) een andere kant op... maar ik zou zeggen lees http://www.scaletrading.nl/philotrain/content.cgi?Aankondiging_H0_nieuws_2010_ eens goed, vooral de 3e paragraaf van "De toekomst voor h0"
Dus of fabrikanten er op die manier uit gaan komen?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #694 Gepost op: 13 October 2010, 19:50:13 »
Philotrain is altijd een soort van exclusiev(f)iteit natuurlijk.
Ik heb er de beurs in iedergeval niet voor!!
Als er een daling in de modelwereld is maakt ieders er gebruik van en waarom ook niet?!
Greetz:Menno
________________________________________________________________________________
Een daling/aanbieding is altijd fijn!!
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #695 Gepost op: 13 October 2010, 20:30:24 »
Ach Piko hondenkoppen waren in de zomer van dit jaar ook inneens 99,- euri.
Dat is dus met de groene met reclame banen ook mogelijk daarom wacht ik lekker ;D.

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #696 Gepost op: 13 October 2010, 20:56:18 »
Oké, oké, oké, ik zeg al niks meer.
Spoor 0 adept

E.r.i.k.

• Offline Offline
« Reactie #697 Gepost op: 13 October 2010, 22:07:47 »
Ach Piko hondenkoppen waren in de zomer van dit jaar ook ineens 99,- euri.
Waar?  Dat heb ik totaal gemist :(

Groet, Erik.

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #698 Gepost op: 13 October 2010, 22:19:17 »
Ik lees nu een paar keer dat iemand prijsdalingen heeft gemist. Is het niet een aardig idee een draadje te openen over welke aanbiedingen er zijn? Of is dat te commercieel? Je moet dan immers de winkelier/site noemen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

henk

• Offline Offline
« Reactie #699 Gepost op: 13 October 2010, 22:28:22 »
Er zijn niet zoveel specifieke aanbiedingen van winkeliers. De meeste acties worden geregiseerd door de fabrikanten en die kun je lastig missen.
Volgens mij kan het geen kwaad elkaar te wijzen op een wel heel bijzondere aanbieding in een enkele winkel. Dat gebeurt ook wel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

piet post

• Offline Offline
« Reactie #700 Gepost op: 13 October 2010, 22:33:51 »
Inderdaad, dat kan.
De vraag is alleen of deze meerverkoop opweegt tegen het wantrouwen van de normale koper, die niet meer koopt, maar juist afwacht.
Naar mijn mening gaat er daardoor steeds minder en minder snel geld in de branche om en daardoor wordt er minder o zo noodzakelijk geld verdiend, met als gevolg een versterking van deze neerwaartse spiraal.
De praktijk zal het uitwijzen.

Maarten.
De neergaande spiraal heeft mijns inziens een heel andere oorzaak. Heel veel "ouderwetse" hobby's hebben er mee te maken of het nu gaat om het verzamelen van postzegels, het houden van duiven of het spelen van klaverjas. Het is niet hip, er zijn andere dingen voor in de plaats gekomen. Vijftig jaar geleden, als men eens een meevallertje had, kocht men een dure postzegel of een dure lok of bouwde een nieuw duivenhok. Nu wordt een meevallertje omgezet in bijvoorbeeld een stedenreis. Het consumptiepatroon is sterk veranderd, er zijn veel meer leuke dingen mogelijk en ja dan schiet een modeltreintje er weleens bij in. Een tweede reden is dat de liefhebbers vaak al zoveel hebben. Als je al 50 loks hebt en honderden wagonnetjes, is de lust om nog wat bij te kopen niet al te sterk, zeker als je 50 euro per rijtuigje moet betalen.
De mening dat door de aanbiedingen minder omzet gedraaid wordt, deel ik niet. Juist door de aanbiedingsprijs van 79 euro staan er heel wat meer 2400-tjes bij de mensen dan zonder die aanbieding. En menig winkelier kan vertellen dat de Artitec's voor de oude prijzen liggen te verstoffen, en dat de aanbieding weg vloog.
Piet

Gert1

• Gast
« Reactie #701 Gepost op: 13 October 2010, 22:39:13 »
Juist door de aanbiedingsprijs van 79 euro staan er heel wat meer 2400-tjes bij de mensen dan zonder die aanbieding.

Klopt helemaal! Wat dat betreft heeft Roco het echt heel slim gedaan. Overigens ben ik helemaal niet zo pessimistisch over de toekomst van de hobby.
Ik zag ook vorige week in Houten weer veel jongemannen van rond de twintig. Toen ik zo oud was had je niet eens op regelmatige basis dergelijke beurzen en moest je je materiaal bijna altijd nieuwe in een winkel kopen, want internet (en dus Marktplaats) bestonden ook nog niet. Kortom: de toekomst voor de hobby ziet er mijn inziens best goed uit!

mvg,
Gert

Eric van Spelde

• Offline Offline
« Reactie #702 Gepost op: 14 October 2010, 07:36:11 »

Ik zag ook vorige week in Houten weer veel jongemannen van rond de twintig.

Ja, maar dat zijn niet de megaconsumenten waar de modelspoorindustrie decennialang op gedraaid heeft. Ze zijn beter geïnformeerd, doorgaans niet zo koopkrachtig en richten zich veel vaker al vrij snel op een specifiek thema waardoor ze niet 'alles' kopen en vaker aan zelfbouw doen. Voor de hobby een prima ontwikkeling, voor de modeltrein als 'consumentenproduct' niet want die moet het juist van de oude mannetjes hebben die de modeltrein nog in zijn hoogtijdagen hebben gekend toen elk warenhuis tegen sinterklaas een treinbaan in de etalage had en we het allemaal prachtig vonden om alles door elkaar te zien rijden. Inderdaad, in de huidige tijd een wat suffig, niet-hip en kinderlijk tijdverdrijf...

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #703 Gepost op: 14 October 2010, 10:30:38 »
Over die 2400 van Roco: Ik heb 'm meteen gekocht toen de blauwe variant uitkwam. Ik kan er totaal niet mee zitten dat ik meer betaald heb dan wat er nu voor betaald wordt. Het maakt het voor mij geen minder mooi model.

Veel kopen qua modelspoor doe ik sowieso niet. Af en toe eens een model dat ik echt wil hebben. Ik heb drie dure hobbies en modelspoor staat op de 3e plaats.

Illya Vaes

• Offline Offline
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
« Reactie #704 Gepost op: 14 October 2010, 11:09:14 »
[jongemannen van rond de twintig]
doorgaans niet zo koopkrachtig
Zeg dat tegen de bedrijven voor mobiele telecommunicatie  ;)  (en kijk bijv. ook naar camera's die broekies tegenwoordig hanteren)
Die twintigers van nu zijn vele malen meer kapitaalkrachtig dan de twintigers van de jaren 80...