Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door kar
Vandaag om 22:36:48
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Poll

Is het acceptabel dat modelspoor producten sterk dalen in prijs na pas een korte tijd op de markt ?

Ik vind het niet erg, de prijs maakt me niet uit, als ik het mooi vind koop ik het
Ik vind het wel erg en voel me bekocht als mensen ineens 30 a 40% minder betalen voor hetzelfde product

Auteur Topic: (Extreme) Prijsdalingen bij producten  (gelezen 124953 keer)

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
Re:(Extreme) Prijsdalingen bij producten
« Reactie #195 Gepost op: 31 May 2009, 01:03:59 »
Als je digitaal rijdt is dat niet zon probleem denk ik dan kan je het heel gemakkelijk ombouwen.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

IC 2000

• Offline Offline
« Reactie #196 Gepost op: 31 May 2009, 09:51:54 »
Ombouwen is toch niet zo moeilijk, maar ik heb de laatste twee weken mijn collectie behoorlijk aangevuld met 10 (bijna allemaal nieuwe!) HAG-loks voor gemiddeld 120 euro per stuk. ik heb het idee dat de Modelspoormarkt aan het instorten is.

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #197 Gepost op: 31 May 2009, 10:34:54 »
Nog een voorbeeld van zo'n 'dump' actie

Op Houten (en ook Eurospoor) staat er een handelaar die vele Kibrisetjes voor spotprijzen aanbied. Dit was het gevolg van toen Kibri bijna failliet ging. De handelaar zegt dat hij toen veel heeft ingekocht voor die (eigenlijk belachelijk) lage prijzen. Weer een draagwagen gekocht (20 assen). Dit koste mij een tientje. Bij een van mijn modelbouwzaken heb ik hem ook zien liggen, voor 60 euro !
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

jossklos

• Offline Offline
« Reactie #198 Gepost op: 31 May 2009, 10:51:52 »
vergeleken met een aantal jaren geleden is het aanbod van goede modellen gigantisch gestegen. Het aantal aanbieders is ook enorm toegenomen.  Tel daar de recessie bij op en je ziet dat de vraagkant (de kopers) wat afhaken. Om toch nog wat geld te genereren wordt er behoorlijk gedumpt, ook al vrij snel na introductie.
Kijk maar eens bij winkeliers die grote stapels artitec plan E en W hebben. De vraagprijs is de geadviseerde verkoopprijs van Artitec. Vraag naar de korting als je een aantal wagens wilt afnemen. De korting is giga, maar je moet er wel om vragen !

Gr,

Jos

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #199 Gepost op: 31 May 2009, 10:54:03 »
Vwb Artitec is volgens mij korting niet toegestaan, dit heb ik me eens laten vertellen. Elke fabrikant heeft bepaalde richtlijnen voor de maximale korting. Dat sommige winkels zich daar niet aan houden is helder.

Gr. Remco

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #200 Gepost op: 31 May 2009, 12:44:36 »
Het is ook een kwetsie van wat men ervoor over heeft.
Deze hobby is aflopende jaren zo duur geworden dat (bijna) niemand eraan begint.

en die treinen worden gemaakt in lage arbeids landen dus lagere prijzen is dus wel mogelijk.
Je kan kiezen voor een trage omzet en per treinstel idioot veel winst of een snelle omzet en een lagere winst.

Bij kleding is soms de inkoop prijs slechts 1 vijfde deel en als ze het niet verkocht krijgen gooien ze de prijs fors omlaag en alsnog maken ze winst.

Ik vindt het zelf ook jammer maar ik begrijp de klant wel van ja daag ik ga geen duizend euro uitgeven voor 6 treinen digitaal en een dubbelspoor ovaaltje van dan begin ik wel aan een andere hobby.

Die fleischmann lint die nu voor 199,- te koop is is ook gigantisch veel geld toen ik hem in 2007 zag had ik hem (bijna) gekocht voor 289,- maar toch laten liggen want alles komt een keer in de aanbieding dat is een gang van zaken.

ook heb ik treinen voor de hoofdprijs gekocht en heb ze zien dalen met 50% maar dat vindt ik niet erg dan kan je een 2e erbij kopen en een andere nrtje geven.
Dit is gewoon een normale gang van zaken overal zie je het gebeuren o.a bij platte tvs de 1e modellen waren 1000 euro nu zie je opvolgers voor rond de 650 ook al is dit een andere markt maar als het om geld is het precies het zelfde.
Bij modelautos en RC autos zie je het ook gebeuren eerst zijn ze rond de 350 voor een brandstofwagen en hoppa 2 maanden later voor 180 euro.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Dave81

• Offline Offline
  • Curaçao ->zucht<-
« Reactie #201 Gepost op: 31 May 2009, 12:53:43 »
Je kan kiezen voor een trage omzet en per treinstel idioot veel winst of een snelle omzet en een lagere winst.

Geloof me dat er de laatste jaren bijna niks op bijv. loc's word verdiend.
Het probleem is dat er een handelaar iets voor een rotprijs neerzet, moeten de winkeliers mee.
Anders verkopen ze helemaal niks meer. :'(

Bijv. de Ram Tee's die door bijv. trix ineens goedkoper worden verkocht, de "oude" voorraad moet je dus ook afprijzen, weg geld.

En als je is kijkt wat er voor een godsvermogen aan voorraad in een gemiddelde winkel staat.
Tja soms moeten de rekeningen voor de nieuwe producten betaald worden, en dan moet je toch ergens geld uitrekken.

Nee ik zou niet met de modelspoorwinkeliers willen ruilen.
MVG Dave
« Laatst bewerkt op: 03 November 2009, 21:03:01 door Peter Korsten »
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #202 Gepost op: 31 May 2009, 13:04:50 »
Citaat
Geloof me dat er de laatste jaren bijna niks op bijv. loc's word verdiend.

Onzin. Er worden behoorlijke marges gedraaid in onze hobby. Als die loc uiteindelijk voor de helft van de adviesprijs te koop ligt wordt er nog (goed) op verdiend.

En die handelaren kopen bij gelijke bronnen als de winkeliers. Waarbij de laatstgenoemde gewoon meer kosten hebben en daardoor een hogere prijs.

piet post

• Offline Offline
« Reactie #203 Gepost op: 31 May 2009, 14:43:11 »
Beste Dave, tot nu toe zie ik weinig winkeliers die stoppen, of hun treinen eruit doen. Zo slecht gaat het dus niet. Natuurlijk heeft iedereen last van de crises, maar kennelijk kan bijna iedereen nog doorgaan.
Over Artitec, het lijkt me duidelijk dat als je als winkel nog 100 of meer plan E hebt liggen, je een probleempje hebt! Bijna iedereen die deze wil en er 50 euro per stuk voor over had, heeft ze. Om je laatste weg te zetten zul je dan echt een andere markt moeten aanboren. Anders gezegd je zal flink wat aan de prijs moeten doen, anders ligt je voorraad jaar in jaar uit alleen maar rente te kosten, en daar word je als winkelier niet rijker van.
Piet

jan dutij

• Offline Offline
« Reactie #204 Gepost op: 31 May 2009, 14:49:27 »
Zelf koop ik voornamelijk op Ebay. Dat komt ook omdat bij mij in de regio, maar daar is ook al door anderen over getreurd, er weinig echte hobbywinkels zitten, hoogstens een speelgoedwinkel met wat treintjes-spul. Als er een goeie winkel in de buurt was, die ook nog wat technisch advies zou kunnen/willen geven, zou ik best bereid zijn meer uit te geven en daar te kopen: ik heb de laatste jaren eigenlijk alleen maar beroerde ervaringen met winkels: men heeft net zo veel verstand van treintechniek als een nijlpaard van horlogemaken, wil alleen " de poen" en of ik dan maar wil wegwezen. Nou is dat natuurlijk niet alleen bij treinenwinkels ( waarvan ik begrijp dat er vooral in het westen van het land nogal een aantal goeie zitten), maar hetzelfde kom je toch ook vaak tegen in de electronica--tv-stereo-zaken: weinig benul van datgene wat men verkoopt. Om over computershops maar niet te spreken.
Het is ook niet voor niets, dat de Internetverkopen de afgelopen jaren de pan uit rijzen: Thuis kan je e.e.a. een rustig vergelijken, d'r zijn gebruikers-fora met veel tips, het wordt bij je thuis bezorgd ( kost geld, maar in de grote steden is dat nog minder dan het parkeergeld) maar je wordt tenminste niet in je nek gehijgd door een onbenul die het verschil tussen een computerscherm en een lcd-tv niet weet...
JanD

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #205 Gepost op: 31 May 2009, 15:35:38 »
Maar wat is het nut van adviesprijzen ?
Ik zie het zo;
Winkelier koopt van fabrikant (eventueel via importeur)
Winkelier betaald fabrikant.
Wat er daarna gebeurt zal fabrikant toch worst zijn?
Zij zijn toch betaald en wie wat voor welke prijs verkoopt is dan voor hen dan toch niet meer belangrijk.
Als een winkelier denkt om bij voorbeeld de plan E's van Artitec per 4 voor 100 Euro te kunnen verkopen, dan is dat dat toch zijn zaak.
Als een andere winkelier denkt dat niet te kunnen dan doet hij dat niet, ook dat is zijn zaak.
Concreet voorbeeld is een bekende modeltreinwinkel in Groningen.
Verkoopt decoders 8 euro boven adviesprijs.
Dat is zijn zaak, maar het gevolg is dat hij ze niet kwijt raakt.
In Houten staat een winkelier die dezelfde decoders verkoopt 2 euro onder de adviesprijs en raakt ze wel kwijt
Even voor de duidelijkheid, deze winkelier heeft dus ook nog een gewone winkel.
De totale kosten voor de laatste winkelier zijn dus ook nog eens hoger want op de beurs in Houten staan is niet gratis
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #206 Gepost op: 31 May 2009, 15:39:13 »
Citaat
Over Artitec, het lijkt me duidelijk dat als je als winkel nog 100 of meer plan E hebt liggen, je een probleempje hebt!

Qua inkoop beleid wel ja......

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #207 Gepost op: 31 May 2009, 15:41:54 »
Tsjah, een fabrikant mag het eigenlijk niet, maar doet het toch.

Probleem is dat een winkelier die bijvoorbeeld nu gaat stunten met een rijtuig over enkele maanden geen nieuwe producten meer krijgt van de fabrikant. En dat is natuurlijk de doodslag voor elke winkelier!

Ik ben voor concurrentie en tegen de vaste adviesprijzen. Ik zie liever dat de fabrikant een minimale verkoopprijs eist. Dit is vooral goed voor de kleinere winkels, die weinig financiële ruimte hebben om te stunten.

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #208 Gepost op: 31 May 2009, 16:29:43 »
De reden dat het gedaan is was dat als er gestunt wordt ga je wachten want immers over een paar maanden kan het al weer goedkoper zijn. Waardoor er helemaal niks meer verkocht word er fabriakanten helemaal niks meer maken.
Voor grootspoorfoto's zie site

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #209 Gepost op: 31 May 2009, 18:57:16 »
Nou, het hanteren van vaste 'adviesprijzen' heeft mijns inziens niets te maken met stunten!