Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Poll

Is het acceptabel dat modelspoor producten sterk dalen in prijs na pas een korte tijd op de markt ?

Ik vind het niet erg, de prijs maakt me niet uit, als ik het mooi vind koop ik het
Ik vind het wel erg en voel me bekocht als mensen ineens 30 a 40% minder betalen voor hetzelfde product

Auteur Topic: (Extreme) Prijsdalingen bij producten  (gelezen 124975 keer)

piet post

• Offline Offline
Re:(Extreme) Prijsdalingen bij producten
« Reactie #210 Gepost op: 31 May 2009, 20:41:11 »
De reden dat het gedaan is was dat als er gestunt wordt ga je wachten want immers over een paar maanden kan het al weer goedkoper zijn. Waardoor er helemaal niks meer verkocht word er fabriakanten helemaal niks meer maken.
jammer dat je niet veel van economie en van marketing begrijpt. Er is bijna bij ieder product een groep kopers die het nieuwste van het nieuwste willen hebben en daar veel, heel veel voor willen betalen (early adopters), en daarna allerlei groepen kopers die van kort tot lang willen wachten, en daar van bijna de hoofdprijs tot een absolute dumpprijs voor over hebben. De mooiste voorbeelden vind je in de electronicawinkels. De gigantisch grote schermen zijn over een paar jaar beslist betaalbaar, nu liggen ze nog boven veler begroting. Wie nu zo'n scherm koopt, WEET dat hij er over een jaar veel minder voor zou betalen, en toch worden ze verkocht.  Kortom, de wetenschap dat iets over enkele maanden goedkoper wordt, weerhoudt velen niet tot het toch kopen. Bovendien, het kan immers ook zo zijn dat te lang wachten leidt tot uitverkocht zijn

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #211 Gepost op: 31 May 2009, 20:53:33 »
@Piet Post. Dat laat ik me niet zomaar zeggen ik begrijp dat beide heel goed daarom heb ik dit beleid ook altijd idioot gevonden. Feit is dat de merken er wel zo over denken het is hun mening niet de mijne.
Voor grootspoorfoto's zie site

Wim55

• Offline Offline
« Reactie #212 Gepost op: 31 May 2009, 21:07:12 »
Hallo,
rustig he ?
Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod !

Het is net als beleggen, heel eenvoudig:
koop van pessimisten en verkoop aan optimisten !  ;D

Spoorgroeten
van
Wim

piet post

• Offline Offline
« Reactie #213 Gepost op: 31 May 2009, 21:40:43 »
@Piet Post. Dat laat ik me niet zomaar zeggen ik begrijp dat beide heel goed daarom heb ik dit beleid ook altijd idioot gevonden. Feit is dat de merken er wel zo over denken het is hun mening niet de mijne.
Fijn dat je het begrijpt. Voortaan er bij schrijven dat het niet jouw mening is , maar de mening die fabrikanten zouden hebben. Dat voorkomt misverstanden. Overigens een aantal fabrikanten begrijpen het wel een beetje. Die verlagen van tijd tot tijd prijzen van producten waarvan ze te veel hebben.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #214 Gepost op: 31 May 2009, 22:16:25 »
Dat zag ik ook destijds toen de rivarossi Mddm motorwagen uitkwam die was toen 369 antieke guldens.
Dat er toen mensen de winkels in stroomde voor zon mooie unieke losse motorwagen.

3 jaar later zag je ze in de dump voor 99 - 129 euro.
(voor de set met rijtuigen is het een ander verhaal)

En denkje dat de koper er spijt van heeft dat hij de hoofdprijs ervoor betaald heeft ik denk het niet want hij heeft wel 3 jaar van zijn aankoop kunnen genieten en wij niet.
Mijn treinen waar ik de hoofdprijs voor betaald heb paar jaar terug heb ik geen minuut spijt van gehad dat geld komt er toch niet van terug

Voor de lint geld dat hetzelfde er zijn mensen die de soundversie hebben en 399 ballen ervoor betaald is maar wel ervan genieten terwijl wij moeten wachten.
net als die platte tvs ik heb nog steeds geen platte (LCD/Plasma tv) terwijl mijn buurman die al 2 jaar heeft maar wel 1200 euro lichter is en ik zometeen rond de 600 ervoor betaal.
Wat wel een nadeel is het 2e hands marktwaarde verziekt dan nu je een lint voor 199 kan kopen zal op marktplaats denk ik rond de 120 - 150 opbrengen (gezien de citypendel nu) die is trouwens niet weg te branden uit de winkels.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Bart-1967

• Gast
« Reactie #215 Gepost op: 31 May 2009, 22:21:27 »
Als we het over persoonlijke meningen hebben zeg ik : Niet zo op de man spelen Piet Post.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #216 Gepost op: 01 June 2009, 16:55:25 »
Sorry Harm, maar hier sla je de plank echt wel weer mis.
Een goede fabrikant maaktr het wel degelijk uit hoe zijn waar aan de man gebracht wordt.
het is echt niet zo verkocht is verkocht en jeuk aan de ballen wat er dan met hun product gebreurt, zeker producten die boven "Action"-nivo zitten zeg maar  :)

Over die prijsverschillen, daar kan een ieder van ons toch niet over oordelen, de ene winkelier heeft nu eenmaal andere kosten dan de andere, ligging bv bepaalt al een deel van je vaste kosten.
en wie zegt dat hij er mee blijft zitten
of je er nou 10 verkoopt met € 5.- marge, of 5 met € 10,- marge, wie is er dan slimmer als winkelier ???
Of die kosten hoger liggen voor de laatste winkelier dat is iets wat uit je eigen brein onstaan is, of ben je zijn boekhouder ??

Ook zie ik steeds een evrgelijk tussen grote schermen en treintjes, dit is een vergelijk die helemaal mank gaat.
Waarom? omdat een hele grote TV een voor veel vroegkopers een prestigeobject is, omdat ze nu eenmaal een grotere en betere dan de buurman willen hebben.
De meeste zetten de doos nog voor de deur(zogenaamd voor groot vuil, en tegen de adviezen van de politie) voordat ze hem uberhaupt aangesloten hebben, zolang de buurt maar ziet dat ze de allerneiuwste hebben.
Dat het toestel een jaar later goedkoper is, zal ze een worst zijn, als hun het maar hebben, over een jaar kopen ze toch weer de nieuwste versie, als hun buurman die goedkopere jaar oude versie kopen.
Met treinen is dit wel anders, daar loop je over het algemeen niet zo mee te pronken in de buurt, laat staan dat je je witte doos gelijk voor de deur zet  :)
« Laatst bewerkt op: 01 June 2009, 17:00:52 door marty »
Mvg Marty,

Ries

• Offline Offline
« Reactie #217 Gepost op: 01 June 2009, 18:41:30 »
Citaat
Met treinen is dit wel anders, daar loop je over het algemeen niet zo mee te pronken
???
Ken jij het draadje "Toon hier je nieuwste aanwinsten" niet? Wat hebben wij vandaag gekocht in .......is er nog zo'n ene (y)
De eerste zit op 133 blz en dan moeten we Sinterklaas en die andere pakjesmans nog krijgen ;D

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #218 Gepost op: 01 June 2009, 18:42:36 »
pronken op de openbare straat, bijgogum  ;D ;D
Mvg Marty,

piet post

• Offline Offline
« Reactie #219 Gepost op: 13 June 2009, 20:09:42 »
Nu laat Roco bij de gloednieuwe bruine en blauwe 2400 al stuntprijzen toe. Zouden ze wakker zijn geworden?

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #220 Gepost op: 13 June 2009, 22:52:47 »
Ik weet niet waar bovenstaande op slaat, maar nee, dat staan ze niet toe.....
Dat men het gewoon doet, is een ander verhaal.

Gerard110

• Offline Offline
« Reactie #221 Gepost op: 27 August 2009, 10:46:41 »
Ik heb niet alle pagina's gelezen, maar wil toch even een bijdrage doen.
Ik kocht eerder altijd gewoon van de modelspoorwinkel, maar koop tegenwoordig steeds meer via ebay. Hier kun je heel goed zien hoeveel er word verdient op de treinen.
Ik heb niet zo lang geleden een loc gekocht via ebay (br 151 van fleischmann piccolo, nieuw). Hier heb ik via ebay 69 euro voor betaald terwijl hij in de winkel meer dan 180 (!!) euro kost, dat is toch wel een astronomisch groot verschil. En dan te bedenken dat die man er ook nog winst op maakt. Nog een voorbeeld (helaas niet te pakken gekregen  >:( ). Een nieuwe ICE-T van fleischmann voor 220 euro op ebay. In de winkel kost dat ding 399 (!) euro.
Ik vind het jammer voor mijn modelspoorboer dat hij er last van heeft, alleen ik ga mezelf ook niet bestelen.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #222 Gepost op: 27 August 2009, 11:24:54 »
Dat van de BR151 van Fleischmann
Knap, dat is DIK onder de inkoopprijs van de winkelier.

Dus de term, kun je heel goed zien wat er op modeltreinen verdient wordt, moet je in dit geval wel heel erg relatief nemen.....
Tuurlijk verdient men eraan, maar als dat de gemiddelde marges waren, reed ik nu in een dikke BMW 7 serie.   8)

Trek ik mijn conclusie wel...

Maar goed, mooie deal voor jou.
« Laatst bewerkt op: 27 August 2009, 11:52:58 door Chris van Diesen »

Geoffrey_

• Offline Offline
« Reactie #223 Gepost op: 27 August 2009, 11:34:53 »
IK vind het ook uiterst vreemd hoe sommige mensen die prijzen kunnen hanteren... ???
Wat ik nog veel vervelender vind is dat ik daar zelf als winkelier op wordt afgerekend, mensen denken dat het steeds maar goedkoper moet kunnen, en dat ik alles met enorme marges verkoop.. Ebay is leuk hoor voor de klant, maar het zorgt ervoor dat de meeste winkeliers gewoon met spullen blijven zitten. Ik zeg ook tegen mijn klanten, als je het zo goedkoop kunt krijgen op ebay dan moet je het zeker doen.. maar ergens geeft het een vreemde na-smaak bij mij, want dan ben ik toch wel benieuwd wat voor filantroop er achter een dergelijke winkel zit ::)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #224 Gepost op: 27 August 2009, 11:36:57 »
Zulke extreem lage prijzen zijn alleen maar mogelijk als die e-bay handelaar voor een habbekrats de inboedel van een failliete winkel heeft overgenomen. (bijvoorbeeld)
Als hij gewoon via de reguliere kanalen inkoopt bestaat het niet dat hij zo ver onder de gangbare prijs kan gaan zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.