Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door kar
Vandaag om 22:36:48
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door kar
Vandaag om 22:30:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 22:20:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Poll

Is het acceptabel dat modelspoor producten sterk dalen in prijs na pas een korte tijd op de markt ?

Ik vind het niet erg, de prijs maakt me niet uit, als ik het mooi vind koop ik het
Ik vind het wel erg en voel me bekocht als mensen ineens 30 a 40% minder betalen voor hetzelfde product

Auteur Topic: (Extreme) Prijsdalingen bij producten  (gelezen 124937 keer)

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:(Extreme) Prijsdalingen bij producten
« Reactie #180 Gepost op: 30 December 2008, 01:45:06 »
Chris, ongetwijfeld heb je het bij het juiste eind omdat je weet waarover je praat. Als klant blijf ik er natuurlijk geen boodschap aan hebben, sorry.

Gerard.
« Laatst bewerkt op: 31 May 2009, 01:44:10 door Peter Korsten »

ucsdcom

• Offline Offline
« Reactie #181 Gepost op: 30 December 2008, 02:43:40 »
Laat ik er nu even vanuit gaan dat de gemiddelde winkelier in Nederland ook een PC met internet thuis heeft staan en hierop de prijzen in Duitsland en België kan zien, dan vraag ik mij af waarom de winkeliers in Nederland dan geen aktie voeren. Is dit geen sterfhuisconstructie van het Nederlandse winkelbestand? Iedereen gaat toch kijken over de grens en komt hier voor service, vragen en reparaties. Veel Nederlandse winkels moeten nu al nagenoeg elk onderdeeltje wat je nodig hebt eerst bestellen (wat soms maanden duurt). Ze hebben niet alle modellen en rails etc. op voorraad (mede door de dumping en het beperken van hun financiële risico?) Wat er is is fors geprijsd en echte Märklin aanbiedingen heb ik al lang niet gezien. (wel in de forums, maar voor je er bent is alles weg of juist jouw dealer doet niet mee....)

Zij zijn toch ook niet zo onhandig om zichzelf failliet te laten maken: je laten dwingen flink te investeren en vervolgens de klanten weg laten stromen naar de buren aangezien die goedkoper en vaak nog sneller op bestelling leveren.

Of krijgen zij hier de extra winst dan niet gewoon zelf in de knip? Kan best hoor: inkoopprijs identiek, adviesprijs hier hoger en dat extraatje pakken we dan mooi mee als tegenprestatie voor het dure opstarten van het Märklins shop concept.

Misschien is zelfs al afgesproken dat de Nederlandse shops nu 2 of 3 jaar landelijk meer rekenen om de nieuwe vitrines en inrichting terug te verdienen en dat ze dan mee mogen met de Duitse prijzen?

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #182 Gepost op: 30 December 2008, 06:22:52 »
Ga je in de twee laatste alinea's niet iets te veel het "speculaas gebied" in ?

Sander

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #183 Gepost op: 30 December 2008, 09:13:33 »
Citaat
de klanten weg laten stromen naar de buren
Mogelijk gokken sommige winkeliers erop dat slechts een gering aantal klanten vertrekt. In Nederland kopen ongeveer 8 miljoen mensen wel eens iets online. Hun gezamelijke online bestedingen bedragen in 2008 ongeveer 4,8 miljard euro. Dat lijkt veel, maar gezamelijk hebben zij samen ruwweg 70 miljard euro te besteden. Ruwweg 25% hiervan word besteed aan "luxe artikelen" als witgoed, consumentenelectronica, hobby's, etc, oftewel 19 miljard euro.

Resume:
- De helft van de Nederlanders winkelt (nog) niet online.
- De helft die al wel online winkelt, doet ongeveer 25% van zijn aankopen online.

Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op prognoses voor heel 2008. Sabel mij dus niet neer als ik er uiteindelijk een paar procent naast blijk te zitten. Maar heel zwart-wit beschouwd kosten internetshops de traditionele winkeliers dus slecht 10 tot 15% van hun omzet.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #184 Gepost op: 30 December 2008, 09:38:56 »
Het probleem is alleen dat de winkelier er eigenlijk ook niets aan kan doen, die is ook afhankelijk van de nukken van de fabrikant.

Zoals ik al eerder schreef heeft dit ook te maken met de (omzet)grootte van de individuele winkelier. Er zijn in NL niet echt héle grote. Als 1 winkelier er wel wat aan wil doen kan de fabrikant makkelijk zeggen voor jouw 10 (of meer) anderen die de omzet wel over zullen nemen. En dat de winkeliers in Nederland 1 front zullen vormen lijkt me een illusie, als ik hoor hoe er af en toe over elkaar gesproken wordt zullen er altijd zijn (helaas) die denken elke concurrent minder is er één. Neemt niet weg hoor dat er ook weldegelijk winkeliers zijn die een goed contact met hun collega's hebben.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

henk

• Offline Offline
« Reactie #185 Gepost op: 30 December 2008, 09:50:54 »
Om die reden maakte ik eerder ook niet de vergelijking met Duitsland (waar een paar hele grote partijen zijn), maar wel met bijvoorbeeld België of Denemarken. Met die landen is er maar één belangrijk verschil en dat is dat de winkeliers tot nu toe niet in het shop&store verhaal met de bijbehorende prijsdwang zijn meegegaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

• Offline Offline
« Reactie #186 Gepost op: 30 December 2008, 10:04:37 »
Mogelijk gokken sommige winkeliers erop dat slechts een gering aantal klanten vertrekt. In Nederland kopen ongeveer 8 miljoen mensen wel eens iets online. Hun gezamelijke online bestedingen bedragen in 2008 ongeveer 4,8 miljard euro. Dat lijkt veel, maar gezamelijk hebben zij samen ruwweg 70 miljard euro te besteden. Ruwweg 25% hiervan word besteed aan "luxe artikelen" als witgoed, consumentenelectronica, hobby's, etc, oftewel 19 miljard euro.

Resume:
- De helft van de Nederlanders winkelt (nog) niet online.
- De helft die al wel online winkelt, doet ongeveer 25% van zijn aankopen online.

Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op prognoses voor heel 2008. Sabel mij dus niet neer als ik er uiteindelijk een paar procent naast blijk te zitten. Maar heel zwart-wit beschouwd kosten internetshops de traditionele winkeliers dus slecht 10 tot 15% van hun omzet.

Goed verhaal, alleen vind ik een structurele omzetverschuiving van 10 tot 15 procent niet weinig. Dat heeft zich in een paar jaar tijd voltrokken. Ik vermoed overigens dat we vooral over omzetverschuivingen binnen Nederland praten. Richting Vlaardingen bijvoorbeeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

piet post

• Offline Offline
« Reactie #187 Gepost op: 30 December 2008, 10:27:41 »
Het gaat het natuurlijk niet om welk percentage Nederlanders on line koopt, maar welk percentage modeltreinliefhebbers. Op dit forum zullen er maar heel weinig zijn die dit nooit doen. Ook de grote winkels in Nederland versturen vaak een bestelwagentje vol elke dag. Internationaal zullen het er minder zijn vanwege hoge verzendkosten.

1.Niet alleen via internet, maar ook op beurzen kom je Duitse handelaren tegen. Vergeet ook niet de handelaren in de grensstreek.
2. Waarom zie ik bij Duitse en Oostenrijkse handelaren vaak heel interessante aanbiedingen van Äuslaufmodellen, maar in Nederland bijna nooit.
3. Als je dit forum leest, 4000 deelnemers, 40.000 modelspoorenthousiasten, is er een fantastisch grote markt. Maar als je hoort wat de productie aantallen zijn bij bijvoorbeeld Matrix, 500 wisselstroom, 250 gelijkstroom, valt het wel heel erg tegen. Veel kijkers, weinig kopers.

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
« Reactie #188 Gepost op: 30 December 2008, 10:45:08 »
3. Als je dit forum leest, 4000 deelnemers, 40.000 modelspoorenthousiasten, is er een fantastisch grote markt. Maar als je hoort wat de productie aantallen zijn bij bijvoorbeeld Matrix, 500 wisselstroom, 250 gelijkstroom, valt het wel heel erg tegen. Veel kijkers, weinig kopers.

Hoezo? Hoeveel van de hier geregistreerde gebruikers rijdt nou net het tijdperk waarin bijvoorbeeld die koploper wordt aangeboden? Er zijn er hier heel wat die oud-Hollands rijden, of naar voorbeeld van een ander land. Zelf rij ik Pools, maar er zijn er ook bij die Russisch rijden, of Frans, of Zwitsers, of Noors voorbeeld. Ook zijn er mensen die goederen interessant vinden en reizigers niet. Dus die populatie van die bijna 4000 die hier zit, daar blijft maar een klein deel van over dat het model wil hebben. Daar weer een deel van vindt hem te kort, of te lang, of te duur, of te Märklin. Zonder hier weer een hele discussie op gang te willen brengen, sommige mensen zouden graag een model van een koploper willen hebben, maar niet deze.

Ernst-Jan

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #189 Gepost op: 30 December 2008, 10:51:01 »
de modelspoormarkt kan wel door 40.000 mensen beoefend worden, maar de meeste rijden voornamelijk duits, en heel vaak in het stoomtijdperk.

Er zijn wel voor diverse ander landen modellen leverbaar, maar juist om dat er zo veel keuze is, is de modelspoormarkt relatief klein.

Want hoeveel zou een fabrikant moeten afzetten aan nederlands, belgisch of een dergelijk ander klein land.

Jos.
« Laatst bewerkt op: 31 May 2009, 01:45:24 door Peter Korsten »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #190 Gepost op: 30 December 2008, 11:29:58 »
Zijn modeltreinliefhebbers dan geen Nederlanders? Maar je bedoeld waarschijnlijk, dat het per branche kan verschillen. Dat ben ik met je eens.

Die 40000 modelspoorders, en volgens mij heb ik dat getal zelf enkele pagina's geleden genoemd, is volkomen fictief. Ik weet niet hoeveel mensen er in Nederland rondlopen die met modeltreinen verzamelen of ermee spelen.
Wel weet ik dat de meeste modelspoorders die ik ken niet of nauwelijks op beneluxspoor.net komen. Verder kan je er de gebruikerslijst op na slaan, en zelf narekenen dat de 1% meest actieve forumleden meer dan 35% van de post voor hun rekening nemen. Maar stel dat er 10 keer meer modelspoorders zijn dan beneluxspoorleden, dan zijn 35% van de meningen die wij hier lezen afkomstig van slechts 0,1% van alle modelspoorders. Veiligheidshalve neem ik alle meningen over prijsdalingen, wensmodellen en wel of niet herstellen van museummatierieel met een grote korrel zout.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

peter1234

• Offline Offline
« Reactie #191 Gepost op: 30 December 2008, 11:43:45 »
de modelspoormarkt kan wel door 40.000 mensen beoefend worden, maar de meeste rijden voornamelijk duits, en heel vaak in het stoomtijdperk.

Zijn dat konkrete cijfers , of denk je dat ?
De verkoopcijfers in nederland van modeltreinen geven natuurlijk geen volledig beeld, omdat ook via internet in het buitenland gekocht wordt , en ook in winkels, over de grens, zoals ik dat al ruim 20 jaar doe.
In nederland koop ik nauwelijks iets , omdat er voor mijn gading bijna niks te vinden is, ik heb zwitserse modeltreinen als hobby en die worden hier nauwelijks verkocht.

« Laatst bewerkt op: 31 May 2009, 01:45:40 door Peter Korsten »
vr. groeten,

Peter
.........................................................

Intellibox , Windigipet X , Märklin K , Littfinski , Viessmann , HAG , Liliput , RailTop , LSM , ACME , Roco , Fleischmann , Lima , Rivarossi , Zwitserse modeltreinen

piet post

• Offline Offline
« Reactie #192 Gepost op: 30 December 2008, 12:28:35 »
Het staat me bij dat er zo'n 25.000 bezoekers waren bij Eurospoor in Utrecht. 40.000 liefhebbers zou dus best kunnen.
Maar belangrijker voor de handel is, hoeveel hiervan kopen. Er zijn heel veel liefhebbers die al erg veel hebben, en daarom slechts bij uitzondering de kassa in de winkel laten rinkelen. 

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #193 Gepost op: 30 December 2008, 12:30:31 »
@ Peter.

Zijn geen concrete cijfers, is alleen maar een grove schatting.

Het kunnen er altijd wat meer of wat minder zijn.
Maar veel zal het niet schelen denk ik.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #194 Gepost op: 31 May 2009, 00:56:16 »
Wat koste de 1e sprinters en plan V`s in 1986 ?

Tja aanbiedingen zijn gewoon leuk en dat hoort erbij,
Mij vriendin wacht ook vaak op aanbiedingen bij kledingshops met de uitdrukking ik ben niet gek om de hoofdprijs te dokken.

Treinen is leuk maar je moet het niet TE hoog verkopen wat me de laaste jaren wel opvalt bij sommige een lok van ruim 300,- of een treinstel van maar 320,-

net als de Lint 299 zonder sound en 425 met sound ik laat ze liggen.

Mij mening

Treinstellen 2 delig 200,-
Treinstellen 4 delig 300 - 350,-
Loks    tussen de 75 en de 150 (geluid 50,- erbij)
Rijtuigen (groot dus ick icr etc) tot 40,-
goederenwagens klein 15 tot 20 euro
goederenwagens groot 20 tot 25 euro
enorme goederenwagens (draagwagens etc) 30 - 40 euro

Zo Roco / Piko  en marklin (koploper) het doet blijft het voor ons nog leuk.
maar andere merken dan schrik ik soms gewoon ik hou echt geen 1000 euro over na aftrek rekeningen en vaste lasten....

Zo word dit bericht ineens toch waarheid!!

helaas niet voor wisselstromers, die mogen gewoon de volle mep betalen.....
zowel met de sprinter als de lint  ??? ???