Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: Trix NS 1200 stiller krijgen  (gelezen 101702 keer)

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #270 Gepost op: 18 April 2013, 16:16:52 »
Volgens mij werkt deze motor het beste als je DCC rijdt zodat de motor goed ingesteld kan worden mbv je decoder.
Het stukje over DCC is helemaal niet waar...

Men neemt een goede decoder. Bijvoorbeeld een Esu lokpilot 4.0. De decoder goed afregelen met de cv waarden, en of je hem dan met dcc, Motorola, gelijkstroom analoog, of wisselstroom analoog aanstuurt. De loc blijft hetzelfde rijden. Oftewel de andere motor erin is een hele vooruitgang.

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #271 Gepost op: 18 April 2013, 16:34:27 »
Hallo Wijbe, het decoder verhaal is m.i. niet relevant omdat Wisselwachter analoog wil blijven rijden en derhalve geen mogelijkheden heeft om CV waarden te veranderen.

Klokankermotoren - ik neem aan dat de ingebouwde motor ook van dit type is, hebben problemen met pulsaansturing zodat ook de door willem22 aangedragen oplossing niet optimaal is.
Ik heb een aantal jaren geleden een Faulhaber 2020 gearmotor op de kop getikt welke voor dit doel geschikt lijkt. Het enige (gemakkelijk) op te lossen probleem is de 9Vdc spanning.

Volgens mij is dit type motor nog verkrijgbaar.

Gr, Rob

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #272 Gepost op: 18 April 2013, 16:38:12 »
Lemo-Solar kan prima met pulssturing overweg.

En een decoder inbouwen kan wel, maar zal nog steeds geen optimaal rijgedrag geven op analoge banen. Een lok met decoder analoog aansturen blijft lapwerk, in elk geval mijn ervaring (LoPi v3 en v4, bij aansturing met gelijkstroom analoog zijn rij-eigenschappen veel slechter als digitaal)

Ik zet tegenwoordig in alle decoders dan ook het analoog rijden uit, geeft soms zelfs een verbetering van de eigenschappen bij digitaal gebruik.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #273 Gepost op: 18 April 2013, 18:16:42 »
@ JAB van Ree

Bij klokankermotoren wordt pulsaansturing vanwege de lage inertia (massatraagheid) van de motor afgeraden. Mijn eigen ervaringen leert dat de steilheid van de flank van de puls hierop een grote invloed heeft.

Rob

henk

• Offline Offline
« Reactie #274 Gepost op: 18 April 2013, 18:51:30 »
Iedere decoder stuurt de motor aan met pulsbreedtesturing Rob en dat gaat in de regel goed met klokankermotortjes. Het werkt wel minder als er lage frequenties worden gebruikt - enkele honderden herz - zoals in oude decoders en ook veel van de vroegere PWS-regelaars voor de analoge baan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wisselwachter

• Offline Offline
« Reactie #275 Gepost op: 18 April 2013, 18:59:30 »
Heren,

Nu even in Jip- en Janneketaal. Ik rij n.l. niet voor niks (nog) analoog. Digitale en ook andere elektrische, complexe materie is niet aan mij besteed. De vraag blijft dus overeind: kan ik een Trix-loc  Ns 1200 met een decoder, met een sound-module en nu een nieuwe Maxxon-motor van Lumar-Solar ANALOOG langzamer laten rijden en dan toch de trekkracht beter krijgen en zo ja, hoe doe ik dat. Of schrijf het mij zo duidelijk op dat ik het dan iemand anders kan laten lezen die wel enige kennis van elektriciteit etc. heeft.

henk

• Offline Offline
« Reactie #276 Gepost op: 18 April 2013, 19:40:55 »
Dus de decoder zit er nog in?
Dan zul je toch de decoder anders moeten (laten) instellen. In de decoder moet je dan de motorregeling en de maximum snelheid instellen en dat heeft dan analoog ook effect. Ergens in dit draadje gaat Karst zo'n Solar inbouwen en daar staan denk ik ook wel de juiste decoderinstellingen. Anders vraag je het hem via pb.

Wisselwachter

• Offline Offline
« Reactie #277 Gepost op: 18 April 2013, 19:55:58 »
Bedankt voor de tip

ikbenik79

• Offline Offline
Re: Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #278 Gepost op: 15 July 2015, 18:14:50 »
Ik heb 2x 1200 trix die behoorlijke wat lawaai maken. Het zijn niet de tandwielen. Alles zit netjes in de olie/vet.
Ik heb dit draadje met aandacht lopen lezen.
De maxon motor is 46 euro en een aardige verbouwing.
Heb op internet lopen zoeken
Heb sites gevonden met meer info hier over.
Wil eerst proberen de kogellager te plaatsen voor het anker. Is goed te doen in mij ogen.
Heb de spullen al besteld.
Ben zeer benieuwd of de lok met kogellagers stiller wordt.

Hier is het 3 rail forum met het topic

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=680.msg350440#msg350440

En hier een site waar een iemand het nog eens uitleg (Duitstalig)

http://www.stayathome.ch/kugellager.htm

groeten ronald
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #279 Gepost op: 16 July 2015, 01:38:45 »

Ben zeer benieuwd of de lok met kogellagers stiller wordt.

Hallo

Voor het geluid maakt dit niks uit.

Het enige hoe je de lok stiller kan krijgen is het anker afdraaien. :o

Bart

ikbenik79

• Offline Offline
« Reactie #280 Gepost op: 16 July 2015, 12:39:36 »
hallo bart

Het enige wat ik mij kan bedenken zijn de punten waar het anker in de kunststof lagers rust. Als ik hier wat van afdraait dan heeft het anker nog meer speling in zijn kunststof lagers. Anders zou ik het niet weten. Bedoel je wat ik net beschreven heb. Zo niet, dan snap ik jou even niet wat je precies bedoelt. Zou je het dan nog eens willen verduidelijken? Ik heb het idee dat het de speling in de kunststof lagers zijn die de herrie veroorzaken. Ik heb bij de trix 1200 het anker er uit gehaald en de lok weer in elkaar gezet en laten vooruit duwen door een roco lok en dan hoor je zachtjes de tandwielen zoemen. Dit zachtjes zoemen van de tandwielen is ok voor mij. Mij trix 6400 hoor je ook zachtjes de tandwielen zoemen. Als je er wat achter hangt hoor je dat niet meer. In de trix 6400 zit een compleet ander motor. Met deze lok moest M wel een andere motor toepassen.

mvg ronald
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #281 Gepost op: 16 July 2015, 22:34:41 »
Wellicht bedoelt Bart dat het anker niet gebalanceerd is en daardoor gaat trillen als deze draait. Dit was ook het geval bij Lima motoren en dit loste men op door in het ijzer van het anker gaatjes te boren aan de 'zware' polen zodat het ding minder vibreert. Roco kloddert epoxy op het anker en het vliegwiel om te balanceren zodat de motor geen trillingen veroorzaakt. In de Trix metalen kap resoneren deze trillingen nog meer.

Het Lima verhaal werkt wellicht ook met het Märklin/Trix ankertje.

Een ander motortje er in zetten (zeker een klokanker waar het anker bijna geen massa heeft) helpt natuurlijk ook. De aandrijving is één van de redenen dat ik nu 2 Roco's heb en mijn Trix probeer te verkopen.

Succes,

Robert

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #282 Gepost op: 19 July 2015, 23:57:19 »
Hoi

Ik draai gewoon een halve millimeter van de omtrek af.  :o
Dit zorgt ervoor dat het anker minder "rastmoment" heeft waardoor het soepeler draait.

Het geluid komt niet door de lagering en de tandwielen maar door een hoogfrequent schokken van het anker.

Bij de 1200 wil het bovendien ook nog wel eens voorkomen dat de schroef van de panto tegen het motorblok aankomt.
Dit kun je dan weer verhelpen door de schroef te vervangen door eentje met verzonken kop. Dit betreft hoofdzakelijk de 1211. bij latere modellen is een stuk van de motor afgefreesd.

Bart

henk

• Offline Offline
« Reactie #283 Gepost op: 20 July 2015, 05:58:21 »
Ik heb de modellen met de Solarmotor zien en horen rijden en zelfs dan zijn ze nog behoorlijk luidruchtig. Dan is het hele oude anker weg. De wonderoplossing bestaat niet, behalve je er niet druk om maken of wat anders kopen.

Wisselwachter

• Offline Offline
« Reactie #284 Gepost op: 20 July 2015, 11:21:07 »
Ik heb de Lemo-Solar motor weer verwijderd. De Trix 1200 had überhaupt geen trekkracht meer, liep zeer onregelmatig en was bij lage snelheid niet te regelen (ik rij nog analoog). Het geluid was wel een stuk minder, maar het rijgedrag was zeer onbevredigend. Je kon de lok ook zó over de baan rollen. De locomotief had totaal geen eigen weerstand.

Een vriend van mij van de MSM-Roermond heeft nu een nieuwe "hochleistungsmotor" van Märklin in de NS 1200 van Trix gebouwd. Een vervangingssetje van Conrad. (Ik heb er geen idee van of deze motor ook in eerste instantie in de Trix 1200 zat. Heb ik weggegooid). De trekkracht is nu weer ruimschoots aanwezig en schokkerig rijgedrag is letterlijk en figuurlijk van de baan.
Ik heb nu wel weer te maken met het typische Märklin-geluid, maar dat neem ik dan maar voor lief. Beter een locomotief die goed rijdt, dan een fluisterlocomotief waar ik mij steeds aan het rijgedrag moet ergeren.