Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door kar
Vandaag om 08:33:41
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:16:44
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 08:15:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:06:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 07:09:45
Marklin My world, motor heeft kuren door Gerrit H
Vandaag om 07:04:49
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 00:52:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
03 November 2025, 23:53:56
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Lodewickshaven door Ronald Halma
03 November 2025, 23:13:33
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Aachenau West door wob
03 November 2025, 22:01:39
Ucci en IB1 met Itrain door Mark
03 November 2025, 21:52:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
03 November 2025, 21:36:25
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
03 November 2025, 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
03 November 2025, 20:58:00
Project X...... door Ivo tB
03 November 2025, 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
03 November 2025, 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
03 November 2025, 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 November 2025, 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
03 November 2025, 18:53:53
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
03 November 2025, 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 November 2025, 17:43:48
  

Auteur Topic: einde mat 64 sneller door dit bericht ?  (gelezen 6760 keer)

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #15 Gepost op: 10 December 2008, 19:51:04 »
De baanschuivers bestaan meer dan alleen een polyester plaatje.
Bij ICM zit er een complete stalen constructie achter. En bij een aanrijding met een auto is daar verder nog weinig van vernield, alleen de polyester (sier)kap ligt dan aan diggelen.

Bij de ICM zit inderdaad een stalenconstructie achter de polyester onderkappen, maar bij Plan-V en T zit alleen een hoogtestel achter waar de trekboom op rust en de polyester onderkap zit er ook aan vast.

marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #16 Gepost op: 10 December 2008, 19:56:58 »
Die kabel is inderdaad ergens anders voor. Omdat overwegbevloering het magnetisch veld van de ATB rond de spoorstaaf negatief beïnvloed wordt bij overwegen een lus gelegd. Deze versterkt het ATB signaal zodat een passerende trein geen negatief effect heeft van de afleiding door overwegbevloering.
André, dat is een hele plausibele verklaring. Hangt dat ook samen met het feit dat de tractiestroom ter plaatse van de overweg maar door 1 spoorstaaf loopt?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #17 Gepost op: 10 December 2008, 19:57:45 »
Volgens Wikipedia had de ADOB in Bilthoven oorspronkelijk wel een waarschuwingssysteem voor de trein, in de vorm van lampen.
Reinier

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #18 Gepost op: 10 December 2008, 20:57:52 »
Einde aan Mat 64 ?

Er is juist vandaag weer een bij gekomen......!

http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=612
Ook Engelse treinen zijn leuk

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #19 Gepost op: 10 December 2008, 21:06:19 »
André, dat is een hele plausibele verklaring. Hangt dat ook samen met het feit dat de tractiestroom ter plaatse van de overweg maar door 1 spoorstaaf loopt?

Klaas,

In de meeste gevallen loopt de retour bij een overweg slechts door een spoorstaaf. Dit is gelijkstroom. De beveiliging is wisselspanning en loopt door beide spoorstaven.

Die lus is er echt voor de afleiding door de overwegbevloering.

Er zijn ook al situaties waarbij de retourstroom door beide spoorstaven loopt, zowel bij overwegen als wissels. In die situaties heb je evengoed een lus voor versterking.

Er is zelfs een situatie waarbij, op een brug, een dubbele lus is gemaakt. Dit omdat het niveau van de ATB te laag bleef. Ik weet alleen niet meer waar we dat hebben gebouwd.

Ik ga naar Houten, misschien kaqn ik je daar nog een an ander vertellen als je er ook bent.

André
De bouw van Berkendam is begonnen.

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #20 Gepost op: 10 December 2008, 21:44:21 »
Robin dat heeft geen zin. De aankondigingstijd van een gemiddelde overweg is 23 seconden. Dat wil zeggen 5 seconden knipperen van lampen, 12 seconden voor dalen van de bomen en daarna nog 6 seconden voordat de trein op de overweg is. Na één minuut is de gemiddelde trein al over de overweg en gaat de bomen al weer open.

André

André,
ik ben het niet helemaal met je eens. Die ene minuut waar ik over sprak was zomaar uit de lucht gegrepen. Dat zou ook 30 seconden kunnen zijn. Maar waar ik wel vind dat je ongelofelijk de mist mee ingaat, is dat de trein toch niet meer zou kunnen remmen. De trein kan nog wel degelijk proberen af te remmen. Hij zal (misschien) niet stilstaan voor de overweg, maar ik weet wel zeker dat de schade minder is bij een lagere aanrijdingssnelheid.

MVG, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #21 Gepost op: 10 December 2008, 22:00:32 »
In de meeste gevallen loopt de retour bij een overweg slechts door een spoorstaaf.
Dat is wat ik bedoelde. Doordat er maar 1 spoorstaaf is voor de retourstroom -de andere wordt wel gedetecteerd maar zit verder nergens aan vast voorzover ik kan zien-  is er geen lus meer voor de ATB stroom, dus moet er iets anders voor in de plaats komen.
Neem me niet kwalijk dat ik er een beetje over doormekker, maar ik wil zulke dingen graag snappen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #22 Gepost op: 10 December 2008, 22:02:18 »
Mekkeren? Nieuwsgierigheid lijkt mij een positieve eigenschap hoor!
Eigenlijk wil ik er ook wel het fijne van weten ;D
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #23 Gepost op: 10 December 2008, 22:08:15 »
Hoi Robin,

Die 23 seconden is een kijhard gegeven. Dat staat in het ontwerpvoorschrift. Bij een baanvaksnelheid van b.v. 40 km/u zou een trein tot stilstand kunnen staan. Bij een baanvaksnelheid va 140km/u zou de trein inderdaad een stuk minder snel kunnen rijden, maar zal zeker niet stil staan voor de overweg.

Reinnier Z gaf al aan dat de ADOB in zijn oorspronkelijke form een waarschuwingslamp voor de trein had. Klopt, oorspronkelijk. Als ik het goed heb nu niet meer. De juiste rede weet ik niet, maar zal dat morgen even navragen aan een van mijn collega's die betrokken is geweest met het proefbedrijf.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #24 Gepost op: 10 December 2008, 22:20:29 »
Dat is wat ik bedoelde. Doordat er maar 1 spoorstaaf is voor de retourstroom -de andere wordt wel gedetecteerd maar zit verder nergens aan vast voorzover ik kan zien-  is er geen lus meer voor de ATB stroom, dus moet er iets anders voor in de plaats komen.
Neem me niet kwalijk dat ik er een beetje over doormekker, maar ik wil zulke dingen graag snappen.

Jaap,

Ook de spoorstaaf waar de retourstroom doorgaat wordt gedecteerd. Ik ga morgen eens kijken of ik daar een duidelijk plaatje voor kan maken. Daar ben ik niet zo handig in.

De retour (gelijkspanning) gaat door één spoorstaaf. De beveiliging (wisselspanning) gaat via één spoorstaaf heen, en via de andere weer terug. Op die manier heb je een stroomkring. En deze kring wordt met behulp van een lus versterkt.

Mocht het nog niet duidelijk zijn gewoon verder "mekkeren" Vragen is niet moeilijk, een duidelijk antwoordt geven wel. Als ik niet duidelijk ben gewoon aangeven, we gaan net zolang door te het duidelijk is.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #25 Gepost op: 10 December 2008, 23:07:30 »
Okee, om het concreet te maken zou ik dus inderdaad willen weten wat voor kring er gevormd wordt door de twee spoorstaven die door de overweg lopen, dus die ene waar de retourstroom door loopt, en die andere waarvan ik nog niet precies snap wat die doet (behalve de trein dragen uiteraard).
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

  • Gast
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #26 Gepost op: 11 December 2008, 02:40:55 »
Je moet twee zaken uit elkaar houden:

- retour stroom
- detectie stroom

Retourstroom is de stroom die van de bovenleiding, via de motor (en ander geneuzel  ;) ) terug moet. Dit speelt bij lijnen met bovenleiding indien gebruikt door elektrische tractie.

Detectie stroom is de stroom die gebruikt wordt om te detecteren of er op een spoorsectie materieel aanwezig is. Deze detectie stroom ontstaat wanneer een wielstel kortsluiting maakt tussen de beide spoorstaven. Deze spoorstaven zijn voorzien van een spanningsverschil.
# spanningsverschil aanwezig (geen detectiestroom ) -> sectie niet bezet
# spanningsverschil afwezig (tgv kortsluiting door wielstel) -> sectie bezet

Dit detectie systeem is ENKEL afhankelijk van de kortsluiting en geldt voor AL het materieel, ongeacht aandrijfvorm. Daar voor de detectie TWEE spoorstaven nodig zijn (voor het potentiaal verschil ) worden dus beide rails gecontroleerd, maar ja het is tenslotte toch geen monorail  ;D

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #27 Gepost op: 11 December 2008, 11:24:08 »

Reinnier Z gaf al aan dat de ADOB in zijn oorspronkelijke form een waarschuwingslamp voor de trein had. Klopt, oorspronkelijk. Als ik het goed heb nu niet meer. De juiste rede weet ik niet, maar zal dat morgen even navragen aan een van mijn collega's die betrokken is geweest met het proefbedrijf.


De ADOB heeft inderdaad GEEN waarschuwings sein meer. Gezien de snelheid moest er een extra lange aankonding worden gemaakt. Hierdoor bleef de overweg veel langer dicht., wat irritatie bij het wegverkeer opleverde. Opsluiten wordt daar nu ook voorkomen om de bomen aan de uitrij zijde open te laten zolang er nog verkeer op de overweg is.
De bouw van Berkendam is begonnen.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #28 Gepost op: 11 December 2008, 19:09:18 »
Citaat van: Bart.v.Eldik
De spoiler onder de koppeling is maar een polyester plaatje wat al afbreekt bij een aanrijding met een ree.
De baanschuivers bestaan meer dan alleen een polyester plaatje.
Goed lezen, er zit verschil tussen spoiler en baanruimer he...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: einde mat 64 sneller door dit bericht ?
« Reactie #29 Gepost op: 11 December 2008, 19:30:13 »
@P. Bender,

Ik begrijp heel goed wat het verschil is tussen de tractieretourstroom en de detectiestroom. En voorzover het gaat over een normaal blok kan ik ook helemaal volgen wat er gebeurt. Maar in overwegen, waar ze de tractiestroom eenbenig doorvoeren lijkt het me toch wat ingewikkelder in elkaar zitten.
Ik heb inmiddels een PB gehad van iemand die in het vak heeft gezeten, en daaruit concludeer ik dat het iets te ingewikkeld is om het op een forum uit te leggen. Er schijnt een heel leerboek over te bestaan, maar zie daar als buitenstaander maar eens aan te komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.