Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
Vandaag om 22:04:03
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 21:44:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Ivo tB
Vandaag om 21:32:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:28:29
Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
  

Auteur Topic: Railmagazine 260  (gelezen 3457 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Railmagazine 260
« Gepost op: 06 December 2008, 22:03:29 »
De actualiteiten in Railmagazine bieden altijd veel inspirerende plaatjes voor treinsamenstellingen in model. In Railmagazine 260 is dat niet anders. Op pagina 19 staat een lange Maersk-trein met gloednieuwe witte containerdraagwagens waarop allemaal wit gekleurde koelcontainers staan. Als je zoiets in model uitbeeldt, dan ziet het er onwerkelijk uit.

Ik ben er zo langzamerhand achter dat de grootspoorartikelen ruwweg in drie soorten komen: praktijk, bezoekjes en nieuwtjes (die soms net zo goed in de actualiteiten hadden kunnen staan).
Het eerste grootspoorartikel behoort duidelijk tot de praktijkverhalen. In het vorige nummer beschreef Hendrik Bouwknegt het gebruik van het oude luchtspoor in Rotterdam en de bouw van de Willemsspoortunnel. In dit vervolgartikel behandelt hij het goederenvervoer door de tunnel. Dat levert meer dan interessante wetenswaardigheden op.
Verderop in het blad begint Hendrik Bouwknegt aan een serie over de saneringen bij het goederenvervoer 20 jaar geleden. Achteraf gezien een langdurige en noodzakelijke reorganisatie van het goederenvervoer per spoor in Nederland.
Verder schrijft Roeland de Jong over een ontsporingdetector voor goederentreinen.
In Railmagazine 251 en 252 stond een verhaal over het zogenaamde Plandampf-rijden in het Werrathal in Thüringen. Daarbij wordt op een dag of in een weekend met heel veel museummaterieel een grootschalige dienstregeling afgewerkt. Ook dit jaar is dat weer gebeurd.
In de categorie bezoekjes deze keer de open dag van het GVB in Diemen.
De nieuwtjes gaan over het nieuwe interieur van de Thalys, Bombardier Randers herstelt schade aan een Sprinter en de HSL schijnt op den duur toch open te gaan, zeggen ze.

In de eerste modelspoorbijdrage maakt Martin Vink van een Mastica RD plan E bouwpakket een fraaie gele verblijfswagen voor de ongevallentrein.
Otto Dijkstra is de laatste tijd weer goed bezig met artikelen waarin grootspoor- en modelspoorinformatie met elkaar worden verbonden. Deze keer gaat het over tweeassige ketelwagentjes. Je kunt er bijvoorbeeld in lezen welke wagentjes Piko heeft uitgebracht en in hoeverre die kloppen.
Roberto Heijmans bouwt rails en modellen van hout in schaal 1:25. U heeft zijn batterijaangedreven treinen vast wel eens op een tentoonstelling gezien. Het knapste vind ik nog dat hij de kleuren nabootst door verschillende soorten hout te gebruiken.
Gerard van de Weijer heeft een idyllisch smalspoorbaantje naar min of meer Brabants voorbeeld gemaakt.
Len de Vries heeft zich mogen uitleven op een paar giethars kitjes van Modellbau Langmesser. Bizar gevoel voor humor? Welnee, de man heet echt zo: http://www.langmesser-modellwelt.de/.
Het verhaal dat Jan Beeke rond zijn eilandbaantje met een doorsnede van 30 cm heeft bedacht is wel prettig bizar. Dat moet u echt zelf lezen.

In de productinformatie een bespreking van de Roco botsneus 1100, compleet met een hier niet onbekende oplossing voor de scheefstand. De eerste Plan W die de redactie van Railmagazine van Artitec kreeg is een Beneluxversie. Ook mooi.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
  • Dieselpower rules!
Re: Railmagazine 260
« Reactie #1 Gepost op: 06 December 2008, 22:29:05 »
Alleen jammer dat de "redacteur" de Piaggio van de politie niet serieus neemt, want die is wel degelijk ergens op gebaseerd:

http://www.hobbytime.nl/index.php?nieuwsId=78&id=3&hoofd_id=3&merkId=4

Ik heb het modelletje inmiddels ook, en het is echt een lieverdje  :-*
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: Railmagazine 260
« Reactie #2 Gepost op: 06 December 2008, 22:47:32 »
Het schattigste vond ik dat locje op blz. 77, rechtsboven. Mijn modelspoorcarriere is ook begonnen met zo'n locje, uit een set met twee personenrijtuigen en een railcirkel van Triang. Dat was in 1958, Triang was toen net in Nederland te koop.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Railmagazine 260
« Reactie #3 Gepost op: 06 December 2008, 23:24:28 »
Verder schrijft Roeland de Jong over een ontsporingdetector voor goederentreinen.

In dat stukje staat (op pag. 57 aan het einde) ook een link naar een beeldverslag van het testen van die detector: www.ecoscan.ch/fishes/3521AccgareLS.html
Maar die werkt tot mijn grote spijt helaas niet.
Weet iemand de juiste link?

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Railmagazine 260
« Reactie #4 Gepost op: 06 December 2008, 23:28:37 »
http://www.ecoscan.ch/fiches/3521AccgareLS.html

Lang leve google ( zoek op 3521AccgareLS.html )
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Railmagazine 260
« Reactie #5 Gepost op: 06 December 2008, 23:39:28 »
Hoi,

Heb eens even gekeken, maar ik zie daar nergens dat beeldverslag
waar Roeland de Jong het over heeft..

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Railmagazine 260
« Reactie #6 Gepost op: 07 December 2008, 00:41:26 »
hey beste vind ik de cover want daar staat ik zelf op als mcn van de V60 die de 1612 aanbrengt voor de CO-2 shuttle op de ceres terminal in asd.

GreetZ Arjen
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: Railmagazine 260
« Reactie #7 Gepost op: 07 December 2008, 14:50:03 »
Heb eens even gekeken, maar ik zie daar nergens dat beeldverslag
waar Roeland de Jong het over heeft..
Dan zie je waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer, want die hele pagina is het beeldverslag. Met Franse tekst, dus waarschijnlijk niet voor iedereen zo makkelijk te volgen.

Enne, in die link in RM staat toch echt fiches en geen fishes. Lastige dingen toch, die computers. Eén letter verkeerd overgetypt en het ding snapt het niet meer. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Railmagazine 260
« Reactie #8 Gepost op: 07 December 2008, 16:34:53 »
Hoi Klaas,

Zie nu pas dat er een letter verkeerd was in mijn link.  :-[
(domme PC, waarschuwt ie dan niet even???   ;D ;D
In het artikel in de railmagazine stond een stukje over "proef op de som nemen met de EDT100/101" en toen ik daarna de link zag staan, dacht
mijn grijze massa dat er in dat beeldverslag beelden van die test te zien zouden zijn. Maar het blijkt op die site om een ongeluk in 1994 te gaan. Valt weer zwaar tegen.

PS. Die Franse tekst, daar kan ik inderdaad niets van maken. Wanneer het Engels of Duits was, had ik er geen problemen mee.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

guest7823

  • Gast
Re: Railmagazine 260
« Reactie #9 Gepost op: 07 December 2008, 17:44:03 »

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Railmagazine 260
« Reactie #10 Gepost op: 07 December 2008, 20:46:37 »
Hoi Paul,

De eerste en derde link had ik inmiddels met Google gevonden.
De tweede kende ik nog niet.

Bedankt.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Railmagazine 260
« Reactie #11 Gepost op: 07 December 2008, 20:49:30 »
PS. Die Franse tekst, daar kan ik inderdaad niets van maken. Wanneer het Engels of Duits was, had ik er geen problemen mee.

Zelfs daar heeft internet wat op gevonden :D

http://babelfish.yahoo.com/translate_url?doit=done&tt=url&intl=1&fr=bf-home&trurl=http%3A%2F%2Fwww.ecoscan.ch%2Ffiches%2F3521AccgareLS.html&lp=fr_nl&btnTrUrl=Translate

Lang leve babelfish ;)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Railmagazine 260
« Reactie #12 Gepost op: 07 December 2008, 20:58:47 »
Hoi,

Het lijkt wel wat op een door een Japanner uit het Engels naar het Duits vertaalde gebruiksaanwijzing, maar het is zo wel een stuk leesbaarder.  :)

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.