Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Vollmer ringloods deuren door Duikeend
Vandaag om 16:37:37
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:30:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
  

Auteur Topic: Marklin ICR Kortkoppelen  (gelezen 7126 keer)

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 743
Marklin ICR Kortkoppelen
« Gepost op: 04 December 2008, 16:58:23 »
Beste medespoorders,

Ik heb een viertal ICR van Marklin op de kop weten te tikken en nu wil ik er graag kortkoppelingsmechanieken met nemschachten op monteren.
Er zitten nu de Marklin beugelkoppeling op die ik wil vervangen door Roco kortkoppelingen zodat ik ook kan koppelen met de Roco NS wagons.

Heeft Marklin zoiets of wat kan ik hier het beste voor aanschaffen.

Graag hulp of ideeen in deze kwestie ???

Alvast bedankt en met groetjes,

Wim Rosbender (Wullem NS)
« Laatst bewerkt op: 04 December 2008, 20:04:18 door Matthijs van Heijningen. Reden: caps in topic titel aangepast »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Marklin ICR KORTKOPPELEN
« Reactie #1 Gepost op: 04 December 2008, 18:45:26 »
Ik heb er kleine Symoba kortkoppelmechanieken onder gehad. Werkte prima. Nog steeds neem ik aan, maar ik heb de rijtuigen niet meer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Northlander1983

  • Gast
Re: Marklin ICR KORTKOPPELEN
« Reactie #2 Gepost op: 04 December 2008, 19:49:59 »
Waarom zou je al dat werk en hoge kosten nemen, als de wagons ook standaard met kortkoppelingsmechaniek worden geleverd?

Ongeacht welk systeem je kiest het zal nooit zo goed en degelijk werken als origineel van de fabrikant.

Ondanks succes...

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 743
Re: Marklin ICR KORTKOPPELEN
« Reactie #3 Gepost op: 04 December 2008, 20:06:10 »
Ik heb de wagons voor een prettig prijsje kunnen kopen en wil ze graag kortgekoppeld hebben.

Nieuwe wagons kopen word ook duur !!!

Het zijn iets oudere wagons in de blauwe dozen.

Toch bedankt voor de tips heren,,

Groetjes, Wullem NS 


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Marklin ICR Kortkoppelen
« Reactie #4 Gepost op: 04 December 2008, 21:15:14 »
PARDON?!!!!  ;D
Die van mij waren anders korter gekoppeld dan de rijtuigen die Marklin later zelf van een kortkoppelmechaniek heeft voorzien.  :P
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 743
Re: Marklin ICR Kortkoppelen
« Reactie #5 Gepost op: 04 December 2008, 22:52:28 »
Ik heb inmiddels de SYMOBA site gevonden en hier staan de bedoelde kortkoppelingen op en de prijs valt erg mee,,, in ieder geval goedkoper als nieuwe wagons,,,,

Hier kan ik mee aan de slag,,,

Bedankt en tot weer eens ,, groetjes

Wim Rosbender (Wullem NS op YOUTUBE)

Aspelix

  • Gast
Re: Marklin ICR Kortkoppelen
« Reactie #6 Gepost op: 04 December 2008, 23:18:23 »
Symoba- én Ribukortkoppelmechanieken zijn verkrijgbaar bij Jophispoor in Steyl: Jophispoor@xs4all.nl
« Laatst bewerkt op: 05 December 2008, 07:36:14 door Bart Tigges. Reden: Quote van bovenstaand bericht verwijderd. »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Marklin ICR Kortkoppelen
« Reactie #7 Gepost op: 05 December 2008, 00:07:55 »
Bij mij zit er ook symoba op, werkt prima!

John van Jophispoor vertelde mij dat ze niet meer worden gemaakt daar ribu is overgenomen na de (volgens mij) dood van de eigenaar in 2002. Hij had ze twee maanden geleden ook niet meer. De wapstad had ze vorige week nog wel gewoon liggen, maar 4 euro wel erg veel voor zoiets kleins. 
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Marklin ICR Kortkoppelen
« Reactie #8 Gepost op: 05 December 2008, 09:39:08 »
Ik heb een paar maanden geleden in Houten een voorraadje kleine Symoba's bij PB messingmodelbouw gekocht. Paul Bellon vertelde dat hij nieuwe voorraad had gekregen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Marklin ICR Kortkoppelen
« Reactie #9 Gepost op: 05 December 2008, 09:42:22 »
Ongeacht welk systeem je kiest het zal nooit zo goed en degelijk werken als origineel van de fabrikant.
Nou nou, dat zou ik niet te hard zeggen. Met Symoba en Ribu is toch niks mis?

...maar 4 euro wel erg veel voor zoiets kleins. 
Ik wil nog zien dat je ze zelf voor minder maakt. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Marklin ICR Kortkoppelen
« Reactie #10 Gepost op: 05 December 2008, 11:11:09 »
Dit waren ze trouwens.



Helaas geen detailopname van het kortkoppelmechaniek bewaard.
Ik had een keurig vierkantje uit de bodem gesneden en het mechaniek op de bodem van het interieur gelijmd. Keurig hoor, maar inmiddels weet ik dat het ook goed gaat als je het mechaniek met goede lijm op de wat ribbelige bodem plakt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wvdm

  • Gast
Re: Marklin ICR Kortkoppelen
« Reactie #11 Gepost op: 05 December 2008, 16:13:28 »
Klopt, de eerste ICR rijtuigen hadden de koppeling aan het draaistel beweegbaar vast zitten.
Beweegbaar, ze konden zijdelings bewegen.
Ik heb er zelf kort koppelmecahaniekjes in gemaakt van Ribu( die pennetjes om de koppeling weer naar het midden te krijgen heb ik weg geknipt, die werken toch niet en maken de koppeling veel te stroef.) Die van Symoba zijn beter.
Daardoor moest er van het rode interieur het gedeelte bij de deuren af gezaagd worden.
Sinds Fleischmann met de plan-V kwam ben ik helemaal dol van kort koppelingen en heb er bij personen wagons zoveel mogelijk in gebouwd.
Een foto zegt meer. Ik heb eenzelfde V-tje gezaagd als in plan-V van Fleischmann. Het schroefje zit er nog om de kap op het onderstel te houden. Die Roco stroomvoerende koppeling vond ik te kwetsbaar in gebruik.

Ik moet hem eerst opzoeken. Gevonden. Het kort koppelmechaniekje plak je met seconden lijm in de kap. Zorg wel, dat je eerst een paar druppels olie in het mechaniekje hebt gedaan voor het plakken, anders komt het er tussen en doet het niets meer.

Groetjes
Wil
« Laatst bewerkt op: 05 December 2008, 16:26:07 door I love trainz. Reden: foto geplaatst. »

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 743
Re: Marklin ICR Kortkoppelen
« Reactie #12 Gepost op: 25 December 2008, 23:15:38 »
Hier mijn oplossing voor het kortkoppelen van de oud type Marklin wagons met de Symoba KK mechanieken.
Fotos spreken voor zich,,

Bedankt en dit draadje kan dicht,,

Wullem NS


Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 743
Re: Marklin ICR Kortkoppelen
« Reactie #13 Gepost op: 25 December 2008, 23:17:03 »
Nog een foto,,


Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Marklin ICR Kortkoppelen
« Reactie #14 Gepost op: 25 December 2008, 23:26:12 »
Ik heb zelf ICRm rijtuigen omgebouwd op basis van Lima ICR.

Maar om het beter te late functioneren als Trek/duwbedrijf met de ICRm BDs van Kleisnpoor heb ik alle 7 de rijtuigen voorzien van Symoba Kortkoppelingssetjes.

Inmiddels heeft deze trein al de nodige kilometers storingsvrij gereden geduwd en getrokken.
het enige wat ik er aan doe is elke 50 rij-uren schoonmaken en smeren, en verder niks. (is inmiddels al 3 keer gebeurt)

De loc moet elke 30 uur een onderhoudsbeurt, en na 180 uur krijgt de loc een complete revisie

Maar met de Symoba's passeert niks.
Zeer betrouwbaar dus.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)