Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:19:30
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Mijn-bouw Indonesie door Pauldg
Vandaag om 12:30:15
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
  

Auteur Topic: Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd  (gelezen 163337 keer)

Northlander1983

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #525 Gepost op: 15 April 2010, 18:53:53 »
het blijft schitterend hoe je een oplossing voorkauwt en mensen het dan toch perse anders willen doen.  (y)

Alternatieve oplossingen zijn naar mijn inzien nooit verkeerd. Of je er iets mee doet is uiteraard aan ieder voor zich. Daarom is dit forum juist bedoeld...

@ Floris
Je vindt alles zo eenvoudig en belachelijk van anderen, alleen mis ik dan je EIGEN voorstellen en mogelijke oplossingen (uiteraard ook daadwerkelijk uitgevoerd).

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #526 Gepost op: 15 April 2010, 19:19:51 »
is goed jongen, ik koop wel even een 1300 waar ik geen zak aan heb om die te verbouwen omdat iemand op internet anders niet gelooft dat je t zo op kunt lossen als ik zeg, omdat het een methode is die al sinds 1867 bestaat. Heb vandaag alweer 5 gaatjes dichtgezet met stukkies evergreen en daarna gladgevijld, dus ja, dat is echt een methode die werkt. En nee, dat was niet op een 1300, maar op een 1300 werkt dat ook heus wel.
Zeggen dat je mijn oplossingen mist op dit forum... tja. Ik zeg maar ff niks.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #527 Gepost op: 15 April 2010, 19:58:10 »
Tang....ja echt.Dan rustig wrikken.

Waar wrik je dan aan? Ik heb net ff wat geprobeerd met een tang, maar het zit allemaal muurvast...

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #528 Gepost op: 15 April 2010, 20:14:47 »
Hallo Erwin,
Het is mij gelukt om het interieur te verwijderen zonder gebruik te maken van een tang.
Ik heb namelijk gekozen voor de voorzichtige wijze, waarbij ik 2 kleine houten worsten-prikkertjes heb gebruikt. (die je ook kunt gebruiken om een roco kap mee los te maken).
Je moet een prikkertje tussen het interieur en een zijraam zien te wurmen. Vervolgens zet je de andere prikker tussen het interieur en de voorkant en wip je het grijze geval zo los.
Ik heb het idee dat het grijze geval ter hoogte van de zijramen achter een nokje klemt.
Ik hoop dat het nu wel lukt.
groet,
Hans

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #529 Gepost op: 15 April 2010, 20:45:16 »
Dat ik gebruik maak van een tang wil niet zeggen dat ik niet voorzichtig ben.
De tang zet je in een inkeping (klein tangetje, geen waterpomp) en trek naar achteren, de lok in. Met je vingers druk je beide wanden iets naar uiten en de cabine komt los.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #530 Gepost op: 16 April 2010, 16:54:03 »
Ik heb de truuk met de cocktailprikkers van Hans uitgevoerd en dit werkt inderdaad prima zo! Inmiddels is al 1 balk opgeschuurd en straks wordt de andere opgeschuurd en worden de nieuwe balkjes er op geplakt.  ;D

Ik twijfel alleen nog over de bovenste A-seinen, zou ik die ook mee vervangen? Het opschuren van de bestaande lampring lijkt me geen probleem, maar het netjes bevestigen van de nieuwe ringen lijkt me moeilijker... Geen lijmsporen en netjes recht...

Northlander1983

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #531 Gepost op: 16 April 2010, 18:16:10 »
Ben er toevallig ook nu mee bezig, moet zeggen een beetje eng bij een model van deze prijsklasse is het wel. Tevens heb ik ook de 3e pit vervangen, na goede overweging wel-niet.

Persoonlijk vind ik het TOP, alles mooi strak en degelijk (zelfde kleur) ziet er gelikt uit..... (Ger Knijf, Perfekt werk heb je geleverd, mijn complimenten) (y) (y)


@NS1100
Het plaatsen van het derde pit is geen probleem, idem met de prikker (TIP van het jaar!!!).
Zorg dat het geets plaatje iets klemt op de prikker, doe voorzichtig (Nooit direct uit de tube, maar bijvoorbeeld ook met een prikker) iets secondelijm aanbrengen. Zeker geen druppels, een heel klein beetje is meer dan voldoende. Je ziet dan het doffe grijs (van het schuren) voller donkerder grijs worden. Neem de prikker met 3e pit en plaats deze, kijk of deze recht loopt met de railing en frontraam (je kunt deze altijd nog een beetje draaien, of haal hem los en plaats opnieuw).

Wil je een foto zien van de nieuwe derde pit van Ger, dan kan ik je straks een foto plaatsen, het staat nu te drogen...

Heb je nog vragen stel ze gewoon, we proberen eenieder zoveel mogelijk te helpen.
 (y)
Succes
« Laatst bewerkt op: 16 April 2010, 18:18:18 door Northlander. »

Binkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
  • Soms zou ik willen dat ik een kat was .....
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #532 Gepost op: 16 April 2010, 18:36:18 »
Hier mijn voorbeeld van de lampring geplaatst en wel ( volgens de 'sateprikker-methode' )



Even klikken op het plaatje geeft een grotere weergave. ( kan je hier niet groter dan 400*300 Plaatsen ?)

Grt Peter
« Laatst bewerkt op: 16 April 2010, 18:43:24 door Binkie »

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #533 Gepost op: 16 April 2010, 19:27:37 »
Misschien heb ik 't gemist, maar iemand al ervaring met het verwijderen van het nummer en het gemeentewapen? Dit vanwege omnummeren. Jif, M600, ...., wie?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Gert1

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #534 Gepost op: 16 April 2010, 19:30:04 »
Ik sprak Chris vandaag en die vertelde me dat omnummeren heel lastig zal worden vanwege de gebruikte inkt bij de bedrukking.
Pas dus alsjeblieft goed op, want voor je het weet zit je met een beschadigd model.

mvg,
Gert

Northlander1983

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #535 Gepost op: 16 April 2010, 19:42:48 »
Voor eenieder die twijfelt over de derde pit:





Demontage Cabine:
De cabine voorzichtig los trekken, zit met kleine nokjes aan de zijkant van de ramen geborgd!!! Eventueel een prikkertje aan beide zijde ernaast steken en alles komt van zelf los, nooit wrikken (dan is de kans veel te groot dat iets afbreekt)

Oog voor detail:
Op de lichtbalk zijn de scharnieren iets verschillend kwa grote, de iets grotere scharnier moet aan de bovenkant!!!
De 3e pit wordt uiteraard in horizontale richting gemonteerd!!!
« Laatst bewerkt op: 16 April 2010, 19:44:59 door Northlander. »

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #536 Gepost op: 17 April 2010, 11:09:11 »
Inmiddels zitten alle balken er op, op één hoog A-sein na. Ik heb per ongeluk het randje wat te ver doorgeschuurd, waardoor één van de 2 handgrepen wat aan de korte kant is...

Mocht iemand nog een hoog A-seinlamphouder hebben wat ie toch niet plaatst, stuur mij even een PM! :)

Northlander1983

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #537 Gepost op: 17 April 2010, 19:38:34 »
Ik sprak Chris vandaag en die vertelde me dat omnummeren heel lastig zal worden vanwege de gebruikte inkt bij de bedrukking.
Pas dus alsjeblieft goed op, want voor je het weet zit je met een beschadigd model.

@Chris,
kun je e.e.a. misschien iets toelichten, naar mijn weten (zie verslag van 1309 naar 1313) was de verf altijd al zeer hardnekkig. De nummers zijn weggeschuurd, is dat nu GEEN aanrader!!! Met het oog op beschadigingen aan de gele lak?

Wat is er nu aan de lak/inkt verandert tov de voorgaande 1300 van Electrotren/Rivarossi?

Rubedino

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #538 Gepost op: 17 April 2010, 19:44:56 »
Ik sprak Chris vandaag en die vertelde me dat omnummeren heel lastig zal worden vanwege de gebruikte inkt bij de bedrukking.
Pas dus alsjeblieft goed op, want voor je het weet zit je met een beschadigd model.

mvg,
Gert

nul komma nul problemo Gert! Dus als je een ander nummer wilt hebben hoor ik het wel.

KJ

Northlander1983

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #539 Gepost op: 17 April 2010, 19:50:34 »
Dan de vraag: hoe heb je het oude nummer verwijdert?
« Laatst bewerkt op: 17 April 2010, 20:01:48 door Northlander. »