Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:04:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:52:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
De Projecten van RetroJack door Eric B
Vandaag om 10:34:08
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 10:24:56
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Benrail
Vandaag om 09:56:48
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 09:43:40
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 09:12:30
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Piet Groot
Vandaag om 08:52:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
  

Auteur Topic: Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd  (gelezen 167103 keer)

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #495 Gepost op: 13 April 2010, 15:05:03 »
Beste Beneluxers,

Geinspireerd door Chris zijn verhaal m.b.t. het achteruit plaatsen van de eenbeens pantograaf, heb ik 1 van de 2 in mijn bezitzijnde NS 1310 eens goed bekeken.
Nu zag ik dat achter de eenbeens pantograaf, dus in de richting waar Chris de pantograaf heeft verplaatst (Zie ook onderstaand plaatje dat ik geleend heb van www.hetgroterdamproject.nl), er bij bepaalde lichtinval je op ongeveer 0,5 cm vanaf het bevestigingspunt van de pantograaf de contouren kunt zien van en mogelijk door Rivarossi gepland gat, wat echter nooit gerealiseerd is (Zie groene cirkel).



Helaas heb ik geen foto gemaakt, vandaar het gebruik van Chris zijn foto. Op deze foto zijn de contouren niet te zien. Bij mijn model zag ik wel aan de ene zijde van de kap, echter niet bij de andere panto.
Dit maakte mij toch nieuwsgierig en daarom besloot ik dan ook om de kap te openen.
Binnenin de kap is duidelijk waarneembaar (Bij mijn model althans) dat op ongeveer 0,5 cm vanaf beide gaten van de bevestigingsschroef voor de panto, twee plaatsen waarneembaar zijn welke, weliswaar uitgeboord dienen te worden, maar waar je waarschijnlijk de huidige pantograven naar toe kunt verhuizen. Hierdoor komen de pantograven al meer in de richting te staan zoals deze volgens medeforum genoten hoort te zitten.
Door te boren op de locatie van de contouren, eerst doormiddel van een dun boortje om zo te borgen dat op de juiste plaats een gat geboord kan worden, kan dan de pantograaf opschuiven naar achter. Op onderstaande foto (bron www.hetgroterdamproject.nl), onder het lipje groen omcirkeld , was bij mijn lok de contouren te zien.



Volgens mij is het enige probleem wat je dan nog hebt is de opstaande rand van het huidige bevestigingspunt, zie foto wederom van www.hetgroterdamproject.nl bij groene cirkel.



Dit bevestigingspunt dient afgevijld te worden en kan dan weer bijgewerkt moeten worden met bijv. bijpassende grijze verf. Hier zal je, mijn inziens, uiteindelijk niks meer van zien aangezien de panto boven dit gat zal zitten.

Enige waar ik nu nog even geen oplossing voor heb is de opvulling tussen het dak en de onderkant van de panto op de nieuwe locatie. Misschien dat iemand hier raad mee weet? Zelf zat ik te denken aan een klein stukje messing/koper buis met de diameter van de bevestigingsschroef en deze later in de juiste kleur te spuiten.

Blijft natuurlijk het feit overeind staan waarom door de fabrikant en de importeur voor deze oplossing/locatie is gekozen.
Zelf heb ik deze modellen op voorhand besteld iets dat ik waarschijnlijk bij dit merk in de toekomst niet meer zal doen. Zeker gezien de communicatie vanuit de importeur dat de geconstateerde tekortkomingen bij uitlevering opgelost zouden zijn en deze in mijn ogen simpel te voorkomen missers in combinatie met de prijs. Aan een piko loc wil ik best wat gaan knutselen, maar bij een loc van bijna 200 euro gaat me dat toch iets te ver. In dit geval ga ik het wel doen vanwege de geweldige oplossing van Ger Knijf, maar het had natuurlijk niet gehoeven

Mvg Maikel van Velzen

P.s. mocht het, ondanks de bronvermelding, niet toegestaan zijn om de foto's te gebruiken dan hierbij alvast mijn oprechte excuses. Wist even niet zo snel een andere manier om mijn verhaal duidelijk te maken.



Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #496 Gepost op: 13 April 2010, 15:09:11 »
Geen punt qua foto's. Er staat netjes bron bij, dus no problem  ;D

Northlander1983

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #497 Gepost op: 13 April 2010, 16:24:55 »
Beste Maikel,

het verschuiven van de panto zal niet direct het probleem geven, eerder hoe de oude gaten weer te herstellen zonder dat dit direct zichtbaar is.

Hoe ga je de 4 gaten van de isolatoren (op foto wit) herstellen, immers de panto moet 5mm (0,5cm) in zijn geheel verschoven worden. Verder is de eenbeen panto niet juist, nu zijn hiervoor wel genoeg alternatieven te vinden bv: Sommerfeldt, Roco en of Lima.
Vergeten we even de bijkomende kosten van de nieuwe pantografen zal e.e.a. toch de nodige aandacht vragen.

Zelf had ik ook beide modellen besteld, het is nu de vraag of ik een correcte 1312 ga omnummeren en of de 1310 neem en de pantografen ga opschuiven. Bij beiden loop je risico en zoals vele met me eens zullen zijn, had dit zeker niet gehoeven.

succes

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #498 Gepost op: 13 April 2010, 16:56:55 »
makkelijk zat. Gaatjes vullen met evergreen-staf, omgeving afplakken, zaak glad afvijlen en schuren en het dakluik met de panto opnieuw spuiten. Het kleine beetje kleurverschil rommel je dan maar weg met weathering, dak van zo'n loc is toch heel goor.

Northlander1983

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #499 Gepost op: 13 April 2010, 18:25:19 »
Mooi omschreven Floris, heb je een eigen werk wat je eens kunt tonen?

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #500 Gepost op: 13 April 2010, 18:26:50 »
Maikel,

Als je je pantograaf wilt opschuiven, dan hoef je je toch niet precies te houden aan de plekken van Rivarossi? Met andere woorden, dan kun je 'm maar beter precies op de goede plek zetten.

Zo maar een gedachte..

Succes, gr,

Bert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #501 Gepost op: 14 April 2010, 11:29:04 »
ik heb zelf geen 1300, wat moet ik met zo'n ding... mar dit soort verbouwingen zijn toch allemaal grofweg hetzelfde. gewoon aan de slag en geen gezanik.  ;D

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #502 Gepost op: 14 April 2010, 14:08:18 »

Hoe ga je de 4 gaten van de isolatoren (op foto wit) herstellen, immers de panto moet 5mm (0,5cm) in zijn geheel verschoven worden.

Sorry, mijn model heb ik bekeken toen ik aan het wachten was op een bewerking van mijn computer. Het model heb ik dus niet geheel uit elkaar gehaald en nog niet supergoed bekeken. Van het model heb ik alleen de kap gehaald. Ik heb niet de pantograaf van het model gehaald. Wist niet dat de isolatoren in de kap vastgezet waren. Ik had zelf meer het idee dat deze tussen de kap en het frame van de strommafnemer ingeklemt zitten. Maar nu ik de foto van Chris beter bekijk zie ik inderdaad dat deze in de kap vastzitten.
Nu ik dit weet begin ik niet aan deze ombouw klus en laat ik het lekker zoals het is.

Wat ik me echter nog wel afvraag is hoe ik aan de pantografen kom die Chris beschrijft.
Invoeren in Google levert vrij weinig, tot niks op (Behalve dan de site van Chris).
Rivarossi/lima site al bekeken, ook niks.
Ook webwinkels bieden geen soelaas tot op heden.

Wie-oh-wie kan mij helpen.

Mvg Maikel



Groet Maikel

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #503 Gepost op: 14 April 2010, 14:16:39 »
Maikel

Ik heb net gekeken, je kunt ook de sommerfeldt eenbeens gebruiken (902 dacht ik)
Maar dat weer ik niet zeker. Schuitje is wel grof, maar het gaf voor de bevestiging zit precies op dezelfde plek.
Of op Houten de Lima man eens aanspreken.
Het nummer wat ik gaf is geen bestelnummer maar een onderdeelnummer van Lima.
« Laatst bewerkt op: 14 April 2010, 14:19:02 door Chris van Diesen »

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #504 Gepost op: 14 April 2010, 16:54:32 »
Even terugkomen op de setjes van Ger Knijf. Hoe moet je de lamphouders voor het hoge sein plaatsen? Moet je daar ook iets voor opschuren/losklikken? Dit kan ik namelijk nergens terugvinden op het forum.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #505 Gepost op: 14 April 2010, 17:01:39 »
De lampring wegschuren op de kap.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #506 Gepost op: 14 April 2010, 17:46:17 »
Hmm, ik denk dat ik die dan maar laat zitten. Nog 1 vraagje: hoe krijg ik de grijze blokjes met het cabine-interieur los? Ik heb alle plakkertjes en de lichtgeleiders van de onderste frontseinen losgehaald, maar het blokje klemt goed vast.

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #507 Gepost op: 14 April 2010, 18:47:33 »
Beste Chris,

Sommerfeldt 902 is het niet denk ik. Met dit nummer vind ik op internet nl. het volgende:
902 piece 22,30 0 Pantograph,scissors type,DR e.g.E 44,red (bron Sommerfeldt)

Wel kom ik de volgende pantografen tegen: SF927 en SF968.
Weet jij toevallig zo bij welke van de twee het gat op de juiste plaats zit?

Alvast bedankt.

Mvg Maikel van Velzen

jakop

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #508 Gepost op: 14 April 2010, 19:24:32 »
Misschien is de Sommerfeldt 927 mogelijk.
Deze wordt door KleinSpoor bij de NS1500 aanbevolen en als ik me niet vergis heb je die en kan je bekijken of die passen.

Groet,

Jakop

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:Rivarossi NS 1310/1312 Gerenoveerd
« Reactie #509 Gepost op: 14 April 2010, 21:58:51 »
Beste Jakob,

Ja, die heb ik inderdaad. Stom van me. Ga gelijk even kijken hoe de bevestiging van deze panto is.

Groet Maikel