Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Sikko
Vandaag om 19:15:15
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 19:14:12
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 18:49:10
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
booster vraag door Menno
Vandaag om 17:55:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28

Auteur Topic: Houtraksebos - (Baanplan H0)  (gelezen 13213 keer)

rjr

• Offline Offline
Houtraksebos - (Baanplan H0)
« Gepost op: 26 November 2008, 15:09:59 »
In een ander draadje had ik al wat foto's laten zien van mijn nieuwe ruimte. Hiervoor ben ik al lang bezig een baanplan voor te ontwerpen. Nu de kamer af is heb ik ook eens kunnen passen en meten of het allemaal wel kon, en vooral ook of ik wegkom onder de stukken schuindak.

Op basis hiervan toch nog wat kleine aanpassingen gemaakt.

als eerste wat gegevens:
Schaal H0
tijdperk, ruime 3 duits
--nadruk op stoom, aangevult met een beetje diesel.
--daarnaast is er ruimte gemaakt voor elektrische tractie zonder dat dit stoort.
2 rail systeem, wissels voornamelijk roco.
Digitaal bestuurd, deels handmatig, deels computer.

totaal van 3 stations:
1 klein bergstation
1 kopstation met lokverzorging
1 doorgaand station als overgang van enkelsporig naar dubbelsporig.

Doel van de baan:
treinen zien rijden, zelf daarmee bezig zijn, treinen uitrangeren, nieuwe lok er voor zetten. Door deels computer sturing ook eens met de handen over elkaar kunnen genieten. En met meerdere mensen op de baan kunnen rijden.
Mede ook door dit doel zal dit plan voor verschillenden te druk zijn. Te veel rails, te dich bij elkaar, maar daar kies ik bewust voor.
Om dit een beetje op te vangen zal de aankleding de baan als het ware in tweeen delen. Naar het midden toe zal het landschap omhooggaan, waarbij het doorgaande station dus in een ander dal komt te liggen. Dit dal zal dan ook wat stedelijker aangekleed gaan worden, tewijl de andere kant een landelijker karakter zal gaan krijgen. En als het dan nog te veel wordt naar mijn mening kan ik alijd besluiten meer delen weg te werken in tunnels.

Idee achter de baan:
redelijk kopstation dat in de punt van een driehoek ligt. Hierdoor zal het station als doorvoer station dienen. Treinen van de ene lijn naar de andere zullen altijd via mijn kopstation moeten. Net voor het kopstation ligt een kleiner doorgaand station. Vooral voor personen, en wat lokale goederen vervoer.
En vanuit het kopstaton kun je een klein bergstation bereiken voor wat personen vervoer.
Ook is hier lokaal goederen vervoer, als mede een houtbedrijf.
Tekening van dit idee:

uitwerking van het idee:
De twee grote stations worden opgevangen door het schaduw station.
Op mijn kopstation kunnen dus van alle soorten goederen rijden. Deze komen binnen, worden van andere lok voorzien en vertrekken weer richting de andere stad. Het vervoer wordt opgesplits naar kleinere samenstellingen voor de tussenliggende dorpjes ( of andersom ) of zijn bedoel voor het eigenstation.
Daarnaast is er natuurlijk personen vervoer tussen de verschillende stations.

Laag 1 komt het schaduwstation. iets van 20 sporen, bij aanleg kijk ik wel of het er nog wat meer kunnen worden. De wisselstraten hiervan heb ik niet getekekend, dat is volgens een procedure die ik de vorige 3 banen ook al gebruikt heb:

Op dit nivo loopt ook een rondje buiten om, net onder het raam langs. Dit wordt een stuk voor loks met bovenleiding. Die zullen hier hun rondjes draaien, en nooit omhoog komen. En E-lok dient bovenleiding het hebben, maar ik wil niet op mijn hele baan bovenleiding hebben omdat daarbij de stoomloks minder uitkomen ( is mijn idee )

Binnen in ligt hier nu een simpele cirkel, deze is voor de kinderen bedoeld. zij kunnen hier hun eigen idee uitwerken met een klein station, wat aankleding. De treinen kunnen hier wisselen waardoor mijn treinen bij hun langs kunnen, en ze hun treinen eens naar mij kunnen sturen.
Het idee hierachter is dat ze een soort van diorama idee krijgen met achterwant, en lucht, hun werkhoogt wordt dan minimaal 30cm voor de volgende baan er bovenlangs gaat. Heb op een eerdere baan met dit idee gewerkt en dat geeft leuke effecten.

Links is de klimspiraal die dus vanaf dit nivo 30cm klimt. De helling in de binnen baan ( die dalend wordt bereden ) komt daarmee op 2.7%

voor het volgende nivo heb ik nog 2 opties, niet helemaal duidelijk welke ik ga doen:

of

bij optie 1 blijf ik langer dubbelsporig rijden, bij optie 2 wordt het al enkelsporig. Dit deel wordt in het uiteindelijke ontwerp zichtbaar als een spoor wat door een dal zal gaan rijden. Enkelspoor geeft een wat speelser effect denk ik, en heeft mijn voorkeur. Op deze laag zit het doorgaand station. Links onderin een opstelspoor waar onderandere wat lok verzorging komt. De twee spoortjes links boven zijn voor goederen.

Tenslotte laag 3. Hier komt het kopstation, met eigen goederen voorzieningen en lokverzorging/draaischijf/lokloods. Met name die laatste 2 zijn lastig, kosten veel ruimte, maar bij stoomloks kan een draaischijf toch eigenlijk niet ontbreken ( mijn meeste stoomloks hebben ook geen koppeling aan de voorkant zitten )

Hoe met name de goederen sporen precies komen te liggen hangt van de uiteindelijke bouw af, en van de gebouwen die er dan omheen komen te staan.
vanaf het station gaat een enkelsporige lijn naar het kleine bergstation. Deze gaat via 2 viaducten over de lager gelegen enkel of dubbelsporige lijn. Zie hiervoor ook dat wat zichtbaar wordt ( de onderste laag is hierbij niet mee genomen omdat dit het overzicht niet ten goede kwam )

Nu zal in de uiteindelijke aankleding nog wel wat van de scherpere bochten weggewerkt gaan worden onder bergen. Echter ik hou er van om mijn treinen te zien rijden, en wil dus niet alles weggewerkt hebben.
De langere sporen bij de draaischijf zullen in een later te maken lokloods komen.
Op het station zal de lok van een korte trein direct kunnen omlopen. Blij langere treinen zal de lok zichtzelf vast zetten en vrijkomen als een andere lok met de wagons weggereden is.

De baan wordt computer gestuurd, waarbij de computer ook het doorgaande station kan bedienen. Bij het kopstation zal de computer de trein rustig binnen laten komen, daarna is het mijn taak deze uit te rangeren en klaar te zetten voor vertrek. Via een knop per spoor geef ik dan aan de compter aan op welk spoor er een trein klaarstaat, en de computer zal deze dan weer opnemen in het programma. Hierbij wil ik geen muis of toetsenbord gaan gebruiken, maar alleen een bedieningspanneel. De computer moet zelf maar in de gaten houden welke lok het is, en dus welk adres daar bij hoort.
Het bergstation zal buiten de computer sturing gehouden worden, in elk geval dat is het huidige plan.
Het doorgaande station moet omgeschakeld kunnen worden naar handbediening.

De plannen zijn er, de uitwerking moet nog gaan komen. Maar we zitten eindelijk weer op het punt waarbij we kunnen beginnen met de opbouw van de tafels voor het schaduwstation.

Zo redelijk verhaal, heb aan de voorbereiding intussen ook meer dan een jaar gewerkt, waarbij verschillende plannen zijn ontstaan, en weer weggegooit. Voornamelijk omdat de uiteindelijke ruimte anders werd door gemeentelijke regels. Toch zullen er vast nog wel wat dingen zijn die anders/beter kunnen, dus advies is altijd welkom.

Groet,
Roelco

« Laatst bewerkt op: 26 November 2008, 22:03:25 door Hans van de Burgt »

Saraan

• Offline Offline
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: baanplan houtraksebos
« Reactie #1 Gepost op: 26 November 2008, 15:30:11 »
Roelco, dit is een ambitieus plan! En je heb er kennelijk goed over nagedacht. Over het algemeen kan ik je hele motivatie goed terugvinden in het baanplan. Zoals je al zei, wat overladen, maar daar kies je dus bewust voor.

Tussen het spiraal en het doorgaand station ofwel volledig enkelsporig, ofwel volledig dubbelsporig aanleggen. Dubbelsporig tot net voor het station is een beetje onwaarschijnlijk.

Het kopstation zou ik nog eens wat aandacht geven. Ik zou een kopspoor inruilen voor een beter uitgewerkt locdepot. Nu is de lokdepot niet in orde; er ontbreekt de logische onderhouds-sekwentie en de aansluiting van je depot is ook niet erg elegant.

Voor de rest vind ik dit een prachtig plan!

groeten,
MIchiel

rjr

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 November 2008, 15:45:48 »
Michiel,

Bedankt voor je ractie.

Dubbelsporig tot vlak voor het station valt niet echt op omdat het spoor daar dan als enkelsporig uit de tunnel komt, je weet dan dus eigenlijk niet wat er daarna allemaal gebeurt. Het zou b.v. nog een oudere enkelsporige tunnen kunnen zijn die nog niet verbreed is.
En dit is voornamelijk gedaan omdat ik dan met ruimte beter uitkom op het station zodat elke spoor bereikbaar blijft.
ben het wel met je eens dat het beter lijkt het dan maar helemaal enkelsporig uit te voeren, maar het andere is wel te verantwoorden.

Met het lokdepot ben ik ook nog niet helemaal tevreden. Ben er ook mee bezig geweest om draaischijf en lokloods om te draaien. hierdoor is de aansluiting beter, alleen dan zit je vooral naar de achterkant van de lokloods te kijken. En ik zie graag mijn loks daar staan, maar daar wordt nog over nagedacht. Misschien eens kijken naar het inruilen van een kopspoor.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 November 2008, 16:28:37 »
Even voor het idee de draaischijf verplaats naar achteren, geeft misschien wel een iets rustiger beeld, niet al te propperig:

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #4 Gepost op: 26 November 2008, 18:31:16 »
Hoi,

Ik heb even wat zitten kladderen in paint maar is zo iets niet een idee voor de positie van de locloods?, is wat hoger dan je oorspronkelijke versie.
De loc kan dan vanuit de verzorgingssporen via het uithaalspoor alle perronsporen bereiken, en je hebt zicht op de locloods, het is wel even ruw neergezet, en de verzorgingssporen moeten natuurlijk ook nog wat meer logica krijgen.
Veel succes, leuk baanplan.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 26 November 2008, 23:28:04 door prutser »

Saraan

• Offline Offline
Re: Houtraksebos - (Baanplan H0)
« Reactie #5 Gepost op: 26 November 2008, 22:27:48 »
Roelco,

Ik weet niet of je deze link kent? Het is een beknopte beschrijving van de werking van een stoomdepot. Ik denk dat je aan de hand hiervan, je baanplan betreffende het depot practischer kan uitzetten. 't Is maar een voorstel.

groetjes,
Michiel

Daan Knoben

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 28 November 2008, 08:20:07 »
Hoi Roelco,

Ten eerste heb je een fantastisch mooie ruimte ter beschikking. Het is ongeveer dezelfde oppervlakte die ik zelf ook heb. Persoonlijk vind ik dat je te veel wil doen op de oppervlakte die je hebt. Ik heb me er zelf ook op betrapt met ontwerpen van een baanplan. Ik wilde eerst ook een groot station, én hoofdbaan, én een zijlijn met klein station. Maar voor een realistische weergave wordt het al snel te vol.

In jou situatie zou ik persoonlijk of het grote doorgangstation, of het zijlijntje weghalen.

Een kopstation is erg mooi, maar in je baanplan, lijkt het heel erg opgepropt in de rechter onderhoek. Persoonlijk zou ik het baanplan aanpassen waardoor het kopstation veel meer in de rechterbovenhoek al begint. Zo kun je het station in een grote flauwe boog leggen, en hoef je ook niet alle wissels en draaischijven etc. zo op een hoopje te proppen, tevens krijg je dan wat meer ruimte voor realistische uithaalsporen en mooie vloeiende wisselstraten. En belangrijk voordeel is ook dat je iets meer spoorlengte overhoudt, dan kun je evengoed niet zon lange treinen gebruiken, maar dan staan tenminste een trein niet tussen stootblok en sein gepropt.

Ondanks dat als je de zijlijn of het doorgangsstation weghaalt, en daardoor minder rijmogelijkheden krijgt, zou ik het toch eens goed overwegen.

Ook zou ik altijd zorgen dat het locdepot en de op de draaischijf uitkomende sporen niet direct op een hoofdspoor komen.

Persoonlijk zou ik aan beide zijden van de hoofdbaan die in het kopstation uitkomt, 1 uithaalspoor maken.

Verder ziet het plan en idee er erg leuk uit, mijn tips zijn enkel bedoeld ter overweging. Ik maak liever 2 dingen heel mooi en realistisch, dan 3 dingen die eigenlijk net teveel op een hoopje liggen, en daardoor de werkelijkheid bijten.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 01 December 2008, 16:24:12 »
Michiel,

die link kende ik niet, maar het wel de special van railhobby gelezen over lokdepots. Soms moet je alleen consessies doen met wat je wilt, en wat kan. Ik had een heel mooi en practich lokdepot, maar dat nam zo veel ruimte in dat ik met de rest van de baan niet goed uitkwam, dus het lokdepot wat kleiner gemaakt.

Daan,
Het is inderdaad vol als je het zo van boven bekijkt, je moet het geheel alleen wel gescheiden zien. met behulp van het landschap wordt de breede tafel in 2 delen verdeeld. in het ene deel heb je dus alleen het doorgaande station.
In het andere deel heb je een dubbelsporige baan ergens halverwege de berghelling. In het dal een enkelsporige baan ( realistischere zou misschien zijn deze twee om te draaien, ben ik nog over aan het denken )
En op de helling aan de andere kant van het dal ligt een enkelsporige baan naar een klein bergstation.

Heb intussen mijn kopstation iets aangepast met betere mogelijkheid voor lokverzorging ( al blijft dat wat aan de kleine kant):

Hierbij zit een deel voor de deur, dit deel zal afneembaar moeten gaan worden, maar het geeft de mogelijkheid de sporen wat te verlengen. En om beter bij de lokverzorging/draaischijf te komen. In princiepe zou het zo zijn dat ook zonder dit deel er gereden kan worden. De draaischijf is nu vanuit het enkelsporige zijlijntje bereikbaar, dus hoef de hoofdbaan nu niet op. Daarnaast heb ik nog een kort uitrijspoor er naast.

Mijn station in een flauwe boog doe ik niet, geeft te veel problemen met aan en afkoppelen, en bij rangeren haal ik treinen helemaal uit elkaar, elke wagon wordt appart genomen, en in een andere samenstelling waar klaargezet voor vertrek. En in een bocht geeft dit toch te veel problemen voor lekker rangeer werk.

Ik waardeer elke tip en neem die in overweging.
Echter ik ben wel makkelijk met realistisch zijn. Mijn baan, zoals ik die maak moet ik plezier aan hebben, heb ik dat dan is dat mijn realistische baan. Ik stoor me er dan niet zo aan dat ze er in de 1:1 werkelijkheid een beetje naast zitten. Kan er niet zo veel aan doen dat ze zich daar niet realistisch gedragen:) 
( of te wel, bekijk het vanuit de andere kant, en zorg dat je zelf plezier in je hobby hebt. Een hele realistische baan waarbij ik na een halfjaar uitgekeken ben geeft mij minder voldoening dan een baan waar ik jaren plezier aan heb. )

Saraan

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 December 2008, 22:14:39 »
Het lokdepot vind ik nu een stuk practischer. Dit is een vrij geloofwaardig compromis, dat je zelfs in het echt zou kunnen vinden. (Ik denk dan aan de plannen van het oude Brussel-Noord kopstation uit 1926 dat ik net heb kunnen bestuderen, waar er ook een plaatsgebrek was kwa depot). Met een logische invulling van de onderhoudshandelingen kan je hiervan een perfect geloofwaardig depot maken.

groeten,

Daan Knoben

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 02 December 2008, 08:29:51 »
Je nieuwe plan is al beter alhoewel je nu onnodige veel wissels gebruikt naar mijn mening.

De overloop wissel tussen de onderste 2 sporen heeft geen extra functie. Het maakt de 2 sporen alleen maar korter, en de wissel op het einde zorgt ervoor dat de lok al kan omlopen.

Tevens zou ik de onderste 2 sporen niet via die hele reeks wissels direct verbinden met je locdepot. Ik zou zoals op de tekening met blauw aangegeven, rechts een uithaalspoor maken. Hierdoor worden je goederensporen ook wat langer, kun je nog meer rangeren omdat je van de onderste 2 sporen niet over de hoofdbaan hoeft te rangeren, en verder zou ik het zijlijntje niet direct verbinden met de draaischijf. Het uithaal spoor wat naast het zijlijntje ligt kun je natuurlijk wel zo laten liggen zodat je van daaruit op de draaischijf kunt, én naar het onderste stationsspoor via de wisselstraat.

En ik zou het omlaag stekende kopspoortje vanuit de draaischijf, links van de 2 oprijsporen leggen. Dan kun je hem ook nét iets langer maken. Nu pas er nauwelijks een grote stoomloc op.

Op het doorgaande station, zou ik aan de rechter kan nog een uithaalspoor maken, dan kun je daar ook rangeren zonder dat je hoofdbaan blokkeert. Dit geeft weer extra rijmogelijkheden, en dus het plezier wat je graag wilde:)

Verder ben je wel op de goeie weg hoor en kan dit een heel mooie baan worden.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 02 December 2008, 09:19:12 »
Je nieuwe plan is al beter alhoewel je nu onnodige veel wissels gebruikt naar mijn mening.

De overloop wissel tussen de onderste 2 sporen heeft geen extra functie. Het maakt de 2 sporen alleen maar korter, en de wissel op het einde zorgt ervoor dat de lok al kan omlopen.
Dit klopt, echter zoals aangegeven zal dat laatste deel een losse plaat worden die er niet altijd hoeft te liggen aangezien die voor de deur komt, en zonder kan ik bij kleine treinen toch omrijden via die wissels, zelfde geld voor die wisselstraat in die bovendste sporen.

Tevens zou ik de onderste 2 sporen niet via die hele reeks wissels direct verbinden met je locdepot.
Dan zouden de loks naar de draaischijf extra bewegingen moeten maken, en via draaischijf bij lokverzorging uit moeten komen?

Ik zou zoals op de tekening met blauw aangegeven, rechts een uithaalspoor maken. Hierdoor worden je goederensporen ook wat langer, kun je nog meer rangeren omdat je van de onderste 2 sporen niet over de hoofdbaan hoeft te rangeren,
Is inderdaad een goede optie, ware het niet dat daar de muur met de buren staat :) Zou ik het hele plan zo ver op moeten schijven dat dit er nog naast kan.
PS, die onderste sporen zijn voor personen vervoer, en hier zal dus weinig gerangeerd worden, die rijden meestal wel in vaste stammen, soms eens 1 wagen er bij of af.

en verder zou ik het zijlijntje niet direct verbinden met de draaischijf. Het uithaal spoor wat naast het zijlijntje ligt kun je natuurlijk wel zo laten liggen zodat je van daaruit op de draaischijf kunt, én naar het onderste stationsspoor via de wisselstraat.
Dit kwam in het programma niet uit met de wissels en de minimale straal van 415 die ik aanhoud. Maar zal bij het werkelijk leggen van het station dit wel proberen, vindt deze oplossing inderdaad beter.

En ik zou het omlaag stekende kopspoortje vanuit de draaischijf, links van de 2 oprijsporen leggen. Dan kun je hem ook nét iets langer maken. Nu past er nauwelijks een grote stoomloc op.
Klopt, al heb ik ook wel wat kleine stoomloks. Maar ook hier moet ik kijken bij het echte leggen hoe het uitkomt, wat nog mooi is, waar mijn loks nog een beetje netjes op kunnen. Vindt dit een beetje lastig te bepalen via een programma, ook met benodigde vrije ruimte zodat er nog iets langs kan.

Op het doorgaande station, zou ik aan de rechter kan nog een uithaalspoor maken, dan kun je daar ook rangeren zonder dat je hoofdbaan blokkeert. Dit geeft weer extra rijmogelijkheden, en dus het plezier wat je graag wilde:)

Verder ben je wel op de goeie weg hoor en kan dit een heel mooie baan worden.

Dat extra spoortje is inderdaad een goede optie.

Ben gisteren begonnen met de opbouw van de tafel, zal nog wel even duren voordat ik aan het bovendste station bezig ben, maar geeft me in elk geval nog wat tijd het helemaal naar mijn zin te maken, en aan het plan al een beetje te wennen. Als je er een maand later zelf naar kijkt heb je ook nog wel eens iets van, dat moet toch net even anders.

Bedankt voor de reacties tot dus ver,
Groet,
Roelco

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #11 Gepost op: 02 December 2008, 11:51:37 »
Al es uitgerekend hoeveel verschillende rijroutes je kunt maken? Dat bepaalt nl voor een groot deel het "plezier" in een baan.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Daan Knoben

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 03 December 2008, 09:36:16 »
Dan zouden de loks naar de draaischijf extra bewegingen moeten maken, en via draaischijf bij lokverzorging uit moeten komen?

Nee ik bedoelde eigenlijk dat je alleen de wisselverbinding vanuit de zijlijn direct naar de draaischijf weghaalt.

- Dus dat je vanuit de zijlijn niet naar de draaischij kan direct, en wel naar de wisselstraat van hett station
- Je vanuit het uithaal spoor én naar de draaischijf kan én naar de wisselstraat.

Je meot maar eens kijken of het uithaalspoor rechts mogelijk is door e.e.a. te verschuiven, denk dat het je wel veel plezier oplevert, je kunt dan ook treinstellen wegrangeren na de spits enzo:)

rjr

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 03 December 2008, 16:12:34 »
Han,

als mijn kopstation A is, doorgaand B, schaduw C, en kleine kopstation D dan kan ik:
van A - B - C - B - A
van A - B - A 
van C - B - C
van A - D
en C - C

Na het doorgaande station zou er eigenlijk nog een mogelijkheid moeten zijn voor de loks om te draaien zonder het kopstation binnen te rijden zodat het automatisch kan rijden zonder rangeer beweeging ( met name als je bezoek hebt kom je daar dan niet zo aan toe )
heb hier wel wat voor bedacht, maar dat is nog niet helemaal goed, dit deel zou wel volledig buiten zicht vallen om het niet nog drukker te maken.
dit zou toevoegen:
C - B - B - C
B - B
C - B - C

Daan,
Die aanpassing bij de draaischijf is inderdaad gelukt nu in het ontwerp.
Van het kleine kopstation kom ik op de wisselstraat uit, maar niet direct op de draaischijf.

Groet,
Roelco

rjr

• Offline Offline
Re:Houtraksebos - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 01 September 2010, 13:28:46 »
We zijn intussen redelijk wat tijd verder, de ruimte is af, en met de baan is begonnen met bouwen. Ook hebben we intussen wat test gereden op een deel van de baan. Op basis daarvan wat aanpassingen gedaan. En er moet tot dus ver nog 1 aanpassing gaan komen. Wat ligt er nu?

schaduw station:

is niet echt veranderd tenopzichte van het ontwerp. Beetje onderin waar de overloop wissels dichter bij elkaar zijn komen te zitten omdat ik op de brug al begonnen ben met klimmen. Hier liggen de 2 sporen dus met hoogte verschil.

Daarna kom ik, na nog een extra lus om hoogte te winnen uit op het volgende nivo waar een doorgaand station is gekomen:

Hier is tenopzichte van het plan wel wat veranderd. Met name de bocht rechts is anders/uitgebreider geworden.
De 2 groene wissels is nog een kleine aanpassing die ik nog wil gaan doen omdat je merkt dat de overgang het station uit en 1 van die kant een beperking opleverd. Hier een foto van de huidige situatie:

(het stationsgebouw staat op de foto nog aan de verkeerde kant. Ook zal het niet dit gebouw gaan worden wat hier komen moet )
Met name de lange doorgaande treinen staan te lang te wachten tot ze verder kunnen. Door deze oplossing kunnen doorgaande treinen over het eerste voorste spoor rijden terwijl op 1 van de andere sporen ook nog een trein binnen kan komen.

Intussen is het eerste stukje ook van landschap voorzien:

En we zijn bijna zover om ook de laatste 2 sporen naar boven aan te brengen zodat we op nivo zijn voor het uiteindelijke kopstation.
Al met al best wat tijd overheen gegaan. Maar hebben eerst uitgebreid gereden met alleen de onderste laag.
Intussen hebben we ongeveer 1 jaar gereden met de huidige versie zoals in de tekeningen hierboven aangegeven. Het meeste nog altijd zonder landschap zodat we overal goed bij kunnen en probleem punten nu al kunnen aanpassen. Als het landschap eenmaal aangebracht is kan ik overal nog wel bij, maar nu gaat het toch wat handiger.

Groet,
Roelco