Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 00:04:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
18 November 2025, 23:41:27
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door VictorPM
18 November 2025, 23:37:24
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Joz
18 November 2025, 23:30:58
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
18 November 2025, 23:21:49
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Sikko
18 November 2025, 23:14:59
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
18 November 2025, 23:02:37
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Schachbrett
18 November 2025, 23:02:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 November 2025, 23:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
18 November 2025, 22:33:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
18 November 2025, 22:24:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
18 November 2025, 22:23:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
18 November 2025, 22:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 November 2025, 22:04:15
Aachenau West door wob
18 November 2025, 22:01:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
18 November 2025, 21:51:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
18 November 2025, 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
18 November 2025, 21:06:58
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:41:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:38:11
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
18 November 2025, 19:56:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
18 November 2025, 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
18 November 2025, 18:58:29
Artitec 6300 door Gerke
18 November 2025, 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
18 November 2025, 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
18 November 2025, 17:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
18 November 2025, 16:44:55
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
18 November 2025, 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
18 November 2025, 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
18 November 2025, 15:15:16
  

Auteur Topic: Schnitzler - (Baanplan H0)  (gelezen 6291 keer)

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Schnitzler - (Baanplan H0)
« Gepost op: 26 November 2008, 13:13:55 »
Op 2 november j.l. startte ik een nieuwe topic over dit baanplan:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/industriebahn_bunt_2.png.

Inmiddels heb ik op grond daarvan 4 plannen getekend. De juiste keuze is voor mij moeilijk. Ik ben benieuwd naar jullie commentaren en adviezen.
Het betreft een kleinschalig spoorplan. Een deel houtkap en verwerking, een deel houtoverslag in bijv. een haven.

Hieronder de 4 plannen:
1.

2.

3.

4.




« Laatst bewerkt op: 26 November 2008, 22:05:32 door Hans van de Burgt »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10767
Re: Help mij eens verder 2
« Reactie #1 Gepost op: 26 November 2008, 13:19:47 »
Wat is het verschil tussen 2 en 3?
No dress rehearsel, this is our life.

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Help mij eens verder 2
« Reactie #2 Gepost op: 26 November 2008, 13:24:34 »
Zie het onderste gedeelt: 1 opstelspoor meer.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3494
    • modulebaan.nl
Re: Help mij eens verder 2
« Reactie #3 Gepost op: 26 November 2008, 13:30:19 »
Hoi Jos,

Welke van de 4 maakt volgens mij niet zo heel veel uit. Wat me wel opvalt is dat je een van bijzonderheden van het origineel weglaat: het door laten lopen van de opstelsporen zodat je "achter de coulissen" wagens kunt vervangen of laden- en lossen.

Het origineel lijkt mij vooral bedoeld om een show te geven op een beurs oid.

Als je een van onderstaande baanplannen wilt gebruiken om thuis je eerste baan te maken, zou ik kiezen voor versie 4. Je kunt dat alternatief zo opbouwen dat je later eventueel een heel stuk tussen beide eindstations kunt plaatsen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10767
Re: Help mij eens verder 2
« Reactie #4 Gepost op: 26 November 2008, 13:33:20 »
Ok, ik zou dan zeggen 1 of 4, afhankelijk van de beschikbare ruimte.
Het spoortje dat op plan 2 en 3 over de andere helft doorloopt voegt volgens mij niet zoveel toe. Het is in het landschap niet zo logisch.
No dress rehearsel, this is our life.

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Help mij eens verder 2
« Reactie #5 Gepost op: 26 November 2008, 13:45:24 »
Ik stem voor nummer 1

Met nummer 2 en 3 vind ik het meest rechtse spoor nogal vreemd en storend door het decor lopen.  Met nummer 4 kom je wegens een te korte opstellengte onderaan op het hoofdspoor meteen in de problemen.

Nummer 1 lijkt me rangeertechnisch de beste keus. Beide themas zijn ook goed gekozen; erg veschillend en complementair. Het rangeren is aan beide kanten functioneel en aanvullend. Jammer dat het sporenplan aan beide zijde erg gelijkaardig is. Maar voor de rest lijkt me dit een erg leuk project.

groeten,
Michiel

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Help mij eens verder 2
« Reactie #6 Gepost op: 26 November 2008, 16:37:15 »
Dank voor jullie reacties.
N.a.v. de waardevolle opmerkingen wil ik me gaan concentreren op ontwerp 1 en 4.

Er zijn nog een paar vragen.
Hoe is het doorlopen van de opstelsporen achter de coulissen te realiseren (ruimte!!)?
Welk alternatief is er om de sporen wat afwisselender te maken?
Hoe zou ik in 4 de opstellengte kunnen vergroten zonder consessies te doen aan de afmetingen?

Ter informatie nog het volgende.
De plannen zijn bedoeld om een flexibele baan te creëren. met een paar simpele handelingen moet het spul uit elkaar te halen zijn om sporadisch plaats te maken voor een logé. Ik denk dat op deze wijze technisch te kunnen realiseren.

Vooral 4  is hier m.i. zeer geschikt voor: 2 losse "modules" met een tussenstuk.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10767
Re: Help mij eens verder 2
« Reactie #7 Gepost op: 26 November 2008, 16:42:52 »
Ontwerp 1 kun je natuurlijk ook makkelijk in 3  modules opknippen.
Het blijft op een klein oppervlak natuurlijk altijd woekeren met ruimte en sporen. In beperking toont zich de meester!
No dress rehearsel, this is our life.

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Help mij eens verder 2
« Reactie #8 Gepost op: 26 November 2008, 16:44:25 »
Dat is ook mijn opzet.
Wie reageert er nog op de gestelde vragen, a.u.b.?

Gr. Jos

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10767
Re: Help mij eens verder 2
« Reactie #9 Gepost op: 26 November 2008, 16:45:29 »
Geduld... ze staan er al 12 minuten  :-|
No dress rehearsel, this is our life.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3494
    • modulebaan.nl
Re: Help mij eens verder 2
« Reactie #10 Gepost op: 26 November 2008, 16:54:07 »
Hoi Jos,

De bocht wordt afgeschermd door een achtergondplaat, zodat je dat stuk niet ziet. Als je de toeschouwerskant van die plaat afwerkt als de gevel van een fabriek oid en je laat de sporen door een poort lopen, verdwijnen de treinen al.

Groet,
Tjalling

(Ik laat je maar niet langer wachten, een uitgebreider antwoord kost meer tijd  :))
modulebaan.nl

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Schnitzler - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 01 December 2008, 19:28:00 »
Beste Tjaling en andere belangstellenden,

ik snap de opzet. Gaan we uit van ontwerp 1 dan zou dat in het gedeelte onderin zou dat een gefingeerd bos moeten zijn, of wellicht de zagerij.
Bovenin zie ik dat nog niet zo zitten. Verleg ik het spoor langs de "haven" en plaats ik op de plek waar het spoor verdwijnt een brug o.i.d. ?

Ik ben benieuwd naar de visies.

Groet, Jos

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Schnitzler (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 03 December 2008, 17:34:52 »
 :) Ik ben maar eens met een suggestie aan het werk gegaan. Wat vinden jullie van het toegevoegde plan?  Ik smeek haast om een reactie. Wellicht heeft iemand nog een moment in deze tijd van jolige rijmelarij.


Groet, Jos

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10767
Re: Schnitzler - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 03 December 2008, 17:55:27 »
Ik vinnum leuk! Zo'n baantje zou ik zelf ook nog wel eens willen bouwen.
Bouwen maar zou ik zeggen, of zijn er nog punten waarover je twijffelt?
No dress rehearsel, this is our life.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
  • Bnlx treinendokter.
Re: Schnitzler - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 03 December 2008, 18:11:42 »
Jos,

Ik heb je plan eens bekeken,
en met nog wat andere dingen vergeleken.

Of het allemaal wel lukt?
Ik denk t wel met dat extra viaduct.

Deze geplaatst links in de scheiding,
zorgt voor een verassend trein verschijning.

Het viaduct op beide zijden van de baan,
geeft t idee van een vrije baan.

De treinen verdwijnen dan niet in t niets,
maar door een landschap of zo iets.

Misschien klopt t voor geen meter,
Groeten, Jan-Peter.

10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.