Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 22:46:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:37:59
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:33:27
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:18:57
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:34:36
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 21:32:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:31:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:27:07
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
  

Auteur Topic: Schnitzler - (Baanplan H0)  (gelezen 6225 keer)

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Schnitzler - (Baanplan H0)
« Gepost op: 26 November 2008, 13:13:55 »
Op 2 november j.l. startte ik een nieuwe topic over dit baanplan:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/industriebahn_bunt_2.png.

Inmiddels heb ik op grond daarvan 4 plannen getekend. De juiste keuze is voor mij moeilijk. Ik ben benieuwd naar jullie commentaren en adviezen.
Het betreft een kleinschalig spoorplan. Een deel houtkap en verwerking, een deel houtoverslag in bijv. een haven.

Hieronder de 4 plannen:
1.

2.

3.

4.




« Laatst bewerkt op: 26 November 2008, 22:05:32 door Hans van de Burgt »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re: Help mij eens verder 2
« Reactie #1 Gepost op: 26 November 2008, 13:19:47 »
Wat is het verschil tussen 2 en 3?
No dress rehearsel, this is our life.

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Help mij eens verder 2
« Reactie #2 Gepost op: 26 November 2008, 13:24:34 »
Zie het onderste gedeelt: 1 opstelspoor meer.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3487
    • modulebaan.nl
Re: Help mij eens verder 2
« Reactie #3 Gepost op: 26 November 2008, 13:30:19 »
Hoi Jos,

Welke van de 4 maakt volgens mij niet zo heel veel uit. Wat me wel opvalt is dat je een van bijzonderheden van het origineel weglaat: het door laten lopen van de opstelsporen zodat je "achter de coulissen" wagens kunt vervangen of laden- en lossen.

Het origineel lijkt mij vooral bedoeld om een show te geven op een beurs oid.

Als je een van onderstaande baanplannen wilt gebruiken om thuis je eerste baan te maken, zou ik kiezen voor versie 4. Je kunt dat alternatief zo opbouwen dat je later eventueel een heel stuk tussen beide eindstations kunt plaatsen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re: Help mij eens verder 2
« Reactie #4 Gepost op: 26 November 2008, 13:33:20 »
Ok, ik zou dan zeggen 1 of 4, afhankelijk van de beschikbare ruimte.
Het spoortje dat op plan 2 en 3 over de andere helft doorloopt voegt volgens mij niet zoveel toe. Het is in het landschap niet zo logisch.
No dress rehearsel, this is our life.

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Help mij eens verder 2
« Reactie #5 Gepost op: 26 November 2008, 13:45:24 »
Ik stem voor nummer 1

Met nummer 2 en 3 vind ik het meest rechtse spoor nogal vreemd en storend door het decor lopen.  Met nummer 4 kom je wegens een te korte opstellengte onderaan op het hoofdspoor meteen in de problemen.

Nummer 1 lijkt me rangeertechnisch de beste keus. Beide themas zijn ook goed gekozen; erg veschillend en complementair. Het rangeren is aan beide kanten functioneel en aanvullend. Jammer dat het sporenplan aan beide zijde erg gelijkaardig is. Maar voor de rest lijkt me dit een erg leuk project.

groeten,
Michiel

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Help mij eens verder 2
« Reactie #6 Gepost op: 26 November 2008, 16:37:15 »
Dank voor jullie reacties.
N.a.v. de waardevolle opmerkingen wil ik me gaan concentreren op ontwerp 1 en 4.

Er zijn nog een paar vragen.
Hoe is het doorlopen van de opstelsporen achter de coulissen te realiseren (ruimte!!)?
Welk alternatief is er om de sporen wat afwisselender te maken?
Hoe zou ik in 4 de opstellengte kunnen vergroten zonder consessies te doen aan de afmetingen?

Ter informatie nog het volgende.
De plannen zijn bedoeld om een flexibele baan te creëren. met een paar simpele handelingen moet het spul uit elkaar te halen zijn om sporadisch plaats te maken voor een logé. Ik denk dat op deze wijze technisch te kunnen realiseren.

Vooral 4  is hier m.i. zeer geschikt voor: 2 losse "modules" met een tussenstuk.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re: Help mij eens verder 2
« Reactie #7 Gepost op: 26 November 2008, 16:42:52 »
Ontwerp 1 kun je natuurlijk ook makkelijk in 3  modules opknippen.
Het blijft op een klein oppervlak natuurlijk altijd woekeren met ruimte en sporen. In beperking toont zich de meester!
No dress rehearsel, this is our life.

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Help mij eens verder 2
« Reactie #8 Gepost op: 26 November 2008, 16:44:25 »
Dat is ook mijn opzet.
Wie reageert er nog op de gestelde vragen, a.u.b.?

Gr. Jos

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re: Help mij eens verder 2
« Reactie #9 Gepost op: 26 November 2008, 16:45:29 »
Geduld... ze staan er al 12 minuten  :-|
No dress rehearsel, this is our life.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3487
    • modulebaan.nl
Re: Help mij eens verder 2
« Reactie #10 Gepost op: 26 November 2008, 16:54:07 »
Hoi Jos,

De bocht wordt afgeschermd door een achtergondplaat, zodat je dat stuk niet ziet. Als je de toeschouwerskant van die plaat afwerkt als de gevel van een fabriek oid en je laat de sporen door een poort lopen, verdwijnen de treinen al.

Groet,
Tjalling

(Ik laat je maar niet langer wachten, een uitgebreider antwoord kost meer tijd  :))
modulebaan.nl

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Schnitzler - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 01 December 2008, 19:28:00 »
Beste Tjaling en andere belangstellenden,

ik snap de opzet. Gaan we uit van ontwerp 1 dan zou dat in het gedeelte onderin zou dat een gefingeerd bos moeten zijn, of wellicht de zagerij.
Bovenin zie ik dat nog niet zo zitten. Verleg ik het spoor langs de "haven" en plaats ik op de plek waar het spoor verdwijnt een brug o.i.d. ?

Ik ben benieuwd naar de visies.

Groet, Jos

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Schnitzler (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 03 December 2008, 17:34:52 »
 :) Ik ben maar eens met een suggestie aan het werk gegaan. Wat vinden jullie van het toegevoegde plan?  Ik smeek haast om een reactie. Wellicht heeft iemand nog een moment in deze tijd van jolige rijmelarij.


Groet, Jos

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re: Schnitzler - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 03 December 2008, 17:55:27 »
Ik vinnum leuk! Zo'n baantje zou ik zelf ook nog wel eens willen bouwen.
Bouwen maar zou ik zeggen, of zijn er nog punten waarover je twijffelt?
No dress rehearsel, this is our life.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re: Schnitzler - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 03 December 2008, 18:11:42 »
Jos,

Ik heb je plan eens bekeken,
en met nog wat andere dingen vergeleken.

Of het allemaal wel lukt?
Ik denk t wel met dat extra viaduct.

Deze geplaatst links in de scheiding,
zorgt voor een verassend trein verschijning.

Het viaduct op beide zijden van de baan,
geeft t idee van een vrije baan.

De treinen verdwijnen dan niet in t niets,
maar door een landschap of zo iets.

Misschien klopt t voor geen meter,
Groeten, Jan-Peter.

10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.