Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:28:42
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 07:26:07
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:13:28
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 07:13:15
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
12 October 2025, 23:27:56
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
zoeken waar een draad zit op de baan door Dirk
12 October 2025, 22:59:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
C12c rijtuig door maartenvdb
12 October 2025, 22:15:52
Kato ETA 515 door Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
12 October 2025, 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
12 October 2025, 20:10:15
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
12 October 2025, 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
12 October 2025, 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
12 October 2025, 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
12 October 2025, 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
12 October 2025, 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
12 October 2025, 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
12 October 2025, 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
12 October 2025, 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
12 October 2025, 17:50:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
12 October 2025, 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
12 October 2025, 17:07:58
  

Auteur Topic: Vragen over AKI's  (gelezen 6360 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Vragen over AKI's
« Gepost op: 23 November 2008, 17:30:29 »
Hoi,

Heb een paar vraagjes over AKI's

Ik herinner me uit m'n hele jonge jeugd  ( < 1964 ) dat de AKI's op de lijn Almelo Marienberg 3 kleuren lichten hadden.

Rood, Groen en Oranje. Weet iemand nog de opstelling hiervan ?

Tevens: tot wanneer was dit zo ? M.a.w. wanneer kwamen de wit / dubbel rood uitvoering ?

Dan knipper frequenties:

Voor de Rood / groen / oranje ?
Voor de oude wit-rood ?
Voor de gemoderniseerde wit-rood ?

De enige plek die ik heb kunnen vinden, is iets op de site van Nico Spilt. Deze memoreert ook zijdelings dat de kipper frequentie bij veilig anders is dan bij onveilig. Klopt dat ?

Grtzz,

Karst

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Vragen over AKI's
« Reactie #1 Gepost op: 23 November 2008, 18:04:01 »
hoi Karst,

Hier een website gevonden met iets meer info. Ik heb het ooit ook gelezen dat de kleuren anders was...

http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/overweg.html#Automatische%20Knipperlicht%20Installatie%20(AKI)

nog even verder kijken of ik nog meer kan vinden voor je...
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Vragen over AKI's
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2008, 18:06:31 »
Dank Ronald,

Deze had ik ook net gevonden, maar ook daar helaas geen historisch overzicht  :(


Grtzz,

Karst

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3871
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Vragen over AKI's
« Reactie #3 Gepost op: 23 November 2008, 19:26:39 »
bij de eerste AKI's (vanaf 1936) waren er drie lampen:

wit zat rechts onder het Andreaskruis, daarnaast rood en boven het oranje licht.
Wit en rode lamp schenen ook naar achteren; het oranje aanvankelijk ook zijdelings in de richting van de trein zoadat de mcn kon zien of de installatie gestoord was. De betekenis van de lichten was:

wit knipper (45x minuut) geen trein in aantocht
rood (90 x minuut) trein op komst, niet oversteken
oranje (permanent) sein buiten dienst, AKI gestoord.

In 1950 werd bij de AKI groen knipperlicht ingevoerd ipv wit knipperlicht. Vanaf 1955 kregen ze het uiterlijk met 3 ronde lampschermen, zoals ze dit tot in de jaren '80 hielden. In september 1965 is op basis van internationale afspraken het groene knipperlicht weer vervangen door wit knipper in de bovenste lamp. De oranje storingslamp vervalt en daarvoor in de plaats komen er 2 beurtelings knipperende rode lampen. Zowel de witte als de rode lampen knipperen daarbij 45x minuut. Vanaf 1984 wordt de rood/wit gestreepte mast lichtgrijs geschilderd.

Zo Karst, nu kun je maar bouwen  :P

groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Vragen over AKI's
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2008, 19:42:52 »
Interessant  :) Wat was in de periode 1955-1965 dan de positie van de lampen? Nog gelijk aan de eerste aki's?
Reinier

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Vragen over AKI's
« Reactie #5 Gepost op: 23 November 2008, 20:01:49 »
Kleurenfoto (!) van een AKI met groen licht:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/117436

Bron: Utrechts Archief

Datering is dus wat ruim genomen gezien de info van Wim.

Maarten
« Laatst bewerkt op: 23 November 2008, 20:15:24 door Overlast »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Vragen over AKI's
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2008, 20:13:21 »
Dat is in ieder geval duidelijk... Het uitfaseren van de bestaande aki's zal wel een tijdje geduurd hebben voordat alles vervangen was.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Vragen over AKI's
« Reactie #7 Gepost op: 23 November 2008, 20:48:55 »
De aki's uit die periode hebben kennelijk aan de achterzijde van de paal maar 2 lampen. En de groene zit links, terwijl bij de aki's uit '36 de witte rechts zit.
Reinier

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Vragen over AKI's
« Reactie #8 Gepost op: 23 November 2008, 21:18:48 »
Hoi,

bedankt voor het meedenken en meezoeken.

We gaan er weer wat moois van maken ;)

Grtzz,

Karst

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Vragen over AKI's
« Reactie #9 Gepost op: 24 November 2008, 19:20:42 »
Oeps, laat maar. Ik plaatste hier een link die hierboven al ergens stond  ::)
Reinier

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Vragen over AKI's
« Reactie #10 Gepost op: 26 November 2008, 01:47:57 »
Citaat van: sneek
....Zo Karst, nu kun je maar bouwen  :P ....

Kijk hier voor het resultaat  ;D


Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 17 May 2016, 15:45:42 door Edsko Hekman »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Vragen over AKI's
« Reactie #11 Gepost op: 26 November 2008, 02:03:39 »
Erg mooi Karst. Is dit het fameuze pendelbaantje? Ook de seinbewegingen ed lopen mooi vloeiend.

Gerard.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Vragen over AKI's
« Reactie #12 Gepost op: 26 November 2008, 19:01:40 »
Citaat van: sneek
...Zowel de witte als de rode lampen knipperen daarbij 45x minuut. Vanaf 1984 wordt de rood/wit gestreepte mast lichtgrijs geschilderd...

Werd toen ook de knipperfrequentie naar 90 / min verhoogd, zoals bij de AHOBs ?

Verder weet iemand dan ook wat de belfrequentie was ? Ik heb hem nu op 90 / min. maar het lijkt nog te langzaam...

Grtzz,

Karst

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: Vragen over AKI's
« Reactie #13 Gepost op: 26 November 2008, 19:25:37 »
Medio 2004 is de knipperfrequentie veranderd van 45 naar 90. Dit was toen voor zowel de Aki als de Ahob. En daarmee bedoel is de knipperingen van de verlichting. Het belritme is nooit veranderd. Wel is de mechanische bel vervangen door een elektronische. Heb nooit op het aantal klingels gelet. Heb er een in de schuur staan zal dit weekend wel eens luisteren hoeveel keer per minuut hij klingeld.

André.
« Laatst bewerkt op: 26 November 2008, 19:28:52 door Spoorrelais »
De bouw van Berkendam is begonnen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Vragen over AKI's
« Reactie #14 Gepost op: 26 November 2008, 19:32:22 »
Aha,  da's mooi :)

Dus de 'nieuwe' AKI uitvoering kan dus knipperen met zowel 45 ( voor 2004 ) als 90 ( na 2005 ).
De oude hadden dus allemaal 45 / min. Behalve de hele oude van voor 1955..

Heb bij het naar huis rijden even geluisterd bij een AHOB waar ik voor moest wachten. Vandaar dat ik aan het twijfelen raakte.

Heb hem ( de bel ) inmiddels op 180 / min staan. Nu klinkt ie echt ECHT  ;D

Grtzz,

Karst