Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:50:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:26:04
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:59:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)  (gelezen 82030 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Gepost op: 22 November 2008, 23:43:09 »
Ik heb een oude Benelux Trek-Duw stam gemaakt met een Lima reeks 23 (het oude model, zonder lichtkasten), en een Roco plan D RD. Hieronder wat meer over de ombouw.

De loc.
Eerst natuurlijk verlagen. Er moest wel 5-6 mm. af, maar dat gaf wel een enorme verbetering in het uiterlijk.
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg5904.jpg
het gewicht zit van onderen in de apparatenkast geschroefd, de kap rust op het blokje hout van de juiste hoogte, en zit daar met schroefjes (helaas zichtbaar in het dak) aan vastgezet. De draaistellen komen dan binnen de kap te vallen, en moesten dus van boven verlaagd en versmald worden (is uiteindelijk van buiten niet zichtbaar). Op de achtergrond de kap me de dichtgemaakte gaatjes voor de nokken die de kap vasthielden in de Lima-constructie. Die nokken zijn dus weggevijld.

Bevestiging van de MK kortkoppeling, met de gaatjes van het verwijderde lamparmatuur als schroefgaten:
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg5908.jpg

Dan de kap. Eerst strippen van alle ten onrechte aangegoten details, dan nieuwe lamphouders, uit 3 laagjes 1 mm polystyrol, en bijvijlen


dan 3e frontsein en sierstrip (uit 250 grs. kopieerkarton)


dan het gat voor het extra ventilatierooster http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg5900.jpg
Het rooster is gemaakt van dik folie waarin een boterkoek zat, dat met een passerpunt in een houtvijl is gedrukt (zie zometeen).

Dakopbouw, altijd goed voor detailfreaks:
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg5950.jpg



Verlichting in de loc; kan losgemaakt worden dmv stekertje:



Nog een keertje totaal:



Afbouw en deatils:







Dan de stuurstand. De cabine is gemaakt van geverfd kopieerkarton, met een kunststof 1 mm-plaatje als bodem



De aangepaste rijtuigkop in ruwbouw:
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg4208.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg4218.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg4220.jpg

Verlichting in de stuurstand:
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg4221.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg4233.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg4234.jpg

Afbouw:




Op de baan (clubbaan HMC):



Mijn favoriete foto:


Hieronder nog wat documentatie die ik nuttig vond:
Een foto met belangrijke aanwijzingen over de vorm van de kop:

(Eigen foto, Leiden 1984).  Door de lichtval is te zien waar het oorspronkelijke ronde dak overgaat in de nieuwe, rechte zijplaat van de stuurkop (recht boven de achterste haak van het NS-teken).

Erg handig is ook de foto in Spoorwegjournaal 153, 5/2006, p. 75 onderaan (gemaakt door Jan-Willem Koene), waarop de kop exact recht van opzij is te zien, zodat de vormen en aansluiting van de verschillende platen goed te zien zijn.

Overige, meer en minder nuttige, documentatie:
- Op de Rails 1987-4: keurig artikel over het grootbedrijf 1974-1987;

-Spoorwegjournaal 153: goede bouwbespreking door Jan-Willem Koene van de net-niet-helemaal gelukte Kleinspoor-kap (m.n. de behandeling van de frontruiten vind ik jammer: ipv te proberen die de juiste vorm te geven heeft men zich er met twee stokjes vanaf gemaakt);

- Artikelenreeks in Railhobby 1992 /4, 7-8, 9, 12. Behandelt de ombouw van de hele trek-duw in H0, inclusief post- en zitrijtuigen. Compleet en interessant om te lezen; het geheel behoeft nu, 16 jaar later, wel enige aanscherping.
92/4 gaat over de stuurstand en heeft een redelijke tekening, maar let op: en profil laat de vergelijking met de bovengenoemde foto van JW Koene verschillen zien (de bovenste punt van de neus helt niet naar achteren).
92/12 heeft een goede tekening van de loc 25.5.

- Modelspoor Magazine januari 2006: ombouwartikel voor de 25.5 uit een latere versie van de Lima-loc. Hier blijkt dat de opvallende frontseinenkasten van die versie wel OK lijken voor de 25.5 maar onder een iets verkeerde hoek staan. Wie dus uitgaat van oude versie van de Lima reeks 23 zonder die kasten is in feite nauwelijks slechter af.
Overigens hadden de 25.5'en in de jaren '80 nog niet de grote gele koppeldoos linksvoor boven de bufferbalk.

- Op de Rails 1990-7, voorplaat: vogelvluchtopname van een 25.5 waarop veel details op het dak zijn te zien:


- RailMagazine 103, april 1993. Simpel ombouwartikel van Roco-rijtuig tot MW Meetrijtuig (=oude BNL stuurstand); geeft ook nuttige tekening, maar controle met foto's blijft nodig.

- Railhobby 1986/12: summier ombouwartikel van zowel hondekop als TD. Nu verouderd.


Hier nog een plaatje van het achtereind van een stuurstand, toen ze voor onttakeling in de loods in Roosendaal stonden.


Interieurfoto's van de stuurstanden:
Het houten sierpaneel op de wand tussen reizigersafdeling en keuken, hier dat van de 107 (ex RD 7658):


De 108 had een versimpeld interieur, maar daarvan heb ik nou net overzichtsfoto's
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/interieurStuurstand108.jpg

De keuken, met de echte ijskasten die vanuit de CIWL-basis in Brussel dagelijks met ijsblokken werden gevuld, en het kolenfornuis waarop tot begin jaren '80 uitsmijters werden gebakken
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/BNLstuurstandkeuken2.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/BNLstuurstandkeuken1.jpg

De stuurstand zelf:
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/BNLstuurstandcabine.jpg


Wat betreft de overige rijtuigen: ik gebruik Roco plan W's (prachtig spuitwerk, verder eigenlijk verouderd, maar binnenkort zijn er die van Artitec) en een Heris/LS I4 in Benelux-kleuren, waaraan wel het een ander gedokterd moest worden voor het goed liep. En dan is de kromgetrokken gele baan nog niet opgelost. Maar verder mooi uitgevoerd en goed op schaal.
Hier een BNL I4 enige jaren later in Angouleme gefotografeerd:
« Laatst bewerkt op: 23 November 2008, 00:04:04 door janw »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2008, 23:44:33 »
Zo  :o Dat is een stukje kwaliteit handwerk zeg! Erg strak gedaan!

Gr. Remco.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2008, 00:08:31 »
Erg mooi gedaan! Zie trouwens op de grootspoor foto dat het stuurrijtuig ook voorzien was van een baanruimer, leuk detail.

Gerard.

ReesCees

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #3 Gepost op: 23 November 2008, 00:22:10 »
Aplaus! mooi hoor.

Het viel me op dat de onderste lampenhouders netjes recht op de stuurstand zitten (en niet de éne hoger dan de ander..........) maar dat komt natuurlijk omdat het eigen bouw is en niet een bouwkit.

Nogmaals Aplaus!

Kees-jan

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2008, 00:46:34 »
Hallo Jan,

Mijn complimenten voor dit fraaie stukje ombouwwerk aan beide voertuigen en dank voor het nemen van de tijd en moeite om er hier zo mooi en uitgebreid in woord en beeld verslag van te doen...
 

Groet,

Sven

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #5 Gepost op: 23 November 2008, 01:03:41 »
@ Jan.

Dat ziet er heel erg getroffen uit.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2008, 21:42:01 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2008, 12:28:58 »
Dank voor de complimenten!
Jan

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #7 Gepost op: 23 November 2008, 13:00:19 »
Ziet er top uit! Ook slim dat je de 2557 (II) hebt gemaakt; die had andere zijroosters dan de overige 25.5'ers omdat die in 1:1 in de haast uit een normale 25'er is omgebouwd na verongelukken van de 2557 (I).
Grtz!
Tedo

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #8 Gepost op: 23 November 2008, 13:28:31 »
Heel fraai gedaan Jan.
En het is fijn dat je de ombouw hebt voorzien van goede grootspoorgegevens.

Gerard

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2008, 21:14:59 »
PRIJSVRAAG!  :D

Hieronder een origineel plastic koffiekopje + filter uit een Benelux WRDk, *live* gebruikt op de BNL-trekduw rond 1986. Dit authentieke exemplaar gaat naar de eerstvolgende die hier een recent zelfgemaakte en goed gelukte BNL stuurstand (oud) laat zien. Geen bouwsets!

« Laatst bewerkt op: 23 November 2008, 21:36:23 door janw »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #10 Gepost op: 23 November 2008, 21:27:26 »
Lastig Jan, want jou bouwwerk is tot nu toe de meest strakke die ik tot nu toe gezien heb (vooral het schilderwerk)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #11 Gepost op: 23 November 2008, 21:30:34 »
Nou, dat spijt me heel erg...
« Laatst bewerkt op: 23 November 2008, 21:37:24 door janw »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #12 Gepost op: 24 November 2008, 12:35:24 »
Prachtig strak gedaan, Jan! Dit zijn echt draadjes om te smullen :D.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #13 Gepost op: 24 November 2008, 12:48:42 »
Zo iets




en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #14 Gepost op: 24 November 2008, 13:05:29 »
Hallo Jan,

Wat een interessant verhaal over de oude Benelux trek-duw treinen! Met name de foto's van die stuurstanden zijn erg leuk om te zien. Heb je toevallig nog meer foto's van die wagens toen ze in Roosendaal stonden opgesteld?

Groeten,

Geoffrey