Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 22:07:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 21:53:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
maartenvdb
Vandaag
om 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
Vandaag
om 21:38:43
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 21:31:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
Vandaag
om 21:20:49
Her-(her-)beginnen
door
J. Brans
Vandaag
om 21:13:45
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 21:05:30
Station Roodeschool
door
frenkievee
Vandaag
om 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00.
door
Donny95
Vandaag
om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
JoopSpoort
Vandaag
om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Joz
Vandaag
om 18:12:32
Da's Daz 2
door
BartvD
Vandaag
om 16:51:48
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
defender
Vandaag
om 16:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Ronald69
Vandaag
om 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
R1954
Vandaag
om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Peter Soonius
Vandaag
om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Vroeger
Vandaag
om 11:45:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Volgende
- [
1
]
2
3
...
16
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud) (gelezen 82932 keer)
janw
Offline
Berichten: 2211
Bruggen-IG:
BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Gepost op:
22 November 2008, 23:43:09 »
Ik heb een oude Benelux Trek-Duw stam gemaakt met een Lima reeks 23 (het oude model, zonder lichtkasten), en een Roco plan D RD. Hieronder wat meer over de ombouw.
De loc.
Eerst natuurlijk verlagen. Er moest wel 5-6 mm. af, maar dat gaf wel een enorme verbetering in het uiterlijk.
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg5904.jpg
het gewicht zit van onderen in de apparatenkast geschroefd, de kap rust op het blokje hout van de juiste hoogte, en zit daar met schroefjes (helaas zichtbaar in het dak) aan vastgezet. De draaistellen komen dan binnen de kap te vallen, en moesten dus van boven verlaagd en versmald worden (is uiteindelijk van buiten niet zichtbaar). Op de achtergrond de kap me de dichtgemaakte gaatjes voor de nokken die de kap vasthielden in de Lima-constructie. Die nokken zijn dus weggevijld.
Bevestiging van de MK kortkoppeling, met de gaatjes van het verwijderde lamparmatuur als schroefgaten:
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg5908.jpg
Dan de kap. Eerst strippen van alle ten onrechte aangegoten details, dan nieuwe lamphouders, uit 3 laagjes 1 mm polystyrol, en bijvijlen
dan 3e frontsein en sierstrip (uit 250 grs. kopieerkarton)
dan het gat voor het extra ventilatierooster
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg5900.jpg
Het rooster is gemaakt van dik folie waarin een boterkoek zat, dat met een passerpunt in een houtvijl is gedrukt (zie zometeen).
Dakopbouw, altijd goed voor detailfreaks:
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg5950.jpg
Verlichting in de loc; kan losgemaakt worden dmv stekertje:
Nog een keertje totaal:
Afbouw en deatils:
Dan de stuurstand. De cabine is gemaakt van geverfd kopieerkarton, met een kunststof 1 mm-plaatje als bodem
De aangepaste rijtuigkop in ruwbouw:
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg4208.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg4218.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg4220.jpg
Verlichting in de stuurstand:
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg4221.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg4233.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg4234.jpg
Afbouw:
Op de baan (clubbaan HMC):
Mijn favoriete foto:
Hieronder nog wat documentatie die ik nuttig vond:
Een foto met belangrijke aanwijzingen over de vorm van de kop:
(Eigen foto, Leiden 1984). Door de lichtval is te zien waar het oorspronkelijke ronde dak overgaat in de nieuwe, rechte zijplaat van de stuurkop (recht boven de achterste haak van het NS-teken).
Erg handig is ook de foto in Spoorwegjournaal 153, 5/2006, p. 75 onderaan (gemaakt door Jan-Willem Koene), waarop de kop exact recht van opzij is te zien, zodat de vormen en aansluiting van de verschillende platen goed te zien zijn.
Overige, meer en minder nuttige, documentatie:
- Op de Rails 1987-4: keurig artikel over het grootbedrijf 1974-1987;
-Spoorwegjournaal 153: goede bouwbespreking door Jan-Willem Koene van de net-niet-helemaal gelukte Kleinspoor-kap (m.n. de behandeling van de frontruiten vind ik jammer: ipv te proberen die de juiste vorm te geven heeft men zich er met twee stokjes vanaf gemaakt);
- Artikelenreeks in Railhobby 1992 /4, 7-8, 9, 12. Behandelt de ombouw van de hele trek-duw in H0, inclusief post- en zitrijtuigen. Compleet en interessant om te lezen; het geheel behoeft nu, 16 jaar later, wel enige aanscherping.
92/4 gaat over de stuurstand en heeft een redelijke tekening, maar let op: en profil laat de vergelijking met de bovengenoemde foto van JW Koene verschillen zien (de bovenste punt van de neus helt niet naar achteren).
92/12 heeft een goede tekening van de loc 25.5.
- Modelspoor Magazine januari 2006: ombouwartikel voor de 25.5 uit een latere versie van de Lima-loc. Hier blijkt dat de opvallende frontseinenkasten van die versie wel OK lijken voor de 25.5 maar onder een iets verkeerde hoek staan. Wie dus uitgaat van oude versie van de Lima reeks 23 zonder die kasten is in feite nauwelijks slechter af.
Overigens hadden de 25.5'en in de jaren '80 nog niet de grote gele koppeldoos linksvoor boven de bufferbalk.
- Op de Rails 1990-7, voorplaat: vogelvluchtopname van een 25.5 waarop veel details op het dak zijn te zien:
- RailMagazine 103, april 1993. Simpel ombouwartikel van Roco-rijtuig tot MW Meetrijtuig (=oude BNL stuurstand); geeft ook nuttige tekening, maar controle met foto's blijft nodig.
- Railhobby 1986/12: summier ombouwartikel van zowel hondekop als TD. Nu verouderd.
Hier nog een plaatje van het achtereind van een stuurstand, toen ze voor onttakeling in de loods in Roosendaal stonden.
Interieurfoto's van de stuurstanden:
Het houten sierpaneel op de wand tussen reizigersafdeling en keuken, hier dat van de 107 (ex RD 7658):
De 108 had een versimpeld interieur, maar daarvan heb ik nou net overzichtsfoto's
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/interieurStuurstand108.jpg
De keuken, met de echte ijskasten die vanuit de CIWL-basis in Brussel dagelijks met ijsblokken werden gevuld, en het kolenfornuis waarop tot begin jaren '80 uitsmijters werden gebakken
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/BNLstuurstandkeuken2.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/BNLstuurstandkeuken1.jpg
De stuurstand zelf:
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/BNLstuurstandcabine.jpg
Wat betreft de overige rijtuigen: ik gebruik Roco plan W's (prachtig spuitwerk, verder eigenlijk verouderd, maar binnenkort zijn er die van Artitec) en een Heris/LS I4 in Benelux-kleuren, waaraan wel het een ander gedokterd moest worden voor het goed liep. En dan is de kromgetrokken gele baan nog niet opgelost. Maar verder mooi uitgevoerd en goed op schaal.
Hier een BNL I4 enige jaren later in Angouleme gefotografeerd:
«
Laatst bewerkt op: 23 November 2008, 00:04:04 door janw
»
Gelogd
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #1 Gepost op:
22 November 2008, 23:44:33 »
Zo
Dat is een stukje kwaliteit handwerk zeg! Erg strak gedaan!
Gr. Remco.
Gelogd
Esperopt
Offline
Berichten: 2227
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #2 Gepost op:
23 November 2008, 00:08:31 »
Erg mooi gedaan! Zie trouwens op de grootspoor foto dat het stuurrijtuig ook voorzien was van een baanruimer, leuk detail.
Gerard.
Gelogd
ReesCees
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #3 Gepost op:
23 November 2008, 00:22:10 »
Aplaus! mooi hoor.
Het viel me op dat de onderste lampenhouders netjes recht op de stuurstand zitten (en niet de éne hoger dan de ander..........) maar dat komt natuurlijk omdat het eigen bouw is en niet een bouwkit.
Nogmaals Aplaus!
Kees-jan
Gelogd
Sven Kerkvliet
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #4 Gepost op:
23 November 2008, 00:46:34 »
Hallo Jan,
Mijn complimenten voor dit fraaie stukje ombouwwerk aan beide voertuigen en dank voor het nemen van de tijd en moeite om er hier zo mooi en uitgebreid in woord en beeld verslag van te doen...
Groet,
Sven
Gelogd
Jos B.
NS 1607 Vlissingen
Offline
Berichten: 6441
Zal 't gaan, ja!
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #5 Gepost op:
23 November 2008, 01:03:41 »
@ Jan.
Dat ziet er heel erg getroffen uit.
Jos.
«
Laatst bewerkt op: 23 November 2008, 21:42:01 door J. Beckers
»
Gelogd
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit
En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)
janw
Offline
Berichten: 2211
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #6 Gepost op:
23 November 2008, 12:28:58 »
Dank voor de complimenten!
Jan
Gelogd
Tedo
Offline
Berichten: 2181
Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #7 Gepost op:
23 November 2008, 13:00:19 »
Ziet er top uit! Ook slim dat je de 2557 (II) hebt gemaakt; die had andere zijroosters dan de overige 25.5'ers omdat die in 1:1 in de haast uit een normale 25'er is omgebouwd na verongelukken van de 2557 (I).
Gelogd
Grtz!
Tedo
Weerd
Offline
Berichten: 1280
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #8 Gepost op:
23 November 2008, 13:28:31 »
Heel fraai gedaan Jan.
En het is fijn dat je de ombouw hebt voorzien van goede grootspoorgegevens.
Gerard
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2211
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #9 Gepost op:
23 November 2008, 21:14:59 »
PRIJSVRAAG!
Hieronder een origineel plastic koffiekopje + filter uit een Benelux WRDk, *live* gebruikt op de BNL-trekduw rond 1986. Dit authentieke exemplaar gaat naar de eerstvolgende die hier een recent zelfgemaakte en goed gelukte BNL stuurstand (oud) laat zien. Geen bouwsets!
«
Laatst bewerkt op: 23 November 2008, 21:36:23 door janw
»
Gelogd
Chris
Offline
Berichten: 18620
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #10 Gepost op:
23 November 2008, 21:27:26 »
Lastig Jan, want jou bouwwerk is tot nu toe de meest strakke die ik tot nu toe gezien heb (vooral het schilderwerk)
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2211
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #11 Gepost op:
23 November 2008, 21:30:34 »
Nou, dat spijt me heel erg...
«
Laatst bewerkt op: 23 November 2008, 21:37:24 door janw
»
Gelogd
Overlast
Offline
Berichten: 2521
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #12 Gepost op:
24 November 2008, 12:35:24 »
Prachtig strak gedaan, Jan! Dit zijn echt draadjes om te smullen
.
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Gerco van Beelen
Offline
Berichten: 1559
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #13 Gepost op:
24 November 2008, 12:48:42 »
Zo iets
Gelogd
en_voyage
Offline
Berichten: 954
***** *
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #14 Gepost op:
24 November 2008, 13:05:29 »
Hallo Jan,
Wat een interessant verhaal over de oude Benelux trek-duw treinen! Met name de foto's van die stuurstanden zijn erg leuk om te zien. Heb je toevallig nog meer foto's van die wagens toen ze in Roosendaal stonden opgesteld?
Groeten,
Geoffrey
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Volgende
- [
1
]
2
3
...
16
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)