Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
Vandaag om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
Vandaag om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 21:17:34
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
Vandaag om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
Vandaag om 20:55:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 20:51:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 20:41:21
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 20:32:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41

Auteur Topic: Een kleine omweg, met dank aan de NS  (gelezen 5082 keer)

Marc tramt

• Offline Offline
Re: Een kleine omweg, met dank aan de NS
« Reactie #15 Gepost op: 16 November 2008, 18:55:58 »
Om het een beetje te relativeren... Ik heb een jaar geleden mijn leasebak ingeleverd (andere baan) en ben overgestapt op forenzen per trein. In dat jaar heb ik eigenlijk nauwelijks last van vertragingen. Één keer absolute chaos (zie eerdere post), maar toen was het op de weg idem dito, en één keer 's avonds vertraging waardoor ik te laat bij het kinderdagverblijf was om mijn dochter op te halen. Al met al een hele goede score. Als ik dat vergelijk met al die jaren dat ik per auto het land doorkruiste ligt het voordeel ruimschoots bij de trein!
No dress rehearsel, this is our life.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #16 Gepost op: 22 November 2008, 20:17:34 »
Als het idd zo wordt dat je mag dokken voor omleidingen en vertragingen
in het openbaar vervoer dankzij de ov-chipkaart,
dan moet ik toch maar eens aan een autootje gaan denken :P :( :P

Lijkt me niet echt de bedoeling dat zo reizigers de trein/bus
uitgejaagd gaan worden ???

Mvg,

Tis

...
Maar eh, stel er dient zich een nieuwe vervoerder aan door de aanbestedingen die voor dezelfde reis een lager tarief rekent voor hetzelfde traject, of tussen dezelfde stations. hoe gaan ze dat doen met die OV-*** (oh sorry) chipkaart.

@ T.Spat: als reiziger wordt ik nu al het openbaar vervoer uit gejaagd: die kaart bied geen voordelen, tot nu toe is 'ie alleen maar lastig. Die kaart is ook nooit bedoeld geweest om de reiziger meer gemak te dienen, maar alleen om de kas van de vervoersbedrijven te spekken.

@ IC2000: het idee van '1 kaart voor tram, trein, bus en metro is dat je op moet letten dat je straks bij de juiste paal incheckt: op station Amsterdam Amstel is deze waanzin al te zien: de palen van het GVB kun je niet gebruiken om straks voor de NS in te checken en andersom: als er dus een andere vervoerder is op hetzelfde traject, met andere prijzen, dan moet je dus bij de juiste 'vervoerderspaal' inchecken: wat de kosten bij een nieuwe concessie, zonder dat daar een andere vervoerder bij betrokken is: dat lijkt mij een simpele muisklik in het systeem om de kosten per kilometer te berekenen (een reiziger denkt simpel, maar het systeem is gigantisch complex, dus ik zal er wel naast zitten)

Terug ontopic: Ik heb het eigenlijk ook nog maar 1 keer gehad dat het totale chaos was, maar toen was het inderdaad op de weg niet anders. De enige keer dat ik om moest reizen ben ik gewoon met de bus gegaan, want wachten op de vervangende bussen ging toch nog wel een uur of 2 duren, en het busstation lag een minuut of 5 lopen van het treinstation, en daar gingen prachtige lijnbussen naar Amsterdam... dus ben ik daar gewoon opgestapt.
Ik was uiteindelijk wel bijna 2 uur later thuis dan normaal (ik had natuurlijk net de bus gemist, moest daardoor een half uur wachten, en moest toen in Amsterdam nog op de bus naar Purmerend stappen)

Een andere keer wou ik weg, maar gooide een computerstoring op Amsterdam CS roet in het eten, en ben ik niet verder gekomen dan het perron aldaar  ;D

Thom

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 22 November 2008, 20:40:30 »
Dat je op het spoor voor elke vervoerder een aparte Chippaal krjigt lijkt me niet.
Immers trek je je kaartje nu ook uit dezelfde automaat, ongeacht met wie je reist...

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #18 Gepost op: 22 November 2008, 22:13:03 »
Nou, ik via Alphen-Bodegraven via Leiden, Den Haag en Woerden nogal meevallen en de 'grootst mogelijke omweg' is het zeker niet. Vervelend, dat wel natuurlijk, maar het kan véél erger.
Vrijdag moest het stel tegenover me van Den Bosch naar Zutphen en door diverse stremmingen (én een zoveelste niet goed informerende HC) moesten zij daarvoor de route Den Bosch - Utrecht - Duivendrecht - Amersfoort - Zwolle - Zutphen afleggen. Dát is pas een omweg  ;D

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #19 Gepost op: 22 November 2008, 22:57:45 »
Dat je op het spoor voor elke vervoerder een aparte Chippaal krjigt lijkt me niet.
Immers trek je je kaartje nu ook uit dezelfde automaat, ongeacht met wie je reist...

Toch is het zo: op Schiedam Centrum was het bijvoorbeeld ook niet mogelijk om via de RET poortjes in te checken voor het NS perron (ja, dat was echt mogelijk) dan met de NS te reizen, en dan op een ander NS station op de Hoekse Lijn weer uit te checken: dan raakte je gewoon 11,50 kwijt: 4 euro instapborg van de RET, en 7,50 instapborg van de NS.
Daarom staan er dus op station Amstel ook aparte palen voor NS en aparte palen voor GVB.

"Je trekt het kaartje nu ook uit dezeflde automaat" Inderdaad: daar zit het 'probleem': Als jij via een NS automaat een kaartje koopt voor een traject van Syntus of Veolia, dan krijgen die niet meteen het geld daarvan (als er al zo'n regeling is voor NS)
Dat geldt ook voor de strippenkaart, en dat is een van de redenen om dat onding in te voeren.

Terug ontopic (laatste keer dat ik het over die chipzooi heb)
SLecht geinformeerd personeel is inderdaad ook een bron van problemen: Soms krijg ik ook het idee dat men liever wil dat je wacht op het vervangende vervoer, of wacht op de eerstvolgende trein terug, en wil men geen enkele reiziger verliezen aan een andere vervoerder...

Edde

• N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #20 Gepost op: 23 November 2008, 01:29:18 »
Nou ik als buschauffeur van de normale lijndienst wil ook helemaal geen gestrande treinreizigers vervoeren als er ineens 200 man bij je bushalte staan,waarvan de meeste ook nog een kaartje moeten kopen :P
Dat was een keer het geval toen de treinen uitvielen tussen Leiden en Den Haag en ik net lijn 43 (via Wassenaar) moest rijden.
Dat kostte me mijn koffiepauze >:( ;D

de Stoptrein

• Offline Offline
  • Msg. de STOPtrein houd de vaart er in...
    • de Stoptrein
« Reactie #21 Gepost op: 23 November 2008, 01:46:01 »
En ik als trambestuurder van de Scheveningse lijnen vindt het juist leuk als er met de trein weer eens niet gereden kan worden tussen Den Haag en Delft. Zie ik tenminste weer eens wat nieuwe gezichten en hoor ik weer eens wat andere verhalen  ;D Gezellig hoor, tram lekker tot de nok gevuld en als je mzzl hebt staan er nog wat leuke jonge dames voorin  ;D ;D ;D
Vanavond (zondag) rij ik weer lijn 1 (late dienst).

Tot ziens??
Msg. de STOPtrein, een modulebaan in opbouw.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 24 November 2008, 13:23:23 »
"Je trekt het kaartje nu ook uit dezeflde automaat" Inderdaad: daar zit het 'probleem': Als jij via een NS automaat een kaartje koopt voor een traject van Syntus of Veolia, dan krijgen die niet meteen het geld daarvan (als er al zo'n regeling is voor NS)
Dat geldt ook voor de strippenkaart, en dat is een van de redenen om dat onding in te voeren.
Dat wordt gewoon via een verdeelsleutel verrekend. Hoe en hoe snel e.e.a. verrekend wordt zou ik niet weten.
Syntus, Veolia en anderen gaan echt niet rijden als er geen geld binnen kwam. Het zijn geen filantropische instellingen  8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Michiel

• Offline Offline
  • Mitropist
    • Mitropa
« Reactie #23 Gepost op: 24 November 2008, 13:27:03 »
Vanavond (zondag) rij ik weer lijn 1 (late dienst).

'Deed' jij de tram van een uurtje of half 10 gister, dan bestaat de mogelijkheid dat.... ;)

rjr

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 24 November 2008, 13:45:32 »
Nooi last van dit soort problemen, zowel chaos met OV, als op de weg.
Gewoon elke dag de fiets, 32km per dag, mooi mijn dagelijkse beweging gehad, en een van te voren bekende reistijd. Alleen met een lekke band ben je eens een paar minuten later, maar goed, dat probleem kun je in elk geval zelf oplossen, en ben je dus nergens van afhankelijk. (plakken doe ik trouwens bijna niet meer onderweg, gewoon nieuwe band er op en verder )

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #25 Gepost op: 24 November 2008, 13:47:55 »
Vanochtend was het weer eens raak tussen Den Haag HS en Rotterdam CS. Volgens het mededelingenbord reden er minder treinen, in de praktijk reeds er niets rond 08.10 uur. Gouda was ook geen optie, daar was ook minder treinverkeer mogelijk. Als laatste redmiddel heb ik toen de Randstadrail genomen richting Hofplein vanaf Den Haag CS.

Beetje jammer was wel dat Randstadrail slechts met één afgekauwd T-tje aan kwam rijden. Het was behoorlijk proppen geblazen en eigenlijk begrijp ik niet dat men niet méér stellen kon inzetten. Per slot van rekening is het ochtendspits en voert men een kwartiersdienst, dus niet bepaald zo strak als een regulier metrobedrijf. Is de marge aan inzetbare stellen voor RR echt zo smal dat men niet in kan spelen op de vervoersbehoefte door uitval van 'conculega's'?

Hopelijk rijden vanavond de NS weer, anders boemelen we weer met RR terug.

Gr. Geoffrey

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #26 Gepost op: 24 November 2008, 14:00:37 »
@Geoffrey

Zwaai je onderweg in de buurt van Pijnacker even naar me? Had vanochtend een soortgelijke ervaring, maar dan precies de andere kant op. Vanaf Hofplein met 2 T-stellen, en inderdaad bijna een kwartier in de regen staan wachten (want die 2 abri's zijn niet berekend op ca. 100 man  :( ), omdat de trein natuurlijk voor je neus wegrijdt (Dank U, meneer Murphy). Overigens viel ook mij die lage frequentie van 15 minuten op. Je zou van een spitsdienst tussen twee van de grootste steden toch meer verwachten, zeker als je weet dat bij de grote broer werkzaamheden zijn.

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #27 Gepost op: 24 November 2008, 14:15:35 »
Sorry Carlo,

Ik kon niet zwaaien, ik zag überhaupt niets door de beslagen ruiten van dat krakkemikkige T-tje... Lekker dampige wasem van 200 man in dat sneltramstel. ;D

Jullie hadden tenminste nog 2 T-tjes.

Gr. Geoffrey

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
« Reactie #28 Gepost op: 24 November 2008, 20:19:50 »
Was ook weer lekker raak op Utrecht - Leiden.
Kwam ipv een VIRM 6-bak 1x Plan V+Plan T aankachelen. En het mooiste hoorde ik toen ik in wilde stappen. Er werd omgeroepen "Dames en heren, hier volgt een mededeling voor reizigers wachtende op spoor 2. De intercity naar Woerden en Utrecht Centraal is vol." Het kwam er uiteindelijk op neer, dat je met een beetje geluk een staplaats kon bemachtigen, en anders op de volgende trein moest wachten ;D Was overigens ICM, weet niet of het 1x 4 was of wat ook.
In Alphen werd vervolgens omgeroepen dat het spitstreintje Gouda-Leiden niet kon rijden "Wegens materieeltekort".

MVG, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 24 November 2008, 20:33:16 »
Het was wel te verwachten dat ze in Alphen materieeltekort hebben. Alle zelflossers liggen immers in Amsterdam op z'n kant.  ;)

Sander