Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
Vandaag om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
Vandaag om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 21:17:34
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
Vandaag om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
Vandaag om 20:55:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 20:51:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 20:41:21
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 20:32:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41

Auteur Topic: Een kleine omweg, met dank aan de NS  (gelezen 5083 keer)

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Een kleine omweg, met dank aan de NS
« Gepost op: 16 November 2008, 14:18:39 »
Goedemiddag, allemaal  :)

Iedereen die regelmatig met de trein reist heeft misschien wel eens een (flink) eindje om moeten reizen door een verstoring? Ik geloof dat ik vrijdag wel zo'n beetje de grootst waarschijnlijke omweg heb behaald!

Vanuit school ben ik rustig aan naar station Alphen a/d Rijn gelopen. Vanaf daar zou om 14:38 de trein naar Bodegraven vertrekken, en ik zou 14:45 op Bodegraven staan. Het liep behoorlijk anders.
De trein was keurig op tijd, maar direct al liepen er allemaal mensen naar de HC. De CTA deed raar, en er was iets omgeroepen. De HC wist nog van niets. Uiteindelijk werd er weer omgeroepen, en de CTA sloeg om, en meldde dat de trein terug moest naar Leiden. Er bleek een seinstoring te zijn tussen Apn en Bdg.
Allemaal leuk en aardig, maar volgens de HC werden er geen bussen ingezet, en aangezien er ook al jaren geen bus meer rijdt tussen de twee stations, moest er een andere oplossing komen. Het eenvoudigste was, gewoon de lightrail naar Gouda te nemen, en vervolgens via Woerden naar huis te gaan.
Op het moment dat ik tot die conclusie kwam, kwamen er net een aantal mensen vanaf de lightrail gelopen, omdat die ook niet reed.
Wederom overleg met de HC, en omdat de storing uiteindelijk nog wel zo'n 2 uur kon duren, besloten via Leiden-Den Haag te reizen.
Uiteindelijk maar een vriend in Woerden gebeld, waar ik 's avonds nog een tijdje gezellig heb gezeten, en dan met de trein van 23:38 toch nog in Bodegraven gekomen.

Uiteindelijk een aardige rondrit, voor minder dan 1/3 van de prijs van een Kruidvatkaartje. Maar voor de reizigers die het niet zo op de trein hebben, en snel naar huis wilden, denk ik dat het wat minder leuk was.

Maar hoort de NS in zulke gevallen niet gewoon bussen in te zetten  ???

MVG, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: Een kleine omweg, met dank aan de NS
« Reactie #1 Gepost op: 16 November 2008, 14:42:20 »
bel es een busbedrijf en zeg dat je NU daar en daar een bus wilt hebben...

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #2 Gepost op: 16 November 2008, 14:48:47 »
Zolang het mogelijk is om met de trein op je bestemming te komen zet de NS geen bussen in.
Dan laten ze je dus omrijden, hoe ze dat gaan oplossen met die OVchipkaart straks (lees: ooit) moet we dan zelf gaan opdraaien voor de kosten van het omrijden ?  :P
Vr. groeten,
Bob

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #3 Gepost op: 16 November 2008, 14:50:12 »
nee, want alleen je incheck- en uitscheckstation worden geregistreerd toch? Nouja, ik weet t ook niet zo precies...

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #4 Gepost op: 16 November 2008, 14:59:52 »
In Hoofddorp, heeft ieder perron een eigen chippoort. Als de stopper naar Leiden niet rijd wordt er geadviseerd om via Schiphol te rijden, dus dan moet je de poortjes passeren.
Maar ik ben ook geen deskundige....
Vr. groeten,
Bob

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 16 November 2008, 15:06:24 »
Wederom overleg met de HC, en omdat de storing uiteindelijk nog wel zo'n 2 uur kon duren, besloten via Leiden-Den Haag te reizen.

Maar hoort de NS in zulke gevallen niet gewoon bussen in te zetten  ???

MVG, Robin
Je beantwoord je vraag zelf, als de prognose 2uur is is dat te weinig om bussen te bestellen want dat duurt normaal ook 2uur. Het was op het randje, maar pas als de voorspelling richting de 2,5uur of meer gaat word er aan bussen gedacht.

Op de tijd dat jou stremming zich voor deed kom je trouwens toch nauwelijks aan bussen al had je het graag. Stad/streek vervoerders hebben alles dan op de weg en ook de touringcarboeren rijden dan volop in de spits(lijn)dienst en die hebben dus ook weinig achter de hand.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #6 Gepost op: 16 November 2008, 15:09:21 »
nee, want alleen je incheck- en uitscheckstation worden geregistreerd toch? Nouja, ik weet t ook niet zo precies...

Als je om moet rijden betaal je gewoon voor de omweg: het klopt dat je in en uitcheck station worden geregisteerd, maar stel dat jij van Den bosch naar Utrecht moet, maar daar door een storing/stremming om moet reizen via Arnhem (ik noem maar wat) met een beetje pech staan er op Arnhem poortjes, waardoor je niet zomaar op de trein naar Utrecht kan stappen, en zul je dus uit moeten checken en daarna weer in moeten checken, waardoor je dus gewoon voor de omweg aangeslagen wordt.

Heel waarschijnlijk geld dat straks ook voor de bus: rijdt de bus een stukje om door een ongeval o.i.d. dan zou het heel goed kunnen dat je gewoon meer gaat betalen.

Overigens: ben je op Hoofddorp naar binnen gegaan, hoor je dat er geen treinen rijden, en check je uit, dan wordt je heel waarschijnlijk het basistarief afhandig gemaakt, ondanks het feit dat je binnen 20 minuten weer uitcheckt (het gaat op metrostation Amsterdam CS tot nu toe altijd fout)

Maar ja, er is nog veeel te veel onduidelijk rondom dit systeem, voor degenen die eens willen lachen:  www.m-voorloop.nl/ov.html en volg de link in koeienletters op de hoofdpagina, of direct: http://www.m-voorloop.nl/html/ovchipoverz.html

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
« Reactie #7 Gepost op: 16 November 2008, 15:10:42 »
Ook al duurt het langer, als je kan wegkomen met een trein laten ze je gewoon omrijden...
Vr. groeten,
Bob

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 16 November 2008, 16:51:27 »
Dit soort grappen is voor mij de reden om op langere treinreizen altijd de fiets mee te nemen. Heb ik al meerdere malen veel gemak van gehad. Gewoon voorbij de stremming fietsen en bij het eerstvolgende station weer instappen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 16 November 2008, 16:57:48 »
Goed idee Klaas... maar dan moet je soms aardig wat kilometers maken.
Zolang je niet op weg bent naar een afspraak heeft het ook wel z'n charme dat omreizen. Heb 2 jaar terug i.p.v. de intercity Utrecht-Rdam Alexander per stoptreinen het stuk gedaan: Utrecht-Alphen-Gouda-Rdam..
En afgelopen winter ipv Barendrecht-Vlaardingen per trein; Barendrecht-Zuidplein (per bus)-R'dam Beurs (metro)-Vijfsluizen (metro)-Vlaardingen (bus).
No dress rehearsel, this is our life.

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 16 November 2008, 17:19:56 »
Als het idd zo wordt dat je mag dokken voor omleidingen en vertragingen
in het openbaar vervoer dankzij de ov-chipkaart,
dan moet ik toch maar eens aan een autootje gaan denken :P :( :P

Lijkt me niet echt de bedoeling dat zo reizigers de trein/bus
uitgejaagd gaan worden ???

Mvg,

Tis

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
« Reactie #11 Gepost op: 16 November 2008, 17:23:42 »
Best interessant, ik had geen idee vanaf wanneer ze bussen in zouden zetten.
Overigens kan ik geen geld terug krijgen, want bij een vertraging van meer dan een uur krijg je de helft van je kaartje terug, maar onder de €2,20 betalen ze niet ;D
Ben ook wel benieuwd hoe ze het gaan oplossen met verstoringen...

Grappig detail uit het verhaal, eventjes vergeten; in Gouda moest ik overstappen van de IC naar Groningen op het Sprintertje naar Woerden. Iemand, die al dezelfde reis achter de rug had (Alphen, Leiden,Den Haag) vroeg aan de conducteur van het sprintertje naar Gouda Goverwelle hoe hij nog het beste in Bodegraven kon komen. Vervolgens zei de betreffende conducteur dat er geen treinverkeer meer mogelijk was tussen Alphen en Woerden, dus dat hij beter om kon reizen via Den Haag... ;D Toen heb ik de arme reiziger er maar op gewezen dat hij met buslijn 178 ook in Bodegraven kon komen.

MVG, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
« Reactie #12 Gepost op: 16 November 2008, 17:25:10 »
Als het idd zo wordt dat je mag dokken voor omleidingen en vertragingen
in het openbaar vervoer dankzij de ov-chipkaart,
dan moet ik toch maar eens aan een autootje gaan denken :P :( :P

Heb je al een merk en type op het oog...... :-| ;D
Vr. groeten,
Bob

Felix

• Offline Offline
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
« Reactie #13 Gepost op: 16 November 2008, 17:33:10 »
Mijn dagelijkse reis van Alphen naar Utrecht is ook regelmatig verstoord geweest.
Één keer ben ik op de fiets naar Bodegraven gegaan.

Al vrij vaak om moeten reizen via Leiden-Schiphol/Amsterdam Zuid/etc.

Één keer was het zo´n feest, toen was er een verstoring tussen Woerden en Utrecht EN tussen Amsterdam en Utrecht. Dat zou omreizen worden via Dordrecht ofzo, toch maar niet gedaan :P

Toen VIRM in vaste diens ging rijden was er elke week wel wat aan de hand op het spoor daar.

IC 2000

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 16 November 2008, 18:47:29 »
Heb je al een merk en type op het oog...... :-| ;D
Ik wel, een Ford Focus. ;)
Volgend jaar mag ik waarschijnlijk voor m'n studie naar Münster. dan hoop ik dat ik niet te vaak met dit soort @#%@$ verschijnsel te maken krijg.
Maar eh, stel er dient zich een nieuwe vervoerder aan door de aanbestedingen die voor dezelfde reis een lager tarief rekent voor hetzelfde traject, of tussen dezelfde stations. hoe gaan ze dat doen met die OV-sh*t (oh sorry) chipkaart.