Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23
  

Auteur Topic: Welke wissel bij modelschroefkoppelingen?  (gelezen 3451 keer)

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Welke wissel bij modelschroefkoppelingen?
« Gepost op: 15 November 2008, 16:50:12 »
Ik wil het aanzicht van me'n Dutzrail 413 en nog wat messing karretjes niet bederven met grove koppelingen. Maar het moet af en toe wel kunnen rijden op een nog te bouwen diorama. Daarom wil ik modelschroefkoppelingen gebruiken. Alles is van RP 25 wielen voorzien.

Nu heb ik al wat uit geprobeerd, maar het resultaat valt tegen.
Getrokken door een Peco wissel (610 mm radius) of Rocoline (873,5 mm radius) gaat prima, hoewel de wielen die bij Rocoline wegzakken in het hartstuk natuurlijk geen gezicht is.
Geduwd door het Rocoline wissel gaat ook goed, maar bij Peco ontsporen de 2 assige wagons geheid.

Heeft iemand ervaring met het gebruik van modelschroefkoppelingen bij andere wissels? Bijvoorbeeld Peco met een grotere radius of Tillig Elite?

Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Welke wissel bij modelschroefkoppelingen?
« Reactie #1 Gepost op: 15 November 2008, 18:02:40 »
Herman, ik had in eerste instantie mijn HSM 700 voorzien van modelschroefkoppelingen. Hiermee wat testen gedaan thuis en getrokken en geduwd ging het prima door een overloopwissel van peco. De slankste (geen idee welke dat zijn kwa nummers). Op de beurs in Middelburg bleek het wat lastiger. Ik heb toen alleen een kolenbakkie met een schroefkoppeling uitgerust als koppelwagen. Door deze te verzwaren met wat lood (meer dan gebruikelijk) ging het nog goed. Zonder dat ging het eigenlijk niet.

Misschien had het ook gekund door de bufferkracht te verzwakken.

Zowel de loc als wagen zijn uitgerust met een verende modelschroefkoppeling als verende buffers.


Kijk maar wat er in het bakkie ligt...  :)

Ik vind het wel een extra dimensie hebben, maar het is wel meer werk en op modulebanen niet zo praktisch. Voor alleen thuis zou ik het zeker zo doen!

Ik heb onlangs twee wisselbouwpakketten van die nieuwe Tillig EW6 dingen gekocht. Daar moet het echt geen probleem zijn. Die dingen zijn anderhalf keer langer dan de slankste peco. Hij is nog niet gebouwd, dus ik weet nog niet hoe en wat.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Welke wissel bij modelschroefkoppelingen?
« Reactie #2 Gepost op: 15 November 2008, 22:09:07 »
 Hallo Stig,
     Volgens de cat .van Tillig zijn het 1:9 wissels, in het grootbedrijf mag je daar met 40 km/h doorheen, voor H0 begrippen zijn ze superslank, met een interne straal van 2200 mm.
 Daar moet je toch wel goed doorheen kunnen rijden met schroefkoppelingen!
Sukses, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Welke wissel bij modelschroefkoppelingen?
« Reactie #3 Gepost op: 16 November 2008, 14:25:10 »
@ Stig, bedankt voor je reactie.

Ik heb nog een kolenbak van 't Hollands locaalspoor met NEM schachten. Die zou prima geschikt zijn als koppelwagen .... zij het dat ook die ontspoort op het Peco wissel, ook als ik hem verzwaar.  :-|

Nu zie ik ook wat er bij de Peco wissel aan de hand is. De wielen volgen ter hoogte van het hartstuk het afbuigende spoor onvoldoende Hierdoor loopt de flens van het wiel op het puntstuk en ontspoort de handel. De strijkrail staat bij Rocoline net wat dichter op de rail (1 mm i.p.v. 1,2 bij Peco) waardoor de wagon het afbuigende spoor denk ik beter volgt en de wielflens het puntstuk niet raakt.

Wat is de afstand tussen de strijkrail en de rail bij Tillig? Kun je dat bij die wisselbouwpakketten van Tillig zelf bepalen?

Groet, Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Welke wissel bij modelschroefkoppelingen?
« Reactie #4 Gepost op: 16 November 2008, 17:17:53 »
Ik heb drie rongenwagens van Spoorwerk Atelier, nu Hollandsch Locaalspoor. Die hebben wel mooie code 88 wielen, en die vallen inderdaad in het puntstuk bij de peco's, dat viel mij ook al op. Ik denk dat het toevoegen van een stripje styreen aan de contrarail al helpt het wiel uit het puntstuk te houden. Ik heb het nooit geprobeerd, omdat ik met die peco's niet verder ga.

Bij het tillig bouwpakket ligt de afstand vast, ik zal ze eens opmeten. Het is simpelweg een kwestie van de dwarsliggersmat fixeren in de radius die je wilt hebben. Of gewoon recht, net wat je wilt. En dan de railstukken in de railschoentjes schuiven.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Welke wissel bij modelschroefkoppelingen?
« Reactie #5 Gepost op: 18 November 2008, 21:53:59 »
@ Stig

Ik ben wel benieuwd naar de afstand tussen de contrarail en de rail bij Tillig. Het zo mooi zijn als je dat zou willen opmeten. Tillig wissels zien er sowieso fraaier uit dan de Peco's.

Groet, Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Welke wissel bij modelschroefkoppelingen?
« Reactie #6 Gepost op: 18 November 2008, 22:59:49 »
'T is zelfs groter. Ik kom op 1,4mm... (nou ben ik vergeten ter controle ook mijn peo op te meten... Doe ik nog) Ja, die tilligs zijn echt stukken fraaier. Ik leg ze in een 8m radius boog. Met het bouwpakketwissel kan dat. Dit wordt heel mooi.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2008, 23:01:55 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Welke wissel bij modelschroefkoppelingen?
« Reactie #7 Gepost op: 19 November 2008, 09:08:02 »
Bij het plaatje van Stig's loc; de wissels op dat emplacement zijn (produktie gestaakt) Lima/Rivarossi's code 80 met een hoek van 10 graden.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Welke wissel bij modelschroefkoppelingen?
« Reactie #8 Gepost op: 19 November 2008, 09:44:16 »
Met dat extra gewicht in het bakkie ging het wel. De wisselhoek is ook ongeveer gelijk aan de slankste peco. Die tillig is iets van 6gr.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Welke wissel bij modelschroefkoppelingen?
« Reactie #9 Gepost op: 20 November 2008, 21:31:53 »
@ Stig,

Gisteren provisorisch met wat isolatietape de afstand tussen de rail en contrarail van het Peco wissel verkleind tot ongeveer 1 mm. Dan ontspoort er niets meer :) Dus dat werkt.

Die 1,4 mm bij Tillig is wel heel veel om op te vullen :-|. Bij de wissel bouwpakketten is dat hoop ik bij de bouw al op te lossen, b.v. door de contrarail op de goede afstand te lijmen. Ik ga dat in ieder geval uit proberen. Maar ik heb ook een engels wissel in mijn sporenplan en of dat gaat werken?

Groet, Herman.
Herman is op 3 april 2010 overleden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Welke wissel bij modelschroefkoppelingen?
« Reactie #10 Gepost op: 21 November 2008, 03:20:51 »
Tillig EW3: Een 2400 met plan E probleemloos trekkend en duwend.

Gr/H

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Welke wissel bij modelschroefkoppelingen?
« Reactie #11 Gepost op: 21 November 2008, 07:18:06 »
H, met modelschroefkoppelingen?

@ Stig,

Gisteren provisorisch met wat isolatietape de afstand tussen de rail en contrarail van het Peco wissel verkleind tot ongeveer 1 mm. Dan ontspoort er niets meer :) Dus dat werkt.

Mooi! Dat dacht ik wel.

Die 1,4 mm bij Tillig is wel heel veel om op te vullen :-|. Bij de wissel bouwpakketten is dat hoop ik bij de bouw al op te lossen, b.v. door de contrarail op de goede afstand te lijmen.

Nou nee, het zijn gefixeerde bevestigingspunten. Maar ik lijm er graag een stripje styreen aan en spuit het dezelfde kleur, geen punt.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2008, 07:20:19 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Welke wissel bij modelschroefkoppelingen?
« Reactie #12 Gepost op: 21 November 2008, 10:49:31 »
H, met modelschroefkoppelingen?

S, dat was de vraag!

;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Welke wissel bij modelschroefkoppelingen?
« Reactie #13 Gepost op: 21 November 2008, 12:21:31 »
Er wordt hier wat gefilosofeerd over de afstand van de strijkregel tot de naastliggende spoorstaaf. Maar die maat is van ondergeschikt belang. Het gaat in de eerste plaats om de afstand van de strijkregel tot de punt, dat is de maat C in NEM 310.

De afstand van de strijkregel tot de rail is de maat F. Die mag maximaal 1,3 mm zijn, dat staat ook in de NEM 310. De minimum waarde kun je bepalen door wat te gaan rekenen met de overige maten, dan kom je uit op 1,1 mm. Dus opvullen tot er maar 1mm overblijft is niet correct.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Welke wissel bij modelschroefkoppelingen?
« Reactie #14 Gepost op: 21 November 2008, 13:06:05 »
@ Klaas.

Voor mij is belangrijk dat mijn karretjes, voorzien van RP25 wielen en gekoppeld met modelschroefkoppelingen goed door een wissel lopen zonder te ontsporen. En dat is bij dit Peco wissel (SL-E192, dus niet eens de slankste) met aangepaste strijkrail nu wel het geval.

Bij een ander wissel en andere wielen zal die 1 mm mogelijk te krap zijn. Die Nem normen beogen dat natuurlijk te voorkomen, dus goed dat je dat vermeldt. Overigens loopt mijn Fl*mann kolenbakkie met originele Fl*mann wielen ook prima door het wissel.

@ Stig
Getest met modelschroefkoppeling, zonder extra gewicht in het wagonnetje, getrokken en geduwd, met en zonder andere wagon er voor. Of bij Tillig ook aanpassing van de strijkrail nodig en hoeveel weet ik niet. Dat ga ik nog uittesten.

Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.