Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 22:19:26
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:07:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:40:52
365 "Het is weekend foto's" door Frank 123
Vandaag om 21:36:40
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 21:31:10
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 20:45:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 20:30:00
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 19:58:16
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 19:20:30
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:15:10
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:44:29
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
Vandaag om 18:28:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 16:55:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:47:08
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
Vandaag om 15:10:13
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 14:53:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:51:34
Sfeer op je modelbaan door RobVille
Vandaag om 14:32:37
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 14:27:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:05:22
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19

Auteur Topic: positie s88 punten en keerlus  (gelezen 6228 keer)

Dennis H0

• Offline Offline
positie s88 punten en keerlus
« Gepost op: 15 November 2008, 14:28:47 »
Ik heb een schema gemaakt met een aantal aansluitpunten voor mijn schaduwstation.
Wat ik wilde weten is of het goed gaat als ik het zo doe.

Voordat ok begin met solderen etc wil ik graag weten of dit klopt.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_1_1.jpg

santerdam

• Offline Offline
Re: positie s88 punten en keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 15 November 2008, 14:48:55 »
Even een paar kanttekeningen :

- Wil je met Koploper gaan werken ?

- Klopt het dat de rode streepjes de isolatie's zijn ? Zo ja, dan kan ik moeilijk aflezen welke sectie tot welk blok behoort.

- Ga je eenrichtings-verkeer aanhouden in de keerlus (Ik zie namelijk in de keerlus geen B-sectie)

- In de keerlus lijkt me C1/C2 relatief kort. Zou je die niet beter dezelfde lengte kunnen geven als de opstelsporen.

- Wat bedoel je met "aangepaste terugmelders" ?

Sander

Dennis H0

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 November 2008, 15:06:00 »
Hallo Sander,

Ik zal je vragen beantwoorden

- Ja ik ga met koploper rijden
- De rode streepjes zijn de isolaties
- Aangezien ik 2 schaduwstations maak rijd alles in 1 richting
- Ik zal rekening houden met de lengte van c1/c2 (bedankt
- De aangepaste terugmelder is de aangepaste s88 kaart die ik bij wim ros heb gekocht, deze is geschikt gemaakt voor de keerlusmodule.

Even over de blokken... ik weet niet zeker of ik de positie's van de blokken goed heb gedaan.

Mijn binnenkomende wisselstraat word door een bezetmeldpunt gedetecteerd, aan het einde van de wisselstraat heb ik 45 cm als stopsectie. met op elk spoor 1 bezetmeldpunt.

Het tussenliggende deel wat dan over blijft word niet gedetecteerd.
Links onderin komt een klimspiraal

Sander

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 November 2008, 15:20:03 »
Sectie A, C en D is 1 blok.

Waarbij A 1 raillengte kan zijn, C het gedeelte waar een trein in moet passen(dus zo groot mogelijk) en D is dan de stopsectie.

Daarbij kan je direct na je wisselstraat van je schaduwstation, waar nu 9 staat beginnen met sectie A, deze maak je 1 railengte en voila, sectie C is groter geworden.
De wisselstraten hoef je inprincipe niet te detecteren, dit is geheel naar eigen idee in te vullen natuurlijk.

Denk eraan dat de bezetmelding na sectie D weer een gewone melder kan zijn en dus een aanmeldsectie van blok 10. Aan het eind van blok 10 nog wel even een stopsectie + melder maken.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 November 2008, 15:33:12 »
OK, hier mijn reactie :

- Bij Koploper is een wisselstraat nooit onderdeel van een blok. Je plaatst in de wisselstraat ook (normaal gesproken) geen bezet melder.
- - Zowel links als rechts heb je nu een bezetmelder getekend in de wisselstraat

- Een blok is een stuk spoor, dat is onderverdeeld in sectie's. En in sectie's kunnen bezetmelders geplaatst worden. In de tekening heb je nu de bloknummers geplaatst tussen 2 isolatie's - ik kan dus niet zien welke sectie's tesamen een blok vormen.
- - Normaal voor Koploper is dat een blok bestaat uit (a) de inrijsectie, (b) de afremsectie en (c) de stopsectie. Als ik nu naar bijvoorbeeld blok 2 kijk, zou ik dus de sectie's 2a, 2b en 2c moeten zien. (enzovoort voor alle blokken)

Ik denk dat je in de handleiding van Koploper de begrippen blok en sectie eens moet doorlezen. Je bent zeker op de goede weg, maar ik weet niet zeker of je nu bewust of toevallig met een gemeenschappelijke inrijmelder werkt.

Advies : Geen duidelijk aan welke geisoleerde delen tesamen een blok vormen. Pas dan is duidelijk wat je precies wilt aanleggen/aansluiten.

M.b.t. de Keerlus - Ik zou sectie E korter maken en C1/C2 langer. In principe hoeven de sectie's A-B-D-E niet erg lang te zijn. Overweeg wel om de B sectie aan te leggen. De aansluiting zit immers (waarschijnlijk) op je keerlus-kaart. (Daarmee maak je het technisch mogelijk alsnog 2-richting te gaan rijden)

Sander

Dennis H0

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 November 2008, 15:44:16 »
Dank jullie wel voor de info ik ben al het een en ander aan het aanpassen.

Even een kleine vraag dan toch....

Ik heb een keer begrepen (volgens mij van Kees-Jan) dat hij zijn inrijdende wisselstraat detecteerde en aan het einde van de wisselstraat een stopsectie maakte waardoor je minder bezetmeldpunten nodig hebt.
Nu begrijp ik uit jullie verhaal dat een wisselstraat niet gedetecteerd hoeft te worden.

Heb ik het nu verkeerd begrepen ?

Dennis H0

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 15 November 2008, 15:49:43 »
Ok ik heb hier een aanpassing gemaakt op het geheel, ik twijfel of het goed is.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_1_2.jpg

Sander

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 15 November 2008, 16:25:21 »
Dennis,

je bent vrij om de wisselstraten van een melder te voorzien echter hebben deze geen nut, en das dan weer zonde van het geld  ;)
Niet helemaal correct zie ik, de eerste melder zou ik laten zitten. Hier van kan je een binnenkomstmelder maken voor all achterliggende blokken.
Tekening maar even aangepast, maakt het wat duidelijker.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_5.jpg

Vanaf blok 1 zie je 2 melders, 1 is stopsectie blok 1 de andere is de aanmeldsectie voor je schaduwstation.
Na de keerlus welke je goed ingetekend hebt volgt een aanmeld sectie van blok 10 en links onderin zie je een stopsectie van blok 10.
Hierna zou weer een aanmeldsectie moeten komen voor blok 11.

mvg,
 Sander
« Laatst bewerkt op: 15 November 2008, 16:28:40 door Sander Lageveen »
mvg,
 Sander

John vd Putte

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 November 2008, 16:30:54 »
Even over de 'keerlus':
ik ga nu twijfelen wat er onder een keerlus wordt verstaan (met mijn beperkte kennis van treinbanen). Ik had altijd begrepen dat een keerlus een situatie is waarbij kortsluiting zal ontstaan mits je geen hulpmiddelen hanteerd. In mijn beleving is dit stukje ontwerp van het schaduwstation een gewoon stukje recht-toe recht-aan ontwerp. Ik zie niet waar de kortsluiting ontstaat. Of wordt het inrij- en uitrijspoor buiten de tekening samengevoegd tot 1 spoor? Wie spijkert mijn kennis bij, of is dit daadwerkelijk geen keerlus?
Er zijn 10 soorten Mensen: mensen die binair kunnen tellen, en mensen die dit niet kunnen.

Dennis H0

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 November 2008, 16:35:43 »
Volgens mij heb ik hem, ik heb voor de goede orde het laatste deel van dit schaduwstation teogevoegd. Ik hoop dat het nu allemaal klopt. Kan ik daarna mijn soldeerbout opwarmen  ;D

https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_1_3.jpg
« Laatst bewerkt op: 16 November 2008, 11:53:26 door René Huibers »

Dennis H0

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 15 November 2008, 16:39:19 »
Even over de 'keerlus':
ik ga nu twijfelen wat er onder een keerlus wordt verstaan (met mijn beperkte kennis van treinbanen). Ik had altijd begrepen dat een keerlus een situatie is waarbij kortsluiting zal ontstaan mits je geen hulpmiddelen hanteerd. In mijn beleving is dit stukje ontwerp van het schaduwstation een gewoon stukje recht-toe recht-aan ontwerp. Ik zie niet waar de kortsluiting ontstaat. Of wordt het inrij- en uitrijspoor buiten de tekening samengevoegd tot 1 spoor? Wie spijkert mijn kennis bij, of is dit daadwerkelijk geen keerlus?

Ik zal voor de goede orde mijn hele baanplan neerzetten en hoop dat het dan duidelijk is dat mijn schaduwstations mijn keerlussen zijn.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_8.jpg

https://images.beneluxspoor.net/bnls/stapelstation_1.jpg

« Laatst bewerkt op: 16 November 2008, 11:53:48 door René Huibers »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 November 2008, 16:40:44 »
Dennis,

Om te kunnen beoordelen of je een keerlus hebt moeten we de rest van het sporenplan zien. Nu is het nog (steeds) geen keerlus.
het gaat erom wat er rechtsonder verder aanhangt. Als daar wissels zitten die de sporen verbinden heb je inderdaad een keerlus.

Gr.
Eric

Edit. Je was me net voor. Inderdaad heb je een keerlus.
Gr.
Eric

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 15 November 2008, 16:51:04 »
 Hallo,
Zowel in de gele route als in de grijze route zit een keerlus, die liggen links en rechts onder het zichtbare station.
 Je zal twee onafhankelijke keerlusschakelingen moeten zien te maken of te kopen.  :D ,
 Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 November 2008, 16:52:20 »
Dennis,

Je hebt (a) van Kees-Jan een verhaal met een enkele bezetmelder en (b) onze reactie. Wat heb je in de handleiding van Koploper hierover aangetroffen ?

Op geen enkele tekening kan ik ontdekken hoe je de blokken gaat indelen. Ik zie allerlei losse sectie's, waarvan een deel een (blok-)nummer heeft.
Soms kan ik de sectie's niet bij de blokken krijgen om tot een compleet geheel te komen.

Mijn advies : Laat de soldeerbout nog even koud.

Heb je uberhaupt al eens een testovaal gemaakt met Koploper ? En daar de 'normale' en de Kees-Jan situatie uitgetest ?

Sander

John vd Putte

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 15 November 2008, 16:59:38 »
Ik zal voor de goede orde mijn hele baanplan neerzetten en hoop dat het dan duidelijk is dat mijn schaduwstations mijn keerlussen zijn.

Oke, nu zie ik daadwerkelijk je keerlussen. Begon al te twijfelen aan mijn opgedane kennis.
Er zijn 10 soorten Mensen: mensen die binair kunnen tellen, en mensen die dit niet kunnen.