Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door GerardH
Vandaag om 02:49:04
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:58:54
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door MOVisser
Vandaag om 00:25:52
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Rondom Charlois door Alewijn
22 December 2025, 23:07:40
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616 door Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
22 December 2025, 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
22 December 2025, 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann door Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
22 December 2025, 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
22 December 2025, 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
Zee. Land. door Huup
22 December 2025, 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
22 December 2025, 15:43:44

Auteur Topic: Introductie en tevens wat vraagjes  (gelezen 10178 keer)

Yskonyn

• Offline Offline
Re: Introductie en tevens wat vraagjes
« Reactie #30 Gepost op: 12 November 2008, 22:40:38 »
Wat betreft de bladen was is gister al naar de winkel gelopen en heb de november nummers van Rail Hobby, Rail Magazine, Modelspoor Magazine en een engels blad gekocht om een indruk te krijgen wat alle bladen bieden.
Klopt het overigens dat Eisenbahn Journal zo exorbitant duur is? Er lag hier een versie van in de schappen van bijna 18 euro! Ik heb niet goed gekeken dus het kan een speciale editie zijn?
Ik ga inderdaad ook eens bij de bieb rondneuzen. Nog tips wat betreft titels, schrijvers, isbn nummers, noem maar op?  ;D

Wat betreft de rails. Tja. Laat duidelijk zijn dat het volgende slechts mijn huidige mening is en ik absoluut andere keuzes van mensen respecteer en ook zeker niet uit ben om iemand tegen het hoofd te stoten.
Ik zie een boel discussies over natuurgetrouwheid en dergelijke, terwijl we doorgaans praten over banen die slechts een paar meter spoor bevatten. Dan lijkt mij persoonlijk de discussie over 0.4mm hoogteverschil in spoor een beetje teveel van het goeie.
Daarnaast vind ik de profi rails van Fl* geen lelijke rails. Als ik het vergelijk met de rails van Marklin bijvoorbeeld, dan zou ik persoonlijk altijd voor Fl* profi gaan (even gesteld dat het beiden gelijke sporen waren uiteraard).

Wat ik zo kan zien van de foto's op de Roco site is het Roco spoor (geoLine) ook erg mooi met die bruine bielzen. Voordeel van spoor zonder bedding (Roco Line) is dat je zelf een mooie(re)bedding kunt (moet) maken. Wat een zege of een vloek is afhankelijk van je eigen bedding-maak-kunsten.

Ik vraag me af of ik uberhaupt het verschil op een afgebouwde baan zou zien tussen 2.1mm en 2.5mm spoor.

Nuchter bekeken; hobbelt het profi-spoor van Fl* nou echt zo erg en maakt het nou echt zoveel meer geluid of praten we hier over hele kleine verschillen die voor een perfectionist slechts hout snijden?

Ik geef toe hoor, ik alleen Marklin en Fl* profi in bedrijf gezien en heb nooit uit de eerste hand met bijvoorbeeld Roco spoor gereden, dus het kan mijn onnozele onervarenheid zijn die hier spreekt. . .  ;D
Groeten,
Robin

Bert Roefs

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 12 November 2008, 22:48:13 »

Ik vraag me af of ik uberhaupt het verschil op een afgebouwde baan zou zien tussen 2.1mm en 2.5mm spoor.

Het verschil zul je misschien niet zien als de rails liggen maar vermoedelijk voelen je treinen (en dus ook de preisertjes in de rijtuigen) het verschil wel.
Als eea niet op gelijke hoogte ligt, rijden je treinen dus tegen (of van) een 'stoeprandje' van 0,4 mm en da's best een rottig geluid.

Yskonyn

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 12 November 2008, 22:56:44 »
Ah ja dat snap ik!  ;D Dat bedoelde ik eigenlijk ook niet.
Het ging erom een totale baan in de ene of de andere versie. ;)
Waarom zijn er twee soorten spoor van hetzelfde merk met slechts 0.4mm verschil was eigenlijk de moraal van het verhaal en waarom kiest met voor de ene dan wel de andere. Waarbij ik een sceptische noot toevoegde over de hele discussie tussen 2.1 en 2.5mm rails, of eigenlijk de details op de verschillende rails in het algemeen.
Groeten,
Robin

Rocodil

• Offline Offline
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
« Reactie #33 Gepost op: 13 November 2008, 00:22:19 »
Robin,
De rails met hoger profiel is iha wat ouder. De moderne modelbouwer stelt steeds meer eisen aan de natuurgetrouwheid van modellen en rails. Het lagere profiel komt veel meer overeen met de realiteit. Naarmate je langer met je hobby bezig bent krijg je er steeds meer oog voor. Als je baan steeds mooier wordt ga je je ergeren aan de dingen die niet kloppen (wellicht niet bij iedereen; bij mij in ieder geval wel). Wanneer je naar het echte spoor kijkt en die vergelijkt met je modelspoor dan zie je het verschil. Goed, waar ik op uit ben: rails met elkaar vergelijken in de winkel, beoordelen van mogelijkheden voor wissels doe je maar een keer. Daarna ligt het er en kan je moeilijk veranderen. Dus neem even de tijd om het uit te zoeken. Het assortiment wissels is ook belangrijk. Voor sommige merken is de keuze beperkt. De wisselhoek verschilt ook. Wissels met een kleine hoek zijn mooier dan die met een scherpe hoek. Goed, zomaar een paar tips, succes bij de keuze. MVG Hans
« Laatst bewerkt op: 13 November 2008, 00:24:12 door Rocodil »
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #34 Gepost op: 13 November 2008, 02:52:22 »
Het verschil in hoogte zie je dus echt wel. Rij zelf met roco-line zonder bedding. Maar ondertussen kijk ik al naar Tillig, wissels zonder 'schanier', mmm. Als je nog de keuze hebt zou ik eerst eens goed rond kijken. Roco-line zie ik niet als een slechte optie, maar er is dus meer. Gezien de hoeveelheid mensen die met Fleishmann rails rijdt zal dit ook wel goed zijn. Is de enige rails waar ik geen ervaring mee heb.

Gerard.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 13 November 2008, 09:02:29 »
Nuchter bekeken; hobbelt het profi-spoor van Fl* nou echt zo erg en maakt het nou echt zoveel meer geluid of praten we hier over hele kleine verschillen die voor een perfectionist slechts hout snijden?
Of Fl* rails hobbelt ligt er maar aan hoe je het legt. Ik rij zelf met Fl* rails op een ondergrond van 4-5 mm onderplaten voor laminaat (de bekende paars/roze platen van de Gamma/Praxis) verlijmd met boekbinderslijm. Geen probleem. Maar dat geldt voor alle rails. Als je dat niet goed vlak legt hobbelt alles en is je rijgedrag verre van ideaal. Hier aandacht aan besteden loont de moeite bij het aanleggen en voorkomt een hoop ergenis achteraf. En geluid? Er zijn al vele draadjes vol geschreven hierover. Zoek maar eens op het forum.

En verder geldt, het is maar net hoe ver je zelf wilt gaan in het perfectioneren van je baan. Ik ben tevreden met de FL* rails. Het heeft een paar tekortkomingen zoals te korte bielsen en een te grof balastbed maar ik kan er goed mee leven.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

henk

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 13 November 2008, 09:18:10 »
Wat betreft de rails. Tja. Laat duidelijk zijn dat het volgende slechts mijn huidige mening is en ik absoluut andere keuzes van mensen respecteer en ook zeker niet uit ben om iemand tegen het hoofd te stoten.
Ik zie een boel discussies over natuurgetrouwheid en dergelijke, terwijl we doorgaans praten over banen die slechts een paar meter spoor bevatten. Dan lijkt mij persoonlijk de discussie over 0.4mm hoogteverschil in spoor een beetje teveel van het goeie.

En toch zal ook jij het verschil zien tussen banen die zijn gelegd met 2,5 mm (code 100) en 2,1 mm (code 83) rails. Je zult misschien niet eens in de gaten hebben waar het hem nou in zit, maar lagere rails lijkt natuurgetrouwer. 0,4 mm hoogteverschil klinkt weinig, een hoogteverschil van bijna 20 procent klinkt alweer een stuk indrukwekkender.  ;)
Het gaat overigens over veel meer dan alleen de hoogte van de rails. Het hele profiel is tegenwoordig fijner opgebouwd. De nieuwe Piko rails is ook 2,5 mm, maar oogt beter vanwege een veel fijner profiel. Bekijk in de winkel de rails eens langs de kopse kant. Dan snap je gelijk wat ik bedoel.
Verder zijn er voor bijvoorbeeld Rocoline, Peco rails en Tillig veel slankere wissels verkrijgbaar dan in profi. Daarmee bedoel ik wissels die langer zijn en een kleinere wisselhoek hebben. Kost meer ruimte, maar ook dat oogt een stuk natuurgetrouwer.

Desalniettemin, zou ik het zeker niet vreemd vinden als je voorlopig verder gaat met profi. Volgens mij voldoet dat voorlopog wel aan je wensen. Overstappen kan altijd nog. Rails is niet het duurste deel van de hobby en is tweedehands goed verkoopbaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Yskonyn

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 13 November 2008, 11:09:00 »
Desalniettemin, zou ik het zeker niet vreemd vinden als je voorlopig verder gaat met profi. Volgens mij voldoet dat voorlopog wel aan je wensen. Overstappen kan altijd nog. Rails is niet het duurste deel van de hobby en is tweedehands goed verkoopbaar.

:D We zullen zien of ik me inderdaad zou storen aan die rails. De tijd zal het leren. Willen de heren een poule-tje maken soms? ;)

Ik zat inderdaad ook te denken om met profi door te gaan, wellicht dat ik een starterset van Fl* koop, alleen wil ik wel graag weten of de Profi-BOSS te combineren is met een computer besturing (Koploper)? En hoe zit dat met het Twin Centre? Computer besturing is uiteindelijk wel mijn doel namelijk, alleen gecombineerd met handmatige besturing.
Er rijden bijvoorbeeld treinen op de hoofdlijn computer gestuurd, terwijl ik zelf bezig ben met rangeren, zoiets.

De multiMAUS van Roco lijkt ook een goede keuze als control unit en die werkt soewieso met Koploper, maar als ik die los koop dan moet ik ook los een DCC trein kopen, tenzij ik een starterskit koop van Roco, maar die hebben allemaal GeoLine rails.
Dan heb ik a) weer nix aan mijn profi rails en b) vind ik de geoLine rails niet zo mooi, dan zou ik liever weer voor de Roco Line rails gaan. . .  :-|

Grote voordeel van doorgaan met Fl* is dat ik voorlopig lekker verder kan met mijn rails en ik een leuke startersset kan kopen incl trein en extra rails, plus digitale controller, maar dan moet ik wel zeker weten dat ik wat aan die profi-Boss of TwinCentre heb in vergelijking tot mijn ambities! ;)
Groeten,
Robin

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #38 Gepost op: 13 November 2008, 11:17:33 »
Beste Robin,

Waar gaat de discussie nou eigenlijk over? Je bent herintreder (wat een goed punt is), je hebt weinig tot geen ervaring met de huidige modelspoorwereld en digitaal is helemaal nieuw voor jou.
Je praat nu alleen over een verschil in spoorstaaf waar je de conclusie aan verbind dat dat verschil in hoogte niet op zou vallen. Maar waar begon de discussie? Je vroeg of je materiaal goed genoeg zou zijn voor een herintrede in de hobby. Het antwoord darop is: Ja!

Misschien moet je eerst voor jezelf nagaan wat je wilt, wat je te besteden hebt, etc. Pas daarna zou ik mij de moeite nemen om te kijken of mijn railmateriaal nog aan die voorwaarden voldoet.   
Citaat
Waarom zijn er twee soorten spoor van hetzelfde merk met slechts 0.4mm verschil was eigenlijk de moraal van het verhaal en waarom kiest met voor de ene dan wel de andere. Waarbij ik een sceptische noot toevoegde over de hele discussie tussen 2.1 en 2.5mm rails, of eigenlijk de details op de verschillende rails in het algemeen.
Dat bedoel ik dus...
Citaat
En geloof me dat je het ziet, alleen zal het er op beide net zo goed rijden.

Nogmaals, ga eerst eens bij jezelf te rade wat je wilt. Want mijns inziens weet je dat op dit moment helemaal niet (met alle respect ;)).
Citaat
Grote voordeel van doorgaan met Fl* is dat ik voorlopig lekker verder kan met mijn rails en ik een leuke startersset kan kopen incl trein en extra rails, plus digitale controller, maar dan moet ik wel zeker weten dat ik wat aan die profi-Boss of TwinCentre heb in vergelijking tot mijn ambities
Misschien moet je dan niet die dingen kopen, maar lekker een IB (Intellibox) of vergelijkbaar. Tevens moet die extra trein in die set je wel aan staan v.w.b. thema en tijdperk, dus kan die set weleens de slechtste aankoop zijn die je ooit gedaan hebt...
Edit:
Citaat
De multiMAUS van Roco lijkt ook een goede keuze als control unit en die werkt soewieso met Koploper,
Dat doet hij alleen met het setje hier op het forum aangeboden, of met de (veel duurdere) Rocomotion.

Grtz,  8) Ronald 8)
« Laatst bewerkt op: 13 November 2008, 11:19:37 door Ronald Halma. Reden: Edit »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

René Huibers

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 13 November 2008, 11:18:53 »
Robin,

Ik zie dat je nederlands wil rijden en digitaal handmatig en digitaal via de computer. Roco heeft een mooi nederlands start-setje op de markt (roco 41272). Dan heb je een nederlandse loc met 3 grindwagens en een multimaus. De geo-line rails kun je op marktplaats weer verkopen als je die niet gebruikt.

Daarnaast nog een s88XpressNetLI (haast is geboden, er zijn er nog maar een paar), en je bent klaar.

In Amersfoort zit steven volp, een modelbouw winkel met van alle merken wel iets. Ik kom er ook wel eens.

Wellicht ook slim om naar de nederlandse modelspoordagen in rijswijk te gaan over een paar weken. Soms zijn er mooie beursaanbiedingen en je kunt een boel in de praktijk zien.
« Laatst bewerkt op: 13 November 2008, 11:22:56 door René Huibers »

henk

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 13 November 2008, 11:20:16 »
Twin Centre is een variant van de Intellibox en werkt zonder meer met een computer en Koploper.
De profi boss heeft een zogenaamde 'loconet' bus. Dat is een universele aansluiting waarvoor wel computerinterfaces bestaan, maar dan is nog niet zeker of Koploper daarmee overweg kan. Kortom, in theorie kan het, maar praktisch is het niet zo eenvoudig, zeker niet voor een nieuwkomer. Voor de Multimaus is dat inmiddels allemaal al voor elkaar.

Je merkt dat startsets ook nadelen hebben. De aangeboden combinatie van materieel, rails en stuurapparaat moet je maar aanstaan. Zoveel keuze heeft Fleischmann momenteel niet in startsets en alleen al wat betreft het materieel zit er niets bij dat ik zou willen hebben.
Voordeel is natuurlijk dat je het geheel relatief goedkoop krijgt. In dat kader begrijp ik eigenlijk niet waarom je je zo druk maakt om dat rondje geoline rails in een Roco startset. Je bent niet verplicht die rails te gebruiken. Roco heeft een veel ruimere keuze in startsets. Als je alleen naar het materieel en de Multimaus kijkt, dan zijn de prijzen nog zeer aantrekkelijk. Wat kan die paar stukkies rails je schelen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 13 November 2008, 11:20:49 »
Citaat
haast is geboden, er zijn er nog maar een paar

Prima oplossing Rene, maar dan moet je als gebruiker wel weten wat je wilt.
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Yskonyn

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 13 November 2008, 11:47:01 »
Prima oplossing Rene, maar dan moet je als gebruiker wel weten wat je wilt.

Ronald, je hebt helemaal gelijk als je zegt dat ik er nog niet uit ben wat ik wil. Dat is nou juist de hele reden van dit draadje.
Ik kom, zoals je zelf al aangeeft, als herintreder in een totaal veranderd wereldje en voor ik mijn zuurverdiende centen uit ga geven wil ik alles tot op de bodem uit hebben gezocht. Wellicht dat jij in de positie zit om zomaar even een IB aan te schaffen, ik helaas niet.
En het feit dat ik alles tot op de bodem voor mezelf uitgezocht wil hebben zorgt er inderdaad voor dat dit draadje wat van de hak op de tak lijkt te springen; ik heb echter alles prima op een rijtje. ;) De items over de spoordetails waren slechts iets dat ik me terzijde afvroeg, omdat ik me verbaasde tijdens mijn orientatie over de minimale verschillen resulterend in maximale discussies.

Rene, je bent een goede verkoper! ;) Maar ik koop niets tot na de verhuizing en niets voordat ik precies weet wat ik ga doen. :)
Ik heb inderdaad die set ook al gezien. Ik al sowieso materieel wat me aanstaat inderdaad.

Henk, ik snap je (jullie) punten. Het is misschien meer dat ik het zonde vind om mijn ouder spul niet meer te kunnen gebruiken en ik me daar een beetje op blind staar.
Groeten,
Robin

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 13 November 2008, 12:07:10 »
Citaat
Het is misschien meer dat ik het zonde vind om mijn ouder spul niet meer te kunnen gebruiken en ik me daar een beetje op blind staar.
Dat is ook waar ik naar toe wilde..... Misschien moet je eerst eens lekker beginnen weer wat te bouwen met de spullen die je hebt. Vanaf daar kun je bepalen of het wat is en wat je verder wilt.
Citaat
Wellicht dat jij in de positie zit om zomaar even een IB aan te schaffen, ik helaas niet.
Ook ik ben maar een eenvoudige loonslaaf, Robin, dus ik moet er ook hard voor werken ;) Mijn Lenz systeem kocht ik in 2000 voor 1000 duitse marken, maar ook naar intensief speurwerk wat voor mij de beste oplossing zou zijn. Alleen was ik geen herintreder, dus had ik misschien wat voorsprong. En die klap geld was ook voor mij even slikken, temeer daar ik ook een vrouw en kinderen heb die niet mogen verhongeren  ;D

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #44 Gepost op: 13 November 2008, 12:49:48 »
De mogelijkheden en onmogelijkheden even op een rij.

Multi-Maus -> s88XPressNetLI -> Koploper Ja.
Multi-Maus -> RocoMotion -> Koploper Nee.
Lenz Digital Plus - LI101F -> Koploper Ja.
Deze digitale set voldoet aan je eisen.

Profi-Boss -> LocoNetInterface (buffer) -> Koploper (binnenkort)
Twin-Center -> Koploper Ja.
Intellibox -> Koploper Ja.

Ook deze voldoen aan je eisen, qua besturing handmatig versus computer.

Multi-Maus en Lenz is op basis van het XPressNet protocol.
Profi-Boss is op basis van het LocoNet protocol.
Twin-Center en Intellibox zijn op basis van het P50X extended protocol of het LocoNet Protocol.

Als ik het moest kiezen, dan koos ik de Multi-Maus.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net