Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Arjan6511
Vandaag om 19:51:16
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:42:02
Time-of-flight module door Joz
Vandaag om 19:23:00
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:38:21
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
  

Auteur Topic: De Langebaan.  (gelezen 38227 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
  • Spaar ze allemaal.
Re:De Langebaan.
« Reactie #45 Gepost op: 14 January 2010, 23:22:56 »
Ik dacht ook zoiets, bij optie 1 en 3 is het spoor wat niet aan een perron licht bedoeld als inhaal of doorrijspoor maar bij optie 2 heb ik geen vrij spoor, dus dan zou een eventueel doorrijdende (goederen)trein met matige snelheid langs het perron moeten, zeker als hij de onbeveiligde overstap tussen de perrons kruist, misschien toch iets te gevaarlijk ik weet niet.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2010, 23:28:38 door prutser »

SjoerdB

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re:De Langebaan.
« Reactie #46 Gepost op: 15 January 2010, 08:48:18 »
Persoonlijk vind ik bij de 1e optie het nadeel dat beide (doorgaande) perronsporen aan de achterzijde (waar de draaischijf ligt) bij elkaar komen en dus niet gelijktijdig een (personen)trein kan vertrekken en aankomen in die richting.

Ik durf echter niet te zeggen of dit in het ook een situatie is die in de echte wereld werd voorkomen. De goederentrein langs het perron lijkt me echter ook een onwenselijke situatie. Lastig...

Groet,

Sjoerd

ps. leuke baan! hier kom ik nog eens vaker kijken :)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
  • Spaar ze allemaal.
Re:De Langebaan.
« Reactie #47 Gepost op: 19 January 2010, 14:17:40 »
@ Sjoerd, op plaatje 1 is het spoor niet af, daarom ontbreekt er een stukje in de wisselstraat.

Ik heb even wat plaatjes van perronvoorbeelden gezocht want ik twijfel nog tussen 1 of 2 sporen tussen de perrons.


utrechts archief

utrechts archief
Twee voorbeelden van twee sporen met een overgang tussen de perrons, echter hebben ze beide ook een loopbrug (vanwaar de foto gemaakt is).


utrechts archief

utrechts archief?

Met het nadeel van een overloop over de sporen als er een trein staat.
foto L. Albers

Drie voorbeelden van 1 spoor, van de een na laatste foto wil ik ook het stationsgebouw maken.

1 spoor geeft wel een veel rustiger beeld, maar 2 sporen geeft meer mogelijkheden, echter zie ik dan wel meestal ook een loopbrug verschijnen en dat heeft weer iets grootstedelijks, maar toch vind ik de eerste foto het interessants

« Laatst bewerkt op: 19 January 2010, 14:20:02 door prutser »

HP TEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re:De Langebaan.
« Reactie #48 Gepost op: 19 January 2010, 15:41:28 »
Grote Klasse !!!

Wat een prachtige leegte op je baan, ik ben benieuwd naar het vervolg.
Ik zou zeggen lekker doorprutsen Prutser  ;), maar dan wel met een hoofdletter.

Geweldig.

PS: Wat is overigens de boogstraal van de boog waar de 1200 op de foto doorkomt?
« Laatst bewerkt op: 19 January 2010, 15:43:19 door HP TEE »

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2405
Re:De Langebaan.
« Reactie #49 Gepost op: 19 January 2010, 15:46:45 »


Mooi station op de achtergrond, zelfbouw zeker???  ;D

mvg,

Matthijs

SjoerdB

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re:De Langebaan.
« Reactie #50 Gepost op: 19 January 2010, 17:00:13 »
@ Sjoerd, op plaatje 1 is het spoor niet af, daarom ontbreekt er een stukje in de wisselstraat.

Hoi Stephan,

Ik begrijp het dan nog steeds niet helemaal hoe je het bedoelt. Dit (bovenste plaatje) is hoe je het hebt liggen en volgens mij bedoel je de gele lijn (in het onderste plaatje) als het gedeelte dat nog niet af is. In dat geval hebben dus beide doorgaande perronsporen (rood) altijd dezelfde wissel nodig en krijg je het conflict wat ik bedoelde. Maar waarschijnlijk snap ik het niet helemaal :-\
In ieder geval wijkt dit af van je vraag over 1 of 2 sporen. Helaas vind ik het moeilijk om daarover te oordelen, ik ken niet anders dan dubbele sporen op stations (is een beetje van voor mijn tijd). Ik hoop dat er nog anderen zijn die je kunnen helpen. Ik geef je in ieder geval gelijk over de eerste foto, als je de sfeer zo weet te creeren wordt het schitterend!




prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
  • Spaar ze allemaal.
Re:De Langebaan.
« Reactie #51 Gepost op: 21 January 2010, 22:38:22 »
@ Matthijs, klopt, is gebaseerd op station Sliedrecht en wacht al bijna 10 jaar op de schoorstenen, maar laatst heb ik wel wat styreen strips gekocht voor de balken onder de dakgoten maar dat is rotwerk dus blijft weer liggen. :P
Er zit ook nog zo'n jaren '80 blauwe uitbouw voor die moet eraf, gelukkig is station Leerdam opgeknapt met een mooie houten uitbouw dus heb ik een goed voorbeeld  :D.

@ Sjoerd, je hebt gelijk met 1 wissel voor de 2 perronsporen, echter loopt de linker perronspoor hier dood en wordt gedeeld met het goederen gedeelte, de doorgaande sporen zijn het rechter eilandperronspoor en de middelste van de 3 sporen welke gebruikt word als inhaalspoor.

@ HP TEE, ik zal het nog even nameten, en ja leegte, ik probeer het zo leeg mogelijk te houden maar dat valt niet mee, alles volplempen met sporen is veel gemakkelijker.

Groet Stephan.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2405
Re:De Langebaan.
« Reactie #52 Gepost op: 21 January 2010, 22:45:09 »
Ziet er echt super uit zo op de foto's  ;D

SjoerdB

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re:De Langebaan.
« Reactie #53 Gepost op: 22 January 2010, 09:08:44 »
Nu snap ik em...  :-X dank je wel voor de uitleg!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
  • Spaar ze allemaal.
Re:De Langebaan.
« Reactie #54 Gepost op: 09 April 2010, 22:56:51 »
Hatsee, de perrons en sporen liggen, nu kan ik zo langzamerhand aan het stationsgebouw beginnen.



De perrons zijn gemaakt van die blauwe ondervloer, zijkanten beplakt met plastic steentjesplaat van Vollmer want daarvan had ik nog wat oude resten liggen, de bovenkant is van de kartonnen achterkant van schrijfblokken, geverfd met grijze grondverf zodat het een idee van tegels geeft.



Oh jee, eerste trein komt al binnen.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 10 April 2010, 09:39:27 door prutser »

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
Re:De Langebaan.
« Reactie #55 Gepost op: 09 April 2010, 23:18:22 »
Hey Stephan,

Erg fraaie update en je perrons zijn zeer mooi gelukt! (y)
Ga zo door en dank je voor de update. :)

Groetjes,

Antal

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
  • Spaar ze allemaal.
Re:De Langebaan.
« Reactie #56 Gepost op: 10 April 2010, 09:17:14 »
Eh, geen dank hoor.
En je ziet dat in tegenstelling tot jou baan ik voorlopig nog niet aan onkruid toe ben, het is nog een steriele bende.

Groet Stephan.

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:De Langebaan.
« Reactie #57 Gepost op: 10 April 2010, 09:22:28 »
Das dan een mooie steriele bende hoor  ::)

Mvg, Mark

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
  • Spaar ze allemaal.
Re:De Langebaan.
« Reactie #58 Gepost op: 24 April 2010, 11:52:04 »
Al die meters spoor zijn dan wel leuk maar de'r moet ook grind omheen:

Eerst de rails gespoten, en het voordeel van de losse bakken is dat ik nu ook makkelijk overal bij kan.

Moeten de rails nog wel even door:


De rails zitten niet tijdelijk met schroefjes vast, dat vond ik zo'n gehannes, ik spuit een dun strookje acrilaatkit en daar leg ik mijn rails op, het is code 75 dus dus vrij slap en de kit houdt het ook in bogen direct goed vast en je hebt nog een minuut of 20 om het hier en daar wat te richten.


In bogen met verkanting leg ik ze in 2 rillen kit daar waar de rails op het kartonnentje aan de buitenkant ligt en aan de binnenkant.

Ik spuit er Revell lederbraun op dit is vrij donker dus het is niet erg dat de bielzen wat meegespoten worden, gaat de plasticglans er gelijk af.

Hola, de rails in de bogen had ik nog niet van aansluitingen voorzien dus even op zijn kant gezet en 3 gaten onder de rails geboord.


Dan het grind:
Als allereerst een dun laagje houtlijm naast de sporen en hier het looppadgrind op strooien.
Als dat droog is opzuigen en de schuine kant met onverdunde houtlijm ingesmeerd.


Ik hoor de puristen huiveren ;D, Bush ongestampte muisjes, ik heb er wel een paar zakjes extra fijn door gemikt maar dat verdwijnt meestal naar de onderste lagen.

Het meeste werk gaat zitten in het netjes met een kwast verdelen van het grind, i.d.d. grind want dit moet riviergrind voorstellen en geen steenslag, het vernevelen met water met het drupje afwasmiddel en het indruppelen (bijna lege lijmpot bijgevuld met water en ook weer dat drupje afwasmiddel) met verdunde houtlijm gaat verbazend snel.


Na het drogen opzuigen in een nylonkous en weer terug in de pot.

Eh, tja.

Om het confettieeffect wat te verminderen nevel ik als laatste het spoor nog wat na met de airbrush zodat het er uteindelijk zo uit gaat zien.


Met mijn wisselstraat ben ik trouwens wel tevreden, in het spoor naar het locdepot zit een bijzonder mooie kronkel en iedere avond voor het slapen gaan kijk ik er even naar ;D.


De wissel zijn bij de hartstukken zonder raillassen gelegd i.v.m. kortsluiting en zo, en worden apart voorzien van spanning, al dan niet d.m.v. de wisselspoelen.


Nou dat waren alvast 2 bakken op naar de volgenden.

Groet Stephan.

« Laatst bewerkt op: 24 April 2010, 21:29:21 door prutser »

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:De Langebaan.
« Reactie #59 Gepost op: 24 April 2010, 12:11:09 »
ziet er allemaal erg goed uit stephan , ook mooi het gras en het eindresultaat van met het benevelen van je spoor ,ziet er erg realistisch uit  (y)
ben erg benieuwd naar het eindresultaat ,welk soort gras heb je gebruikt ?

ik blijf het volgen

groet stefan ;)