Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:24:13
ACME 2025 door virmfan
Vandaag om 09:21:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 09:21:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 09:16:53
Piko 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 08:57:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:00:09
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
27 June 2025, 23:52:42
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door gdh
27 June 2025, 23:22:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ferdinand Bogman
27 June 2025, 23:02:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
27 June 2025, 21:47:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door cor_b
27 June 2025, 21:36:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
27 June 2025, 20:56:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
27 June 2025, 19:28:37
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 June 2025, 18:18:31
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rob Ellerman
27 June 2025, 18:16:23
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
27 June 2025, 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
27 June 2025, 16:11:27
Een nieuw begin door bask185
27 June 2025, 15:57:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
27 June 2025, 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
27 June 2025, 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
27 June 2025, 11:58:32
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
27 June 2025, 10:27:05
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
27 June 2025, 08:50:38
Raadplaatje door Dpc Fo
27 June 2025, 08:22:52
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
27 June 2025, 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
  

Auteur Topic: De Langebaan.  (gelezen 38216 keer)

olaf99

  • Offline Offline
  • Berichten: 946
    • bouwwerken van olaf
Re: De Langebaan.
« Reactie #15 Gepost op: 04 December 2008, 19:29:17 »
Hallo

Leuk idee van dat horregaas voor je straat.

Ga zo door.

Groeten,
Olaf

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
  • Spaar ze allemaal.
Re: De Langebaan.
« Reactie #16 Gepost op: 21 December 2008, 14:56:01 »
Ja, en dit is het geworden.



Ik heb het maar in één kleur grijs gehouden, het werd anders erg morsig.

Inmiddels heb ik met Der schrecklige Fliegenzerstör und Graserschreckmachine het gras geplant, de verf borstel wat uitgedund en de stenen met sterk verdunde zwarte en droge witte verf bijgewerkt. Ook komen er nog wel een keer wat struikjes op, maar dat geldt voor de hele baan nog.

Eerst afplakken dan lijm spuiten en gelijk (verschillende soorten) gras erover.





Toen was de kraan aan de beurt, die is veel te fris en fruitig.



Dus deze ook geverfd en met verdunde zwarte en droge witte verf behandeld.
Met die verdunde zwarte verf moet je wel wat spaarzaam zijn want het wordt al snel te vies.
Maar dit is het resultaat, ik vind het goed zo.



En dan deze nog, een loods die verbouwd is uit 2 Pola bouwpakketten.
Er moeten ook nieuwe deuren gemaakt worden want omdat de loods verhoogd is passen de oude niet meer.



Groet Stephan.

« Laatst bewerkt op: 21 December 2008, 15:06:06 door prutser »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: De Langebaan.
« Reactie #17 Gepost op: 21 December 2008, 14:58:04 »
Ziet er goed uit, erg leuk zo'n lang traject!

Gr. Remco.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
  • Spaar ze allemaal.
Re: De Langebaan.
« Reactie #18 Gepost op: 27 December 2008, 16:29:26 »
Ik heb even geen zin meer in het landschapgefreubel, en hier moet de baan verder, dus....



Groet Stephan.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: De Langebaan.
« Reactie #19 Gepost op: 27 December 2008, 16:46:48 »
Kom je dan bij de buurvrouw uit Stephan?

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

dibbetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • tot op de trein
Re: De Langebaan.
« Reactie #20 Gepost op: 27 December 2008, 18:31:04 »
Het proefstukje waar je met dat horregaas aan het prutsen was valt wat tegen, maar op de foto waar je heel de kade met dat principe hebt gemaakt. Wauw mooi effect.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
  • Spaar ze allemaal.
Re: De Langebaan.
« Reactie #21 Gepost op: 27 December 2008, 20:20:55 »
Jaap; Ik heb geen buurvrouw :-|, achter die muur ligt 5,5 m lager mijn eigen plaats. Als ik de baan naar rechts laat gaan kom ik op het platte dak van de buurman, daar kan natuurlijk wel een opbouw op  ;D.

Dirk; Dank je, ik heb de foto wel met tegenlicht gemaakt om het duidelijk te laten worden, ik vind trouwens het totaal beeld belangrijker dan of het precies klopt als je er met je neus pal boven zit.
Als mijn treinen dadelijk in een overtuigend landschap rijden ben ik tevreden.

Groet Stephan.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10743
Re: De Langebaan.
« Reactie #22 Gepost op: 27 December 2008, 21:00:32 »
Fraai straatspoor! Vind ik altijd lastig om te maken.
No dress rehearsel, this is our life.

Dennis

  • Gast
Re: De Langebaan.
« Reactie #23 Gepost op: 27 December 2008, 21:37:23 »
Stephan,

Vindt je 10 meter niet genoeg dan ;D ;D ;D

Grts,
Dennis

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
  • Spaar ze allemaal.
Re: De Langebaan.
« Reactie #24 Gepost op: 18 January 2009, 14:36:54 »
Nee, daarom heb ik besloten om het poldergedeelte maar de hoek om door te trekken. ;D
Maar nu is mijn hout op.



Ik heb de laatste tijd bijna niets gedaan, want als ik s`avonds tijd kom zit de bank erg lekker.

Wel af en toe een stuk flex rail meegenomen, dus hier moet het spoor verder.
Ook even de krappe boogstraal (+/- R=600mm) met een grote stoomloc getest.



Ik denk dat er maar eens wat opgeruimd moet worden, want die kast rechts moet ook nog gehalveerd worden i.v.m. het schaduwstation wat daar komt.



Wat een bende  :P

Ik ga nog maar eens verder rommelen boven.

Groet Stephan.

« Laatst bewerkt op: 18 January 2009, 15:05:05 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
  • Spaar ze allemaal.
Re:De Langebaan.
« Reactie #25 Gepost op: 03 May 2009, 15:41:16 »
Inmiddels is het stationsgedeelte naar rechts verplaatst.


Daar komt dan t.z.t. het stationsgebouw van Harlingen.
Links is nu plaats gekomen voor een doodlopende halte met een stationsgebouw wat gebaseerd is op een ingekorte versie van Zetten-Andelst.

Nu eerst verder met de piepschuimfase voor de oprit naar de brug, hier zijn trouwens de drie lijmen te zien waarmee piepschuim prima te lijmen is.
Er komt hier in de uiterwaarde een stukje vervallen industrie, als dat er staat en ik aan het gras zaaien ben plaats ik er wel een foto van.


Voor de pijlers gebruik ik steentjespapier op schaal of karton waar de stenen eigenlijk te groot zijn, ik weet nog niet helemaal welke, vooralsnog ga ik voor de donkerbruine.


Hier heb ik de donkerbruine voor een station gebruikt, heb snel even een foto genomen toen ik met de trein op het perron stilstond.



Groet Stephan.

Ik kon dit draadje bijna niet meer teug vinden, maar als ik nu Pa Pinkelman intyp in de zoekfunctie moet het de volgende keer wel lukken  ;D


prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
  • Spaar ze allemaal.
Re:De Langebaan.
« Reactie #26 Gepost op: 19 August 2009, 00:33:26 »
En langzaamaan gebeurd er wel wat in mijn hok.


Stukje uiterwaard gemaakt waar een vervallen en verlaten steenfabriek komt te staan, is een oud Pola model wat ik nog had staan.


Een stukje verder komt een doodlopend enkelsporig lijntje.


Een echt stuk saai dubbelsporig nederlands traject, maar ik vindt het nou eenmaal mooi om een lange trein voorbij te zien rijden met voor en achter de trein een stuk vrije baan.


Tja, heb je een polderbaan zit je nog met hoogteverschillen, en dat geeft hetvolgende probleem: Ik wil zo min mogelijk hellingen maar heb wel een brug, dit betekend dus dat ik de rivier moest laten zakken.
Alleen moet ik het landschap nu op laten lopen naar het niveau waar het station ligt.
Dat probeer ik dan zo maar op te lossen, niet helemaal juist want nu zou het water vanzelf de rivier in stromen terwijl het in een polder juist met gemalen uit de polder in de rivier wordt gepompt  :-\.


Hier een soort van "noodboog" naar het schaduwstation, ik ben er nog niet uit of dit bij het landschap of bij het schaduwstation gaat horen.


Hier komt dan de wisselstraat naar het stationsgebouw model volgens Harlingen.

Maar nu eerst voor rails sparen dan kan ik daar verder mee.

Tot die tijd ben ik wat modelletjes aan het afwerken, en vandaag voor het eerst met de airbrush geoefend.

Heeft me wel een stel kleren gekost, want de nieuwe slang was te stug en bleef als een soort veer tegenwerken zodat er drie keer achter elkaar verf uit het cupje spetterde >:(.
En er ook achter gekomen dat Revell basic niet met wasbenzine maar met terpentine schoon te maken is.

Gelukkig heb ik nog een oude soepele slang en die zit er nu op.

Eigenlijk wilde ik morgen serieus gaan spuiten maar met 30 graden voorspeld weet ik niet of dat zo'n goed idee is.

Groet Stephan.


Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:De Langebaan.
« Reactie #27 Gepost op: 19 August 2009, 10:20:35 »

Eigenlijk wilde ik morgen serieus gaan spuiten maar met 30 graden voorspeld weet ik niet of dat zo'n goed idee is.

Groet Stephan.

Nee denk het ook niet. De verf droogt te snel op en dat wordt meestal niet mooi.
Passat driver:)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:De Langebaan.
« Reactie #28 Gepost op: 19 August 2009, 11:37:42 »
wat het hoogteverschilprobleem betreft, stations bij een grote brug lagen gewoon een stuk hoger en vaak ook een stukje uit de kern van een stadje of dorp. In waardenburg zie je dat nog goed an de plek waar vroeger het station stond, een weg klimt vanuit het dorp naast het spoor langzaamaan omhoog, dan wordt de spoordijk even heel breed, daar was dan het station met een pleintje dr voor. vanaf het dorp was het dus nog best een eind lopen. In zaltbommel was dat net zo, het station lag een eindje landinwaarts (daar was het spoor inmiddels wat gezakt, scheelde een hoop grondverzet, het station moest waterpas liggen om te voorkomen dat bij het rangeren onberemde wagens ervandoor gingen), daarom werd er een paardentram naar het stadje zelf gelegd.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:De Langebaan.
« Reactie #29 Gepost op: 20 August 2009, 00:32:09 »
wauw ,mooie baan hoor
ik zal dit draadje blijven volgen
gr jan